Onze zoon is te lang en te zwaar.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Maan14, 31 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Hallo,

    Is er hier toevallig een diëtisten of iemand met ervaring omtrent voeding die ik een pb zou mogen doen?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Hoe is de verhouding tussen ‘lang en zwaar’?
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij kinderen in de groei die echt te lang zijn, wordt doorverwezen naar een kinderarts om te kijken of er een oorzaak voor te vinden is - daar is natuurlijk geen dieet voor.

    Ik heb wel ervaring met een kind dat ‘te zwaar’ is voor haar lengte, hiervoor ook voedingsadviezen gekregen - maar we gaven eigenlijk al gewoon goede, gezonde voeding en haar gewicht was eigenlijk sinds haar geboorte al in die vergelijkbare verhouding met haar lengte. Dus conclusie van de jeugdarts; het is haar bouw. Ze is klein en breed gebouwd. Nu met 5 gaat ze in verhouding wat meer de lengte in.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  4. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Hij is al onder behandeling van de ka. Echter een tijd geleden door gestuurd naar de longarts en nu dit afgesloten kan worden terug naar de ka met de opmerking dat een beeld geprikt moet worden omdat hij te lang en te zwaar is. Ondanks dat wij al op voeding letten. Nu heeft hij de laatste tijd wel meer als gewenst gesnoept. Elke dag een koekje en een snoepje. En hier zet hij gewoon echt van aan.

    Nu weer komkommer en paprika als hij wil snacken.

    Hij doet aan judo 1x pw 1 uur en zwemt een keer per week een half uur.
     
  5. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Dit was altijd gelijk lengte +2.5 en gewicht +2.50 echter nu sinds september opeens 3 kilo aangekomen waar door de verhouding nu weg is.
     
  6. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Hoe oud is hij? Snoept hij op de opvang of school wellicht meer dan je denkt?

    Ik zou als 't eten wel meevalt lekker veel extra bewegen. 2 x per dag erop uit, lopen of fietsen en lekker buiten spelen. Vervelend, geeft toch weer zorgen! Wanneer kan je naar de kinderarts? Heeft hij er zelf last van?
     
    GossipGirlxoxo en Maan14 vinden dit leuk.
  7. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Hij heeft langen tijd long problemen gehad, door te weinig anti stoffen hier voor heeft hij een booster gehad en een cyste in zijn bovenste luchtweg die zodra hij zwelt zijn luchtpijp dichter drukt. Hij is dus altijd een soort van hijgerig benauwd.

    Verder is hij natuurlijk heel lang waar door hij meer een stevige grote vent is dan dat je zeg. 'dat kindje is te dik' als je snap wat ik bedoel?

    We zijn vorig jaar augustus verhuisd waar na we tot eind oktober tijdelijk bij mijn ouders gewoont hebben toen was de verbouwing pas klaar. ik denk dat dit ook wel met het snelle aankomen te maken heeft gehad. Hij kreeg van hun alles wat hij wilde al riepen wij nee dat mag niet.

    Ook had hij in onze oude straat heel veel vriendjes en speelde hij daar vaak elke dag even mee buiten. En nu hebben we vooral groteren kinderen in de buurt waar van twee hem pesten. Onze zoon heeft een tos ' taal ontwikkeling stoornis' hij snapt alles wel maar praat zelf onduidelijk. Daar naast Motorische problemen is nu 5 jaar en kan net fietsen met zijwieltjes waar door hij een makelijk slachtoffer is. Moet er dus altijd echt bij zijn wil hij buiten spelen. ' wonen in een blok met in het midden een speeltuin grenzend aan de tuinen'
     
  8. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Ja, ik snap het. Hij is gewoon in alles groot..
    Wat vervelend zeg dat hij zo snel gepest wordt. Wat zielig. Klinkt inderdaad als een hoop onrust etc. Wellicht met nu weer meer regelmaat trekt 't weer recht! En straks wordt 't lekkerder weer, dan ga je er ook makkelijker op uit. Sterkte ermee, hopelijk valt 't mee!
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  9. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Dankje, ik maak me er echt druk over omdat het zo lastig is de kilo's er weer af te krijgen. Zelf geen overgewicht maar slank, maar mijn man zet ook snel.

    Zodra het beter weer word inderdaad lekker naar buiten en gaan we oefenen zonder zijwieltjes fietsen. En achter in de tuin zijn speelgoed terug pakken.
     
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Ik ben nu eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe lang hij is? :oops:

    Mijn oudste is ook aardig lang namelijk
     
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Hij is 1.27 Ze wilde onze lengte weten en maakte daar een som mee met hoe groot hij zou 'moeten' zijn. En geboren op 30-09-2014
     
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Oh, ja dat is wel aardig groot ja! Mijn dochter was met 5 jaar en 3 maanden 1.25 m.
    In oktober toen ze 6 werd was ze 1.30 m. Nu heb ik haar al een tijdje niet gemeten maar haar leggings zijn alweer tekort geworden. Dus ik vermoed dat er wel weet wat cm's bij zitten...
     
    owly vindt dit leuk.
  13. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Ook en echt lang meisje dus, hier gaat het vaak in groei spurts. Anderen zegen vaak als ze hem een paar weken niet gezien hebben, wat is hij weer langer geworden zeg. Zelf hebben we dat niet eens zo door. Hij was in de buik al groot p98 lijn. De baby nu in mijn buik zat met 16 weken op P81. Ben benieuwd wat ze volgende week met de 20 weken echo zegen.

    Zelf maak ik mijn eigen om zijn lengte ook niet zo druk.
     
  14. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Mijn oudste is ook altijd lang geweest. Groeide altijd aan de bovenlijn. Helemaal prima.
    Enige nadeel wat ik ervaarde is dat ze vaak overschat werd. Ze was natuurlijk een grote peuter toen ze 3 was, daarbij was ze cognitief ook verder als haar kalenderleeftijd. Hoe vaak ik toen wel niet de vraag heb gehad waarom ze nog niet naar school toe ging? :rolleyes:
    Ze is het enige najaarskindje in groep 3 maart dat valt gelukkig niet op. Qua lengte en cognitief steekt ze veruit boven de rest van haar klas.

    Mijn jongste is lang geboren, zakte daarna naar de -1 en groei het laatste half jaar in stapjes van 5 cm. Ze zit nu weer bijna op de +2 lijn. Beetje wispelturig maar ik hoop niet dat ze zo lang wordt als de oudste.

    Lengte kan je ook niks aan doen he?
    Qua gewicht wel. Ik hoop dat het met wat meer regelmaat, mooier weer (en dus meer beweging) en wat minder ongezonde keuzes het gewicht wat zakt.
    Anders mag hij wel wat aan mijn oudste hebben, die heeft nog wel wat bij te zetten ;):D

    Zit hij al op sport / zwemles?
     
    GossipGirlxoxo en Maan14 vinden dit leuk.
  15. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Hij zwemt al een jaar een keer per week, en judo daar bij 1x per week.

    Opschool twee x per week een uur echt gym door een gym docent. En 1x per week fysio.

    Net even terug gekeken in zijn meet verslag in het ziekenhuis en sinds hij op zijn nieuwe school zit is hij zo aan gekomen. Cluster 2 en niet te voet of te fiets te doen hier voor liepen we altijd naar school 4x 15 minuten. En zijn we naar een half jaar verhuisd 'wat hier boven al beknopt een samenvatting van gemaakt had'

    Onze zoon word vaak overschat en daar door minder begrepen door zijn tos is hij niet goed genoeg verstaanbaar waar door ze vaak denken dat hij hun niet begrijpt terwijl hij iq technische op de grens van hb zit.

    Ik hoop dat we nu met bewuster met zijn voeding en meer bewegen het gewicht probleem kunnen oplossen hou een dagboekje bij voor de ka en diëtisten waar we in het ziekenhuis naar verwezen gaan worden.
     
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Zo te lezen zijn jullie al hardstikke goed bezig!
    Ik hoop voor jullie dat dit voldoende is en hij de komende tijd wat gewicht gaat verliezen.
    Wellicht krijgen jullie nog een paar fijne tips van de diëtiste!
     
    GossipGirlxoxo, Maan14 en NiekeKris vinden dit leuk.
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik vermoed dat die kilo's van de laatste tijd komen doordat er weer een groei spurt aan komt.

    Is de bmi ook echt te hoog?

    Onze zoon is nooit lang geweest maar heeft vanaf het begin buiten de curve gewogen. Nu met vier jaar begint het recht te trekken. Wat ik geef is wel passend, maar ik moet er erg voor waken dat anderen niet mee gaan in zijn eetlust.
     
    GossipGirlxoxo en Maan14 vinden dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Misschien is steppen nog een leuke activiteit? Mijn zoontje van 5 (okt 14) vindt dat eigenlijk leuker dan fietsen. Ik wandel dan met de kinderwagen en hij stept mee. Aangezien je straks ook weer met de kinderwagen wandelt is dat misschien een leuk idee.

    verder doen jullie er volgens mij alles aan. Lastig hoor, vooral dat pestgedeelte, zo oneerlijk.
     
  19. JisL

    JisL Niet meer actief

    Wat erg dat hij niet lekker buiten kan spelen doordat kinderen hem pesten. Is het een idee om ook bij de ouders vd pestkoppen langs te gaan om de situatie van je zoon uit te leggen zodat zij met hun kinderen in gesprek gaan?


    Je zou je kind ook kunnen laten leren fietsen met een loopfiets.(fiets zonder trappers). Wordt hier in de omgeving veel gedaan. (Scheelt misschien weer een pesterij...)
     
  20. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    En je hebt op YouTube veel liedjes waar mijn zoontjes graag op mee dansen. Ik sport wel eens beneden en als ik klaar ben mogen zij dan een paar liedjes dansen. Pinquindans, papagaaientwist. Ook nog makkelijke manier om aan beweging te komen :)

    Wat weegt je zoon als ik vragen mag?
     
    GossipGirlxoxo, hummeltje5 en Maan14 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina