Hoe vaak per dag plassen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lili81, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Ik ben benieuwd hoe vaak jullie kinderen per dag naar de wc gaan ongeveer.

Teun, net 4 jr, plast heel vaak op een dag. Dat was ons wel vaker opgevallen, maar nu benoemde zijn juf het ook. Vooral aan het eind vd ochtend gaat hij elke 15 min naar de wc en dan plast hij ook echt.
    Hij heeft geen blaasontsteking, dat is al 2x gecheckt. Dat hij zo vaak plast is eigenlijk al tijden zo (half jaar tot een jaar).
    Hij heeft ook vaak (bijna) dagelijks ongelukjes. Dan heeft hij een drup tot een plek van 5 cm doorsnee nat in z'n onderbroek. Hij staat vaak te hupsen maar vergeet (bewust en onbewust) naar de wc te gaan
    Omdat de juf het nu benoemde ben ik toch gisteren en vandaag eens gaan bijhouden hoe vaak hij plast en ook hoeveel.

Gisteren heeft hij 13x geplast, elke keer maar zo'n 25ml.
    Nu heeft hij al 8x geplast.

Ik heb wat gegoogeld en kom uit op een overactieve blaas. Vraag me alleen af of we daar op zijn leeftijd al wat mee kunnen. Hoor vaak dat de plaspoli vanaf een jaar of 5 begint.

Maar ben dus eerst benieuwd hoe vaak jullie kinderen plassen per dag. En evt tips/trucs voor onze zoon.

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dat lijkt me inderdaad vrij vaak voor een kind van vier. Onze jongste is nu zindelijk aan het worden en plast denk ik zo'n 8-10x op een dag.
    De oudste een keer of vier.

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Een keer of 4-5 denk ik. Mijn zoontje is 3,5.

4. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Vandaag kwam hij uit op 14x plassen....

Het is wel een groot verschil met de getallen die jullie noemen.
    Dus ga morgen toch maar eens de huisarts bellen!

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Zou ik wel doen, het is wel heel vaak. Hier ruim 3,5 4-6x

6. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Ik vind het ook veel onze dochter was met 2.5 zindelijk en is nu bijna 3.5 en plast 4 of 5x per 24uur en poept 1x per 24 uur.

zou het zeker even navragen bij de HA

7. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Poepen gaat gelukkig wel goed, daar heeft hij nog nooit een ongelukje mee gehad!

Ja, het is tijd voor actie, want het maakt het er ook niet leuker op voor hem.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Lijkt me idd vaak. Mijn oudste gaat soms bijvoorbeeld om 7.00 uur 's ochtends en dan pas weer om 12.00 uur, dan gaat ze op school helemaal niet. Soms 1 keer op school. Gemiddeld totaal denk ik 5 keer per dag.

9. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier ruim 2 jaar en 5 a 6x pd als ze veel/ goed drinkt.
    Anders minder.

maar ze plast wel in haar luier 's nachts. Maar overdag dus ong zoiets.

10. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Jeetje, dan plast mijn dochter (3 jaar) ook vaak....die gaat makkelijk 15-20x op een dag en dan ook vaak natte onderbroekjes.

Ik heb dinsdag een afspraak bij de ha voor de ongelukjes, het lijkt of ze het niet aan voelt komen. Als ze naar de wc gaat heeft ze 9 van de 10x al een natte onderbroek.

Tips heb ik dus helaas niet voor je

11. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Vlinder: klinkt precies als onze zoon. Ik ga een afspraak maken met een kinderbekkentherapeut, want ik denk dat het daar 'mis' gaat. Dat hoeft niet via de huisarts.

Ik las net onderstaand stukje en de puzzelstukjes vielen op hun plek!

Symptomen van een overactieve blaas

Normaal gesproken ga je per 24 uur ongeveer 6 tot 8 keer naar het toilet. Wanneer je vaker naar het toilet moet, zou dit kunnen wijzen op een overactieve blaas. Hiernaast kun je last hebben van de volgende symptomen:

- 's Nachts plassen (nycturie).
    - Plotselinge aandrang om te moeten plassen.
    - Je plast vaak kleine beetjes.

Een groot probleem bij een overactieve blaas, is het feit dat je niet altijd op tijd een waarschuwing krijgt. Je hebt dan te weinig tijd tussen het signaal dat je blaas vol zit, en de tijd om naar het toilet te gaan. Het komt dan voor dat je het niet meer op kunt houden of de wc niet redt. Het resultaat mag duidelijk zijn, een natte broek, schaamte en een gevoel van onmacht omdat je de controle over je blaas kwijt bent.

12. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
  13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn dochter 3,5 jaar: 3-5x per dag, 's nachts een luier om. Ze is niet zo'n drinker, ze drinkt dus niet veel. Soms nog een keertje extra.

14. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    We konden vanmiddag al terecht bij de huisarts. We zijn doorverwezen naar de kinderarts die volgens mij bij de plas/poeppoli hoort.
    Uiterlijk maandag krijgen we de uitnodiging dus hopelijk kunnen we daarna snel terecht.

15. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Vandaag vroeg ik aan haar of ze het voelt als ze moet plassen en toen zei ze:
    "Nee, maar ik heb altijd een natte broek he mama"

Zo, dan worden jullie iig wel serieus genomen.
    Hopelijk snel een afspraak en snel duidelijkheid voor je kleine man.

16. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    6-8 plasjes per dag. Zo vaak lijkt mij ook dat er iets aan de hand is. Zo vaak plassen deed ons zoontje alleen toen hij net zindelijk aan het worden was.

17. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon is bijna 6 en heeft een overactieve blaas. Vanaf dat hij naar school gaat had hij regelmatig natte broeken. Na een jaar aanklooien kwamen wij bij de plaspoli terecht.

We moesten een plasdagboek bijhouden en daar bleek al snel uit dat hij een overactieve blaas heeft. Heel vaak en kleine beetjes plassen en ook niet meer een goed signaal krijgen dat hij moest plassen.

We hebben medicijnen gekregen die zijn blaas ontspant en nu gaat hij nog 6 keer per dag naar de wc, daarvoor wel 15 keer.

De volgende stap was om hem weer grote plassen te laten doen, we moeten hem dus 1 keer per dag zo lang mogelijk zijn plas laten ophouden en opvangen in een maatbeker. Meestal plast hij dan wel 200 cc.

Waar we nu mee bezig zijn is om hem nu op vaste tijden naar de wc te sturen zodat hij uiteindelijk helemaal zelf naar de wc gaat. Dat zelg naar de wc gaan is hier een probleem want als hij ergens mee bezig dan vergeet hij het gewoon of hij wil niet. Hij gaat nu naar een plasklasje waar ze dit leren.

Het gaat al heel veel beter, van 5 natte broeken per dag naar 1 natte broek per 4 dagen, maar het is wel een langdurig en intensief traject.

Poepen gaat hier trouwens ook altijd goed.

Succes.

18. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Dank je wel voor je uitgebreide uitleg, Nataly. Heb er veel aan!
    Al is jouw laatste zin confronterend. Poeh, er staat ons nov heel wat te wachten denk ik. Áls Teun een overactieve blaas heeft.....
    Want herken je de dingen die ik beschreef over Teun in de openingspost? Denk jij dan ook aan een overactieve blaas of trek ik overhaaste conclusies?

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij je titel dacht ik: he herkenning! Maar hier is het gelukkig niet zo dat er ongelukjes zijn. Wel benoemde de juf vandaag weer dat ze echt wel váák moet plassen! (ze oefent op school momenteel) . Ieder uur zéker (ze zei ieder half uur, maar corrigeerde zichzelf ;) ) . En soms na een kwartier al weer.
    Maar ik ga van de week op een dag dat ik de hele dag thuis ben met haar ook maar eens tellen en meten, wat er in gaat en eruit komt.. Maar dat moet ik eerst even een potje ofzo regelen.. (dat is bij jongens dan weer handiger) .

20. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Vlinder: hoe verliep jullie bezoekje aan de huisarts?

Athina: ben benieuwd hoe vaak en veel jouw dochter dan plast. Ik liet Teun gewoon in een maatbeker plassen, kan misschien ook bij je dochter? En anders in een oud pannetje en dan overgieten? Succes alvast!

Deel Deze Pagina