Mijn peuter is behoorlijk aan het puberen. Ook hecht hij heel erg aan vaste structuren, wat op zich best normaal is. Laatst heeft mijn zusje op hem gepast bij ons in huis, maar toen we thuiskwamen sliep hij nog steeds niet, want hij wou niet door haar naar bed gebracht worden. Als hij bij haar slaapt, mag ik hem niet naar bed brengen. Hij is oud genoeg om het hem uit te leggen, maar hij wil het niet. Een ander voorbeeld is dat hij altijd als eerste uit de auto mag stappen en dan pas de rest etc. Als hij in bad gaat wil hij het licht aanmaken, als wij het doen moet het opnieuw etc Is dit normaal?
herken het wel dus het zal wel normaal zijn. Hier wil ze bijv altijd het licht uitdoen na het douchen en dat 'moet' dan ook gebeuren.
Quinn heeft ook zijn eigen riedeltjes. Als het te erg word, bv omdat hij dingen wil bepalen, van hij eerst wat echt niet mag, door breek ik dat.
Hier is het ook het geval. Hij wil bijvoorbeeld altijd het licht aan en uit doen. Als ik het dan een keer doe wordt hij heel boos en dan laat ik het hem alsnog doen.
Met licht aan doen ed ga ik mee met M. Maar ze mag echt niet als eerste de auto uitstappen! Dan maar gejank . Dus bij ongevaarlijke dingen is het ok, maar als het gevaarlijk kan zijn of als we snel wegmoeten oid dan doen we het op mijn manier.
Hier heeft dochter het ook wel met het licht in de wc uitdoen of de wc doortrekken. Als ik het een keer doe gaat ze heel hard aanstellerig huilen. Ze weet precies dat ze het ergens anders niet mag want dat vind ik niet goed, zegt ze ook gewoon zonder scene te shoppen. Voor een deel doen ze het natuurlijk omdat ze zelf hun regels willen bepalen (wc doortrekken en licht in de wc vind ik prima, de auto vind ik geen goed idee en zo is er hier veel meer, dochter weet het prima). En voor een deel willen ze zelfstandig zijn en niet geholpen worden en vinden ze dat ze alles wel zelf kunnen.
Dat is hier ook. Soms vergeet ik het ook of kan het gewoon niet en dan is het ook echt drama. Maar ik zeg dan maar van ja dat kan nu eenmaal niet altijd, mama (of weet ik wie het dan doet) vindt dat ook heel leuk om te doen en die is nu aan de beurt, volgende keer ben jij weer. Over het algemeen neemt hij dat vrij goed aan.
herkenbaar hoor.. Dat is hier ook een poos aan de gang. In sommige dingen kan ik best meegaan (lamp uitdoen, zelf water bij roosvicee doen). maar sommige dingen ook niet: zoals met de kaasschaaf spelen of aan de wegkant uit de auto stappen. Dan heb je inderdaad een boze peuter, maar ze moeten toch ooit eens leren dat niet alles kan gaan zoals zei het willen. Dat niet slapen bij de oppas is hier ook zoiets. Het gebeurd niet vaak. Maar de 1e keer sliep hij rond half 11, normaal half 9. Vorige keer was hij net op weg naar bed om 10 uur. Maar ze waren nog zo leuk aan het spelen. Mijn zoontje gaat dan gewoon leuke dingen doen, vrolijk spelen etc. Maar als het echt nodig zou zijn, dan zou ik die oppas wel vragen om hem om een bepaalde tijd in bed te stoppen. Dat zou ook wel lukken..