Peuter wil geen luier en niet op het potje...help!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Citroentje, 4 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Er zijn genoeg driftbuien en ook dat mag idd maar ik ga ze niet altijd opzoeken als het ook anders kan. Hoe wij met een driftbui omgaan is per keer anders en dat is compleet afhankelijk van de situatie. Maar goed dat was nogmaals niet de vraag...

2. misa

misa Niet meer actief

Ik snap dat je graag tips wilt hoe je hem op de wc krijgt, maar dat staat wel in de reacties: grenzen stellen en de discussie aangaan. Maar ja, sommigen zijn echte volhouders met alles... Weet er alles van.

Maar heb je hem al eens gevraagd waarom hij het niet wil? Is er iets waar hij heel blij of gelukkig van wordt, daarmee dreigen of belonen? (bedoel geen snoep of kado's hoor).
    En praten of uitleggen?

Wat vind hij ervan als hij geen schone broek aan krijgt? Of als hij alles zelf moet doen? Uitkleden, opruimen, schoonmaken, schone kleding ophalen, aankleden..? Misschien maakt dat het erg genoeg?

Vergelijken met leeftijdsgenootjes, of die er eens wat van laten zeggen?

Wat doet hij als je hem toch op de wc zet?

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben het toch eens met de anderen dat je niet moet toegeven in deze. Ofwel hij gaat op het potje/wc, ofwel hij krijgt een luier om. Dan maar in de houdgreep en vasttapen. Mijn dochter maakt elke keer drama van het tandenpoetsen, dat is heel jammer maar het gebeurt toch. Haar gebit is te belangrijk om hierin toe te geven, het is voor haar eigen bestwil.

Wat zegt hij er zelf van? Misschien vindt hij het potje wel niet leuk/voelt hij zich klein/schaamt hij zich? Hij is oud genoeg voor dat soort gevoelens. Ik zou het heel goed begrijpen dat je als 4-jarige liever de beslotenheid kiest van een wc dan en plein public op een potje in de woonkamer zitten. Hij voelt zelf ook heel goed dat hij te groot is voor een luier, hij zou misschien een van de weinigen zijn bij zijn leeftijdsgenootjes? Praten jullie weleens over zindelijk worden?

Dwang werkt misschien niet bij zindelijkheid, maar dat gaat om kinderen van 2,5 tot 3, na 3,5 jaar lijkt het me een machtsstrijd worden en dan moet je weleens duidelijk de grenzen aangeven. Hij bepaalt nu, hij wil geen luier maar ook niet op de wc/het potje. En dat werkt natuurlijk niet. Hij kan het gewoon, hij heeft dat laatste zetje nodig.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien idd keuzes geven maar met beperkingen? De luier mag uit, maar dan moet je wel op het potje/de wc gaan plassen. Keuze; waar wil je plassen? Waar zetten we het potje voor je neer? En als je goed op het potje plast, mag je mooie onderbroeken uitkiezen bv.
    Plas je niet op het potje/de wc? Dan moet je helpen met opruimen en gaat de luier weer aan bv.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk ook dat een kind van bijna 4 prima vatbaar is voor onderhandelingen. Dus dat je hem de keuze geeft: of...of. Zodat hij weet waar hij aan toe is als hij een natte broek heeft. Schept volgens mij ook veel duidelijkheid.

6. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Nogmaals hij kiest zelf voor het potje, hij mag het neerzetten waar hij wil. Van mij mag hij ook best op de wc meer prive zitten...zolang hij maar 1 van de 2 kiest. Zelf opruimen en laten lopen vind hij prima. In de houdgreep en vast tapen vind ik echt te ver gaan, prima als anderen dat doen maar daar begin ik niet aan. Verder ben ik van mening dat dwang ook bij een 3,5 jarige niet werkt en zeker die van mij niet dus dat ga ik ook niet doen. Ik krijg het idee dat alles rondom het potje besproken wordt terwijl we dat toch op onze (werkende) manier doen. En nee meneer is absoluut niet de koning in huis!

Ik denk ook niet dat hij bewust in zijn broek plast, momenten dat hij wel met regelmaat op het potje / wc gaat hij ook echt langer blijft zitten (ook als andere kinderen om hem heen aan het spelen zijn) en een paar minuten later is hij toch nat.
    Onze oudste is in dec 6 geworden en sinds die tijd ook pas s nachts droog...het lukte hem gewoon niet om wakker te worden van het gevoel te moeten plassen, ik denk dat de jongste ook moeite heeft met het herkennen / voelen van moeten plassen.

Overigens zitten er ook bruikbare tips bij hoor, bv kadootje al kopen en in het zicht zetten gaan we proberen. Hij kleed zichzelf om als hij nat is, wekker gaan we opnieuw proberen, ben er inmiddels zonder wekker achter dat hij zeker 4 uur kan ophouden.

7. tuc

tuc Niet meer actief

dat hij bewust in zn broek plast denk ik ook niet nee. Daarin kun je verder ook niks sturen. Maar door hem gewoon zonder luier rond te laten lopen terwijl hij dus niet op de wc op potje wil daar leer je hem niks van en bereik je ook niks van. Kinderen houden er niks aan over om te leren: het is het 1 of het ander. Ik zou een kind nooit dwingen op de wc of potje te gaan, maar als ik dan beslis dat tie een luier aankrijgt dan krijgt tie die aan.

op deze manier geef je hem wel echt zn zin...ook zie je dat zelf niet zo, maar hij bepaalt alles zo.

8. tuc

tuc Niet meer actief

als aanvulling: je wilde tips om hem er wel op te krijgen...nou de belangrijkste tip is al een aantal keer gegeven: maak hem heel duidelijk dat het ENIGE andere alternatief een luier is. Als hij die luier echt zo erg vindt gaat hij dus wel op de wc of potje. Maar nu merkt hij dat hij het dus beiden niet hoeft en mama holt er wel achteraan met een dweil. Zo geef je compleet verkeerde signalen af.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ben het eens met tuc. Op deze manier kun je heeel lang doorgaan, maar zolang hij niet leert dat er consequenties aan zijn keuze zitten, zal hij ook niet zindelijk worden...

10. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Zelf verschonen vind ik toch echt een consequentie. En zeker als hij buiten aan het spelen is en andere kinderen zien dat hij in zijn broek heeft geplast en zeggen er wat van...lijkt me toch zeker niet leuk voor hem. Zelf verschonen duurt langer dus weer minder tijd om te spelen...

En idd van leren houden ze niks over maar dat vind ik wat anders als hem in de houdgreep een luier om moeten doen en die vervolgens minimaal 10x rond zijn middel vasttapen omdat hij hem anders weer uit doet. En ja dan krijgt hij daarin maar zijn zin volgens jullie maar ik ga gewoon niet de hele dag met hem in discussie daarover. Negatieve aandacht is ook aandacht, ik geef hem liever positieve aandacht!

Zonder luier wordt hij ervan bewust dat als hij dan plast hij nat wordt.....op een gegeven moment zal hij daar dus ook van leren maar misschien niet op de manier die jullie zouden kiezen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

nee je snapt mijn punt niet. Jouw probleem is niet dat hij evt in zn broek plast, want ook al ging hij wel op het potje dan zul je in de zindelijkheidsfase nog moeten dweilen, dat is het punt niet. Het gaat erom dat jij hem (logisch) op de wc of het potje wil krijgen. De enige manier daarvoor is, dat wanneer hij daar niet op wil hij dus een luier om krijgt, nu leert hij nl ook niet hoe het hoort als hij alles maar mag laten lopen...ik vind dat echt heel vreemd. En sorry ik heb een heel pittige eigenwijze kleuter, maar als zij iets aan of om moet gebeurd dat hoor. Een peuter die uit boosheid/eigenwijsheid zn luier uittrekt gebeurd hier echt maar 1 keer.

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    en een luierbroekje dan?
    Die zitten toch anders. En die kan ie omhoog en omlaag trekken.

Als ie het gewoon niet voelt dat ie hoeft dan moet ie het gevoel leren herkennen. Regelmatig op het potje zetten dus.

Trouwens ik ben ook niet van dat je de luier maar met tape moet vastmaken. Zo bereik je denk ik niks.

Ik weet niet hoever hij is in zn ontwikkeling. Kan je met hem erover hebben of hij voelt of zn plasje eruit komt? Of dat er een plasje in zn buik/blaas zit?
    Misschien een boekje over zindelijkheid lezen met hem of een filmpje erover bekijken. Misschien dat ie dan snapt hoe het werkt en hoe het moet.
    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ie er nog echt totaal niet aan toe is. Maar dan moet ie toch echt wat. Een luierbroekje is dan een goed alternatief en anders een onderbroek met een inlegger erin? ( verkrijgbaar bij apotheek )

Of anders als niks werkt dan is het een kwestie van accepteren en veel wassen draaien en dweilen en hopen dat het kwartje snel gaat vallen ;)
    Succes!!

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Dus hij wilt wel op t potje maar het lukt hem niet om het echt te voelen ?

Heb je veel filmpjes met hem gekeken er over en over gelezen ?
    Ik zou inderdaad luier onderbroekjes proberen. Evt met onderbroek erin dat ie t wel voelt dat ie nat is maar jij niet alles hoeft te dweilen. Lijkt me zeer vermoeiend.

Deel Deze Pagina