Peuter voorbereiden op borstvoeding baby

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yaisa, 8 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Ik ben inmiddels ruim 31 weken zwanger van onze 2e, we hebben een zoon van net 2. Nou wil ik onze 2e zoon, net als de 1e, straks borstvoeding gaan geven. Ik vroeg me af hoe ik onze oudste zoon daar het beste op kan voorbereiden. Zijn er boekjes over grote broer worden waarbij de baby bijvoorbeeld de borst krijgt? We lezen nu namelijk vaak het boekje "bobbi wordt grote broer" maar in dit boekje krijgt de baby de fles. Of hoeft hij hier niet echt op voorbereid te worden? Iemand tips en trucs?

2. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Nou, wij hebben onze kinderen niet voorbereid, al was het natuurlijk wel het uitgelezen moment om juist datgene te gaan doen wat mama liever niet heeft. ;)
    Handig is dan om je kind een taakje te geven. Wil jij mama dat doekje even geven oid.
    Maar verder denk ik dat je zoontje het heel normaal zal vinden.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb mijn zoon daar niet op voorbereid. Dat zijn zusje bij mij dronk was gewoon zo.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad. Handiger om op het moment zelf uit te leggen, vind ik.

5. Aries

Aries Niet meer actief

Misschien samen foto's terugkijken van zijn babytijd waarop hij ziet hoe hij zelf dronk?

6. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Mijn dochter van net 2 weet wel dat de baby straks uit de borst gaat drinken, k heb verteld dat zij dat als baby ook heeft gedaan.
    We zullen binnenkort zien, maar k denk dat ze t heel normaal zal vinden.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb wel vantevoren een paar keer benoemd dat de kleine straks uit mama's borsten gaat drinken. Gewoon terloops, vooral als werd gevraagd wanneer hij een flesje mocht gaan geven. Bij de derde was het nog makkelijker. De oudste is oud genoeg om te weten dat wij bv geven, de middelste is gestopt tijdens de zwangerschap van de derde en toen hebben we ook afgesproken dat de melk voortaan voor de baby is.
    Uiteindelijk vinden kinderen normaal wat ze zien, dus verder niet teveel van maken.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste wist dat wel, maar we hebben het hem niet speciaal verteld ofzo. Volgens mij wist hij het gewoon nog van zichzelf. Wij hebben ook wel boekjes gelezen over zwangerschap, broertje / zusje erbij en er zijn er ook een aantal waar de baby de borst krijgt. Maar welke...??
    Volgens mij in "beschuit met heel veel muisjes" van Vivian Hollander en Dagmar Stam. Maar ik ben er niet helemaal zeker van.

9. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wij hebben peuter niet voorbereid, het was gewoon zo. Hij snapte al heel snel dat de baby geen boterhammen at zoals hij, maar melk dronk bij mama. En als zijn broertje groot is gaan ze samen boterhammen eten heeft hij al bedacht:)

10. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    dit dus ;)

11. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Thnx voor jullie reacties. Denk dat we het inderdaad dan gewoon op het moment zelf gaan uitleggen. Had ooit iets over een kindje gelezen die dacht dat de baby mama ging opeten en heel verdrietig werd als de baby bij mama ging drinken, dus dat wilde ik eigenlijk voorkomen. Zag het al helemaal voor me dat ik een huilende peuter naast me had die gilt dat de baby mama niet mag opeten...

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voorbereiden? Waarvoor?
    Gewoon doen. Het is de normaalste zaak van de wereld, dus als je zoontje er naar vraagt (als je aanlegt) dan zeg je gewoon: 'baby heeft dorst en de melk zit in mama's borst.'

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    😂😂 hier moest ik even om lachen haha, arm kind :)

Nog geen ervaring mee, maar zal straks in precies dezelfde situatie zitten. Ben benieuwd hoe mijn jongste dochter dat vindt.

14. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hihihi. Mama opeten. Hoe krijg je t verzonnen:D

Ik heb grote broer niet voorbereid. Die was wel al wat ouder toen zijn broertjewerd geboren. Bijna 5. Maar door er zelf natuurlijk mee om te gaan vinden ze het straks de gewoonste zaak van dewereld.
    Helaas ging het voeden niet helemaal vanzelf bij de tweede en heb ik een paar weken alles moeten kolven. Dat gaf man en broer wel mooi de gelegenheid om flesjes te mogen geven.
    Kolven vond grote broer ook heel interessant. Dan zat ie te kijken hoeveel er al uit was. :D

15. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ahh dat is wel een beetje schattig hihi
    maar nee, dat is allemaal geen probleem hoor. hier nooit een jaloerse/verwarde peuter gehad in ieder geval

16. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik snap dat je dat wil voorkomen! Gaan jullie nog samen douchen of in bad? Dan kan je aanwijzen dat de baby uit je borsten gaat drinken.

Binnen een paar weken begint mijn 2de borstvoedingsavontuur en ik ben ook benieuwd hoeveel mijn dochter er van begrijpt, al vermoedt ik van wel, omdat we het gewoon doen.

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Nou is me wel al bij 3 buurtkinderen overkomen dat ze keken alsof ze water zagen branden toen ik dat zei. Ik ging de middelste voeden terwijl een vriendje van de oudste bij ons een filmpje aan het kijken was. Hij vroeg wat de baby deed, dus ik zei dat hij dronk. Uit je buik??? Nee, uit mijn borst. Het joch snapte er niets van en geloofde het ook niet. Gelukkig had zijn moeder nog een foto van toen hij baby was, want ik had niet zo'n zin om het te moeten showen. Ik ben juist zo goed geworden in discreet voeden.

Twee weken geleden vroegen 2 buurmeisjes wat die rare ronde dingen aan de waslijn waren. Dus ik legde uit dat ik die gebruik zodat de melk mijn bh niet vies maakt. Hoezo dan, heb je melk in je bh? Nee, in mijn borsten. Dat vonden ze weliswaar heel grappig, maar compleet ongeloofwaardig. En daar was de oudste een jaar of 8-9. Ik had oprecht niet verwacht dat het hele concept van bv voor sommige kinderen zo geheel onbekend was.

18. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Hier wel vooraf verteld (toen 3,5 jaar), maar na de geboorte gewoon gedaan en verteld dat zij dat als baby ook deed. Het gaat nog steeds prima hoor! Het is ook niet anders

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.817
    113
    Jep, hier hetzelfde.

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.154
    113
    hier ook niet voorbereid/van plan het te gaan doen. Ja als het "gesprek" met de jongste (net 2 nu, 2.5 als de baby komt) erop komt word het benoemd maar ga er niet expres voor zitten. Als ze een plaatje ervan zie dan zeg ik soms wel dat de baby eet/drinkt, meer lijkt me op dit moment niet nodig.

De oudste 2 weten het wel. Daar zit 1,5 jaar tussen, oudste wilde ook drinken wat zusje kreeg maar na 1x besloot hij dat de borst voor zusje was en wat ik kolfde voor hem :D Bij de 3e (toen waren ze 3 en 4) gingen ze erom vechten wie het gekolfde mocht en de oudste begon er vorige week weer over dat hij dat dan weer wilde drinken :$:D (7 als de baby er is)

Deel Deze Pagina