Hoi dames, Ik ben me een beetje aan het oriënteren over het werken als gastouder. Ik weet dat je als gastouder werkt met een uur tarief,maar met hoeveel uur en hoeveel kindjes kom je per maand toe? Mijn zoontje gaat naar een GO nu,maar neem aan dat de GO ook belasting betaald over haar uren? Weet iemand hoe dit in elkaar steekt? Ik ben alleenstaande ouder,dus ik zou genoeg uren en kindjes moeten opvangen voor een normaal salaris. Ik ben benieuwd!
Hey hoi, Wat een gastouder verdient hangt af de gastouder en vraagouder. Bel anders een gastouderbureau bij jou in de buurt (moet je je sowieso bij aansluiten). Maar zo'n bureau kan je alles uitleggen. Groetjes Anke
bedankt voor je reactie. Tegen die tijd zal ik zeker contact opnemen met een gastouderbureau,maar zou graag vantevoren wat meer willen weten zodat ik een idee kan vormen of het echt iets is. Zo heb ik ook de vraag hoe ze het doen met vakanties,dan heb je neem ik aan ook geen salaris? Dus mijn vraag is eigenlijk,bij voldoende kindjes en uren,is het dan een volwaardige baan?
hoi! ik ben gastouder en je uurtarief mag je zelf bepalen echter ligt die gemiddeld rond de 4,50 bruto. hierbovenop komt dan het tarief van het bureau dus ouders betalen een ander bedrag. Je magmaximaal 5 kinderen van 0-4 per dag en 1 van 4+. hiervan mag je 2 kinderen onder de 0 en 2 tussen de 1 en 1,5. als je helemaal vol zit heb je meer dan een volwaardige baan! ( 5 kindjes maal 4,50 per uur reken maar uit) einde van het jaar wel btw afdracht maar je mag ook al je gekochte speelgoed etc aftrekken. Hiervoor gelden allerlei regels en uitzonderingen! als je nog iets meer wilt weten dan hoor ik het wel!
Hoi Frommel,bedankt voor je reactie! Kun je mij ook vertellen hoe het zit met vakanties? Ik neem aan dat je van de 12 maanden per jaar,er ongeveer maar 11 betaald krijgt dan? En vakantie geld en alles zit bij het bedrag in wat je krijgt toch? En de vraag of er vraag naar is,zal natuurlijk per regio verschillen.Maar aangezien ik er dan echt van afhankelijk ben is een beetje zekerheid wel gewenst. Ik heb overigens helemaal geen ervaringen met GO-land,zijn de vraagouders wisselend? Mijn zoontje gaat wel naar een GO,al anderhalfjaar en nooit geen gezeur gehad,maar kan me voorstellen dat het er ook anders aan toe kan gaan. Misschien toch eens een belletje doen aan het gastouderbureau..
Het klinkt leuker dan je denkt , ik zou er niet van rond kunnen komen hoor! Als je 4 kindjes (je eigen kindje telt ook mee! dus 5 kinderen mag je niet opvangen) zou opvangen 5 dagen per week en die kindjes zouden allemaal 9 uur per dag komen is het wel leuk. Maar bij 1 kindje heb je maar 4 of 4,5 euro per uur. Ook komen veel kindjes niet 9 uur, maar 6 a 7 uur (is voor veel ouders ook een reden voor een go i.p.v. kdv omdat ze dan wel een hele dag moeten betalen). Vergeet ook niet dat niet alle ouders je netjes betalen! Ook wat dat betreft loop je alle risico gob`s doen er niet heel veel aan, staat ook in de contracten. En ook vaak wordt er te laat betaalt. Qua duur: ligt er ook aan wat je afspreekt, maar ook vraagouders verliezen hun baan waardoor jij weer met een gat zit en dat moet je maar net kunnen invullen. Verder hangt het er vanaf wat je afspreekt: vakanties wel door betalen of niet, idem met vrije dagen, etc. Hangt er ook erg vanaf hoeveel vraag er bij jou in de buurt is. Bij veel vraag en weinig aanbod kun je meer vragen en doen dan andersom!