Peuter zwemmen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 14 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Wie heeft dit gedaan of doet dit en hoe bevalt het? Wij beginnen de tweede week van januari. Ben benieuwd! Mn zoontje gaat in de groep van 6-24 maanden, eigenlijk gek want hij is dan net 2 geworden, maar ze zeiden dat we altijd nog naar de volgende groep, twee tot drie jaar kunnen. Het water is 30 graden zeiden ze en toen ik vroeg wat we mee moesten nemen, zeiden ze dat alle kindjes zon uv pakje of shirt aan hebben omdat ze nog niet mega veel bewegen en het dan soms toch frisjes is?? Doen jullie dit ook?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hebben met onze middelste en jongste peutersurvival zwemmen gedaan en dat was echt heel erg leuk én leerzaam!

3. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier zwommen we altijd gewoon met broekje of badpak oid. Niet met van die pakjes. Nog nooit gezien met peuterzwemmen. Temperatuur van t water is wat hoger, namelijk 31-32 graden.
    Persoonlijk zou ik wel voor de groep 2-3 jarigen gaan. Toch wat andere oefeningen. Meer uitdaging. Een kind van twee kan zoveel meer dan een kind van 1, laat staan een baby van 6 maanden.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    30 graden is wat fris - ik kan me voorstellen dat de groep van 6-24 maanden passiever is. En de jongste kindjes kunnen dan wel een pakje gebruiken denk ik (tot 1 / 1,5 jaar en natuurlijk afhankelijk van je kind) . Maar in principe kunnen de meeste kindjes 30 graden prima aan (geen uren uiteraard, waarin ze niet veel bewegen).

Ik zou zelf denken; ga eerst naar de groep waar je kindje hóórt qua leeftijd. En als die écht al veel te ver zijn - dan kun je altijd nog een groep terug gaan. Tenzij je kindje sowieso erg bang is in water.

Misschien eerst een keertje even gaan kijken voor je meedoet?

5. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Uv pakje hebben we hier ook niet. Water zou volgens mij ook 30graden moeten zijn.
    Beginnen in de 6-24 groep is juist fijn. Eerst wennen aan de oefeningen. Oren onder water op de buil en rug zwemmen etc. Meedoen met een grotere groep waarbij kindjes al heel watervrij zijn kan dan helemaal niet zo leuk zijn.

6. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Mijn zoon en ik zwemmen elke week sinds hij 3 maanden is. Altijd alleen een zwembroekje met zwemluier eronder aangehad. En sinds hij 1 jaar is ook zwembandjes. Geen speciaal pakje. Maar het water is ook lekker van temperatuur en daarbuiten ook.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl (3) zwemt al een tijdje (langer dan een jaar). Erg leuk! De groepjes zijn redelijk homogeen qua leeftijd (ze zit nu bij allemaal 3-jarigen) en dat is voor de sociale contacten wel leuk. Bij ons is het water 32 graden en in het begin had ze het wel koud tussendoor. We hadden gewoon een zwembroekje/badpak en zodra ze eruit kwam gooiden we zo'n badcape over haar heen.

Qua inhoud van de lessen begint het nu pas echt uitdagend te worden (leren drijven en watertrappelen etc). Daarvoor zaten ook wel spannende elementen (met zn allen een mat vooruit trappelen etc) maar kleinere kindjes konden de les zo meedoen (je bent er toch bij als ouder).

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij doen het ook sinds een jaar. Zo ontzettend leuk.
    Mijn kind was al ruim 2,5 toen hij begon, maar toch begonnen in het klasje van 1-2-jarigen. Hier beginnen de meesten namelijk al als baby, dus die zijn al behoorlijk gewend aan water als ze 2,5 zijn. Hij moest nog helemaal beginnen. Het ging wel vlot en na een tijdje zei de juf dat we rustig door konden naar de volgende groep als ik dat wilde. Daar is hij nu de oudste en meest watervrije, omdat hij bijna 4 wordt.

Hij zou elke dag wel willen. Hij kan nu drijven op zijn rug, zwemmen op zijn rug, onder water zwemmen, duiken, in het water springen en dan iets van de bodem oppakken en naar boven zwemmen. Echt heel gaaf om te zien.

Hier zwemmen ze gewoon in een zwembroek of badpak en zonder bandjes. Na het zwemmen lekker warm afdouchen. Daarna doe ik hem zijn broek uit en een badcapeje aan. Terwijl ik me dan aankleed, eet hij een koekje en intussen droogt hij gelijk mooi op. En dan kleed ik hem aan.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Een uv-pakje of shirtje heeft totaal geen nut om warmer in te blijven, dan moet je een neopreenpakje gebruiken.

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij zijn met 6 maanden begonnen met ouder/kind zwemmen en heb eigenlijk nooit iemand met een uv-pakje gezien, water is dan 30 graden.

Vind het verschil tussen 6 en 24 maanden wel groot om samen in één groep te zitten. Als ie al watervrij is zou ik dan ook voor de groep hoger kiezen maar hij kan zo doorstromen zeg je dus je kan het eerst ook gewoon even kijken hoe en wat.

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja ik denk dat het wel prettiger is eigenlijk om in de jongere groep te beginnen, even kijken wat hij er van vindt. Hij vindt water leuk en zijn in de zomer vaak naar t strand geweest. Maar met zijn hoofd is hij vrij angstig (haren nat maken/oren etc). Zon uv pakje zou idd niets helpen tegen kou. Misschien is het ook wel wat overdreven dat ze dat doen, voor een baby kan ik het me nog enigszins voorstellen maar voor een twee jarige vraag ik me af of het echt nodig is :-/

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Het water is een kwestie van wennen, tot 2 jaar zit je bij ons alleen in het diepe warmere water en vanaf 2 is het kouder in het bad maar daar staat het water ergens rond 25/30 cm en lopen ze vrij rond en doen ze leuke activiteiten.

Na 15 min gaan we naar het warmere diepere bad en hebben we andere soorten oefeningen.

13. nikki83

nikki83 Bekend lid

11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Mijn dochtertje doet aan babyzwemmen vanaf 4 maanden, en sinds oktober (was ze 15 maanden) zitten we in de peutergroep. Hierin zitten kinderen tot en met 3 jaar en dochter is een van de jongste nu. Merk dat de peutergroep wel veel meer uitdaging geeft aan mijn dochtertje dan de babygroep, ze krijgen al opdrachtjes om te doen, veel meer liedjes met beweging erin etc.
    Bij de babygroep was het vooral nog wiegen in het water, liggen op buik en rug in het water, oortjes onder water, 1 keer per les kopje onder, maar mijn dochtertje was toe aan meer.
    Hier zwemt gewoon iedereen in een zwembroekje of badpak. En vanaf 1 jaar met zwembandjes aan.

14. Hay Lin

Hay Lin Actief lid

16 jan 2016
    216
    10
    18
    We zijn begonnen met peuterzwemmen toen zoonlief net 3 jaar was geworden. In het begin moeite om met een groep mee te doen (was hij niet gewend) maar hij vind het nu hartstikke leuk! Ook zeker een aanrader, goede voorbereiding op zwemlessen en ze leren in een groep, met een juf, sociale vaardigheden. Alleen maar positieve dingen!

Deel Deze Pagina