Na 1 jaar wilde zei niet meer de fles, dus heb ik de pap in een bordje gemaakt maar nee madam eet het niet lust het niet. Het kan zijn dat zei heel erg moe is en daarom steeds snachts wakker word, duurt gelukkig niet lang dat ze weer in slaap valt ligt aan de situatie. Ze ligt altijd om 20.00 uur in bed en is altijd weer een drama huilt ze weer eventjes en valt in slaap. Ik probeer haar ook zo min mogelijk dus 1 keer per dag snoep en koekjes te geven dit zorgen ervoor dat ze verzadigd gevoel krijgt en warm maaltijd niet meer eet. Hopelijk komt ze in een ritme en ga alles uitproberen wat voor haar beste is, en niet meer zo snachts begint te huilen, ik ga jullie tips proberen en hopelijk krijgt ze een ritme....
Zolang jij haar andere 'lekkere' dingen aan biedt zal ze ook nooit dingen leren eten. Ze kiest voor de gemakkelijke / zoete weg... biedt gelijke alternatieve aan. Lus je geen appel, dan eet je een peer of banaan (niet elke dag banaan trouwens). Lust je geen melk? dan krijg je karnemelk of yoghurt of kwark. Ranja is geen alternatief en yoghi mierzoet. Gewoon water of thee is een goede dorstlesser. Laat je beter informeren over eten en voedingswaarden want de manier waarop je kindje NU leert eten is de basis voor een gezonde OF ongezonde toekomst! Drie eetmomenten op de DAG: ontbijt, lunch en avondeten maximaal 3 GEZONDE tussendoortjes op vaste tijden 's avonds en 's nachts niet eten, alleen water aanbieden snoepen is een traktatie dus SOMS (niet dagelijks) Deze regels gelden OOK bij opa en oma.. en de 'soms' voor het snoepen mag dus daar maar dan niet OOK thuis. Hanteer een patroon en hou dit even vol, ik verzeker je dat je kindje binnen enkele dagen je patroon zal gaan volgen. Maar JIJ moet het goeie voorbeeld geven en hierin niet je kind volgen. JIJ bepaalt wanneer en wat er gegeten wordt en je kindje hoeveel!
Wie kan er voor mij een 'voorbeeld' voedingschema voor 2 jaar peutertje schrijven de tijden zodat ik de eetpatroon ga veranderen en kijken hoe zei erop gaat reageren... En snachts niet meer wakker word, want ik wil heel graag dat mijn peutertje een vaste eetpatroon krijgt, maar soms lukt het mij niet bijvoorbeeld als ze naar oma en opa gaat dan word ze meestal door de opa verwent krijgt bijvoorbeeld een bak vol chips of lolly's en koekjes tot dat ze er dikke buik van krijgt... En als ik eten tijds thuis ben dan wilt ze niet meer eten omdat ze veel te veel ongezond eten heeft gehad.
Dan moet je daar iets van zeggen toxch! Hier 07.00 melk en een boterham Rond 10.00 fruit op de psz met limonade 12.00 boterham (1 of 2) met thee Tussendoor drinkt ze diksap, eet nog wat fruit of wat chippies oid 1700 avondeten met water 1900 een beker warme melk en dan tandenpoetsen en half 8 ligt ze erin.
Onze dochter at rond die leeftijd ongeveer dit: - ontbijt: 1/1,5 boterham met beleg en een beker aangelengde appelsap (vind dat zelf geen probleem) - tussendoor: rijstewafel/plakje ontbijtkoek of soms een biskwietje - lunch: 1/1,5 boterham met een beker melk (of 3/4 melk+1/4 jogi) - tussendoor: fruit (appel in 4 stukken/banaan/druiven etc.) - avondeten: portie aardappelen en groente (we eten niet vaak vlees, maar als we het eten kreeg ze van ons beiden een aantal kleine stukjes) - toetje: yoghurt (met eigengemaakte aardbeiensaus) of soms danootje-achtige toetjes Verder dronk ze tussendoor eigenlijk altijd erg slappe limonade (Boterhammen werden soms vervangen door een bordje Brinta (pap), soms in plaats van fruit bijvoorbeeld knijpfruit: vond ze erg interessant en af en toe mag ze hier ook best een snoepje, maar het is hoogstens 1 koekje 's ochtends en dan bijvoorbeeld 's middags wat rozijntjes.) Persoonlijk vind ik dat het bij opa en oma best anders mag/kan zijn. Hier heeft ze daar nooit een probleem van gemaakt. En die ene keer dat ze daar is mag ze best wat meer snoepen als normaal. Zolang ze maar weet hoe de gang van zaken thuis is Zoals jij het schetst zou ik er wel wat van zeggen en bijvoorbeeld vragen of ze haar niet een doosje rozijntjes aan kunnen bieden in plaats van een bak chips en lollies en misschien nog wel meer. Een paar chippies kan natuurlijk best, maar en en en is misschien wat te.
Schema van de 2dames voor mij hierboven ben ik t mee eens. Als je t moeilijk vind om een nieuw schema aan te houden, zet voor jezelf dan een wekker en maak een lijst wanneer je wat geeft. Hou je hier aan, het is discipline voor je dochter maar ook zeker voor jezelf. Jij bent haar voorbeeld. Wat betreft snoepen bij opa en oma, geen chips oid. Rozijntjes of een bisquitje is al een tractatie voor zo'n kleine meid. Hier krijgt zoonlief vaak soepstengels of crackers(van die toastjes) zit niks in en hij geniet er volop van.
Hebben ze op CB niet aangegeven dat zij echt meer zuivel nodig heeft? Dat is een belangrijk onderdeel van de voeding van een peuter, en ze heeft ong. 300cc zuivel nodig per dag. En dan liefst niet in mierzoete zuiveltoetjes zoals Danone, want dat is een behoorlijke aanslag op haar tanden. Ik denk dat ze overdag honger heeft op moment dat je haar naar bed doet.
Nu lees ik pas de laatste berichten, sorry, je hebt al besloten om het anders te willen doen. Maak overigens korte metten met dat partooon door opa en oma! Ze snappen hopelijk wel dat je dochter gewoon haar avondeten moet eten? Onze (ongeveer) menu per dag: - rond 8.30: 150cc melk en 1 boterham; - rond 10.30: fruit, ongeveer 2 stuks + drinken (water) - rond 13.00: 2 boterhammen en drinken (diksap) - slapen - rond 16uur: drinken + heel klein tussendoortje. Ik hou in de gaten dat ze honger houden tot aan het avondeten. Meestal een crackertje of een handje rozijnen. - rond 17.30: avondeten - daarna schaaltje kwark of een paar pepernoten oid - rond 20uur een bekertje melk en naar bed
Mijn oudste van 3 jaar sliep al vanaf 1 jaar niet meer 's middags thuis, alleen bij de gastouder en het kdv wel, maar dan ging ie tot 10 uur 's avonds door. Gelukkig is dat nu voorbij. Mijn jongste van 2 jaar, slaapt sinds een paar maanden ook niet meer overdag thuis en wel op het kdv/gastouder. Alleen als ie in de auto zit of soms in de kinderwagen doet ie een powernap. Ik heb het maar te accepteren en probeer soms 's middags lekker rustig op de bank of in een speeltentje met ze te liggen en wat te 'rusten', of een boekje lezen. Dan schakelen ze in ieder geval een half uur of uur in een wat rustigere mode. Succes ermee!
Dat heb ik helemaal vergeten erbij te zetten hihi. Onze dochter 'moest' toen ze vanaf een jaar of 2,5 niet meer ging slapen 's middags zich even rustig vermaken 's middags voor een (klein) uurtje op haar eigen bed (bijv. met wat leuke boekjes). Ze was nl. zo actief de rest van de dag dat ze het zonder 'rustmomentje' echt niet trok van 8.00 tot 19.00. Nu is ze 4 en pakt soms zelf haar rustmomentje even:'Mam ik ga even op m'n bed een boekje lezen/met m'n computertje spelen want ik ben een klein beetje moe'.
Ja hier ook het rust momentje op bed. Ik leg m gewoon elke middag in zn bedje en de ene keer slaapt ie wel en andere keer zit ie rustig tegen zn knuffeltjes te kletsen. Dat rust momentje heeft ie hard nodig anders is ie vanaf 16.00 niet meer te genieten
mijn schema voor mijn dochter 7.00-8.00 opstaan en boterham en beker melk 10:00 uur: fruit 12:00 uur slapen 13.30-14:00 uur: 1 a 2 boterhammen of een krentenbol 18:00 uur: avondeten en toetje 18:30 uur beker melk tussendoor krijgt ze eten of wel eens een rijstwafel ofzo. Of als ze er wel eens om vraagt krijgt ze nog een boterham (als ze op dinsdag gezwommen heeft met mijn man bijvoorbeeld, dan wil ze rond 11 uur nog een boterham en dat vind ik ok want ze gaat s middags ook nog naar peuterdansen dan)
Mijn zoontje slaapt iedere middag nog 2,5/3 uur. Totaal op een dag 13 uur. Valt 's avonds meteen in slaap en wordt niet wakker 's nachts, ook al heeft hij niks gegeten. Het duurde wel 2 jaar voordat hij doorsliep. Ik denk dat het slaappatroon van een kind in het kind zelf zit en je daar niet zoveel aan kan beinvloeden. Ik zou trouwens horendol worden als mijn zoontje niet meer sliep 's middags, want het is nogal een druk kind! Hij wil weleens met slaapzak op de bank en zegt dan: moe! Maar dan breng ik hem meteen naar bedje toe!
die van mij heeft nu van 14.00 tot 16.00 geslapen. Hoor m wat brabbelen nu dus ik ga m eruit halen en dan even een manderijntje enzo eten. Hij sliep trouwens al door toen hij 3dagen oud was. Ben in zkh bevallen (ks) en ik moest hem op mn kamer houden ipv de babyafdeling, want de andere babys hielden hem wakker. Eerste nacht thuis sliep hij al meteen 7uur achter elkaar door en dit is nooit anders geweest gelukkig. Ben alleen als de dood dat ons 2de kindje die ritme niet zal hebben
Vandaag smorgens om 08.00 uur heeft ze 2 boterham met chocolade pasta dat vind ze heerlijk, opgegeten met thee maar ze heeft weinig gedronken, tussen door heeft ze stukje kaas fruit gegeten. Om 12.00 uur heb ik voor haar boterham klaargemaakt met diksap en ze heeft alles opgegeten. Rond 13.30 uur had ik afspraak bij gynecoloog dus mijn klein peutertje naar mijn moeder gebracht ik heb tegen mijn moeder gezegt geen chips geef haar komkommers dat lust ze graag. De echo was alles goed baby groeit heel hard na de controle zijn we weer terug gegaan en ben even bij mijn moeder gebleven intussen had ze 3/4 klein stuks komkommers gegeten. Daarna kwam mijn vader thuis nou peutertje springt bij opa op schoot en vraagt om koekjes mijn vader wilde chips geven ik zei doe het niet en heeft 2 stukje chips gegeven okey niet erg. En heeft 1 koekje gekregen en dat heeft ze niet eens op kunnen eten want ze was vol van de komkommer. Mijn vader ging warm eten mijn dochtertje heeft meegegeten ik ga haar dalijk rond 18.00-18.30 warm maaltijd geven en rond 19.00 uur krijgt ze danune en om 20.00 uur naar bed...
Als mijn zoontje geen fruit wil, probeer ik altijd een knijpzakje. Die geef ik dan gewoon ipv het toetje. Heeft hij toch nog iets binnen aan 'fruit'. Misschien kan je dat proberen?
Het probleem bij mijn peutertje is als ze teveel yoghurt eet dan raakt ze verstopt en haar ontlasting lijkt op konijnen keutels. Dan geef ik haar paar dagen geen yoghurt en haar stoelgang word weer normaal dus ik moet oppassen dat ik niet teveel geeft ze krijgt niet iedere avond danune omdat ik weet dat ze verstopt raakt...