Peuter weigert middagslaapje maar nog wel nodig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lauwra, 13 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    In bijna 3 weken tijd heeft onze zoon van net 2 al niet s middags geslapen. We zijn ook op vakantie geweest dus was het wel makkelijk ook.;)
    Het gerommel met middagslaapjes is in april al begonnen. S nachts slaapt hij vrijwel altijd helemaal door.
    Maar vooral s morgens kan hij best chagrijnig en heel snel boos worden als iets niet lukt. Verder kan hij best wel heel goed en rustig spelen!
    Maar dat hoort misschien ook bij zn leeftijd?

We zijn nu bijna n week weer thuis en heb geƫxperimenteerd met tijdstip van naar bed gaan s middags. Heel vroeg, normaal of vandaag laat, om 3 uur. Maar hij roept na n kwartier al dat hij wakker is;)
    Een rustmomentje in bed maakt voor zn vermoeidheid niet zoveel uit.
    Gister en eergisteravond was hij eind van de middag helemaal op, hij red het dan eigenlijk niet.
    Zijn nachtslaap duurt 11,5 - hoogstens 13 uur.

Iemand tips nog wat ik hier mee kan en is het toch een overgang van geen slaapje meer nodig, en wat is normaal peuter gedrag? Hoort chagrijnigheid er ook bij??:)

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Kan een ontwikkelingssprong zijn en dat het een fase is. Uk sliep rond zijn tweede verjaardag overdag nog wel maar was om 5 uur wakker en sliep snachts 9 uur.

Hij is nu 2 jaar 3 maanden en wil smiddags niet meer slapen. Hij gaat nu op de bank uitrusten en als hij na 15 nog niet slaap mag hij er af. Meestal valt hij binnen de tijd in slaap en hebben we geen strijd. Het is een overgang die onpraktisch is maar zo nog wel te doen. Hij slaapt nu van 19.45 tot 6 en overdag max 1.20 uur anders is hij snacht 1,5 uur wakker

3. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Bedankt voor je reactie Owyly.
    Op de bank slapen gaat meneer hier echt niet doen, denk ik;)
    En zou best kunnen hoor dat het idd een sprong is, las pas van iemand dat haar kind later weer gewoon 2 uur ging slapen s middags...
    Hij is de laatste week ook veel beter gaan praten, veel nieuwe woordjes geleerd...

Moet trouwens wel een aanvulling geven:D hij is om 16 uur gaan slapen!
    Maar eerlijk gezegd vind ik dat geen tijd meer voor een middagslaapje om altijd zo te doen... of wel?
    Misschien dan maar 3 kwartier laten slapen?
    We hebben nu vanavond een verjaardag, en laat hem nu dus wel even slapen, kan hij mee... dat hebben we nog nooit gedaan s avonds.
    Maar morgen... pfff wat een gedoe met zo'n peuter:p

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier ga ik dan een stukje rijden en vanmiddag was ze na 5 minuten al vertrokken en thuis op de bank de 2 uur volgemaakt

5. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ow, ik herken het, haha! Onze zoon stopte met 20 maanden met zijn middagslaapje. Was met geen 10 paarden meer in bed te krijgen overdag... Maar hij had zijn slaapje wel nodig, hij was rond 15.00 uur vreselijk moe. Ik heb het heel onpedagogisch opgelost toen. Ik ging met hem op de bank zitten, laptop op schoot, filmpjes laten kijken met het geluid heel zacht en meneer was zo vertrokken. Dan sliep hij een poos op de bank. Die periode heeft echt wel een half jaar geduurd ofzo. Daarna kon hij zonder middagslaapje.

't Kan een fase zijn, maar bij onze zoon was het echt geen fase. Nu is hij 4 en nog wil hij overdag niet slapen als we bijvoorbeeld 's avonds weg moeten en het daarom beter is dat hij overdag even een paar uurtjes slaapt.

6. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Hier ook strijd gehad rond zijn verjaardag, maar hij moest van mij naar bed! (anders is hij ook niet te genieten! Wat wel eens resulteerden in huilbuien van een uur/half uur (waarin ik soms wel ging kijken en soms niet omdat ik zelf ook gesloopt was!) uiteindelijk heeft hij t geaccepteerd en gaat hij gewoon naar bed s middags! Vaak slaapt hij nog anderhalf tot 2 uur, maar soms haal ik m er na een uur zingen en praten weer uit en is t ook goed! :)

Hij zegt trouwens nog steeds wel dat hij niet wil slapen ofzo haha maar vaak is hij binnen 10 minuten vertrokken als hij eenmaal ligt ;)

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nou uhm ik denk dat ik het maar niet meer doe! Ze slaapt net pas! Was absoluut niet moe!

8. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Herkenbaar al was mijn zoontje 2,5 toen dit begon omdat hij naar de PSZ ging. Ik heb hem overdag opgehouden omdat hij weigerde te gaan slapen/rusten 's middags en hem eind van de middag/vroeg in de avond naar bed gedaan, vaak rond half 5 al. Hij sliep toen de hele nacht door.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier zitten we ook echt in de overgang. Als zoontje 's middags slaapt gaat hij 's avonds pas rond 21.30 slapen en is 's morgens om 6.30 al wakker, maar dan chagrijnig omdat de nacht te kort was, dus gaat 's middags weer slapen. Als hij rond 7.30 wakker wordt houd ik m op en dat is nu meestal wel t geval. Pas de hele week niet geslapen en toen viel hij gewoon 's middags om 17.00 al spelend in slaap, terwijl hij nooit ergens anders slaapt dan in bed.
    Als hij niet slaapt las ik na het middageten wel altijd even een rust uurtje in en kijkt hij naar brandweerman Sam (verslaafd momenteel;)), maar dan op de bank in slaap vallen gebeurd hier ook niet hoor.
    Als hij 's middags niet slaapt slaapt hij 's nachts het klokje rond en is overdag een stuk gezelliger, dus dat proberen we vol te houden. Als ik dagdienst heb moet hij om 6.00 uit bed dus dan gaat hij sowieso wel tussen de middag, maar maakt de gastouder m na een uurtje wakker, dat doen we thuis trouwens ook als hij wel gaat slapen, anders is het echt feest 's avonds.

10. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Bedankt voor jullie antwoorden. Blij dat er wel herkenning is! Want t lijkt wel of er niemand zn kind zo rasr doet met slapen als de onze:D

Een stukje rijden heeft hier geen zin. Vorige week 12 uur in de auto gezeten vanuit Oostenrijk maar slapen doet hij dan ook niet. Net als op de bank met een filmpje niet!
    Dat helpt trouwens wel om wat uit te rusten. Deden we in de vakantie als we weggeweest waren en dan ging ik eten koken. Hij at daarna prima.
    Om half 5 al naar bed brengen zou k wel n spannende vinden, of hij dan niet om half 5 volgende ochtend uitgeslapen is.
    Huilen doet hij nooit in bed, alleen sinds deze week 'wakker' roepen:D

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hier ook periodes dat ze niet meer naar bed wilde. Heb gewoon stug volgehouden en dan pikte ze het middagslaapje na een aantal dagen weer op.

12. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Mijn dochter slaapt ook van 2 jaar af niet meer smiddags. Na een dagje kdv of weg is ze wel vertrokken als we in de auto zitten. Of gaat ze op de bank liggen als we thuis komen. Maar in bed krijg je haar niet meer.

13. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Het half 5 naar bed brengen was omdat mijn zoontje dan zijn ogen niet meer open kon houden. Dan gaat hij gewoon naar bed ongeacht hoe laat in de middag het is. Ik vond het ook spannend want wat als hij dan 5 uur 's ochtends wakker werd maar hij sliep tot half 8 door. Haalde meteen de middagslaapje erbij in.

Het is uitproberen wat voor jouw kind werkt.

14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Misschien een stukje wandelen anders ?Mocht hij niet in slaap vallen Hebben jullie in ieder geval allebei even rust;)

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het kan verschillen per kind..
    Mijn jongste was met anderhalf wel klaar met middagslaapjes, maar hij kon redelijk door tot na het avondeten..

De oudste was echter met 2 jaar ook klaar met zijn middagslaap, maar hij was ruim voor het avondeten al op.. Toen afgesproken dat hij op zijn kamertje even rustig ging spelen in bed. Met een boekje of wat autootjes om mee te rijden. De ene keer was hij dan na een kwartier wel klaar en liet ik hem toch nog even op zijn kamer blijven(minimaal half uur op zijn kamer). Een andere keer speelde hij rustig een uur, en weer een andere keer sliep hij na 5 minuten spelen (met zijn auto in zijn hand) en werd hij 2 uur later pas wakker. Het was even schipperen en soms brullen (als hij na 15 minuten niet uit de kamer mocht). Juist die keren sliep hij dan alsnog vaak binnen dat half uur wel.. Uiteindelijk was het na 2 maand wel over en heeft hij daarna nog netjes geslapen tot 3,5..

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Toen was zoontje hier ook aan het rommelen met z'n middagslaapje, ik legde 'm vaak wel op bed zodat we toch beide ons rustmomentje hadden.

En hij viel dan wel regelmatig rond een uur of 4/5 op de bank in slaap en dan maakte ik 'm na een uurtje weer wakker maar dan sliep ie 's avonds ff later of hij ging in bad, daar vermaakte hij zich dan weer een tijdje en konden we op een normaal tijdstip eten en op een normale tijd naar bed...het is misschien 2x voorgekomen dat hij om 18 uur op bed lag. Het is gewoon een beetje kijken hoe en de wat :D ;)

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje heeft weken gehad dat slapen niet lekker ging. We hebben hem toch steeds in bed gelegd, en op zn minst een uurtje te laten liggen.

Nu is het weer helemaal over en slaapt hij super goed tussen de middag. Vaak langer dan 2 uur! Hij heeft het ook echt nodig, dus ik ben blij dat we gewoon door zijn gegaan met middagslaapjes.

18. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hier slaapt onze zoon vanaf een jaar of 2 ook niet echt meer.
    Als ik hem in bed legde dan was het altijd kloten en drama, dus toen deed ik het anders.
    Hij MOEST van mij 's middags even "rusten" op de bank en dat werkte. Hij wil dat nu nog en valt soms in slaap voor een half uurtje a 45 min.
    Voordeel is dat hij toch zijn slaapje pakt die hij eigenlijk toch nodig heeft, maat ook weer niet te lang slaapt waardoor hij in de avond loopt te klieren met naar bed gaan.

Dat rusten is trouwens op een kussen, met een dekentje ( fleece meestal) tutje erbij en dan staat alleen de tv aan. Hij ligt dan rustig te kijken. Werkt perfect hier.

19. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Bedankt weer voor alle ervaringen!
    K lees soms dat kindjes het middagslaapje toch wel weer oppakken. Maar hier is het al vanaf april aan de gang en voor die tijd ook wel al dat t vaak heel lang duurde voor hij sliep en kwam hij pas om half 5 uit bed. Maar dan sliep hij s avonds ook zo weer.

Toen werd het zo dat als hij sliep hij s avonds zo 2 uur klaar wakker in zn bed lag...
    En nu is hij dus eind vd middag echt aan bed toe.
    Dus ik denk dat een mooi slaapje van 13-15 uur er echt niet meer komt.

Hij word rond 4 uur dus echt moe. Vandaag heb k hem toen n uurtje achter n filmpje gezet, toen leek hij toch wel van uitgerust te zijn en was heel gezellig met eten. Kwart voor 7 sliep hij nu. Vanmorgen om 8 uur wakker.

Het idee van in bed met desnoods boekjes en n autootje vind ik ook wel n goede! Hij vind het ook bijna nooit erg om wakker in bed te liggen. Dus is dat ook wel n goed rustmoment.

20. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Maar heeft hij dan ook al avondeten op of sla je dat dan over? Hier is hij dus om 4 uur moe aan het worden, maar vind t niks om m dan voor de nacht in bed te leggen eigenlijk... maar andere kant, als hij dan wat inhaalt is dat zeker mooi mee genomen... en zal hij er de volgende dag beter tegen kunnen...

Deel Deze Pagina