Peuter trekt haar haren uit

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door red88, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn jongste trekt sinds een tijdje, een maand of 2 denk ik, haar haren uit haar hoofd.
    Meestal in bed, ze draait dan met haar speen door haar haar. 2x per dag ligt/zit alles dus onder het haar. In de auto doet ze het ook regelmatig, dus de speen is niet zozeer het probleem. Vanmiddag vond ik ook weer minstens 30 haren na een autozitje van 15 minuten.
    Ze is dan ook niet gefrustreerd ofzo, ze was lief met de pop eerst aan het spelen.
    Overdag doet ze het verder bijna niet.
    Haar kruin is inmiddels kaal, je voelt de stekeltjes. Zoveel haar heeft ze opzich nog niet, bovenop vrij weinig, achter was het net aardig op 1 lengte tot haar nek.
    Moet ik er wat mee? Iemand ideeën?

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Onze dochter deed dat ook!

Ik maakte 2 hele strakke staartjes op haar hoofd spoot het vast met haarlak. Ik heb "het beestje" ook bij het naampje genoemd en met haar besproken dat haren draaien (zo noemde we het) niet zo goed is voor haar mooie haren en dat het zeer doet. Ze mocht in een popje (met wollen haren) haren draaien.
    Na een week strakke staartjes was het over. Ze heeft het ook nog niet weer gedaan. Tenminste ze draait nog wel, maar geen knopen meer en trekt het er niet uit. Alhoewel de rechterkant van haar haar heel erg te lijden heeft gehad en nog steeds aan het aangroeien is. Het is een stuk dunner aan die kant.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ze kan hier nog geen staartjes in en ze doet het dus vrijwel alleen op bed en soms in de auto maar dan zie ik het niet (achterwaartse stoel en spiegel laat ze niet hangen).
    Als ik er wat van zeg als ze uit bed kom dat ze het niet moet doen, gaat ze soms hartverscheurend huilen. Ik weet ook niet of ze het voldoende begrijpt, mijn oudste was mentaal al wat verder op deze leeftijd.
    Een popje met haar zou ik kunnen proberen.

4. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ach gossie.. Ja dan is het heel lastig.
    Kan je haar haar niet heel kort knippen om in ieder geval het patroon te doorbreken?
    Dat is echt vreselijk, maar heb me er toen ook in verdiept en gelezen dat dit vaak helpt..

Ik zou het popje proberen. Houd het wel in de gaten want onze dochter kon heel strak draaien.

Lastig dit..

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ja, dan zou het afscheren worden. Opzich een optie. Op haar kruin voel je al stekeltjes :( Zal t even met m'n man overleggen, die zei dat laatst al een keer.
    Hmm... Een popje mee in bed is dan vast ook niet zo'n goed idee.

6. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    En een pop met gehaakte krullen in bed?Moet je die wel vinden natuurlijk maar dan kan ze draaien zonder iets uit te trekken. En slaapt ze nog in een ledikantje? Dan zou je kunnen bedenken om iets met sliertjes (gepunnikte koordjes ofzo, net lang genoeg om de draaien maar niet te lang zodat het bij loskomen gevaarlijk kan zijn), aan de spijlen te bevestigen.

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Onze dochter deed/doet dit ook. Vooral bij het in slaap vallen of bijvoorbeeld tv-kijken en als ze gefrustreerd was. Ze begon er al rond haar eerste verjaardag mee. Toen was ze dus nog te jong om uit te leggen dat dat niet mag (haar was ook nog te kort voor staartjes). Ze had toen een enorme kale plek op haar hoofd en uiteindelijk hebben we de tondeuse erbij gepakt :( Maar ze begon helaas weer toen het haar weer was aangegroeid.
    Ze is nu 2,5 en doet het inmiddels een stuk minder, maar ze heeft nog steeds een plek op haar hoofd waar het haar veel dunner is met kortere haartjes. Wat een beetje hielp was:
    - een bandana in (toen was het zomer). Gek genoeg hield ze die -itt mutsjes etc- in en dan kon ze er simpelweg niet meer bij.
    - elke keer herhalen dat ze niet mocht haren trekken en uitleggen waarom. Evt ook iets anders in de handen geven. Als ze door bleef gaan: afleiden. Iets met haar gaan doen waarbij ze haar handen nodig had.

Succes, het is een heel hardnekkig vervelend probleem :(

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hoe lang duurt het aangroeien? Misschien dat ze het dan ook net wat beter begrijpt. Speen zouden we dan misschien ook weg kunnen doen.
    Haar haar staat al snel alle kanten op en nu helemaal omdat het op sommige plekken dus korter is. Mooi ziet het er toch al niet uit.
    Vanmorgen beneden op de bank tijdens het tv kijken, wilde ze haar speen door haar haar halen. Als ik haar er dan op wijs, dan accepteert ze het wel en is het ook klaar.
    T is gewoon vervelend dat ze het precies doet als ik het niet kan zien.
    Overdag speelt ze ook altijd druk en zit nooit lang stil dus ook niet zo gek dat ik het overdag bijna nooit zie.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ze slaapt idd nog in een ledikantje. Ik zat ook al te denken aan een labeldoekje ofzo met dingetjes eraan om te friemelen.
    Ze heeft ook geen favoriete knuffel. Oudste friemelde daar altijd mee.

10. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Ja aangroeien duur best wel lang, ik geloof dat haar gemiddeld een cm per maand groeit, dus je bent wel een paar maanden verder voordat het er niet meer zo "geschoren" uitziet.

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb dit zelf vroeger gedaan. Ik tutte met de haren die ik eruit trok. Niks heeft echt geholpen toen (haren vast maken, afscheren tot mm werk, handschoenen aan in bed enz) en pas toen ik stopte met duimen is het over gegaan en dat was ook pas ergens laat op de basisschool. Ik heb zo erg getrokken dat ik er korsten van kreeg en nu op die plek (ik trok altijd met links want ik duimde met rechts) veel minder gevoel heb en als ik er haren uit trek, ik het niet voel ofwel het doet geen pijn. Gelukkig heb ik een flinke bos haar en valt het niet op want heb aan die kant ook een stuk minder haar dan de andere kant.

12. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    Mijn kinderen doen het allebei :( ze doen het alleen als ze in bed liggen, een speen hebben ze niet en duimzuigen doen ze ook niet, ze begonnen beide toen ze iets van 14 maand waren, beide zijn ze getest op ijzer tekort (advies van de dokter) maar dat was gewoon goed.

Mijn dochter had al aardig wat haar maar toen ze allemaal kale plekken kreeg hebben we het af moeten scheren.. Zoontje zijn mooie blonde lokken hebben we ook af moeten scheren, zo zonde!

Mijn oudste doet het nu een stuk minder, eerst waren het echt trossen, nu elke x 1 haartje waar ze op sabbelt, aan de linkerkant is haar haar een stuk dunner. Ik heb handschoentjes aan hun pyama shirtje genaaid zodat ze er minder goed bij kunnen. Dit helpt wel wat. Ook heb ik een tijdje iets op de handschoenen gesmeerd wat gebruikt word tegen duimzuigen, maar dat vond ik zielig dus ermee gestopt.

Ik heb het idee dat ze dit doen in plaats van een speen of duimzuigen, plus dat ze zich nog niet goed kunnen uiten (dochter heeft spraaktaal achterstand)

13. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb het zelfs vroeger gedaan, trok er echt hele plukken uit.

Mijn ouders hebben tot ik 4 wasMijn haren zo kort gehouden dat ik mijn vinger er niet omheen kon wikkelen, de eerste jaren dus echt heeeel kort haar, daarna langzaam laten groeien, in groep 2 had ik pas wat langer haar, maar daarna wel hele lange dikke haren gekregen ;)

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn man wil het afscheren en ik neig er ook naar. Dan hebben we het in elk geval geprobeerd. Kijken of we dan iets ervoor in de plaats kunnen verzinnen.
    Het haar wordt er nu ook per dag minder op, het staat binnen 5 min alle kanten op. In haar nek heeft ze dan een matje, kruin vrijwel kaal en voor net genoeg een lok voor een speldje. Bij haar oren springt het wat, maar nu gaat alles zo'n beetje rechtop staan.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Woensdag wordt ze kort geknipt. Ik heb een knuffeltje aan haar speen gemaakt en alleen die in bed. Normaal had ze 2-3 spenen. Maar goed, die gaat nog door haar haar heen.
    Label label knuffeldoekje besteld om aan te friemelen. Dan maar even zien of het verschil maakt.
    Zal nog s opzoek naar een popje met haar maar moet eerst een paar dagen werken.

Deel Deze Pagina