peuter weigert ineens middagslaap maar kan niet zonder

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door misscoco, 29 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Beste allemaal,

Onze dochter wordt in april 3 en heeft tot een paar dagen geleden haar slaap goed nodig gehad. Nachten van 11 uur en smiddags 1,5..vooral die middagslaap had ze echt nodig. Sinds een paar dagen besluit ze vanuit het niets om niet meer te slapen 's middags. Kan bij de leeftijd horen en is ook geen ramp, maar ze kan eigenlijk totaal niet zonder. Ze ziet eruit als een wandelend lijk, is uiteraard chagrijnig en daardoor vervelend maar is vooral gewoon moe. Dat merk je aan alles, maar het is geen kind dat stilzit dus ze stuitert maar door.
    Met geen mogelijkheid houden we haar in bed 's middags, ze gaat er wel in zoals altijd maar na 5 min staat ze aan de trap te roepen dat ze niet wil slapen. We hebben haar teruggelegd, uitgelegd, zelfs een keer boos geworden maar het werkt niet. We vinden het niet erg als ze niet meer wil slapen maar voor haar zelf wel....want ze heeft hem dus wel nodig. Helaas is op de bank liggen er niet bij, ze heeft totaal geen rust in haar kont. En hoe vermoeider hoe minder rust ze in haar lijf heeft.
    Helaas slaapt ze hierdoor 's ochtends ook niet langer, uiterlijk 19.00 erin maar 6.00 gewoon klaarwakker (ze is altijd vroeg wakker)

Zijn er tips? Is het een fase?

2. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.440
    372
    83
    in een huis
    Heel herkenbaar. Mijn dochter van 2,3 jaar ook niet meer. Heel jammer voor zelf want ze is super moe. Wil in de middag alleen maar bij mij hangen en doet chagrijnig. Heel jammer. Vind het ook zo zielig om in de middag boos op haar te worden omdat ik weet dat het gedrag komt omdat ze zo moe is. Bij de gastouder doet zo wonderbaarlijk nog wel een dutje😁

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Herkenbaar. Hier was het al op twee jaar zover, dus ik vind dat jullie het nog lang uitgezongen hebben. Wij hebben er nooit een strijd van gemaakt. Ze moest dan wel 's middags even in de zetel gaan liggen om wat tv te kijken. Heel vaak viel ze daar dan toch nog in slaap. Had ze toch wat rust. En een maand of wat later was ze helemaal klaar met het middagdutje. Het is een overgangsperiode waar je even door moet.

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier begon ie met 18 maanden te rommelen met z'n middagslaapje en met 3 jaar had 's middags op bed leggen helemaal geen zin meer, viel nog wel regelmatig op de bank in slaap...heb er nooit een strijd van gemaakt.

5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    De oudste heeft tot 3.5 jaar nog in de middag geslapen, zo'n 1.5 uur per middag. Maar dat was echt een slaapkop eerste klas. Dochter vond het met 3 jaar niet meer nodig, slaapt soms nog wel in de auto.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb met al mijn kinderen wel zulke fases gehad. Aangezien ik zelf veel belang hecht aan mijn rust, dus aan hun middagslaapje (haha), heb ik wel doorgezet en steeds ging het na een paar dagen tot een paar weken weer beter. Een tijdje terug wou mijn jongste (wordt in januari 3) ook niet meer slapen en heeft hij middagenlang zingend in bed doorgebracht. Maar nu slaapt hij alweer wekenlang 2-3 uur 's middags, langer dan ooit tevoren.

Hij slaat wel regelmatig incidenteel een slaapje over, bijv. in het weekend als we weggaan. Of op het kdv, waar hij de hele slaapkamer op stelten zet met zijn vriendinnetje. Maar daardoor slaapt hij juist op de dagen dat het wel kan extra goed, misschien.

7. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Ja maar doorzetten klinkt simpel maar die van mij gaat en blijft gewoon keihard schreeuwen en huilen..uit bed komen. Als ze nou gaat zingen in bed, of een boekje gaat lezen vind ik het prima maar dat doet ze niet. Ik ga toch ook niet elke middag met een schreeuwend kind zitten boven omdat ik wil dat ze slaapt.
    Maar idd vind ik het jammer haha...vond die 'vrije tijd' heerlijk en heb altijd geroepen dat alle kinderen zouden moet slapen tot ze naar school gaan :)

8. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Hier ook herkenbaar, is het een idee om je kindje eerder naar bed te brengen 's avonds zodat ze wel haar rust krijgt? Dat werkt hier wel goed.

9. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Ze lag er gister 18.45 in...maar ze wordt nu 's ochtends nog vroeger wakker...5.30! Ze is klaar wakker en weigert verder te slapen of rustig in bed te blijven. Ik snap er niks van..dit is nooit vol te houden want de nachten zijn zo te kort

10. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Hier ook gehad vlak na haar 2e verjaardag. Maar ze was er klaar mee, ondanks dst ze moe was in de middag. Hier ook niet verder meer in gepusht, ze is nu bijna 3 en gaat heel goed. Ze gaat uit zich zelf lekker op de bank liggene tutten bij de en van ons of alleen. Als ze op kdv is geweest is ze wel erg moe en ben ik blij soms als het 19uur is dat ze naar bed gaat haha. Dan zijn ze zo moe dat ze vervelend gaan doen.

11. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook drama sinds het niet meer willen slapen smiddags.
    Savonds gaat hij super goed naar bed en slaapt zo in dus hij kán het wel. Overdag is hij gewoon niet moe genoeg ofzo!

Helaas nu in een 'ritme' van heel erg vroeg naar bed savonds en dus ook een uur te vroeg er uit, waardoor hij in de loop van de ochtend ook al chagrijnige momenten heeft. Heb hem gister om 10uur proberen in bed te leggen nadat hij zélf aangaf moe te zijn en zelf naar boven ging zijn pyama pakken en netjes liggen, maar we hebben een uur 'aangekloot' met er uit komen en toen heb ik hem er toch maar uit gehouden.
    Smiddags is hij echt niet te genieten en wil niet avondeten bleh alleen maar strijd!
    Vreselijk vind ik dit ik hield van ons ritme en deed er erg mn best voor. Nu weer terug naar wandelen tot hij in slaap valt, of hopen dat hij in de auto in slaap valt en dan bij thuiskomst zelf voor het raam zitten kijken of hij al wakker wordt.
    Peutertje van 2.3 trouwens.

Lees mee voor de gouden tip!

12. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    kun je haar voor het middagslaapje in een campingbedje leggen, desnoods nog met een klamboe eroverheen? Dat geeft een geborgen gevoel en ze kan niet gaan staan en dingen uit het bed gooien.
    Werkt heel goed bij mijn dochter, in haar 'gewone' bed kan ze de slaap niet vatten omdat ze te actief is, maar op deze manier lukt het wel. ( ze wordt bijna 3 en is zonder slaapje echt niet te genieten)

13. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Zo te lezen heeft ze haar middagslaap minder nodig, hier werd mijn zoon ook steeds vroeger wakker en s avonds was hij om 20:00 nog aan het zingen, zonder middagslaap werd hij een draakje ;) ben toen begonnen met wakker maken zodat het slaapje niet te lang was en nu is het eigenlijk alleen nog slapen op het kdv of soms thuis na veel drukke dagen (lees kerst) zoon is 2,5.

14. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Hier is onze zoon met 20 maanden met zijn middagslaapje gestopt, hij was nog geeneens 2 jaar. Hij wilde echt niet meer, hij brak de tent af als ik hem in bed legde. Maar zonder kon hij ook niet. Een paar weken liep hij er ook bij als een zombie, rode ogen van vermoeidheid en de hele dag in zijn ogen wrijven. Maar slapen, ho maar! Na een paar weken raakte hij eraan gewend en verdween de ergste moeheid. Daarna heeft hij nooit meer een middagslaapje in bed gedaan. Af en toe viel hij per ongeluk in slaap op de bank (hij wilde ook niet op de bank slapen, maar soms was ie toch wel zo moe dat hij het gevecht tegen de slaap verloor).

Ik vond het wel jammer dat zijn middagslaapje zo vroeg al over was, de dagen duurden soms wel lang zo. Dat werd beter toen hij wat groter werd en meer zelfstandig kon spelen.

Deel Deze Pagina