Ik sluit me aan bij wat veel anderen al zeggen.. Waarom is het nodig dat je kind al zo gaat presteren? Ik maak uit je verhaal niet op dat zij daar zelf om vraagt. Een voorschoolse is in principe voor kinderen met een achterstand, al wordt het tegenwoordig veel breder ingezet (waar overigens ook kritiek op is). Ik vond dit artikel heel interessant. Ik zou t gewoon lekker op een gewone psz laten spelen en als zij of jij echt meer uitdaging wil er zelf wat mee aan de slag gaan.
Naar wat ik altijd heb begrepen is dat een voorschool bedoeld is voor kinderen met een taalachterstand. Misschien tijd voor een andere peuterspeelzaal want er zijn namelijk kinderen die het echt nodig hebben. Als ik alle prestaties van jullie peuters lees dan heeft mijn peuter echt een hopeloze achterstand haha Maar na 3 kinderen weet ik ondertussen wel beter
Jeetje nu al letters aangeboden willen krijgen op de peuterspeelzaal. Laat ze lekker spelen! Daar leren ze heel veel van.
Als je nou persé je kind op cognitief gebied wilt stimuleren heb je saar echt geen psz voor nodig. Genoeg materiaal te koop waarmee je thuis met je kind aan de slag kunt. Maar een peuter en een werkboekje? Dat remt de ontwikkeling!! Ze moeten driedimensionaal bezig zijn, voelen, waarnemen en ervaren! Koop een zandbak, een schommel, een fiets, een watertafel, klei, verf. Ga met je kind naar de winkel, de boerderij, de tandarts, het museum. Laat je kind spelen met andere kinderen. Laat het samen spelen, ruzie maken, conflicten oplossen, voor zichzelf opkomen, respect tonen voor anderen. Daar leert je kind zoveel meer van dan van een opdracht in een werkboekje! Natuurlijk mag een drie jarige wel in zo'n action-look-like-echt-schoolwerk boekje werken. Vindt ze vast erg interessant. Maar stimuleer ze alsjeblieft ook die andere dingen te doen. Cognitieve ontwikkeling komt vanzelf als al dat andere er ook is. Mijn dochter gaat 2ochtenden naar de psz. Maar niet omdat ze dan straks moeilijkere ouzzels kan ofzo, maar om zich sociaal te ontwikkelen en voor te bereiden op school. Vaardigheden ontwikkelen waarmee ze zich straks staande kan houden in een groep. En gewoon omdat ze het zo leuk vindt om met andere kinderen samen te spelen, te zingen en te knutselen. Zo'n VVE indicatie in het geval wat je beschrijft snap ik echt niet. Of het verhaal klopt niet, of je moet je doodschamen dat je voor zoiets gaat 'lullen' om het voor elkaar te krijgen.
Vve indicatie niet altijd nodig. Dacht ik ook maar hier dus in den haag indereen kan gaan naar vve psz. Allen als er geen plek is dan krijg je indicatie om als 1e staan in wachtlijst. Weet niet of het was aanval op kumonwerkboeken maar wat je niet gezien heb kan je niet beoordelen. Het is japanse leerboek dat gaat juist in leeftijden wat kind doet/moet doen op elk niveau en elk jaar bepaalde hersenshelft. Tot 3 jaar rechtere hersenhelf neemt alles op enis indd juist erg belaagrijk tasten, ervaren, zien, geheugen, oplossing etc. En na 3 jaar gaat linkere helft zinn werk doen waneer kind gaat dus letters leren gaat dat erg snel en kind vind dat interessent. Dat methode past ook montessori aan en vele andere. Werkboeken kumon gaan niet over lezen en cijfers en opdrachten wetenschap. Ze gaan over tasten, voelen, beslissen, ervaren en zo gemaak dat het van simpel naar moelijk gaat. Hier via bol engels alleen verkrijgbaar btw Ts: meer tips in boeken zijn taro gomi, fiona watt etc. Ps: ik moet altijd lachen als mensen zeggen: "waarom moet kind leren dit en dat" wellicht hun kind vraagt niets tevreden zit in de zandbak scheppen. Hier dochter net 2 ze telt dingen zelf continu, ze vraagt wel cijfer is dat/letter in boeken en buiten, ze heeft fenomenaal geheuigen waardoor ze continu mij vraagt om bewestiging te krijgen en steeds lastige vragen haar stellen. Tja ik leer haar niets ik antwoord op vragen en geen aanwijzingen. Is net zo als mensen zeggen "waroom moet kind lopen met 1 jaar" niets moet maar als kind begint lopen met 6 mnd kan je heb niet vastbinden
Ging over werkboeken in het algemeen. Werkboeken zijn tweedimensionaal. De hersenen van jonge kinderen kunnen nog niet op zo'n abstract niveau leren. Daarnaast is het voor de ontwikkeling van de hersenen gewoon beter om te leren door te ervaren. Tenzij het een werkboek is waarin een opdracht beschreven staat die een volwassene moet lezen en dan uitleggen aan het kind die dan die opdracht gaat doen. Maar dat noem ik geen werkboek. Daarbij, ontwikkelen van fantasie en creativiteit is ook een belangrijk element! Dus niet voorkauwen en programmeren, maar zelf laten ontdekken!
Dat snap ik niet, als iedereen naar die vve psz gaat en dan een indicatie krijgt om als eerste op de wachtlijst te komen, dan staat toch iedereen boven aan de wachtlijst??
Alleen als er geen wachtlijst is. Is er wel een wachtlijst gaan de kindertjes die het nodig hebben voor. Logisch, psz wil ook graag volle lokalen.
Ah dank je. Ken je ook dat zwartboek kleuteronderwijs? Zojuist al Googlend tav dit topic tegengekomen. Gaat me echt aan het hart.
Ons kind heeft meer fantasie dan een gemiddeld kind en is mega creatief. Is altijd buiten aan het spelen, minimaal 3 uur per dag. En toch maakt zij op de schaarse momenten binnen, heel graag werkboeken. Idd ik leg de opdracht uit en zij doet het. Voor haar puur genieten. Het is niet het een of het ander he? Als er maar een juiste mix is. Daarnaast hoeft die van mij ook niets te leren, maar leest met 3 jaar alle letters. Dat zit in een kind, niet in de ouders. Althans ik oefen met haar geen letters, maar bevestig wel dat de letter die zij "leest" goed is.
Ik zeg toch niet dat het niet mag ofzo? Ik gaf volgens mij ook aan dat je alleen het andere niet moet vergeten. TS 'lult' een vve indicatie bij elkaar voor haar kind waarvan ze zegt dat het bovengemiddeld is omdat het al veel kleuren kent en interesse heeft in cijfers en lettes en verbaast zich erover dat daar op de psz niks mee gedaan wordt. Dan wil ik even benadrukken dat haar kind niet perse sneller ontwikkelt wanneer ze een paar werkboekjes koopt en dat juist de andere ontwikkelingsgebieden zo belangrijk zijn. Rekenen leer je in een boekje. Getalbegrip en inzicht verkrijg je door oa buiten spelen. Lezen leer je ook in een boekje. Woordenschat en taalbegrip verwerf je overal, vooral door te doen en te ervaren zodat je verbanden kunt leggen.
Rekenen kun je ook op een andere manier dan in een boekje leren? Schelpen optellen of aftrekken, zandtaartjes bouwen (en dan nog twee erbij of wat dan ook), snoepjes verdelen, met geld betalen, enz. Deels getalbegrip en inzicht, maar in mijn ogen ook al rekenen. En lezen of in ieder geval letters herkennen net zo: bordjes op straat, nummerplaten van auto's, reclameborden,in boekjes die je (voor)leest, enz. En voor cijfers geldt hetzelfde. Hier dus ook een dochter van 3 die veel letters kent, maar nooit met haar neus in een werkboekje zit. Maar het wel heerlijk vindt om zelf letters en cijfers te schrijven (op papier of buiten met stoepkrijt), boekjes te lezen, spelletjes te doen, overal op straat letters te zoeken, enz. En daar komt ze 99/100 keer zelf mee: "mama, dat is toch de letter van Evi?', 'mama, ik heb de letter van Sinterklaas gevonden!', enz. Maar op het kdv doen ze daar echt niets mee en op de psz zou ik dat ook niet verwachten. Niet erg, maar soms wel eens jammer. Niet dat ze haar moeten leren lezen oid (alsjeblieft niet...), maar ik kan me bv. voorstellen dat er genoeg kinderen zijn die het wel leuk vinden om bv. telactiviteiten te doen of de letter van hun eigen naam te zoeken ofzo. Het kan ook op een kindvriendelijke manier. Maar ik zie het kdv en de psz als een plek om andere kinderen te spelen en zolang ze er niet 5 dagen per week naar toe gaan, is dat vaak ook gewoon voldoende.
@niekekris: bij ons op kdv deden ze dat wel... Er waren 3 peuters die het echt geweldig vonden om dingen met letters te doen. En een juf die er ook lol in had. Ze gingne dan bijvoorbeeld aan de slag met de B. Woordjes met de b verzinnen, de letter B inkleuren of beplakken, dingen met een B uitknippen en een collage maken. Prima geschikt voor peuters met die interesse. Maar daar hoef je op een psz volgens mij niet op te rekenen... Daar heb je een paar uurtjes en in die tijd moeten ze in de kring, uit de kring, fruit eten, liedjes zingen, knutselen en spelen... Nog een keer kring... En dat in 2-3 uurtjes. En meeste kdv's heb je ook niet van die gedreven "juffen" vrees ik. Maar onze dochter was niet de eerste vlotte dus er waren al moeilijke puzzels en ander speelgoed. En uiteindelijk namen ze dr elke dag mee naar de bso als de school uit was. Dat vond ze heerlijk kon ze daar spelletjes spelen en met oudere kinderen spelen. Vooral de woenadag was feest. Dan mocht ze eerst mee naar school om de kinderen op te halen en mocht ze ook mee eten bij de bso. Eerste keer dat ik binnen kwam moest ik aanvankelijk even slikken... Mijn uk tussen al die groten. Maar de 2e oogopslag bleek ze heerlijk te zitten kletsen terwijl ze dr brood smeerde... Dus toen waren onze bedenkingen ook snel verdwenen
Je hebt gelijk hoor! Alleen de meeste mensen verstaan onder rekenen het 'sommetjes maken' terwijl er zoveel meer bij hoort. En de achterkant van het hagelslagpak bekijken is ook lezen! Mijn dochter is net 3 en heeft nog geen enkele interesse in letters op zich. Maar weet wel dat die kriebeltjes letters zijn en dat er dus 'iets staat'. Ook vindt ze het leuk om zelf voor te lezen, mij nadoen en dan hoor ik hier en daar een letterlijke quote uit het verhaal want haar geheugen werkt prima.
@ikkedus; tja mijn dochter herkende de eerste letters van haar naam op de tandpasta toen ze amper 2,5 was. Kon woorden intcijferen in groep 1. Maar echt lezen (en begrijpen wat je leest ipv enkel letters verklanken) gebeurde pas in groep 3. Net als bij meeste andere kinderen. Wat dat betreft... Zegt vroeg letters kennen niet alles over wanneer een kind leert lezen. Dat voorlezen is wel herkenbaar teouwens... Soms ga je bijna twijfelen zo goed onthouden ze die verhaaltjes. Leuke is.. Dat voorlezen is gebleven. Vanochtend las ze me nog een stukje voor van Foeksia. Echt gelezen deze keer
Ik heb alleen de post gelezen, dus misschien is mijn suggestie al geopperd. Mijn zoontjes gaan naar het Kinderdagverblijf. Ze worden daar al veel meer klaargestoomd voor de basisschool. Mijn oudste (net 3 jaar) is net naar de nieuwe groep gegaan en ze doen daar al veel zaken die de kinderen voorbereiden op de eerste klas basisschool. Zo zijn er door de klas heen woordjes op objecten geplakt. Hebben ze taken en mogen ze een activiteit kiezen die ze dan voor een bepaalde periode moeten doen. Elke zes weken zijn er thema's waar ze bepaalde zaken leren a.d.h.v. het thema. Ik sta telkens versteld wat hij allemaal leert en oppikt. Hij was het laatste half jaar niet genoeg uitgedaagd en sprak erg weinig. Twee weken na de overplaatsing werd hij ineens een waterval! Niet dat hij heel erg voor is ofzo, maar zag wel dat de uitdaging hem erg goed deed. Hij is ook veel minder chagrijnig en thuis doet hij nu ook veel meer. Als ik het van vriendinnen goed begrijp is de peuterspeelzaal tegenwoordig niet zoveel goedkoper (of soms duurder!) dan het kinderdagverblijf. Mijn suggestie is om je kind twee dagen naar het KDV te brengen. Minder is misschien lastig qua binding met kindjes, meer wordt misschien toch te prijzig (ik weet niet hoe veel je met toeslagen kan krijgen). Succes met het maken van de beste keuze voor je kindje! EDIT: Heb even eerste twee hoofdstukken 'zwartboek van het kleurteronderwijs gelezen', ben het er mee eens dat stil zitten en stampen niet de manier is. Ik heb twee jongens waarvan eentje zeer zeer actief. Die leert meer al klimmend in de boom (gewoon op een speelse manier aanbieden dus) dan stampwerk. Was daar zelf vroeger ook niet van en toch is het nog best goed met me gekomen
Ik weet niet of ze allemaal gedreven zijn maar ze hebben sowieso geen lerarenopleiding gedaan dus het zou ook raar zijn om die activiteiten te verwachten. Ze zijn daar niet voor opgeleid. Wel fijn als er een juf is die extra activiteiten doet met kinderen die interesse hebben, ik zou me wel afvragen of ze het op de juiste manier aanbiedt dan.