Peuter wil geen gewoon eten (Te lang door gegaan met Olvarit).

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pierlala, 5 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Je zou misschien ook vaker eten (en kleinere porties) kunnen aanbieden op een dag?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #62 amdaa, 7 okt 2015
    Laatst bewerkt: 7 okt 2015
    Wat je hier schrijft klinkt echt prima voor een peuter.

Hoeveel denkt hij dat hij qua hoeveelheid moet eten?
    Peuters hoeven zich niet vol te eten elke maaltijd, ze groeien niet zo hard als baby's. Hij is een mens, hij gaat zichzelf echt niet uithongeren. Laat hem leren om naar zijn maag te luisteren, en niet om zich vol te eten omdat een bakje leeg moet.

Als je zegt dat hij fors is voor zijn leeftijd, kan het ook komen door misschien te veel eten? Borden geprakt/gemengd eten gaan vaak snel naar binnen, en leert het kind niet om naar zijn vol-signaal te luisteren, maar leert om het bord eten naar binnen te schuiven. Je merkt immers pas na 20min eten of je nog honger hebt, in dec eerste 20min is het proppen. Daar naast is het belangrijk dat een kind leert om uitgebreid te kauwen, 10-14x kauwen op een hap brengt de spijsvertering en speekselvorming optimaal op gang. Dat zal ie op volwassen leeftijd echt nodig hebben, maar dat is iets wat op jonge leeftijd geleerd wordt.

Bij de lunch krijgt hij dus gewoon eten, en daarbij merk je al op dat de voorkeuren van een kind wijzigen. Soms eet hij veel, soms weinig, soms lust ie Iers, dan weer niet.
    Dat is echt volkomen normaal, en dat zal hij ook moeten leren met zijn avondeten.

De belangrijkste tip die we jou kunnen geven om naar je kind te kijken.
    Oogt hij uitgehongerd? Is ie energiek en gezond?
    Heb vertrouwen in zijn lichaam, en stop met kijken naar de hoeveelheden.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    :( Hij eet prima ...

Laat het los.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het jou opvalt als hij zn avondeten nauwelijks aanraakt. Dan lijkt het alsof hij amper iets gegeten heeft.
    Ik wil je als tip geven om een een week of 2 weken precies op te schrijven wat hij eet. Dus alles wat hij binnen krijgt...pap, crackertje, hapje dit, fruit,hapje dat.
    Dit geeft vaak veel meer inzicht in wat hij nu precies eet.

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Maak je geen zorgen.
    Mijn zoon had dit tot iets over zijn 3 jaar.
    En hij eet ook alles nu.

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Zo te lezen krijgt hij genoeg binnen.

Je hebt de pech dat waarschijnlijk de peuterpubertijd ook zijn intreden heeft gedaan.

Het belangrijkste is wat ik je wil mee geven is ga er geen strijd van maken en hou je frustratie.s voor je wat betreft het eten. Daar gaat hij op reageren en zo ga je in een cirkeltje belanden waar in je helemaal niet terecht wilt komen.

Het is wel goed dat je over gestapt ben op normaal eten. Potjes hier ook wel gegeven maar ook gewoon normaal avond eten. En ja ze groeien er op. En afleren is soms wat moeilijker en zeker een peuter die zijn hakken in het zand gaat zetten heeft ook te maken met het eigen willetje.

Hou het leuk aan tafel doe wat je nu van plan bent en zet door. En al zal je een keer in de week nog een potje geven dat is niet erg. Maar geen gewoonte meer van maken.

Je laatste bericht hij eet zo te lezen prima op het avond eten dan na. Het is ook echt de leeftijd dat ze anders gaan eten minder moeilijker wat ze eerst lusten vinden ze in eens gek raar of vies.

Hoe jij er mee om gaat is bepalend voor zijn toekomst hou het rustig hou het makkelijk en woord niet boos. En kind zal zich zelf niet snel uithongeren. Dat willen wij ouders soms niet geloven maar dat is toch echt zo.

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0

Hmmm.. Ik krijg er honger van :D. Maar doen wij ook idd. Veel variatie en ook keuzes. Sommige dingen prakken we of hij zelf eigenlijk (vanuit huis zo gewend) en verder ligt het ook vaak los op zijn bord. Vanaf dat hij mocht eten voor hem gekookt en in de vriezer gedaan (voor onderweg of ergens anders) en verder al heel snel gewoon meegegeten. Zonder zout koken en lekker veel andere kruiden gebruiken. Weinig uit pakken koken en veel vers. Zoontje eet ook best veel vind ik voor het feit dat hij toch peuter is. Zijn maar een paar dingen die hij (nog) niet wil eten maar daar maak ik me niet zo druk om. Alleen rauwe andijvie moet hij echt van kokhalzen en krijgt hij ook niet omdat hij toch verder al veel wel eet.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Om te zorgen dat kind avondeten eet moet je overdag eetgedrag aanpassen: geen suiker (brinta dus niet), geen koek en niets ruime tijd tot eten (3-4uur).
    Van honger eten ze wel wat. Vraag is of je dat nodig vindt/wil.
    Hier ben ik niet verkrampt met eten ik doe en kook voor iedereen: eet ze niet dan niet . Lekker honger dan, geen toetjes.
    Ok doe zoiezo geen toetjes, geen zoetheid etc uitzonderingen na.
    Ze eet havermount pap, fruit, brood gezond, yogurt en avondeten. Koekjes/ronzijntjes zijn ver niet elke dag hier.
    Soms eten we croussantje lunch of mag ze krentenbol etc.
    Ik geef haar krentenbol en als ze zegt ik wil koekje dan zeg ik of krentenbol of niets.
    Ik ben niet streng ze mag en koek en taart etc maar niet elke dag zoetheid of meerdere x per dag. Ik kijk naar het totale dag: als ze ochtend koek haf dan de rest van de dag krijgt ze gezond enkel etc.

Zolang je kind groeit en gezond is, beweegt etc zou ik mij geen zorgen maken als hij avond niet eet

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben dan wel benieuwd, wat doe je dan als ze huilend in bed liggen omdat ze honger hebben? Is hier wel eens gebeurt dat zoon bij het avondeten heel weinig at en dus in bed echt heel veel honger had.

10. Melief

Melief Niet meer actief

Mijn dochter eet vanaf 9 maanden met de pot mee en eet nu ook al maanden dramatisch slecht. Mijn tip; laat het los!
    Wij maken er nooit een drama van omdat we gewoon gezellig aan tafel willen zitten. Ze krijgt een bord met eten en kijkt zelf maar. Toetje is bij ons onderdeel van de maaltijd en krijgt ze altijd (gewoon simpel Griekse yogurt)

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier eet ze soms niets en toch niet huilend in bed. Dus geen idee;) wellicht verschilt per kind? Hier wel zo dat we 18.00 eten, stel eet ze niets, en vraagt om 19.00 appel dan geef ik appel om 19.00-19.30 of beetje rijstenmelk. Maar niet na eten gelijk als ze niets eet of ga ik niet zeggen: wat wil je dan? Misschien die? Etc.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nog nooit gehad, eigenlijk. Ze drinkt sowieso wel nog een tas melk voor het slapengaan, maar nog nooit 's nachts huilend van de honger gezien.

13. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Als mijn dochter slecht eet, kan ze daarna nog yoghurt krijgen en/of fruit.

Verder vooral geen strijd van proberen te maken, maar ze moet wel altijd proeven. Ik vind het ook wel eens lastig hoor, maar ik ga ook niet altijd dingen koken die zij lekker vindt.

Ik zou beginnen met de smaken die ook in de potjes veel voorkomen, maar dan niet zo gepureerd. En dan langzaam smaken toevoegen.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik zou er zeker geen strijd van maken. De meeste peuters zijn bijzonder kieskeurig. En als hij iets nog nooit of niet vaak gegeten heeft, dan zal hij er ook gewoon erg aan moeten wennen. En dan ook nog aan het niet gepureerde. Dat heeft tijd nodig. En dan nog hoeft het niet te gaan gebeuren, het is immers een peuter, die doet wat hij zelf wil en wellicht altijd weinig zal eten op deze leeftijd. Niet druk om maken dus. Eventueel overdag proberen bv. wat komkommer, tomaatjes, paprika ed te geven ipv fruit. Multivitamine erbij, warm eten aan blijven bieden en geen alternatief (boterham, fruit, ...) geven.

De jongste hier heeft nooit uit potjes gegeten, maar eet sinds ze 1,5 is ongeveer de helft van de avonden amper iets of niets. Dat is haar keuze en 9/10 geeft ze ook niet aan dat ze honger heeft. Overdag eet ze over het algemeen prima. De oudste heeft tot bijna 1,5 potjes gegeten en is toen vanuit het niets warm gaan eten. Zij heeft met 2,5-5,5 ook en fase gehad waarin ze weinig at, maar dat is over gegaan en inmiddels eet ze bijna alles. Ik heb van de oudste geleerd dat het niet helpt om je er druk om te maken (werkt alleen maar averechts) en dat het vanzelf weer goed komt (al zijn daar natuurlijk uitzonderingen op, maar daar zou ik me nu echt nog niet druk om maken).

15. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier ook een kind wat best regelmatig een potje eet. Hij heeft altijd op -2/-3 lijn gezeten met gewicht en wel een lengte van de 0/+1 lijn.
    Hij lust graag Hollandse prak en dat wet hij dus mee. Maar zodra wij wij iets eten wat hij niet lust (pasta, rijst) dan krijgt hij een potje. Beter dan niets eten want hij valt ook gelijk flink af als hij een periode slecht eet (onder -3 lijn).
    WAt betref structuur; potjes zijn flink grof. Ik zou t zelf niet eens eten. We is het altijd smeuïg. En dat is wat de mijne volgens mij lekker er aan vind. Echt kind van zijn moeder want ik ben ook zo.
    In overleg met cb blijven wij ook potjes geven omdat het bij hem
    Niets te maken heeft met een "eigenwijze" fase maar gewoon met persoonlijke voorkeur zoals wij allemaal wel hebben.
    T is soms wel lastig omdat hij vaak bij anderen slecht eet. Maar ach, ooit komt het vast wel goed.

16. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0

Als je kind oid genoeg is weet je kind dat hij de volgende keer beter wel iets kan eten. Als je dan niet toegeeft zal hij het zich zeker herinneren en dit niet nog een keer willen meemaken. Is uiteindelijk ook een leermoment. Niet dat het hier gebeurd is want ook zonder avondeten sliep hij prima en heeft hij het nooit over buikpijn gehad. Als je kind de rest van de dag goed eet dan zal hij ook niet zo snel buikpijn van de honger krijgen.

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    Kies een strategie die bij jullie past.

Hier aten ze vanaf t jaar volledig met de pot mee, maar elk kind een eigen aanpak.

De oudste moesten we dwingen, drie happen onder druk en de rest ging vanzelf. Wat blijkt nu? Ze is "bang" voor nieuwe smaken en ervaringen, dus vandaar dat ze na drie happen wel verder al, dan was het enge eraf.
    Bij haar is het op alle vlakken zo..

De middelste heeft veel karakter. Dat was dus een ander verhaal. Die af gewoon niet als ze niet wou, maar die ging vanzelf wel mee-eten.

De jongste hebben we helemaal los gelaten, die at tot een jaar alles en Daarna alleen nog maar vlees.
    We bleven het voorzetten en lieten haar zelf eten.
    Altijd een toetje. (Griekse yoghurt of gewone yoghurt)
    Tot onze schrik zagen we haar van de week aan een komkommer knabbelen en is ze nu om te kopen met een stukje vlees voor een groentje.

MAar geen strijd, wij willen gezelligheid aan tafel:)

18. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Dit dus. Niet te veel tijd en energie aan besteden. En zorgen dat hij op andere momenten niet eens extra veel gaat eten om te compenseren. Inderdaad gewoon aanbieden, eet hij niet dan eet hij niet. Zijn probleem. (en natuurlijk zorgen dat hij er niet jou probleem van maakt)
    Je zoon klinkt niet of hij niet een paar dagen avond eten kan missen. :)

19. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Net wat bijna iedereen zegt. Geen strijd van maken. Dat hebben wij met onze oudste helemaal verkeerd gedaan en dat is nu nóg een moeilijke eter (bijna 9).

Bij de tweede en derde zijn wij veel makkelijker geworden: wil je niet eten? Dan eet je maar niet. Dit is wat er op tafel staat, we blijven zitten totdat iedereen behalve de treuzelaar klaar is met eten (echt ruim genoeg tijd) en dan ruimen we af. Hier is er ook geen toetje als je niet van je gewone eten wilt eten. En na het avondeten krijgen ze hier niets meer, behalve op vrijdagavond, want dan kijken we een film met een bakje chips/koekkruimels.

Bord helemaal leegeten hoeft niet, maar als je niets wilt van je avondeten en wel een toetje, heb je pech. Nu eten wij ook niet altijd een toetje, dus het is hier wel een soort van extraatje en geen standaard onderdeel van de maaltijd.
    Voor je eigen gemoedsrust zou je een gezond toetje wel standaard kunnen geven (omdat hij dan in elk geval iets krijgt).

Ik word er nu ook helemaal niet meer boos om, want dat helpt toch niks. In de peuterleeftijd doen kinderen niets liever dan die strijd aangaan, dus dat is verloren energie. Bovendien ben ik niet degene die last krijgt van een lege maag, dus waarom zou ik boos worden, haha.

Af en toe piept er hier ook wel eens eentje dat ie nog honger heeft als het bedtijd is hoor, maar dan is mijn standaardantwoord dat hij dan maar meer avondeten had moeten nemen.

20. Tooto

Tooto Niet meer actief

Doorzetten en zelf laten eten! Hij is 2,5! En wellicht is dat oo een stuk interessanter

Deel Deze Pagina