Ok ik typ dit terwijl ik een beetje gefrustreerd ben. Mijn zoon van 4 at al geen vele hoeveelheden wat ook niet hoeft. Maar sinds hij een paar dagen geleden niet lekker was geweest, eet hij gewoon helemaal niks meer. Hij drinkt zoals altijd gewoon goed, en waar hij eerst gewoon goed brood at, is t nu niks meer. Het is al een klein gebouwd mannetje van 14 kilo en ik maak me zorgen. Hoe kan hij nou niet ontbijten en pas weer op school weer een poging doen? Hoe houdt hij überhaupt een volle dag op school vol als hij zo weinig eet.. 'S Middags eet hij hooguit 1 boterham en dan is heeft hij het wel weer gezien qua eten. Ik probeer me niet druk te maken, maar van binnen vind ik het zo vervelend dat hij zo weinig eet.
Hoi, Logisch dat je je zorgen maakt, ik heb hier een mannetje van bijna drie en net aan 12 kilo... Als hij de 14 haalt met vier jaar ben ik al erg blij. Gelukkig eet hij over het algemeen goed behalve als hij ziek is geweest. Heeft jou zoontje toevallig een keelontsteking gehad? Misschien heeft hij daar nog een beetje last van waardoor het eten gevoelig is... Probeer niet te veel te puchen anders wordt het een machtsmiddel en eet hij niet om jou dwars te kunnen zitten. Wat ook helpt is om iets "gezonds" aan te bieden wat hij echt lekkerder vindt... En daardoor meer gaat eten. Wat hier wel eens helpt is picknicken. Kan buiten, maar ook prima binnen op de grond. Gewoon een kleed neerleggen met daarop een groot bord met allemaal kleine hapjes waar iedereen gewoon van af kan pakken. ( bv. Stukjes kaas, worst brood met beleg in kleine repen gesneden, wat banaan en komkommer, paprika etc.... ) juist door de kleine hapjes en omdat ze zelf mogen kiezen eten ze stiekem veel meer dan normaal. En niet vergeten, op het moment dat hij echt honger heeft zal hij echt wel gaan eten...
Inderdaad proberen niet teveel te pushen. Mijn oudste zoontje is ook erg slank (13,2 kg terwijl zijn broertje 14 kg is) en heeft altijd slecht gegeten. Nu gaat het echt met periodes wat beter en dan neemt het weer af. Mijn dochter heeft in de eerste kleuterklas ook heel slecht gegeten. Brood at ze helemaal niet en ontbijten was een ramp en kwam dus de dag door van 07.00 tot 15.30 op een halve appel en 2 pakjes drinken. Hoe meer in me frustreerde, hoe erger het werd. Ondertussen gaat het steeds beter met haar. Ik verwacht van mijn zoontje ook wel weer een dieptepunt wanneer hij in groep 1 begint, maar ik ga me er niet meer al te druk over maken.
Fijn om te lezen dat er meerdere moeders dit meemaken. Hij had verleden week inderdaad last van zijn keel en had ook koorts. Pushen werkt sowieso averechts en dat doe ik dus ook niet, maar ik voel me wel machteloos hierin want je kan het moeilijk naar binnen scheppen.. Het idee van een picknick ga ik zeker doen. Eens kijken of hij dan wel wat binnenkrijgt. Hij wordt over 2 weken 5, en is 1,02 en weegt 14 kilo.
En iets van fruit/groente shakes maken? Mooi rietje kopen? Ik zou het ook zeker in de gaten houden. Succes!
Mwah, mijn dochter is ook geen goede eter maar op deze leeftijd vind ik dat je ze toch echt wel duidelijk mag (moet) maken dat ze in ieder geval 3 keer per dag iets moeten eten. Veel is het hier niet en ik ga het er ook niet in stoppen maar ze moet wel per maaltijd in ieder geval een boterhammetje eten en 's avonds een klein bordje. Uitleggen dat ze anders honger krijgt op school en niet groter kan worden (ze wil heel graag 'groot' worden) helpt goed. De laatste tijd is ze met name 's avonds zelfs veel beter gaan eten. Ik ben ook niet van het pushen maar een beetje stimulatie de goede kant op doe ik wel.