Peuter ziek. Spugen/diarree

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 5 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze zoon van 3 werd 2 weken geleden ziek met koorts. Ach, wat half Nederland heeft zeg maar. Hij knapte op, maar bleef niet te genieten (veel huilen. Niets was goed).
    Afgelopen Vrijdag avond/nacht begon hij te spugen. De volgende dag begon de waterdun diarree. Hij eet/drinkt weinig, is al een kilo kwijt. Was echt een forse jongen, maar je ziet hem per dag magerder worden.
    Nu dus drie dagen zware diarree. De hele dag hangen/zeuren/huilen. Hij kijkt wat wazig, maar heeft wel praatjes. Geen koorts, juist vrij koude handjes ed.
    Toch is hij niet uitgedroogd, zoals ik op internet lees.

Kan ik dit aan blijven kijken of toch huisarts bellen?
    Stom genoeg twijfel ik opeens. Gezegend met altijd behoorlijk griepvrije kinderen, haha. Ben altijd erg van het aankijken, maar wil ook niet te ver gaan. Neig er naar toch morgen even te bellen, maar ja, als het toch ‘uitzieken’ is....

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier is zoontje eens dik 4kg afgevallen met buikgriep. Van 16 naar net geen 12kg . Kon nog niet eens op zijn benen staan zo slap.
    Mijn ervaring met onze huisartsenpost is uitzieken en krijg nooit iets mee.
    M'n ouders gingen met hem in België naar huisarts en hij kreeg motilium en nog iets. Dus iets voor de maag en nog iets voor de darmen.
    Een uur later zat hij soep te eten! Dat blijven geven en hij herstelde snel. Hij was gewoon veel te slap geworden van het niet eten en elk slokje uitspugen of naar toilet rennen. Allee rennen, ik moest hem snel oppakken en rennen want daar was hij te slap voor. Maar meestal waren we te laat. Ging van de mond naar de uitgang in 1 minuut. Hij poepte gewoon zuiver water. :(

Ik raad dus motillium aan. Kan je aan de huisarts vragen maar is volgens mij ook vrij verkrijgbaar

3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier heeft de oudste 2 weken geleden buikgriep gehad. Zondagavond 19.30 tot 5.00 uur 's nachts iedere 15/20 minuten braken. Kind was gesloopt en helemaal op! Geslapen tot 8.00 uur. Water gedronken en ook toen kwam er weer uit. Vanaf maandag ook diarree gehad. Ze heeft 3 dagen als een zombie op de bank gelegen. Was te slap om op te staan.
    Vanaf donderdag kwam ze weer een beetje van de bank af.
    Vrijdag nog een keer gebraakt en laatste keer diarree gehad. Vanaf toen ging het beter. Op zondag was ze weer in redelijke doen. (En was haar vakantie voorbij :()

Het is een pittig griepje. Misschien ors geven?

4. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ik zou gewoon even de doktersassistente bellen om te overleggen.

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kan lang duren hoor ik al.
    Ik kijk het vandaag even aan en anders ga ik idd even overleggen.
    En dank voor de tip van de motilium. Hou ik ook zeker in m’n achterhoofd. Ik ken het ergens van, maar weet even niet precies waarvan...

6. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Naar hé je kindje zo ziek te zien?

Hier heeft onze zoon het vergelijkbare (gehad)...
    Begonnen vrijdagavond met spugen en niks binnen houden en niet willen drinken...Zaterdagmiddag spugen gestopt maar nog niet willen drinken...Zondag begon de waterdunne diarree...En minimaal drinken...Het is nu dinsdag en nog steeds diarree maar heeft wat chipjes op en drinkt weer beter...Gelukkig...Wilde bijna de huisarts bellen omdat hij dreigde uit te drogen...
    Hij is nog zo slap als een vaatdoek...loopt heel erg wankel...
    Ik vermoed hier het ROTAvirus...
    Ons zoontje wordt in April trouwens 2...

Beterschap hoor! En hopelijk snel opgeknapt! :)

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Hier ook 4 weken terug gehad maar mijn zoontje is heel vaak ziek en dan gelijk heftig. Hier 4 dagen niet gegeten en nauwelijks gedronken maar uiteindelijk knapte hij op. Ik gaf wel pcm op advies van kinderarts.

Probeer elke 15 tot 30 minuten een slokje en eventueel cola zonder prik. (Kleine slokjes).

Bij 3 dagen diarree zou ik wel met huisarts overleggen!

8. motormuis

motormuis Actief lid

24 nov 2014
    157
    178
    43
    Vrouw
    GGz-agoog in de psychiatrie en verslavingszorg
    Gelderland
    Mijn zoontje was 3 weken geleden opgenomen wegens uitdroging na een week koorts diarree en spugen. In die week een paar keer contact gehad bij de huisarts, die had het niet goed beoordeeld en hij was toch echt uitgedroogd. Na een nachtje ORS en heel veel vocht mocht hij weer naar huis. In het ziekenhuis raadde ze aan om ORS te blijven geven zodra hij weer zou beginnen met spugen of diarree. Ik moet zeggen dat dit heel erg helpt. Ik doe het door zijn drinken (water of ranja) of vla, gaat niet heel snel. Soms doet hij een hele dag over een 0.5 liter fles van spa met ranja, maar heeft hij toch ook zo'n zakje binnen. Het is allemaal niet veel, maar zorgt er wel voor dat het voldoende is om niet uit te drogen.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Hoe gaat het nu met hem?

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Met hem gaat het weer een stukje beter. Maar nu heb ik het ook!!!
    Kan me niet heugen ooit zo ziek te zijn geweest.
    Kruipend over de badkamervloer omdat door het vele vochtverlies m’n bloeddruk het begeeft en ik dus flauwval...

11. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Zo, dat klinkt heftig! Is er iemand die voor jou zorgt of extra ondersteunt? Bestaat er ook zoiets als ORS voor volwassenen?

Beterschap!!

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Beterschap, probeer te blijven drinken (een deel neemt je lichaam wel op). Thee met suiker/honing, bouillon (zout), etc.

Deel Deze Pagina