Peuter wil luier uit maar wil/durft niet op potje en wc

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MiaMaria, 14 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

En de wc met een verkleiner? Mijn jongste had ook een hekel aan het potje, ze zat er niet graag op. Met de wc was er nooit een probleem.

Ik zou echt doorzetten, anders wordt het alleen maar moeilijker.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Tja heel eerlijk, als ze echt weigert om überhaupt op een potje of de wc te zitten, dan zou ze hier terug een luier aan krijgen. Heel jammer dat ze dat niet wil, maar dan krijgt ze hier de keuze: of luier aan of gaan zitten.
    Kijk een ongelukje tijdens het zindelijk worden vind ik geen enkel probleem, dat hoort erbij. Maar ik ga niet staan poetsen en dweilen puur omdat ze er niet op wil/durft. Dat is voor mij ook een teken van er niet aan toe zijn.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Misschien dat ze (onbewust) druk voelt en het daarom niet doet.

Ik lees veel over beloningen, stickers, e.d. Hoewel dat kan werken, hebben wij dat bewust nooit gedaan. Als ze op de wc zaten kregen ze een applaus en een duim omhoog, maar cadeautjes e.d. heb ik nooit gekoppeld aan zindelijk worden. Het plassen op zich was al genoeg om ze zich trots te laten voelen, als ze ook zagen dat papa en mama het wel heel knap vonden. Genoeg positieve stimulans om de volgende keer weer op het potje/de wc te willen.

4. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Dat klopt Nescio ik denk dat ze wel een soort van druk voelt, terwijl we dat juist proberen niet te doen. Maar ja, nu geeft het voor haar op dit moment teveel spanning. Ze loopt het uren op te houden. Dat lijkt me ook niet goed. Het wordt zo onbedoeld een machtsstrijd en daar wil ik niet in belanden.
    Tuc wij doen het nu idd maar zo; luier aan, en als ze echt geen luier wil, dan moet ze ook op het potje/wc.
    Wc verkleiner hebben we ook Nescio maar is t zelfde verhaal als potje.

5. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Hoe gaat het bij jullie nu Mia Maria? Onze dochter heeft grote stappen gezet de afgelopen week. Ze draagt nog een luier maar thuis heeft ze deze alleen nog voor het poepen nodig, plassen doet ze niet meer in de luier maar op het potje. Poepen op het potje vindt ze nog "spannend" zoals ze zelf zegt. Ook de wc is nog spannend. We pushen niet, we laten het maar gebeuren. Maar ik ben hier al heel blij mee!! Ze is ook echt trots op zichzelf als ze heeft geplast, vergroot haar vertrouwen vast!

6. MiaMaria

Wat goed :) Fijn dat er zoveel vooruitgang is!! Dat komt vast helemaal goed!
    Hier weer volledig in de luiers. Ze geeft nu wel aan; ik heb n plasje (als ze aan het plassen is) en zondert zich af als ze moet poepen. De rust is wat dat betreft terug. Toen ze zonder luier was, en net daarna toen ze weer n luier had, was ze zo angstig. We hebben het onderwerp maar even helemaal laten rusten. Totdat ze er zelf weer voor kiest om de luier uit te laten.

7. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Fijn dat de rust weer terug is bij jullie! Inderdaad maar even laten, die angst is zo sneu! En ook zo jammer, want ze kan het wel! Maar goed, dat vertrouwen moet ook groeien. Dat gaat vast lukken, geef haar de tijd, dan is de angst hopelijk snel verdwenen en overheerst het trotse gevoel. Dat laatste is bij mijn dochter nu het geval, vandaar dat het zo goed gaat. Ze moest gewoon even nog vertrouwen krijgen in zichzelf, wij wisten allang dat ze het kon. Zo is dat bij jouw dochter waarschijnlijk ook... Wel heel sneu, zo lastig ook voor zichzelf!

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Hier was het potje toch ook wel erg spannend

Wat enorm heeft geholpen is starten met plassen/poepen in de luier maar dan op het potje. Dus de luier uit, maar bij plassen/poepen liepen de luier weer aan.

Plassen ging makkelijker. Poepen heel lang alleen staand, daarna zittend en na 3 maanden kon de luier helemaal uit.

En bij plassen in de luier op het potje heeeeeeeel blij doen en belonen. Zelfvertrouwen opbouwen. Het kost wel veel tijs en aandacht. Hij vond plassen en poepen zo spannend dat hij het de eerste week de hele dag (!) ophield. En als hij dan een luier aankreeg voor het slapen had hij binnen 5 minuten een volle luier.

MiaMaria vindt dit leuk.
  9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Oh wat een verhalen, lastig soms om te weten waar je nou goed aan doet! Heel herkenbaar hoor! Misschien is het nog een idee om samen met haar te gaan plassen? Dus jij ook op de wc en zij erbij op het potje, of althans 'uitnodigen' net als mama te doen? Denk ook wel dat het goed is dat je het weer eventjes laat rusten als het druk begint te geven. Ik blijf maar lezen dat ze er echt zelf aan toe moeten zijn en het zelf moeten willen.. ook al kunnen ze het eigenlijk al wel als je alle kenmerken afgaat. Mijn zoontje is 2,5 en het is hier tm oktober erg lekker warm dus hoop dat het in deze maanden zal lukken.. hij heeft een aantal keren een plas op de wc gedaan (bij kennissen en op de psz), maar thuis wilde hij niet.. hmm.. heb nu de bril verkleiner op t bidet in de badkamer gezet met krukje erbij en dat is zijn mini wc. Hij wil er wel op maar de laatste tijd zegt ie dan al vrij gauw: kan niet! En gaat er weer af, waarna hij in bad gewoon lekker staat te piesen haha. Laatst ook zonder luier laten lopen en potje in de kamer. Hij ging er af en toe op zitten en zei dan sssjjjj.. maar niks.. hield het gewoon op en dan ineens in de keuken terwijl ie ergens mee bezig was een enorm gekletter. Terwijl ik toch steeds vroeg of ie moest plassen en op t potje even kon proberen etc. Weet nu ook niet zo goed of ik dat zo moet blijven proberen of gewoon hem in de luier laten tot ie er zelf mee komt dat ie dat wil??? Werk ook hele dag dus kunnen alleen eind Vd dag en Savonds even zonder luier of dan in t wknd als we thuis zijn...

10. mamavanlise

6 feb 2015
    52
    2
    8
    NULL
    NULL
    Het komt allemaal vanzelf goed! Ik spreek uit ervaring
    Vorige week dinsdag heeft dochter de hele dag zonder luier gelopen op het kdv. Ik dacht, nu vasthouden! Plassen deed ze een hele tijd al op het potje of de wc als ze er zin in had. Was voor haar ook een spelletje ofzo. Kon in een half uur zomaar 6x naar de wc gaan om te plassen.
    Donderdag had ik het er nog met mijn moeder over: dochter wil/durft niet op de wc of potje te poepen. Ik haalde ze 's-middags op van het kdv en jawel.. mevrouw had gepoept op de wc! Voor het eerst Trots dat ze was! Ik ook natuurlijk. Toen wilde ze 's-avonds voordat ze ging slapen weer op de wc poepen en er kwam me toch een hoop uit. Sindsdien loopt ze overdag zonder luier! 's-nachts krijgt ze nog wel een luier aan, komt vast ook vanzelf goed.
    Dochter wordt over 6 weken 3 jaar!

11. MiaMaria

Ja maar nu heeft ze er geen stress van. Dus ik denk dat het ook zomaar ineens gebeurd kan zijn. Ze loopt nu weleens zonder luier, en vraagt dan om een luier als ze moet plassen. Haha :D

12. MiaMaria

Dat doe ik ook weleens 'samen' plassen. Hihi ;) vindt ze wel leuk!

Deel Deze Pagina