En tomaatjes komkommer rauw paprika tussendoor ? Wortel/ tomatensap? Bloemkool of broccoli met gesmolten smeerkaas eroverheen ? Zelf pizza maken en hem laten helpen met alles erop leggen en dan flink beleggen met champignons paprika ? Hier is er ook een periode geweest hoor dat ze amper tot niet groente at. Gelukkig gaat het nu weer beter.. heb zelfs wortels geprakt op haar boterham omdat ze dat wel at. Oh en als hij witte bonen in tom saus wel eet eet hij dan ook geen bruine bonen? smaakt ongeveer hetzelfde.. HIer ging pastasaus met veel groente door de blender over de macaroni trouwens ook altijd heel goed..
Niet op het moment zelf maar wel op een ander tijdstip een stuk fruit of cracker ofzo (geen snoep of koek natuurlijk).
Hier ook zo een. Ik maak regelmatig een kermit de kikker pannekoek of omelet (of iets anders groens wat hij leuk vind). Gewoon deelblokjes spinazie a la creme toevoegen aan je beslag voor pannekoek of omelet en dan goed mixen en zachtjes bakken in de pan. Ik maak ook roze mega mindy pannekoeken met gepureerde bietjes door het beslag. Als ik de pannenkoekjes of omeletten dan ook nog in van die ijzeren dierenvormpjes giet is het helemaal feest. Misschien werkt het. En verder kun je lekkere fruitsmoothies maken waar je stiekum wat groente doorheen doet. B.v. wortel, appel, banaan of tomaat, druif en mango of zo. Misschien vind ie drinksapjes wel hartstikke lekker. Succes!
Ik kan alleen zeggen hoe het bij mij werkt. Ik heb nog nooit iets speciaals gemaakt voor mij dochtertje om haar over te halen te eten. Ik kook wat wij eten en dan eet ze mee. Soms roept ze dat ze het niet wil of niet lust. Dan maak ik er geen strijd van maar maak ik duidelijk dat ze niets anders krijgt. Geen brood, geen pap, geen toetje, helemaal niets. Ze is dus wel eens hongerig naar bed gegaan. Ze moet ook gewoon blijven zitten tot wij wel klaar zijn. We negeren haar weigering dan verder, en vaak begint ze gewoon wel te eten. Ik zorg er ook niet voor dat ze overdag meer groente eet om te compenseren, ze krijgt 's ochtends fruit en soms 's middags wat cherry tomaatjes maar dat is het. Ze heeft ook nooit geweigerd om te eten. Wel eens af en toe iets minder eten als ze moe is of het niet graag lust, maar nooit structureel weigeren.
Nou ik heb hier bij lagen een zeer moeilijke eter heeft ook tijden geweigerd om macaroni te eten dit eet ze pas sinds een maand of 2. Het enige wat ze wel goed eet is boerenkoolstampot. En als ze het in haar hoofd heeft gehaald dat iets niet lekker is dan krijg je het er ook echt niet in.
Wat bij mijn zoontje hielp was mee helpen met koken , hij mocht de aardappels wassen en in de pan doen en de sla in de kom doen ( we aten daaron enorm vaak sla ) doordat we zeiden dat heb jij lekker meehelpen koken af hij weer een stuk beter !!
Wij zijn het gewoon altijd blijven aanbieden en uiteindelijk ging Lisa het wel eten, maar nog niet veel. Ik geef ze vaak voor het eten komkommer, dan eet ze meestal 1 schijfje (en Eva de rest), maar het is in ieder geval iets. En alles klein, dus heel kleine bloemkool roosjes. Grote weigert ze van te eten. Lisa eet wel pastasaus en boerenkool en als ze er zin in heeft soep, dus we eten 1 keer per week pasta en nu 1 keer per week boerenkool. Lisa eet wel 2 a 3 stuks fruit per dag, ik denk dat ze haar vitaminen wel binnen krijgt. Ik vind die Mega Mindy pannenkoeken wel een goed idee trouwens! Maar proef je dat niet heel erg? (ik hou zelf niet van bietjes)
Leuke ideeën allemaal opgedaan, bedankt dames, ik ga het allemaal eens proberen! Die pannenkoeken ook geod idee zeg, ik vroeg me ook af proeft dat niet heel vies met bietjes, ik houd zelf ook niet zo van bietjes. Eigenlijk is het nu nog moeilijker momenteel, hij is nu al een week in een fase dat hij AL het eten weigert, dus ook brood, eigenlijk alles zo'n beetje. Het lijkt op een machtstrijd, hij heeft het eerder gedaan 2 maanden geleden een week lang alleen melk en thats it. Nu hoop ik eigelijk eerst hem überhaupt weer aan het eten te krijgen..maar ik ga er meteen mee aan de slag al deze goeie recepten en tips Misschien had ik het topic beter: "Peuter weigert eten" kunnen noemen
Ik maak hier ook minimaal 1x per week pasta met een saus van groenten. Neem dan vaak penne of fusili, blijft de saus goed aan hangen. De saus maak ik óf van broccoli (eerst koken) met een eetlepel creme fraiche of zo in de blender óf van courgette met champignons (eerst wokken) óf spinazie etc Wat gehakt rul bakken, saus er weer door roeren en pasta erbij! Verder eet ze hier graag 'groene frietjes' (=sperzieboontjes), erwtjes met worteltjes, bloemkool geprakt door de aardappels, witte- en bruine bonen. Heb hier in de 'niet eten fases' ook nooit iets anders aangeboden. Wel gaf ik haar dan als toetje een banaan, appel, peer oid.
hier doen we het overigens ook zoals Juul. Ze kan eten aan tafel of niet. We negeren het als ze niet eet. Ze krijgt wel altijd een toetje. Nu ze wel wat eet chanteer ik haar wel... eerst een halve vis-stick geven om te eten.. die eet ze wel nl. Wil ze nog... eerst een paar happen groente etc.. Verder proberen zo min mogelijk in de machts-strijd mee te gaan maar ja dat is wel heel lastig. Maar zo luchtig mogelijk steeds zijn bord weg pakken.. OK dan heb jij geen honger. Verder geen aandacht aan geven. Wel zelf heel smakelijk eten.. Overigens w.s. naar de bekende weg, maar hij is verder niet ziek ofzo he? Of keelpijn ofzo ? Kiezen ?
Hier ook zo'n groenteweigeraar. Hij lust voornamelijk geen boontjes (sperziebonen én snijbonen) (maar eigenlijk eet hij geen enkele groente echt goed). Hij wil ze echt op geen enkele manier. Ik heb al alle varianten geprobeerd, van stamppot tot een indisch tintje, maar hij weigert het pertinent te eten. Ook zijn vlees eet hij meestal niet op, dus hij eet 's avonds eigenlijk alleen aardappels, rijst of kale pasta. Soep wil hij ook niet trouwens. Hij is dan wel weer helemaal gek op zuurkoolstamppot... Ik maak nu gewoon eten en hij moet maar kijken of hij het eet of niet. Tomaat en komkommer etc. eet hij ook niet, dus daar kan ik hem ook niet wat meer vitaminen mee doen binnenkrijgen.
Je kunt, naast groente verwerken in smoothies en pannekoeken, ook eens proberen in gehakt. Het schijnt dat je gehaktballetjes ook goed kan gebruiken om allerhande groente in te doen ... heel klein snijden of pureren en dan mee kneden en bakken. Heb het overigens zelf nog niet geprobeerd maar ooit eens van een vriendin gehoord.
Tja dat is dus het punt,dat doet die van mij dus wel (en kindje van TS en andere) en eens hongerig naar bed gaan is dan heus niet erg maar als je kind standaard geen avond eten eet en je dan op het CB ook nog eens te horen krijgt dat je maar extra terug moet komen omdat ie wel erg weinig is aangekomen(nu weet ik wel dat ik me daar niet al te veel van moet aantrekken maar toch). Iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier dus bedoel het niet verkeerd,maar ik ben mijn zoontje op een gegeven moment wel extra dingen gaan geven,het boeid em ook totaal niet dat ie helemaal zonder eten naar bed gaat dan. Pannenkoeken is ie gek op maar owee als er iets anders o pzit dan een beetje poedersuiker. En dan heel soms als ie dan wel iets eet,laatst nasi dan denk ik maak ik snel weer en dan moet ie het ineens weer niet! Het enige wat nog wel es wil werken,als ik klaar ben met eten zijn bordje laten staan,dan gaat ie wat spelen met zijn auto's ofzo en als ik dan niet kijk pakt ie soms wat hapjes,ik vind dat zo apart,ik heb em nooit gedwongen of wat dan ook.
Dat hebben wij ook Gijsje, zet je het op de kleine tafel, ga je wat anders doen, pakt je kind het opeens wel. Pfff, ik word er soms ook moedeloos van, ik dacht dat ik een ideaal gerecht had gevonden (spinazieschotel) , maar dat moest ze van de week weer niet. Komkommer en tomaat vond ze eerst ook lekker, is ook niets meer van over. Dat met de pannenkoekjes ga ik ook eens proberen, klinkt goed. Maar ook de groente / fruitsapjes. Volgens mij moeten die er wel in kunnen gaan. Morgen boodschappen doen, maar eens even ideeën opdoen wat ik allemaal zou kunnen maken. Ik ben toch wel blij met dit topic, soms denk je echt dat jouw kind de enige is die slecht groenten eet. Hadden we maar een oplossing... Zilvervosje; gefeliciteerd met Fay nog, nog net op tijd .
Groenten/fruitsapjes met soya melk werk hier het beste,groente niet te overheersent. Tijdje terug at ie bij oma een heel blikje worteltjes,dus ik denk nou dan maar blikjes(normaal vers) en ja hoor worteltjes gingen er in hij at een vol potje alsof ie een schaal chips at bij wijze van.Nou de laatste 2 keer dus weer niet,geen een wortel ging er in...snap je dat nou?!
Wat raar joh...nee, daar snap ik niks van. Hoewel ik soms ook weleens zulke berichten krijg van mijn (schoon)moeder. We gaan straks maar eens naar de Hoogvliet. Kijken wat voor lekkers ik allemaal kan gaan maken. Oh ja, heb ik ook eens geprobeerd, tomatensap (uit een pak dan) hahaha, zonde van de ene euro zeg maar .
Hier net zo Alles wat ik haar 's avonds voorzet eet ze hooguit 2 happen van. Alleen aardappelen en vlees. wb groenten wil ze af en toe sperciebonen eten, verder weigert ze alles, ook macaroni en rijst, vooral als er een sausje overheen zit, droog gaat het Ik maak er geen strijd van, niet eten is niet eten, ook geen toetje, fruit of koekje, want blijkbaar heb je geen honger. Tot nu toe werkt het niet. Ook let ik 's middags op met wat ik geef, want anders eet ze helemaal niets. Zij leeft van de lucht lijkt het wel Gaat vanzelf wel over.
mijn zoontje heeft ook een tijdje gehad dat hij geen warm eten wou hebben, tja alleen het vlees ik gaf hem toen tussendoor wel eens een rauwe wortel, en daar was hij wel gek op, misschien kan je dat eens proberen ?? verder gaf ik gewoon wat extra fruit. mijn zoontje eet nu wel weer redelijk aardappels en groente, en vlees. maar maccaronie,nasi en alles wat anders is dan aardappelen weigert hij hij proeft het zelfs niet eens. dat is soms ook wel eens lastig, wil ook wel eens wat anders dan aardappelen, hihi
Oh, hahaha... volgens mij doet mijn banner het niet, want Fay is 1 november twee geworden Maar dank je, we mogen haar nu officieel een peuter noemen. Het is volgens mij ook een machtsstrijd en niet perse dat ze het niet lusten. Fay pakt ook stiekem van haar eten als we niet kijken, dus misschien is dat wel een oplossing. Gewoon spruitjes neerzetten en niet kijken Edit: Banner aangepast, ik vergeet altijd dat hij niet vanzelf doorloopt.
Nee, ik heb ze zelf ook geproefd uiteraard en je proeft de bietjes bijna niet meer als je er pannenkoeken van bakt. Je kunt ze hartig of zoet beleggen.