Peuter wel of niet naar peuterspeelzaal

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by kwebbel1984, Mar 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

gaat jou peuter naar de peuterspeelzaal

1. ja

2. nee

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

Oct 30, 2012
    1,027
    0
    0
    Er word vaak tegen mij gezegd dat we onze dochter beter naar een peuterspeelzaal kunnen doen vanwege de ontwikkeling en dat ik dan ff vrij heb. Voor mijzelf hoeft het niet want ik heb absoluut geen last van mijn dochter zeg maar, maar ik word een beetje ziek van dat gezeur. Mijn dochtertje is bijna 2. Ik werk niet dus neem aan dat ik dan ook de kosten zelf moet betalen en geen kinderopvangtoeslag krijg. Ik vind het daarom ook erg duur. Wat vinden jullie wel of niet naar psz?

2. mamavan2

mamavan2 Actief lid

Jan 29, 2011
    315
    0
    0
    Als ik zie met hoeveel plezier onze kleine meid naar de psz gaat, vind ik het dubbel en dwars waard. Ze leert er ontzettend veel en komt elke keer supervrolijk terug! Ik vind het zelf daarom erg belangrijk, naar mijn mening worden kindjes er een stuk socialer van en wijzer van. Wij betalen zestig euro per maand voor twee ochtendjes per week, en het is niet goedkoop maar ik vind het het geld zeker waard.

3. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Dat moet je echt zelf weten..
    Ik zou het eventueel ook op kunnen lossen zonder dagje kdv, maar ik vind het wel fijn dat ze met andere kinderen (leren) spelen.
    Maar ik werk gewoon, dus geen ontlasting voor mezelf.. Al zou ik dat best een ochtendje willen. ;)
    Maargoed, als mijn kinderen genoeg te doen hadden met vriendjes of speel/knutsel clubjes in de buurt. Zou ik het misschien niet doen, scheelt toch wel wat centen.

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    hier gaat mijn zoontje ook ik werk effe niet. Hij gaat 2 dagdelen hij vind het super leuk daar. Hij gaat er echt met plezier naar toe en heeft ook al vriendjes.

Bij ons krijg je subsidie als je niet werkt voor de psz ik betaal 45 euro per maand

5. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    60 euro voor een dag in de week vind ik ook weer niet echt veel hoor!
    Ik betaal het dubbele voor 1 dag kdv!
    Is 15 euro per week!

6. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    Onze kindjes gaan en gingen niet naar het kdv, de oudste gaat nu naar school en is van zijn 3 tot 4 naar psz geweest. De twee jongsten gaan na de zomervakantie naar de psz. Een ochtend en een middag.

7. meintje

meintje Fanatiek lid

Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Mijn dochter (en straks mijn zoon) gaan wel naar de peuterspeelzaal. Ze gaat daar 2 ochtenden per week naartoe, in groepjes van 7 tot 12 kinderen.
    Ik denk dat het voor een kind toch wel belangrijk is om er naartoe te gaan, voor de (met name) sociale ontwikkeling en ook om de stap naar de basisschool wat makkelijker te maken. Hier gaan de kinderen direct voor 5 volle dagen naar de basisschool, dus dat is erg pittig voor een kindje als het nog nooit op een speelzaal of opvang is geweest.
    Samen spelen, samen delen, op je beurt wachten, kind-kind relaties opbouwen etc.. Mijn dochter gaat graag en heeft het goed naar haar zin daar. Ze leert er wat en maakt knutselwerkjes, iedere keer een ander thema met bijbehorende activiteiten.

Het kost ons 56 euro per maand, mijn man werkt en ik dus niet.

8. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    hier ook 2ochtenden in de week (ook 60euro, hoogste schaal)
    dochter vond het altijd erg leuk en zoon nu ook.
    ik werk ook niet en daarvoor moeten ze ook niet 'weg' en ook niet omdat ik dan vrij heb (al is het soms toch even lekker of handig;))

vooral omdat ze dan samen spelen met andere kindjes, dat vond ik 'belangrijk' en moet zeggen dat ze er ook best wat leren.

vanavond legde ik zoon in bed en hij begon te zingen: alle eendjes zwemmen in het water. dat zingen we thuis echt bijna nooit en hij gaat de dinsdag en vrijdag naar de psz. dus dat heeft hij wel onthouden.
    merk dat sinds hij gaat hij ook meer gaat zingen enz.
    zoon is niet altijd even assertief, maar op de psz bijt hij goed van zich af (thuis laat hij zich nog wel eens doen door zus)

het ligt eraan hoeveel je verdient wat je betaalt (bij ons)

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Je moet natuurlijk niks. De vraag is hoeveel je kind nu met andere kinderen speelt? Mijn dochter gaat naar een psz in een buurthuis en ik betaal voor 2 ochtenden 40 euro per maand (vakanties etc worden eraf getrokken, vaak komt het neer op 30 euro). Mijn dochter vind het heel erg leuk en ik moet zeggen dat ik die paar uurtjes zonder kind ook erg lekker vind.

10. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ja hier wel.
    Ook om hem te leren om te gaan met kinderen van zijn leeftijd e.d.
    De jongste uit mijn familie naast hem is 6, dus ik vind t best belangrijk.
    Ik werk trouwens niet.

11. Ik ben een thuisblijf moeder en heb mijn dochter toen ze bijna 3 jaar was bewust voor 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal laten gaan.
    Mijn zoontje is met 2,5 jaar gegaan.

Vind het belangrijk als voorbereiding op de basisschool,de drempel is dan minderhoog.
    De eerste keren waren echt verschrikkelijk omdat mijn kindjes beide huilde maar dat word steeds beter.
    Als ik nu zie met hoeveel plezier ze er naar toe gaan en zijn geweest dan vind ik het echt waard.
    Ze leren er veel dingen en maken de leukste knutselwerkjes waar ze helemaal trots mee zijn.
    Ik zeg dus niet twijfelen maar gewoon een keer een gesprekje vragen bij een peuterspeelzaal zodat je een idee hebt hoe het daar gaat.

12. Fleems

Fleems Actief lid

May 31, 2011
    234
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal met mamavan2 eens! Onze dochter gaat sinds ze 2 is naar de peuterspeelzaal, en het is echt elke dag een feest voor haar! Ze heeft zich enorm ontwikkeld op sociaal vlak, en geniet van alle leuke dingen die ze er doen. Ook merk ik dat ze zich thuis minder verveelt als ze naar de psz is geweest, omdat er dan veel variatie is in het speelgoed en leuke dingen doen van daar en van hier. Word er bij jullie niet naar je gezinsinkomen gekeken dan? Dan zou het toch te doen moeten zijn. Wij betalen 17 euro per maand voor 4 middagen. Maar dat betaal je eigenlijk voor 2 middagen en dan zijn 2 middagen gratis. Onze jongste dochter gaat als ze 2 is ook, maar dan in de ochtenden. Wel vind ik het jammer dat mensen je er zo toe ´dwingen´. Je moet het alleen doen als JIJ denkt dat het goed is voor jullie dochter en jullie gezin!

13. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Hier is onze oudste geweest en de jongste gaat nu ook.

Ze heeft er veel plezier van juist van de knutseldingen (zoals een schildersezel) die mama niet thuis heeft. Buitenspelen (er zit een speeltuin omheen) is gewelding.
    Wat hier goed is (vind ik) is dat ze dezelfde opbouw van de morgen gebruiken als de meeste basisscholen hier in het dorp/stad. Dus als ze straks naar de kleuterschool gaan is daarin veel herkenbaar voor ze.

Hier kost het 30 euro per maand voor een morgen en een middag per week. Dus als je het financieël kunt redden om dit bedrag per maand te missen zou ik het zeker doen.

14. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Je krijgt voor de psz sowieso geen kinderopvangtoeslag., mijn dochter is vorige week voor het eerst geweest ze is net 2 weekjes 2 en ze vond het geweldig!! Ze vraagt elke dag wanneer ze weer naar 'school' mag... Hier is het zo dat als je naar opstap met puk gaat je 50% korting op de psz krijgt opstap met puk is een keer per week een uurtje op de psz met de ouders erbij, knutselen zingen en spelen.. Kost 10 euro per jaar misschien is zoiets ook bij jullie... Die van ons gaat nu een ochtend in de week en staat voor 2 extra ochtenden op de wachtlijst wij betalen met korting geloof ik 12,50 zonder 25 per dagdeel.. Maar her verschilt heel erg per gemeente en per wijk..

Hier in de stad heb je in bepaalde wijken bijv dat het derde en vierde dagdeel gratis zijn en in andere wijken weer niet... Wel de moeite waard om uit te zoeken...

Maar even als conclusie ;) mijn dochter geniet er echt van! En ze leert heel snel op de psz vorige week kwam ze na de eerste keer thuis kon ze opeens puzzelen en 2 liedjes zingen :)

15. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja hoor mijn zoontje gaat strax ook als hij 2 is. Ik vind het erg belangrijk dat hij daar strax leert spelen met andere kindjes, en vooral voor de taalontwikkeling ( want thuis spreken wij turks tegen hem )

16. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ik ben ook een thuisblijfmoeder en juist daarom vind ik de peuterspeelzaal belangrijk. Op die manier leert te omgaan met andere kinderen en ook dat op school andere regels zijn dan thuis. Ook is de overgang naar de kleuterschool wat makkelijker omdat ze al een beetje weten hoe het allemaal gaat en ze kennen ook al wat kindjes. Maar vooral het "samen" spelen, leren omgaan met andere kinderen is de opzet van een peuterspeelzaal. Ze vinden het vaak geweldig om naar toe te gaan en dingen te leren. Wat je betaald is vaak inkomensafhankelijk. Hier is het maximaal 45 euro per maand voor 2 dagdelen per week. Je krijgt daar geen vergoeding voor als maar 1 van jullie beiden werkt, maar als je niet veel inkomsten hebt kost het je vaak maar rond de 20 euro per maand. (wat natuurlijk nog veel is als je al nauwelijks rond kunt komen, maar zelfs dan zijn er soms nog extra mogelijkheden via de gemeente.)
    Je zou natuurlijk altijd eens kunnen gaan kijken of je kindje het leuk vind en dan kunnen ze ook meteen uitleggen wat ze allemaal doen.
    Maar ik ben zeker wel een voorstander van de peuterspeelzaal, mijn kinderen vinden het heel fijn om ook te kunnen spelen zonder dat ik erbij ben (en ik vind het ook fijn om even 1 op 1 aandacht voor de jongste te hebben zonder dat zijn grote zus erbij is) en ook met ander speelgoed te spelen. En het belangrijkste natuurlijk, om lekker te spelen met andere kinderen.

17. Nee hoor, als jij het niet nodig vindt zou ik het gewoon lekker niet doen! Ik zou m'n kind niet naar de PSZ brengen met als reden dat het 'goed' is voor de ontwikkeling. Ze kunnen misschien wat beter met andere kinderen omgaan, maar dat kunnen ze toch ook in de speeltuin leren? ;)

18. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Mijn beide kinderen gingen/gaan (dochtertje gaat woensdag voor het eerst) vanaf hun 2de jaar naar de psz. Hoewel het afscheid bij mijn zoontje niet altijd even soepel verliep vond hij het wel altijd heel erg leuk. Hij heeft er veel vriendjes gemaakt en hij gaat nu met zijn beste vriendje naar de basisschool en ze hebben enorm veel steun aan elkaar. Het is net een tweeling ;)

Daarnaast worden ze spelenderwijs voorbereid op.de basisschool. Simpele dingen als op je beurt wachten, wat langer aan 1 werkje werken, enz.

Ik vind de psz erg belangrijk, en voor mijn zoontje heeft het vooral op sociaal gebied veel toegevoegde waarde gehad.

19. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Hier zijn ze allebei op de psz geweest. De jongste zit er nog. Ze heeft het heel erg naar haar zin en het is ook gewoon goed voor je kindje. Ze leren er best veel. Dingen gaan zo spelenderwijs en ze nemen dat snel over. Er zijn speciale regelingen voor bijstandmoeders of mensen met minimum inkomen. Als je daar dus mee zit, kan je dat altijd bespreken.

20. Aude

Aude Bekend lid

Jan 8, 2009
    776
    0
    0
    Mijn dochter van 3 gaat niet, erg jammer maar ik ben thuisblijfmoeder en het kost hier voor 2 ochtenden €90. Ik vind dat echt te duur! Zou het de helft kosten dan had ik het zeker wel gedaan.

Share This Page