Hier hetzelfde probleem. Hij krijgt bijna elke avond aardappelen met groente en een stukje vlees. Zijn favoriet is/was spinazie a la creme, maar sinds een paar dagen wil hij slechts een paar happen daarvan. Ook wortelen of bloemkool, steeds een paar hapjes. Pasta wil hij helemaal niet. Ik geef er maar aan toe want heb geen zin in strijd. Die tip van de pannenkoeken vind ik erg goed , en ga dat zeker proberen! Hoeveel bietjes gebruik je dan zonder dat het overheersend is?
Heb niet alles gelezen dus is misschien al gezegd. Betrek je kindje bij het maken van het eten, laat hem/haar de groenten wassen en samen het te snijden oid laat je kindje misschien ook tijdens het klaarmaken al dingetjes proeven! Laat je kindje bijvoorbeeld in de supermarkt ook helpen uitkiezen. Betrek je kind er vooral bij in positieve zin!!succes
Herkenbaar, hier ook een lange tijd dat hij geen groenten wou eten, was echt drama. Het begint nu langzamerhand te veranderen gelukkig, merk dat hij meer proeft en dingen lekker begint te vinden. Gisteren warempel een grote mok (zelfgemaakt) erwtensoep gegeten met stukjes brood. Heb dus allemaal receptjes opgezocht die ik kan maken met groente, zodat hij ook vaker in de week groente achter de kiezen krijgt. Zo nu en dan maak ik ook loempiatjes, vul die dan met extra groente en wat rijst bijvoorbeeld of mie erbij, en dan rollen en dan zo in de oven, daar is gek op. Of ik stamp aardappel/wortel/erwtjes (noem wat groente, want je kan alle soorten groentjes stampen) met een eitje en wat bloem, en maak daar aardappelkoekjes van die ik bak in een koekenpan, ook heel erg lekker. Een in de zoveel tijd koop ik van die mais tortillas, die ik vul met wat gekruid gehakt of vis en een geraspt wortel (ja 1 heel wortel raspel ik erin voor hem haha) en stukjes tomaat en komkommer, dan is het ook compleet feest voor hem, wanneer hij deze zo groot uit het vuistje mag eten, voelt die zich helemaal stoer. Hij blij, mama nog blijer. En zo verzin ik steeds weer andere receptjes..
Die gaan we hier ook eens proberen lijkt me dat mijn uk daar ook wel eens in gaat trappen. We zullen ze gezond krijgen Heb jij al eens groente smoothies geprobeerd? Dat werkt hier ook wel eens in de zoveel tijd.
Nee nog nooit, eerlijk gezegd. Wel fruit smoothies, maar daar moet hij weer niets van hebben. Maar ik ga zo'n groente smoothie zeker eens proberen, ben benieuwd. Het is echt een kieskeurig manneke hoor. Vandaag heb ik rijststaafjes gerold (gekruide rijst/groente/ei/bloem mengen en tot staafjes rollen) en dan in weinig olie bakken. Nou hij zat eerst zo... hmmm lekkuuuh!! Ik dacht yes, dat gaat er in. Dus hij neemt een hap en zegt bleeeeh en trekt een vies gezicht. en weigerde permanent wat te eten voor 10min lang, dat ging 'm dus niet worden. Had toevallig nog wat erwtensoep over van gisteren, en dat maar opgewarmt voor 'm, nou ja ook goed dan. Maar meneertje moet zulk gedrag aan tafel niet proberen als hij 16jr is, want dan eet die wat de pot schaft of hij kookt zelf maar een potje wat hij wel lekker vind!
Onze zoon eet alleen maar maïs. Verder eet hij een augurkje, olijfje of plakje komkommer. En dat al vanaf t moment dat ie is gaan eten. Pizza, patat, pannekoeken, macaroni en lasagne gaan er alleen in. Vlees probeert hij vaak wel. Doe er niets meer aan. Hij zit anders alleen maar te kokhalzen of moet echt overgeven. Ben er klaar mee. Dan alleen maar yoghurt. Heb dus ook geen tips. Ja, aan blijven bieden.
Hier een jochie van bijna 4 die nog steeds nagenoeg geen groenten eet!! Het begon ongeveer bij 1,5 jaar. Alles geprobeerd: spinaziepannenkoeken, groentensticks ( soort vissticks, te koop bij AH), soep, met de staafmixer door de saus... geen hap! Vlees gaat meestal goed, brood ook, aardappels en droge pasta ook. Het is pure opstandigheid en grenzen verkennen naar mijn idee. Toen zn kleine zusje geboren werd en zij later gepureerde groenten ging happen was dat ineens enorm interessant en wilde hij ook en lustte ook alles! Ook bij de gastouder eet hij gewoon met de pot mee. Enorm frustrerend en af en toe heb ik erg de neiging om te chanteren, te dwingen of om te kopen. Hulp gevraagd bij het CB, omdat ik er zo klaar mee was! Hij is bijna 4, hij kan toch wel gewoon 1 hapje proeven??? Want hij raakt het niet eens aan... Het blijft een koppig ding ondanks alle tips. Heel veel zijn we niet opgeschoten, behalve dan dat hij nu wel tomaat en komkommer eet. Dus eten we nu ook elke dag rauwkost De tips ( hopelijk hebben anderen er wel wat aan): Begin met het belonen van 1 hapje proeven dmv een sticker. Als het niet lukt: doe alsof het je niet boeit, het moet vooral geen "ding" worden. Als het wel lukt dan belonen en complimenteren en natuurlijk een sticker uit laten zoeken. Als de poster vol is dan een cadeautje. (tot dusver ging het goed, maar nadat de buit binnen was, wilde hij weer niks!!!!) Na dat ene hapje moet hij/zij de volgende keer wel 2 hapjes van die groenten proeven etc. Stamppotten of groenten door de saus met de staafmixer verstoppen. (zelf begin ik er niet meer aan, eet het gewoon zoals ik het zelf eet, met stukken groenten dus). heb de stamppot wel eens in ene ijzeren vormpje geprakt zodat meneer een stervorm of hart op zn bord had en dat was een succes! Helaas ook maar 2x... Rauwkost ook als tussendoortje aanbieden of mee laten helpen en proeven!! tijdens het koken. Hou het gezellig aan tafel. Laat geen frustratie zien, maak ook geen discussies. eet hij niet, dan niet. Volgende keer beter! Bied ook geen alternatief aan. Dan maar honger, volgende keer denken ze wel 2x na voor ze weigeren! Toetje ( yoghurt oid)hoort bij de maaltijd dus niet gebruiken als chantagemiddel ( ik zelf geef meestal gewoon yoghurt met een scheutje roosvicee maar als hij echt bar slecht gegeten heeft krijgt hij een " feesttoetje" dan gooi ik er wat muslie doorheen met gedroogd fruit. Nou volgens mij waren dat wel zo'n beetje de tips die ik toen heb gehad. Moet zeggen dat hij nu eigenlijk best goed eet. Ik laat niet meer zien dat ik boos of gefrustreerd ben. Hij krijgt soms extra fruit en eet rauwkost en krijgt een vitamine pil. het is gezellig ana tafel en hij blijft nu ook uit zichzelf langer zitten. brood eet hij gewoon goed en eigenlijk vlees en aardappels/pasta ook. Alleen die groenten...tjsa... ik hoop gewoon erg dat als hij straks wat ouder is dat groepsdruk mee gaat spelen als hij eens elders eet of ook thuis natuurlijk...
Hier ook zo een. Ik wordt er af en toe gek van. En het lastige is dat papa ook een slechte groente-eter is. Hij doet wel erg zijn best om dat niet te laten merken, maar de keus is beperkter daardoor. Het enige gezonde gerecht wat hij echt goed eet is tortilla met avocado tomaat en baconreepjes. Dat eten we dus minimaal 1 keer in de week, want papa en mama vinden dat ook lekkeren het is in 10 minuten klaar. wat soms werkt: Zelf overdreven enthousiast erover te doen. "Kijk eens hoeveel ballen ik heb!!!" (doperwtjes) Groenten verstoppen in bijvoorbeeld tomatensaus (potje pastasaus of blik gepelde tomaten met kruiden en dan een courgette en paprika pureren en erdoor mengen) Aardappelpuree maken en een deel van de aardappelen vervangen door bijvoorbeeld pompoen, venkel of koolrabi zelf pizza maken met lekker veel groenten erop die ze er zelfop mogen leggen Een gerecht uit een kinderkookboek maken en je kind erbij betrekken. En het gerecht dan ook een aparte of gekke naam geven. (kost wel veel tijd) Blijven aanbieden (ook al ben je moedeloos). Proeven moet. En als je het niet lust mag je de rest laten liggen (anders wordt het echt een drama aan tafel). Bij ons geld dan de regel eerst 1 muizehapje van de groente en daarna gaat de appelmoes (want die is natuurlijk favoriet) pas open. Complimenten als hij goed heeft gegeten. En als het leuk was aan tafel. Elke dag een vitaminepilletje. Die nemen het belang van goede voeding niet weg, maar maken wel dat ik relaxter om kan gaan als het even niet zo gaat als ik wil. De meest essentiele vitamines krijgt hij toch wel binnen.
Ohja.. wat bij ons soms ook werkt is vertellen waar het goed voor is. Hij wilde een keer niks eten van de gegerilde zalm. Dus ik zeg: Daar wordt je slim van. En sindsdien smult hij van 'vis waar je slim van wordt' Alleen trapt hij niet in het verhaal dat je ervan groeit. Want op het kdv hadden ze verteld dat je van slapen groeit. tja....
@Fietwordtmama: over dat proeven: hoe oud is jouw kind? En moet hij ook proeven als hij het vorige week niet lekker vond? Hier startten we ook met het proeven, echter als hij het niet lekker vond, dan weigert hij de volgende keer pertinent. En dat gaan we niet winnen... Nu proeft hij dus helemaal niks meer en kan daarbij hoog of laag springen.
Haha, ik moet er toch wel even om lachen hoor, om dit verhaal. Hier namelijk precies zo!! Zoontje wordt hier ook bijna 4 jaar en als ik alles bij zou houden wat hij eet dan zal daar niet veel gezonds aan groenten/aardappels bij zitten. Ik stoor me er niet meer aan. We hebben zelfs een week lang volgehouden dat hij zijn bord persé leeg moest eten voordat hij bij tafel wegkon. Blijft meneer rustig zitten tot 22:00 uur. Nu kan hij eten wat de pot schaft. We scheppen een héél klein beetje op z'n bord. Dat moet hij opeten in het tijdsbestek als wij ook aan het eten zijn. Zo niet, dan krijgt hij ook geen yoghurt. Er is namelijk een tijd geweest dat hij niks at en gewoon ging wachten tot de yoghurt kwam. Nu doen we dat dus niet meer zo. Bord leeg? Dan kan hij yoghurt krijgen. Bord niet leeg? Dan ook geen yoghurt. Verder elke dag 1 à 2 multivitamine en als ik het niet vergeet ook een capsule visolie (gaatje in de capsule en de visolie door de diksap laten lopen). Resultaat: geen gezeur meer aan tafel.
Wat frustrerend he? Die kids zijn zo slim! En machtig... wij kunnen kiezen wat er op het bord komt, maar zij beslissen wat erin gaat :x... ik lees trouwens best veel dat het toetje als "omkoperij" wordt ingezet. Zoontje vindt zn yoghurt lekker, maar kan ook makkelijk zonder, dat is jammer. Ik weet uit ervaring dat omkopen mety ene snoepje het meest effectief is, maar anderzijds wil ik niet dat ie alles voor snoep doet en ik wil ook niet de boodschap afgeven dat groenten eten iets heel knaps is, of dat dat beloond moet worden. nee, het hoort gewoon bij een gezonde maaltijd... dus ik hou stug vol met vrolijk aanbieden, wil hij niet dan niet. eigenlijk wil ik wel graag dat hij 1 hap proeft/eet van zn groenten, maar heb nog geen effectief iets gevonden waarmee ik dat kan bewerkstelligen.
Mja, omkopen met toetje.. Ja, klopt wel. Maar goed, wij willen niet meer dat hij bewust ALLES laat staan en gewoon rustig gaat zitten wachten op de yoghurt. Zo hebben we 't wel een poos gedaan, tot we er achter kwamen dat hij alleen maar yoghurt at. Ja, doei! denk ik dus nu. Geen eten? Dan ook geen yoghurt. Dan gewoon maar niks. Zuivel krijgt hij wel genoeg. 's Ochtends beker melk en 's middags beker karnemelk. Dus een keer geen yoghurt kan geen kwaad. Hij hoeft hier namelijk niet alles te bepalen. Tsjaaa... maar 't blijft lastig.... Het is nu al zo dat als hij ziet dat we aardappels en groenten eten, hij gewoon door blijft spelen en niet aan tafel wil komen of heel zielig zeggen: "Daar krijg ik buikpijn van." Dan zijn we wel streng: hij móet aan tafel zitten. Gaat hij dan gillen e.d. dan is het hup! naar de gang en na 3 minuten kan ie alsnog aan tafel zitten. Ben benieuwd hoe hij over 5 jaar eet....
hoi hoi, Hier ook eentje die geen groente eet, tenminste, dat denkt ie Wat ik nog wel eens doe, 3 dagen per week ongeveer, is OF groente pureren of Olvarit Peuterhap halen. Hij is gek op allerlei pasta's of stevig gekookt aardappeltje, deze kook ik en de saus is dan de gepureerde groente/Olvarit peuterhap. En dit gaat er wel in !!!! Als een razende zelfs. Pastaatje prikken, "saus" erbij op en smullen maar De overige dagen blijf ik gewoon proberen met de "normale vorm" van groente maar op deze manier krijgt ie toch nog wat naar binnen. Ooit heb ik me eens laten vertellen dat voeding het enige machtsmiddel is dat een kindje heeft waar ie daadwerkelijk kan winnen. En zodra je er een spel van maakt/ruzie dan heeft je kindje gewonnen. Ik kies er dan ook voor om dat niet te doen. Wil jij niet eten, goed, dan niet. Ik probeer het uiteraard wel maar niet tot ruzie. Hij krijgt dan ook gewoon wel zijn toetje. Moet wel aan tafel blijven zitten. Wordt het een strijd, dan wordt het iedere avond minder leuk om aan tafel te gaan toch?! En hij gaat echt wel een keer eten...is het nu niet, dan volgende maand wel. Probeer me om dit peuter aspectje niet zo heel druk te maken Groetjes en succes allemaal.
Hoe oud is je zoontje? De mijne heeft ook een tijd gehad dat hij die Olvarit hap wel at. Maar aangezien hij nu bijna 4 is haal ik dat voor hem echt niet meer in huis!! Ik heb laatst ook weer eens pastasaus gemaakt en de groenten gepureerd erdoor heen. Een tijd lang heb ik dat geweigerd, maar aangezien mn jongste van 15 maanden nu ook weleens begint te miepen ... ik dacht: 2 vliegen in 1 klap! Helaas wil, met name mn zoon niet echt wat saus op eten...:x hij eet nog het liefste droge pasta...
Dat zei ik gisteravond nog tegen mijn man dat het toch typisch is dat een grote broer met het eten wel als voorbeeld word gezien en wij als ouders niet. Hier wil dochterlief (22mnd) ook ineens bepaalde dingen niet meer eten, alleen maar omdat ze ziet dat haar oudere broer dat ook niet doet... :x
Ow, hoe frustrerend is dat!! Mn dochter is pas 15 maanden en begint nu ook te vissen en te gooien met groenten en eten!! nu doet onze zoon dat niet en heb niet echt het idee dat ze het afkijkt. Ik denk dat de ontwikkeling van het eigen willetje vanaf nu een beetje begint te komen. Uittesten en proberen dus... aangezien onze zoon steeds zo'n moeilijke eter is geweest ben ik als de dood om dezelfde fouten te maken. Vond het heel lastig om het nu goed aan te pakken zodat het bij mn dochter bij uitproberen blijft. Want wat is goed? is het nu goed om een pastasaus met groenten te pureren? Eigenlijk zegt mn verstand: nee, gewoon normaal doen, ze moeten eten wat de pot schaft en zo niet, dan niet! Maar mn gevoel zegt: ( vooral bij mn dochter): ze is nog zo jong, ze moet nog groeien en weerstand opbouwen, ze heeft die groenten nodig!
Mja, lastig is dat hè? Wij zijn voor ons dochtertje nog iets milder. Voor ons zoontje hebben we gewoon duidelijke regels. Hij eet wat de pot schaft. Op de een of andere manier accepteert hij de saus door de macaroni wel, dus dat eten wij ook nooit meer los van elkaar. Misschien - bedenk ik nu - moeten we ons zoontje D. zelf z'n eten laten opscheppen. En dan als eis stellen dat hij dat wat hij opschept ook op moet eten. En J. ons dochtertje.... Tsjaa.... die eet ook gewoon wat de pot schaft... maar die hoeft nog niet het bordje leeg te eten... Komt nog wel... En voor de rest krijgen ze als ik het niet vergeet 2x per dag een multivitamine en een visolie-capsule. En overdag fruit, maar ik moet zeggen dat dat de laatste tijd er wel bij in schiet... Verder weinig tot geen snoep. Ook bijna geen drinken met toegevoegde suikers. Dus vrijwel altijd sterk aangelengde diksap. Maar ja, die groente hè? Lastig, lastig...
Mmm, misschien moet ik ook maar eens de pasta gewoon door de saus heen doen... er was een tijd dat ie dan helemaal niks meer at, maar we kunnen een nieuwe poging wagen. Hij heeft inmiddels ook wel de leeftijd dat ik vind dat hij iig een paar happen moet kunnen eten. Fruit gaat hier gelukkig goed bij mn zoon! Samen met een vitaminepil accepteer ik het minder groenten eten. Dochter begint nu wat lastiger te doen, ook met fruit. Alleen banaan wil meestal goed. Ok, niet teveel aandacht aan besteden en blijven aanbieden. Ik geef haar nu ook weleens zo'n knijpfruitje of fruitreepje als tussendoortje als het echt bar slecht was met het fruit...