Wat zijn sommige goedkoop zeg, hier 75 euro voor twee ochtenden en dat is de hoogste schaal. Mijn dochter zit er wel op, maar ik vind het niet altijd even super. Ze gaat niet altijd knutselen, terwijl ze dat juist zo leuk vind, maar opzich denk ik wel dat het goed is dat je kindje vast went aan een ritme dat wat weg heeft van school en aan een grotere groep kindjes. Straks op de basisschool zitten ze met 25/30 kinderen en dan moeten ze zich ook redden, dat is denk ik niet te vergelijken te kindjes in de buurt spelen. Op de speelzaal hier zitten maximaal 16 kindjes en ze gaan in de kring, leren liedjes en werken met thema's, net als op school denk ik. Alhoewel ik zelf soms ook wel denk, voor 75 euro per maand kan ik heel wat activiteiten zelf doen/knutsel spullen kopen...maar ja, ze zit er nu eenmaal al op en ze vind het wel leuk.
wat een massa productie zeg, hier 8 kindjes en dan 2-3 leidsters op PSZ en op de school, 15-17 kindjes in de klas met 2 juffen..
Ja ik vind het ook wel veel en dan is er eigenlijk maar 1 echte leidsters en dan daarbij een of twee stagiaires... Snap wat dat betreft ook wel dat er niet zo vaak geknutseld wordt Bij jou zijn wel hele kleine groepen! Vroeger bij ons zaten we ook met 23/27 kinderen en een juf in de klas...
Nee, hier gaat hij niet. Hij is al 3 dagen per week bij de gastouder (wel meerdere kindjes daar) en dat vind ik meer dan genoeg.
Ik heb geen recht op KOT, om hiervoor in aanmerking te komen moet je twee verdiener zijn en dat zijn we niet, ik ben een bewuste tbm.
In onze gemeente voeren het KDV en de PSZ hetzelfde beleid tegenwoordig. En dat gebeurt in steeds meer gemeentes. Er is weinig verschil. Het aantal kinderen is gelijk, programma is gelijk, aantal leidsters zijn gelijk, ze zijn hetzelfde geschoold en ze bereiden kinderen op precies dezelfde manier voor. Ik vind een PSZ of KDV ook erg belangrijk, maar dat hangt voor mij vooral af aan de kwaliteit van het KDV of de PSZ. En dat is in mijn stad helaas beroerd. De oudste ging al naar een ander dorp voor het KDV, omdat het KDV hier waardeloos is qua leidsters. Helaas is dat voor de PSZ niet zo makkelijk. En daar baal ik wel van.
Dochter ging altijd naar het KDV, toen werkte ik nog. Nu niet meer, dochter zit op school en zoontje gaat sinds kort naar de PSZ. En leuk dat hij het vindt! Hier is de bijdrage inkomensafhankelijk en wij betalen zo'n 50 euro per maand. Het is flink duurder geworden want 2 jaar geleden was het bijna de helft... We merken het nu wel in de portomonnee, die 50 euro plus de kosten van de zwemlessen van dochter wat ook net is begonnen.. Maar beide vinden we erg belangrijk. De PSZ is zo goed voor de ontwikkeling.. Op verschillende vlakken. Heb het er met 2 basisschoolleraren over gehad (vrienden) en beide zeggen dat ze goed merken als er een kindje niet naar de PSZ of KDV is geweest. Uiteraard is de kwaliteit idd wel belangrijk. Is dat echt niet in orde dan zou ik mijn kind ook niet heen laten gaan. Wat in een plaats hier vlakbij trouwens gestart is, is een soort PSZ georganiseerd door ouders. Die hebben een ruimte waar ze kindjes kunnen opvangen en die ouders (moeders) hebben een soort roulatie systeem wie wanneer 'leidster' is en dus de kindjes opvangt.Ze zijn dan geloof ik met 2 moeders. Is een klein clubje, 6 kinderen ofzo. Moet je dus geen hoge verwachtingen van hebben, het is meer leuke dingen doen met peuters. Zou dat zelf trouwens niet zien zitten hoor.. Het brengen van mijn kind wel, maar om zelf 6 peuters te vermaken...? Egnie
Ik wil het straks wel graag voor mijn dochter. Moet ze wel eerst oud genoeg zijn (2,5 jaar is het hier minimaal). Dus duurt nog even Ik vind het belangrijk dat ze met andere kindjes in omgang komt vanaf die leeftijd, ze zit verder niet op een kdv en we hebben niet veel kindjes van dezelfde leeftijd in onze omgeving. Maar het moet financieel natuurlijk wel haalbaar zijn, anders verzin ik wel wat anders.
Wij betalen maar 8,75 per maand voor 2 dagdelen en we verdienen 2x modaal. Mijn zoontje vind het leuk maar misschien haal ik hem er toch maar af..hij kan nl met niemand praten omdat ze allemaal turks of marokkaans praten. Het hele groepje gaat dan ook 4x per week naar de psz, mijn zoon 2x. Had nog geopperd dat ze mijn zoon dan turks en marokkaans konden gaan leren maar
8,75 per maand? Dat is wel heel goedkoop zeg, is het niet 8,75 per dagdeel? Snap niet dat die leidsters niets doen aan dat gepraat in het buitenlands, we wonen in nederland niet in marokko of turkije, daar zou ik ook mijn kinderen dan vanaf halen.
ABSURD!! ik ben voor multi culti haha maar dat gaat wel erg ver, bij ons is het verboden om een buitenlandse taal te praten op PSZ of school (gelukkig!!!) Zelfs de ouders worden aangesproken als ze onderling het daar praten want ze willen juist dat ze de NL taal leren en dat is niet goed en ook niet gezellig voor andere mensen.. vind ik erg top!
Zou daar een klachter over indienen. Mijn zoontje zit notabene op een Islamitische peuterspeelzaal en werkelijk nooit spreekt een kind of ouder daar in een andere taal. We betalen trouwens iets van 70 euro voor 4 dagdelen.
Zo je kind wel naar een peuterspeelzaal doen. Omdat ik de meerwaarde daar van wel ziet. Daarbij is het gewoon leuk voor een kind. En persoonlijk denk ik ook dat het meestal ook leuk voor de kinderen zelf is. En ze leren er nog wat van en maken al wat contacten, Dochter gaat nu naar het kdv en dat vind ik toch totaal anders dan een peuterspeelzaal.
Lekker kort door de bocht, mijn dochter spreekt naast Nederlands ook 'buitenlands' en ja dat doet ze ook op de psz....Daar krijgen andere kindjes geen enge ziektes van hoor. En de leidsters kunnen er niets aan doen als ze dat al zouden willen want op deze leeftijd kunnen ze nog geen onderscheid maken tussen verschillende talen, niet op bewust niveau.
Hier is het beleid overigens natuurlijk ook dat er Nederlands wordt gesproken maar dat snappen zekere jongere peuters echt niet altijd hoor. Dat komt vanzelf wel.
Ik heb niet alles gelezen, maar het lijkt mij wel handig om haar wel naar het psz te doen. Het is goed voor haar om om te leren omgaan met een "klas" situatie voordat ze naar school gaat. Dat zal ze bij jou thuis niet kunnen leren.
Hier 3 ochtenden voor 100 euro. 80% is hier ook allochtoon en veel juffen ook. Maar hier mag alleen NL gesproken worden. Veel kindjes kunnen niet eens NL dus zodoende leren ze het op de psz via de juf. Ben super tevreden en vind het prachtig om te zien al die nationaliteiten zo samen. Mijn dochter vindt het super en ze leert er ook heel veel van. Ze maken leuke dingen samen en hebben een mooie tuin. Max 16 kindjes op 2 (vaste) leidsters.