Voor het eerst naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Uilenmama, 3 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Maandag gaat mijn dochtertje voor het eerst naar school.
    Een paar ochtenden wennen en dan voor het eggie...
    Ik weet alleen niet wat eer bij komt kijken, naar school gaan
    Hebben jullie tips? Over bijv wat er mee gegeven wordt voor de lunch en tussendoor?
    En andere dingen?

2. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier gaat ze nog niet naar school dus geen ervaring.
    Maar tijdens de rondleiding is er verteld dat er een stuk fruit meegenomen mag worden voor het 10 uurtje.
    Je gooit dat smorgens in een mand en dan word dat gesneden en op een grote schaal gedaan.
    Zo heeft iedereen gevarieerd fruit ;)
    Je mag zelf ook nog een bakje fruit meegeven of een koekje.
    Tussen de middag brood.

Is daar niks over verteld?

3. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    mijn dochter gaat alweer bijna 8 maanden naar school. Ze heeft 4 dagen per week fruit mee naar school + een beker limonade. Op maandag, dinsdag en donderdag blijft ze over en dan eet ze 2 bruine boterhammen met een beker melk. Ik varieer dan qua beleg en doe er soms komkommer bij of blokjes kaas, gekookt eitje etc. Hier staat in elke klas staat bij ons een koelkast. Dochter wil graag koek mee naar school, ik wil dat echter niet. Alleen om de week op vrijdag (de andere vrijdagen is ze vrij) krijgt ze een koekje mee voor de kleine pauze. Daar geniet ze dan ook echt van. Wij hebben hier op school 2 verplichte fruitdagen op maandag en woensdag dan moet er fruit gegeten worden. Ook bieden ze hier icm de groenteman een fruitabonnement. 40 week, 4 dagen per week fruit voor € 56,- en dat is dus € 1.40 per week. Erg fijn. Zorg voor 2 bekers en 2 broodtrommels. Hier heb ik 2 lunchboxen, 2 popup flessen voor limonade en dan nog 2 bekers met schroefdop voor de melk. Regelmatig is er 1 achteregebleven op school. Ik vond 2 complete sets dus erg prettig. Tot slot heb ik alles gemerkt met stickers van goedgemerkt.nl. Zit ook een label in de jas. op de gymtas. en op alle eetspullen. Iets wat zoekraakt is zo weer gevonden. Veel succes! Ik vond het een mijlpaal.

Uilenmama vindt dit leuk.
  4. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Een tas (naam erin) met drinken (naam erop) en meestal fruit. Een bananenbakje voor een banaan is erg handig.

Gymspullen in een andere tas. Overal een naam in.

Regenjasje/poncho? Met naam. Eventueel extra kleding.

Lunch zie tussendoortje. Geef niet teveel mee.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt echt per school wat (en hoe) ze eten, of ze met gymkleding etc gymmen, etc etc; ik zou het dus vooral even navragen op school.

Hier om 10u 1 stuk fruit en 1 boterham, daarbij ook schoolfruit (wisselende hoeveelheid) , ‘s middags 2 boterhammen en wat rauwkost. Als drinken een fles water. Voor gym heeft ze op school gymschoenen, ze gymmen bij de kleuters in gewone kleding.

6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier sochtends gesneden fruit mee en water in een dopper. Voor lunch 3 boterhammen en melk in een dopper. Gymen doen ze in ondergoed en met gymschoentjes (die blijven op school)

7. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Hier 3 dagen gesneden fruit mee in een klein tupperware bakje (van de hema) en een beker van Mepal met water. Op alle doosjes en bekers heb ik naamstickers. De andere 2 dagen mogen de kinderen een koekje meenemen. Ze eet 1 x op school en ik geef dan een brooddoos met 2 boterhammen mee en een beker sap.

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wij doen alle vijf dagen fruit meegeven. En een Dopper met water of thee. Overblijven doet ons kind bijna niet. Maar die sporadische keren doen we dan hetzelfde drinken mee geven en twee a drie boterhammen.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier mogen kinderen niks met koek mee naar school (dus ook geen Liga of ontbijtkoek).
    Ik geef eigenlijk altijd een bakje met gesneden fruit mee, dat eet makkelijker dan een hele appel bijvoorbeeld. Mandarijntjes of ander pel fruit zou ik pas mee geven wanneer ze het zelf een beetje vlot kan pellen. Ze hebben vaak niet heel veel tijd om het fruit te eten.
    Een beker die ze zelf makkelijk kan gebruiken. Toen Q kleiner was had ze een mepal beker met zo’n drinktuitje. Die gaan wel iets sneller stuk dan de ‘normale’ bekers en wanneer ze het niet dicht doen als er nog drinken in zit is de hele tas dicht.
    Meestal krijgt Q alleen water mee, heel soms ranja.

Heeft ze een continu rooster? Dan zou ik bij de lunch kijken wat ze lekker vindt. Hier houden de meiden van raukost dus eten sowieso regelmatig paprika, komkommer, etc bij de lunch. In de broodtrommel doe ik dus ook regelmatig raukost of een stukje opgerolde omelet. Wanneer je dat handig lijkt zijn er ook broodtrommels met meerdere vakjes.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.297
    10.265
    113
    Onze zoon gaat ondertussen alweer een aantal maanden naar school. Wel spannend hoor!

Hij krijgt elje dag een bakje mee met stukjes appel of ander fruit, bij de banaan gaat zijn naam er op en we tekenen altijd een piraat of ander poppetje, leuk en herkenbaar. Drinken is een pop up beker met water, een halve beker en een volle wanneer hij overblijft.

Meestal 1 boterham, stukje komkommer of extra fruit, wat kleine soepstengels (5 mini's in een mini bakje). Voor hem een feest wanneer hij toch een keer overblijft.

Gymschoenen blijven op school, extra kleding nemen we niet mee. Overal de naam er op.

11. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Psychologie
    AadR
    Mijn zoon gaat inmiddels anderhalf jaar naar school. Maar wat weet ik nog goed hoe spannend het was! Voor hem maar ook voor mij
    Hier is het 3 verplichte fruitdagen, 2 dagen mogen ze een koekje mee maar na dit schooljaar alleen nog fruit. Ik heb een voorraad tupperware in de kast. De lange dagen gaan er 2 bekers en 2 trommels mee, dus ik vond het wel fijn om van alles wat meer te hebben.
    Wij hebben continu rooster dus iedereen blijft over.
    Alles gaat in zijn rugtas, vooral niet te groot want dat is nu echt nog niet nodig.

Op alles heb ik een sticker met zijn naam geplakt, zo raak je niks kwijt. Een beker wil nog wel eens vergeten worden op school
    Op maandag mag er speelgoed mee en ook daar staat zijn naam op.

Gymschoenen blijven hier op school. Gymkleding nog niet nodig, over half jaartje wel en dan gaat alles mee naar huis.

12. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.864
    5.134
    113
    Home
    10 uur fruit plus drinken en 3x per week krijgen ze extra fruit vanuit school aangeboden

12 uur brood en drinken

Gymtas met broek shirt en gymschoenen blijven op school

Op alles zet ik de namen broodbakjes,tas etc

Geen koek, snoep of chips behalve bij traktatie

13. tuc

tuc Niet meer actief

Hier 5 dagen verplicht fruit/groente mee om 10 uur, hier een gevarieerd trommeltje in de little lunchbox.
    Ze blijven hier 2x per week over en krijgen een bento lunch mee naar school in de yumbox.
    Ze hebben een camelback waarin ze water mee naar school krijgen.

14. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    In de rugtas zit hier een bakje met fruit, (systema snacks-to-go bakje) kan hij makkelijk zelf open maken, voor het tussendoortje. En een mepal broodtrommel met 3
    Boterhammen 2x hartig 1x zoet beleg. Gaat altijd op. Verder een camelbak eddy drinkbeker met limonade, lekt niet!! Groot volume, heel fijn!
    https://www.bever.nl/lister.html?q=camelbak%20eddy&br=&gclid=Cj0KCQiA68bhBRCKARIsABYUGieZXfJBVaBMVfWSLzt1DfqkpDxXN8E0yKQWrpysAlpeqivSq1gsAsMaAjNvEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Melk doen wij niet, je kunt het hier niet koud zetten. En lauwe melk is vies in mijn ogen.

Ik heb met alles geoefend om het open te maken en te sluiten toen hij net naar school ging.

Verder hebben ze gymschoenen in een bak op school. En ze gymen in ondergoed.

Overal zit een naamsticker op.

Oja je kunt ook altijd even aan de juf vragen wat ze nodig hebben of wat je mee kunt geven. Maar met fruit/rauwkost/brood zit je meestal wel goed.
    Succes morgen, grote stap als ze naar school gaan!

15. Liselou

Liselou Bekend lid

1 jan 2019
    898
    1.131
    93
    Maandag t/m donderdag is hier het 10 uurtje fruit met water/melk (elke klas heeft een koelkast). Op vrijdag krijgt ze een koekje met pakje mee voor 10 uur.
    Twee keer per week blijft ze over, dan krijgt ze gewoon brood mee met soms een pannenkoekje oid. Water/melk als drinken.
    In de kleuterklas had dochter een beker en bakje(s) van Mepal. Alles voorzien van naam. Nu een dopper, vindt ze fijner. Gymtas ging wel gewoon mee naar huis, gymkleding bestond uit sportshirt, sportbroek en gymschoenen.

Staat er niks in de schoolgids?:)

Succes!

16. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Bedankt dames voor de tips.
    Dochter had vandaag een trommeltje mee met wat fruit. Ze gaat nu nog alleen 's ochtends naar school.

Liselou vindt dit leuk.
  17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.228
    113
    Als je kind naar school gaat komt er veel op je af. Zorg dat je op de hoogte bent ben blijft van alle activiteiten. Hier zitten alle ouders in een (beveiligde) schoolap (soort Facebook voor scholen). Daarin staat alle informatie van de klas (wanneer moet je kind wat hebben of gaan ze ergens heen, hebben ze ouders nodig etc). Ook ouderavonden moet je tijdig zelf digitaal inplannen. Als ze ouder zijn staan alle cijfers hierin.

Sommige scholen hebben ook Whatsapp groepen (vaak per klas).

Papieren nieuwsbrieven zijn er bijna niet meer. Ik ontvang dus soms wekelijks berichten.

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.228
    113
    Verder heb ik bekers van Mepal en een lunchbox (yumbox) voor brood, groente en fruit. Ik maak alles in de avond al klaar en leg het in de koelkast. Natuurlijk overal de naam op. Doe de bekers voor 3/4e vol ivm morsen bij het openen. Ik geef een theedoek mee voor onder de trommel ivm knoeien op de tafel en handen afvegen.

Geen snoep/koek/prik mee naar school.

Koop geen dure schoenen voor naar school (zo kapot).

Zorg dat je kind zelfstandig zich kan aan en uitkleden.

Deel Deze Pagina