Peuter wilt niet op wc plassen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gul1, 4 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gul1

Gul1 Fanatiek lid

1 mrt 2014
    1.561
    0
    36
    Huisvrouw en moeder :D
    Wie kent dit probleem ook.
    Ik heb hier een peuter van 2,5 jaar. Ik probeer met haar op wc te oefenen.
    Maar wanneer ik haar op het toilet zet doet ze niks behalve aan toilet rol of handdoek te trekken etc.
    En wanneer ik de luier weer om doe doet ze haar behoefte daarin.
    Nu weet ik dus niet meer wat ik kan doen.
    Iemand tips??

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je een potje? Misschien gaat dat beter?

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Of luier af laten of op de wc/potje blijven proberen, al dan niet met een beloningssysteem...verder kan je weinig, zij moet het doen. Ik vind het met 2.5 jaar ook nog niet echt een probleem te noemen, oh of je komt uit België...daar moeten ze met 2,5 jaar zindelijk zijn zeker?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Er is geen wettelijke verplichting :D

Maar is wel handig omdat kinderen hier op die leeftijd naar school gaan.

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ja, zo bedoelde ik het ook :D :)

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Hier precies hetzelfde! Ook dochtertje van 2.5. Ik denk dat luier uit laten toch het beste is. Dan voelt ze hoe het is als ze in haar broek plast.

7. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Als je de luier niet af laat snap ik wel dat ze niet wil op de wc. Waarom zou ze? Het verschil is niet heel duidelijk want er veranderd niks, behalve dat ze ineens op de wc moet zitten. Het moet duidelijk zijn dat ze nu op de wc gaat en niet meer in de luier want die heeft ze gewoon niet.

8. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Ik geloof erin dat kinderen het gaan doen als ze er zelf klaar voor zijn. Zovaak lees ik ouders die op jonge leeftijd zindelijkheids training aan het geven zijn etc....wat een onzin. Een kind gaat net vanzelf doen, stimuleren moet je dan uiteraard en ook heeeeel trots zijn en dat vooral benoemen..en dan komt het vanaf.
    Mijn dochter is 2.9 jaar...had al vroeg interesse voor de wc...het gaat met periodes van zelf naar de wc gaan tot periodes dat ze het er nooit over heeft en het dus ook niet doet. Luier af ook weleens gedaan, ging ze lekker op de grond plassen :)
    Op het kdv doet ze het als ze andere kindjes ziet plassen en zo zit ze onderhand steeds vaker op de wc maar heeft ze ook echt tijdendat ze het niet doet. Ik laat haar maar, komt vanzelf joh.

Als ze met 4 nog niet op de wc willen dan moet je er iets aan doen ivm naar school gaan etc. Maar verder, laat ze zelf het tempo bepalen...maar dat is mijn mening :)

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het is vaak zo. Begin eerst met potje;)en luier gewoon uit doen altijd en onderbroek aan metmakkelijke legging/broek die ze zelf uit kan.
    Laat haar zelf bepalen waar ze gaat en waneer

Hier 2.2 zindelijk met potje. Ze weigerde op wc buiten huis of in huis ze gilde ervan. Met 2.5 ongeweer ging ze normaal op wc buitenhuis want er was geen andere optie en op kdv/psz ook wc's;)
    Met 2.8 ging ze thuis zelf met opstapje en verkleiner zitten. Ze veegt ook zelf..
    Maar buitenhuis moet het altijd schoon schoon zijn anders gaat ze echt niet. Thuis bekijk ze ook nakeurig eerst of het echt schoon is;)

Ik denk bij haar was angst doordat ze klein was 88cm en pas ze 92 was ging ze gewoon. Paar cm maar scheelt erg veel!

10. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou je dochter helemaal geen pamper meer aandoen. Dat voelt ze het beter en gaat het sneller snappen.
    Heb hetzelfde gedaan vorige week in de vakantie bij mijn zoontje van 2,5 icm belonen en complimentjes geven. Eerste paar dagen natuurlijk vaak ongelukjes gehad, maar hij had het heel snel door. Vandaag moest hij weer naar de opvang en heb vanochtend nog wel een luierbroekje aangedaan voor de zekerheid, maar het was heel goed gegaan. In de middag hebben ze hem zelf zonder laten lopen.
    Het is nog beetje vroeg om te juichen, maar het gaat de goede kant op :D
    Had het eerder ook al geprobeerd, maar toen ook nog met pamper en ging toen inderdaad ook wat moeizamer.

11. Gul1

Gul1 Fanatiek lid

1 mrt 2014
    1.561
    0
    36
    Huisvrouw en moeder :D
    Bedankt voor jullie reacties dames.

Shakes: nee, ik heb nog geen potje maar ben wel al een poos aan het overwegen om er 1 te halen.

MMarianne: haha, nee ik woon in NL. Normaal vind ik dat een kind aangeeft wanneer ze eraan toe is om zindelijk te zijn. Maar ik wil dat ze langzaam aan toch een beetje went aan plassen op het toilet. Ze vindt het zowiezo niet fijn om in een plasluier te lopen of zitten en klaagt al snel vandaar.

Jackie87: Ja als het lente of zomer zou zijn had ik d'r met d'r blote billen of bikini ofzo hele dagen in de tuin laten lopen en een potje erbij natuurlijk :D Dat zou makkelijk zijn, althans naar mijn idee dan.

Wwrr: phoe, ja. Zie reactie Jackie87.

Misscoco: groot gelijk. Dat vind ik zelf ook. Maar eigenlijk geeft ze het al een beetje aan door te klagen dat ze een plasluier heeft ( terwijl het nog best droog aanvoelt).

Piccolina: mijn dochter moet ook alles schoon hebben. Zelfs als ze een klein beetje met water morst wordt het een drama. Ik denk toch dat ik straks wat dingetjes ga proberen zoals geen luier maar onderbroek en legging aan idd. Maar moet ik mezelf wat beter voelen. Ben namelijk best ziek vanwege zwangerschap 😊

Ranu: wauw wat goed. Mijn dochter is te eigenwijs en doet iets wanneer zij dan zin in heeft. Maar ga toch wat proberen. Maar nu dus nog even niet.

Deel Deze Pagina