wanneer zwemles?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by dekilene, Jul 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dekilene

dekilene Niet meer actief

Nu er weer een paar kindjes zijn verdronken door niet oplettende ouders..
    Vraag ik mij af hoe oud was jou kindje toen hij/zij op zwemles ging?
    En hoe oud was je kindje toen hij of zij hun diploma hadden?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,378
    36,246
    113
    5 jaar en 3 maanden is hij begonnen, hij heeft nog geen diploma (en duurt ook nog wel eventjes ben ik bang). Hier kunnen ze niet eerder beginnen, ze worden met 5 jaar en 3 maanden opgeroepen. Wel jammer, want anders konden mijn twee oudsten straks samen, scheelt ook een boel heen en weer gereis.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier begint mijn dochter na de vakantie. Had al eerder gekund maar vond een eerste kleuterjaar al vermoeiend genoeg en regeltechnisch nu wat makkelijker omdat de jongste wat ouder is (ivm slaapjes etc want we moeten te voet naar het zwembad en daarom best ff onderweg met het grut)

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik wilde hier net een topic over openen!

Een tijdje terug was er discussie over zwemlessen in een ander topic. Er waren (tot mijn verbazing) een hoop mensen die met hun kindje niet naar zwemles gingen omdat ze zelf ook zonder zwemles hebben leren zwemmen. Ik verbaasde mij hier erg over en dat is iets wat de afgelopen dagen bij elke melding van verdrinking bij mij naar boven kwam. Hier zijn onze kindjes alle 3 begonnen met 4,5 jaar. De oudste 2 hadden na een jaar hun A en 3 maanden later hun B diploma.

Nu onze jongste op zwemles zit zie ik dat de methode veranderd is. Waar ze bij de oudste 2 in badje 2 begonnen met de schoolslag is dat bij de jongste in badje 1 al zo. Inmiddels zit ze ongeveer 20 weken op zwemles en kan ze al met een kurk drijven en heeft ze al een sterke arm en beenslag. Je ziet dat de eisen steeds strenger worden en dat is niet voor niks.

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vind vijf of zes jaar vroeg genoeg. Ze moeten er ook klaar voor zijn. Sowieso moet je opletten bij de combinatie kinderen / water, of ze nu wel of niet kunnen zwemmen.

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    Vroeg mij dit ook af

7. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    Serieus???:$ niet op zwemles?!:$ bizarrr ik heb altijd met veel plezier gezwommen op zwemles. Vind het ook echt een vereiste!

8. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,556
    2,023
    113
    Ik heb prinsje opgegeven voor zwemles in mei. De wachtlijst is zo'n maand of 4. Dus ik hoop dat hij in sept aan de beurt is, dan wordt hij ook 5.

Dit is ook in overleg gegaan met de fysio. Ze adviseerde hem zo laat mogenlijk op zwemles te doen. Dan heb je de snelste kans van slagen ( binnen een jaar waar je anders dan 2 jaar kwijt zou zijn als je je kind eerder op zwemles zou doen)

9. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Je moet niet gelijk beginnen als ze gaan beginnen op de kleuterschool, want dat is al zo vermoeiend voor ze (dus pas na een half jaar of later) En een beetje naar je kindje kijken. Sommige kids zijn nog zo klein tijdens zwemles,die zijn alleen maar aanhet dromen/spelen en letten niet op. Bij dat soort kids duurt het heellang voordat ze een diploma op zak hebben.

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Met vier jaar en drie maanden. Wel altijd naar peuterzwemmen geweest. Nu, na 2 en een halve maand, gaat dochter naar niveau 2 (van de vijf).

11. mol81

mol81 Niet meer actief

En als ze er langer over doet dan gemiddeld vind ik dat niet erg. Ik vind het al lang goed dat ze twee keer per week een half uur beweegt en er plezier in heeft.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier moet dochterlief ook maar eens op zwemles binnenkort..
    Ik heb overigens zelf m'n diploma gehaald toen ik 12 was en tot die tijd mocht ik dus niet mee naar ongeveer alle kinderfeestjes ivm geen zwemdiploma.
    Dat bespaar ik m'n dochter graag :)

Maar omdat ze heel klein is... Wilden we niet meteen met 4 jaar beginnen. Nu 2 redelijk rampzalige schooljaren verder zal het er toch maar eens van moeten komen denk ik.
    Ze hebben bij ons wel schoolzwemmen.. Maar pas in groep 6 en dat vind ik toch wel echt een beetje laat.

13. twinkle star

Ja echt, ik begrijp daar zelf niks van.

Wij wonen in een wijk met echt hele veel water dus voor ons is het een logische stap z.s.m. op zwemles te gaan. Daarnaast is bewegen niet verkeerd. Onze dochter vindt zwemmen heerlijk en gaat inmiddels met veel plezier. Wij hebben 3 kinderen en ben blij dat er inmiddels 2 goed kunnen zwemmen. Met uitjes en vakantie maakt dat het een stuk makkelijker. Natuurlijk hou je ze in de gaten maar het is wel een stuk makkelijker dat je niet met alle 3 goed in de gaten moet houden.

14. Saskia78

Mja daarvoor hebben wij dan balletles :)

Daar wordt je fysiek sterker van (goed voor het zwemmen straks want het blijft toch een mini) en bovendien heel leuk.

15. twinkle star

Hier doen ze 12 weken over een blok, na elk blok bekijken ze of ze een niveau verder mogen. Lukt het niet dan krijgen ze voor die tijd een beetje extra hulp zodat ze mee kunnen met de groen en gata dat echt niet dan blijven ze nog wat langer. Hier hebben ze 4 niveaus en ben je eigenlijk verzekerd van een diploma na iets langer dan een jaar (door de vakanties)

Er merk inderdaad dat er veel zwemfeestjes gegeven worden en dan vind ik het ook sneu nee te moeten verkopen.
    Hier hadden ze overigens schoolzwemmen in groep 4, maar dit hebben ze wegbezuinigd. Nu moet ik er ook wel bij zeggen dat met 1 keer max 3 kwartier zwemmen in de week er weinig kinderen waren die tot een diploma kwamen.

16. Saskia78

Mja hier hebben nu de speeltuinfeestjes en de kinderboerderijfeestjes nog de overhand...
    Maar steeds meer kindertjes hebben een diploma en ze worden ook ouder... Dus het komt er natuurlijk wel een keertje van.

Maar goed.. Mede doordat ze nu ouder is en mede door de balletles waar ze fysiek sterker van wordt en meer zelfvertrouwen heeft gekregen... Ga ik na de vakantie maar eens op jacht naar zwemles.

17. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Hier mogen ze op zwemles vanaf de 5e verjaardag. Lianna zit inmiddels 'n jaar op zwemles en gaat tergend langzaam vooruit. Ze is ook vrij klein in vergelijking met de andere kindjes.

18. derde

derde Bekend lid

Jul 21, 2013
    896
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het verschilt erg per kind! Onze zoon wordt in november vijf en gaat in september beginnen. Hij heeft totaal geen watervrees, duikt! Al van de kant met zijn hoofd onder water. Uiteraard nog wel met zwembandjes om, maar hij probeert ook te zwemmen met zijn gezicht onder water. Bij hem zal vooral het leren van de arm en beenslag het lastigst worden, want hij is motorisch niet de snelste. Maar ik ken ook een kindje van drie wat haar Adiploma al heeft!
    De meeste om mij heen starten met zo' n jaar of 5, niet veel eerder, want vaak betekent dat ook langer op les en dus meer kosten, meer ongemak met brengen etc.

19. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    De planning ligt dat ze na het kindzwemmen ( babyzwemmen/dreumeszwemmen/peuterzwemmen) doorstroomd voor de diplomazemmen ze zal het danhalen rond 4 a 5 zijn.

20. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Hier met 4 jaar. Zwemles is het enige dat ik de kinderen verplicht zowel A en B. Vanaf C mogen ze zelf kiezen. Ik vind het toch belangrijk dat ze kunnen zwemmen.

Share This Page