Hoe zouden jullie het doen? Mijn 22 maanden oude dochter is gek op melk! En wil het liefst heel de dag melk drinken. Nu ben ik niet tegen melk, maar 's ochtends en 's avonds vind ik zat. Ik ben bang dat het te vet is... Zouden jullie er gewoon niet aan toegeven of overgaan op een magere variant (ik maak altijd cappuccino van mager houdbare melk)
Teveel melk zorgt er onder andere voor dat de eetlust afneemt, ik zou dus zelf niet zo snel meer melk gaan geven aangezien mijn zoontjes niet van die geweldige avondeters zijn.
Het is niet alleen vet (wat voor kindjes niet eens zo slecht is, he), maar ook veel eiwitten. En idd, dat gaat dan ten koste van andere caloriebronnen, waardoor je kindje te eenzijdig zou kunnen eten. Ik zou dus zeker niet overgaan op magere variant. Mijn oudste was ook echt een melk monster, maar ik heb daar dus duidelijke grenzen gesteld, die nu nog gelden (1 beker melk in de ochtend, een toetje yoghurt/vla in de avond). Kinderen hebben ook maar max 300 ml zuivel nodig en er zijn genoeg stemmen die zeggen dat melk helemaal zo gezond niet is. Honger/dorst, dat eet/drinkt hij maar iets anders. Ik maakte alleen een uitzondering als hij ziek was, dan kreeg hij een grote papfles als 'maaltijd', omdat dat dan het enige was dat hij dronk (beter iets dan niets was mijn filosofie). Tot een jaar of 4 heeft hij daar van gesmikkeld , toen ben ik er mee opgehouden.
Vet is inderdaad niet het grootste probleem van melk. Hier ook een max van 2x een klein bekertje per dag. Die mag ze zelf over de dag verdelen, maar ze is ook al 3, dus in jouw geval zou ik kiezen voor 1 of 2 vaste melkmomenten.
Hier ook 1x per dag (komt ook omdat melk bij mn dochters stoppend werkt en ik dat probleem niet wil ) Dus als ze willen krijgen ze 1 bekertje of pakje naar school, de rest iets anders. Ze weten t nu zelf en is geen probleem meer. In het begin was t vaak huilen
herkenbaar. Ik ben zelf ook niet zo voor melk. Maar houdt me aan de theorie alles met mate. Ze krijgt dus een bekertje melk in de ochtend en iets van yoghurt na. Verder niet. Mocht ze s` ochtens sap drinken omdat ik vers sap gemaakt heb is ze wel zo alert om s`middags nog een beker melk te vragen. Die krijgt ze dan wel. Verder een enkele keer bij opa en oma chocomelk. Daar is ze helemaal dol op helaas.
Hier ook een melkmonster en hij krijgt een beker melk bij z'n ontbijt en lunch en een toetje na het eten...
Dank jullie! Ik ben het helemaal met jullie eens. Ik hou het bij twee keer melk en ze krijgt dan ook om de dag yoghurt of een danoontje, de andere dagen een perenijsje als toetje. Ik dronk vroeger liters en liters melk en toen was dat O zo gezond.... Fristi krijgt ze heel soms (op een terrasje ofzo) chocolademelk lust ze niet.
Je kant ook plantaardige melkvervangers proberen, mijn kids drinken ( ivm allergie ) 2-3 keer per dag en de oudste 1-2 keer per dag rijste, haver, amandel, hazelnootmelk. Er is ook een kokos-rijst variant maar die lusten ze niet zo graag. Te koop op de houdbare melk afdeling van AH, Emtee, Jumbo etc. Als afwisseling, ze zijn vaak wel gezoet trouwens.
Dank je suusjuh, maar ik heb een keer de amandelvariant genomen en die is hier in de gootsteen beland... Geverderrie wat vinden wij dat vies
Er zijn meningen verdeeld over melk. Men vind dat melk niet in een mensendieet thuis hoort. Veel slechte dingen erin. Maar ook een aantal noodzakelijke (o.a. calcium). Maar die kun je op andere manieren ook binnen krijgen (beetje googlen). Vet hoef je niet bang voor te zijn: is juist weer erg belangrijk voor de hersenen. Zo hebben wij altijd volle yoghurt voor de kids. Magere kun je echt zien als lught (niet oke, zeker niet voor kids). Ik zou het dus zeker niet meer dan dat wat je doet toestaan.
Het vet vind ik ook niet zo het probleem, mager zou ik niet gaan geven. Maar de eiwitten en de suikers en vooral dat teveel melk gewoon niet goed en zeker niet nodig is. 'Koeienmelk is voor kalfjes' Daarbij houdt ze ook van kaas. Hier krijgt ze bij ontbijt en lunch een beker melk (of evt pap) en 's avonds een beetje yoghurt (als ze wil, vaak niet). En dan 1-2 boterhammen met kaas (van de 5 op een dag). Momenteel wil ze ook wel eens karnemelk, prima, gezonder ook. Maar niet extra. Tussendoor mag ze water, thee en 1x limonade.