Peuter wil geen gewoon eten (Te lang door gegaan met Olvarit).

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pierlala, 5 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pierlala

Pierlala Lid

10 feb 2013
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee. Hij is absoluut niet te dik of te zwaar. Hij is gewoon erg groot. Mensen schatten hem 4. Ik wil toch door gaan met de pap. Brinta (gewoon voor volwassenen) dus niet de babypap van Brinta. Dit vind ik toch belangrijk. Haalt hij tenminste genoeg energie uit voor de ochtend en hij eet het ook zonder moeite p. Waarom zou ik dan overstappen of boterhammen? Ik doe overigens nergens suiker doorheen etc.

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Wat ook kan helpen is het eten op een ander tijdstip geven. Zoon eet zijn groenten ook slecht. Om 18.30u wil hij op het moment geen groenten hebben, geen hap! Om 16u eet hij het wel. Dus hier heeft hij net gegeten en krijgt hij straks een broodje. Dat wil hij raar genoeg wel eten om 18.30u :)

3. Pierlala

Pierlala Lid

10 feb 2013
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat was die avond het eten wat ik voor hem gemaakt had. Ik heb namelijk al vanalles geproberd. Van slavinkjes, aardappels (in alle soorten en maten), spinazie, gehaktballetjes. Noem maar op, ik heb vanalles geprobeerd. Die avond was het een soort "nasi" op mijn eigen manier gemaakt. Beetje eenvoudig voor hem met niet teveel kruiden. Daarnaast vissticks. Moet toch kunnen? Dit was dus geen succes. Weet ik dat ook weer. Vanavond is het broccoli met kleine gehaktballetjes en aardappels in blockjes gesneden, met jus uiteraard. Het zal me benieuwen. Bij het consultatiebureau was het rommelig. Veel gestress, afspraken waren uitgelopen. Heb lang moeten wachten en moest dan ook gauw weer weg. Ik loop binnenkort langs bij het "insloop spreekuur" dan ga ik het voorleggen.

4. Pierlala

Pierlala Lid

10 feb 2013
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Cassewnoten vind hij lekker en ik heb gehoord dat er goede voedingsstoffen in zitten. Als je het maar wel met mate geeft (Handje per dag) is genoeg omdat er in 100 gram cassewnoten al meer dan 500 calorieen zitten. Mayo was uit wanhoop om hem de aardappeltjes op te laten eten. Als we patat eten eet hij altijd zonder saus, maar sinds kort toen mijn zus eens op bezoek was zag hij ons mayo eten en stopte hij zijn patatje ook in de mayo. Vandaar dat ik dus dacht dat het eventueel zou helpen.

En aan de persoon die zei "Pffff big deal" Tja, het is mijn eerste en mijn enige kind. Ik zal er ook niet meer krijgen want dat kan niet. Ik ben dus nieuw in het ouderschap en zit soms dus met vragen. Mag dat?

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Noten (ongebrand en ongezouten) zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten zijn (zoals je zelf al zegt) hartstikke gezond! Dus die kun je gerust af en toe tussendoor geven.

Verder is het eten van een peuter best een lastige zaak. Je wilt zo graag dat ze goed eten maar ik heb zelf ook gemerkt dat hoe meer je het wilt, hoe minder goed zij eten. Loslaten is echt een kunst en werkt echt.

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Begrijp ik goed dat je speicaal voor hem kookt en zelf iets anders eet? Meid, wat een extra werk en (lijkt me) stress! Probeer eens samen het zelfde voedsel te eten dat op dezelfde manier is klaargemaakt. Misschien kun je hem af en toe betrekken bij het koken.

Weet je, niets is een wondermiddel om hem zijn avondeten te laten eten. Het kan zelfs zijn dat je op je kop kunt gaan staan en dat het nog niet gaat. Dus maak het jezelf in vredesnaam niet te moeilijk. Kook lekker en gezond voedsel, koop gezonde tussendoortjes die je zelf ook lekker vindt, en eet wat hij eet (en andersom). En blijf eerder afgewezen voedsel een volgende keer gewoon weer aanbieden, zonder al te hoge verwachtingen. :)

7. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik heb niet alle reacties gelezen.. maar als het nog steeds niet wil lukken.. Misschien hem 's middags eens warm eten aanbieden (als dat mogelijk is)..
    Of wellicht eten koken, in kleine stukjes snijden en dan de helft van een potje Olvarit erover als "saus".. Beetje vertrouwd voor hem en toch net iets anders. Wel even kijken dat de smaken niet clashen natuurlijk dus bijvoorbeeld sperziebonen koken en een tartaartje en dan een half potje Olvarit sperziebonen met rundvlees erover/door.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    En ook gewoon blijven proberen!
    Ons zoontje is ook een olvaritkindje, voornamelijk op potjes gegroeid het eerste jaar. Zo rond 10 maanden wel af en toe 'echt' eten geprobeerd, maar na twee hapjes (als hij al een hapje wilde) was het weigeren of kokhalzen en vervolgens weigeren (lepel wegduwen).

Maar meneer die nu 1 jaar en 5 dagen is eet sinds 3 dagen braaf met de pot mee!
    Eergisteren boontjes en aardappelen door elkaar geprakt, afgewisseld met hapjes spare ribs (uiteraard niet zelf afgekloven). Sparerib vlees viel ernstig in de smaak dus na een hapje van dat ging zijn mondje wel weer open. Na een hapje aardappel-boontje werd hij iets minder enthousiast, maar toch flink gegeten. Gisteren lekker gegeten van de macaroni en vandaag aardappel met wortel gegeten, terwijl hij vorige week nog moest kokhalzen van de aardappel en bijna een toeval kreeg van de wortelsmaak...

Dus blijven proberen, hapjes afwisselen en blijven lachen!

9. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    oei, probeer eens een leeg olvarit potje en doe daar je eigen verse maaltijd in :)!

10. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Pierlala, ik denk dat je jezelf een plezier doet door in ieder geval te stoppen met de angstgedachte dat je hem tekort doet als hij weinig eet. Daar heb ik namelijk ook veel last van gehad, wij waren wel vroeg gestopt met potjes, vast voedsel was voor mijn dochter geen enkel probleem, die lepelt van alles naar binnen maar mijn zoontje... de avonden dat ik gefrustreerd naast 'm zat...ril...
    Achteraf denk ik: had ik het maar wat meer losgelaten, gevoelsmatig, want daar heb ik zelf het meest last van gehad. Gedachten als: hij moet toch wat eten? Hij eet te weinig! Hij kan toch niet naar bed op een lege maag?
    Mijn man kon dat beter verdragen, die zorgde er gelukkig ook voor dat ik geen boterhammen ging smeren voor mijn zoon. En nu is hij ouder, doet nog steeds wel 'moeilijk' met eten maar hij is nooit omgevallen van het weinig eten. Hij krijgt nu ook 'proef-punten'. Elke keer als hij iets proeft wat hij nog nooit eerder heeft geproefd, kan hij een punt verdienen. En 10 punten wordt beloond met 'mogen kiezen wat hij wil eten'. (als het maar niet altijd patat is, haha). Echt, zorg dat jij zo min mogelijk stresst, geniet van je eigen bord eten en vertrouw erop dat het echt wel goed komt.

Deel Deze Pagina