Mijn zoontje van 2,5 jaar ziet er eigenlijk altijd moe uit. Hij slaapt 's middags meestal 1,5-2u en 's avonds ligt hij rond 19.30u maar ligt dan vaak nog een uur in bed te kletsen. 'S morgens rond 7u wakker meestal. Hij is heel actief en merk verder niet echt aan hem dat hij moe is. Het is een gevoelige jongen die alles in zich opneemt en de hele dag door kletst, rent en speelt. Mensen denken bij mij ook altijd dat ik moe ben, omdat mijn gezicht snel tekent met wallen. Dus het zou kunnen zijn dat hij helemaal niet zo moe is, maar gewoon snel wallen heeft. Maar soms twijfel ik of hij niet toch te moe is maar zichzelf 'overschreeuwt' doordat hij zo actief is. Wellicht meer slaap nodig of hoort het erbij omdat ze zo snel ontwikkelen? Herkennen jullie dit bij je peuter?
Ik herken dit heel erg bij ons zoontje op precies diezelfde leeftijd. Toen we (door omstandigheden) hem een tijdje nier smiddags hebben laren slapen ging dat veel beter. Hij sliep savonds meteen en goed en haalde de dag ook prima zonder moe te zijn. Als hij sporadisch wel weer smiddags een keer sliep was hij de rest van de dag moe en nukkig en sliep savonds heel moeizaam in. Voor hem bleek het doen van een middagdutje dus juist averechts te werken. Succes met ondervinden wat bij jullie en jullie zoontje past.
Dank je wel voor je reactie! Fijn dat je het herkent (voor mij dan). Hield jouw zoontje het wel vol dan tot de avond? Ik merk tijdens de lunch wel dat hij erg moe is, dus denk niet dat hij al zonder kan. Maar misschien is het wel slim om de middagdut te verkorten tot een uurtje, dat hij uiterlijk om 14u weer uit bed komt...
Elk kind is anders. Wat voor hem werkte is niet een norm. Maar ik merkte wel dat je dus ook andersom kan kijken. Van heeft hij misschien meer slaap tot hij slaapt misschien teveel. Maar goed voor onze andere kinderen werkte dat absoluut niet. Hij hield het inderdaad prima vol tot de avond. Ik was ook echt verbaast. En savonds sliep hij goed en sochtends wat langer ipv half 6 klaarwakker.
Ja dat was hier ook met dochter. Had relatief weinig slaapbehoefte (altijd al zo geweest) en dan hielp het om juist vaker op de dag rustmomenten te geven met boekje lezen, muziekje luisteren, even alleen met de Duplo of tekenen ofzo, even prikkelarm en dan om 19.00 naar bed. Middagslaap ging er af met 2.5. Maar moet maar net bij je kindje passen ..