De schoonmaakmiddelen staan hier sowieso zo hoog dat ze er niet bij kunnen. De andere dingen die ik niet prettig vind voor (kleine) kinderen staan ook hoog. In theorie kunnen ze bij sommige dingen wel bij (deo bv.), maar het ligt niet voor het grijpen, zeg maar. Ik vind veel dingen nu (5,5 en 8,5) nog steeds niet prettig, dus staat het nog steeds hoog. De shampoo staat wel binnen bereik, maar ik hoop dat ze inmiddels wel begrijpen dat dat is om je haren mee te wassen en niet om te drinken. Toen ze heel jong waren, hadden we een traphekje in hun deuropening, omdat er geen traphekje aan de onderkant van de zoldertrap kon. Dit zorgde er natuurlijk ook voor dat ze niet naar de badkamer konden. De jongste raakte alleen in paniek als dat hekje dicht ging, dus in de praktijk stond hij bij haar altijd open.
Hier stonden de klinken verticaal, maar naast de deur van de badkamer is 1 trede van de zoldertrap bereikbaar, dus met dat opstapje kregen ze die deur al snel toch open Maar op de badkamer mogen ze gewoon niet spelen, enkel naar de wc en handen wassen. Dat betekende een paar keer goed opletten en uitleggen dat de badkamer geen speelkamer is; gaat prima nu
Ik denk dat wanneer een kind zover is dat het snachts zelfstandig uit bed komt, naar de wc gaat en weer netjes in bed gaat, het ook in staat is om te snappen dat je de badkamer niet overhoop mag halen....
Dank voor al jullie reacties! We gaan de flessen wc- en douchereiniger wel hoog in de vensterbank zetten (of beneden bij de andere schoonmaakspullen, maar dat is ook weer zo'n gesleep). Voor medicijnen (paracetamol, vitamines, ontsmettingsalcohol etc) heb ik een medicijnkistje (zonder slot) van Hema en die staat hoog in de vensterbank. In theorie kan ze wel bij de vensterbank als ze haar wc opstapje gebruikt, maar misschien denk ik dan te ver door. Make-up, deo, gezichtsreinigers en tandpasta staan op de wastafel of in de lades van de wastafelkast (daar kan geen beveiliging op). Shampoo, douchegel en scheerspul staat allemaal hoog in een douchebakje aan de wand. Klinkt dat ok? Deurklink omhoog is een optie, maar ik wil haar ook niet tegenhouden om te gaan plassen als ze zover is. En ik wil zeker niets op de deur naar haar kamer doen, want ik wil dat ze zelf eruit kan. Momenteel slapen we voornamelijk samen in ons bed en ik wil haar vrijlaten om nog bij ons te komen als ze daar behoefte aan heeft. Ze slaapt nu alleen helemaal niet meer in haar eigen bed (overdag en 's avonds ook niet) en stiekem hopen we dat het nieuwe peuterbed daar wat bij gaat helpen. 'S nachts vinden we geen enkel probleem, maar in de avond is het wel fijn om soms het bed voor jezelf te hebben. Al worden we wel heel creatief. Sorry, ander topic...
Medicijnen zou ik wel echt buiten bereik zetten, geeft echt ellende als ze die te pakken krijgt en opeet. Zou met allesreiniger enzo ook uitkijken maar dat staat ergens waar ze echt niet bij kan?
Medicijnkist en schoonmaakmiddel staan in vensterbank die zo hoog is als het wc inbouwreservoir (ter referentie). Medicijnkist zou ik zo'n Ikea kinderslot op kunnen plakken. Is dat veilig voor kids na 2 jaar oud? Schoonmaakmiddel kan ik beneden bij de andere schoonmaakmiddelen zetten. Daar staan ze in feite even hoog (aanrechthoogte), maar ik laat m'n dochter nooit alleen beneden. Of zou je die ook achter slot en grendel doen?
Hier vind ik dat ook lastig. Een traphek kan hier niet (metalen wenteltrap over 4 verdiepingen), en hij moet dus langs 4 deuren en 2 trappen voor hij op onze kamer is. De grote badkamer zit in onze kamer, dat merken we wel, maar de kleine badkamer en wc zitten wel op de gang. Klink omhoog krijgt hij nu (2,5) ook al bijna open, dus dat heeft tegen die tijd geen zin meer. Zijn zus riep ons vroeger altijd netjes, maar ik weet niet of hij ook zo is, denk ik eigenlijk niet Denk dat het in eerste instantie toch een haakje gaat worden...
Schoonmaakmiddelen hebben wel mooie kleurtjes en plaatjes, allesreiniger wil nog wel eens de kleur hebben van een lekkere limonade. Ik zou schoonmaakmiddelen/wasmiddelen/enzovoort altijd buiten bereik van kinderen bewaren. Ook bij iets oudere kinderen.
Geen idee of dat slot iets is, ik ken het niet. Maar medicijnen kan je beter ergens anders bewaren dan in de badkamer, in de badkamer is het vaak te warm en te vochtig. Schoonmaakmiddelen zou ik dan liever beneden bewaren als ze nooit alleen beneden is.
Medicijnen bewaren we nu in deze Hema kist: https://www.hema.nl/winkel/wonen-slapen/badkamer/badkamer-accessoires/medicijnbox-(80300118)?productname=medicijnbox&rewritetype=detail&variant=80300118 Daar ga ik nog een zelfklevend slotje opzetten. Medicijnen elders bewaren, is extreem onpraktisch bij ons. Ik bewaar er m'n astma inhalators, nagelschaartjes en ontsmettingsalcohol bijv in. Het lijkt me niet handig om daarvoor te moeten zoeken in m'n kledingkast oid. Schoonmaakmiddelen ga ik nog een box voor kopen die op slot kan. Daar alles in bewaren en (hoog) op een werkblad bewaren. Lades/kastjes waar we niet kunnen schroeven, koop ik nog wat zelfklevende deurhaakjes voor. Ben opeens een beetje panisch dat we nog van alles moeten beveiligen...
Schoonmaakmiddelen en medicijnen staan hier zo hoog dat ook zl van 8 (en ikzelf ) daar niet bij kan zonder er een stoel bij te trekken. Mijn oudste is een ADHD-er met veel impulsieve acties, ook als peuter. Ik had dus verwacht dat hij, zodra hij in een groot bed ging slapen, constant van alles zou uitvreten in de avond/nacht en vroege ochtend. Niets was echter minder waar... hij is nog nooit zijn bed uitgekomen en ook nu hij 8 is loopt hij alleen heen en weer naar het toilet. Verder niet... En ik ben wakker zodra zijn voeten het zeil raken, dus ik verwacht zomaar dat je wel wakker wordt hoor, als ze wil gaan spoken in de nacht!
Tja, zo hoog gaat bij ons niet helaas. Als gevaarlijk spul in een afgesloten box zit en ook halfhoog (1.00-1.20m) is dat dan niet veilig genoeg? In onze badkamer ziet het er niet uit, een plankje heel hoog ophangen. Ook wil ik dingen goed binnen bereik hebben voor mijzelf. En in onze wasruimte is geen plek voor een plank bovenin. Vandaar dat ik alle schoonmaakmiddelen dus op het aanrecht, ver naar achteren, daar bewaar. Binnenkort in een box met slotje.
Hier liggen er ook wat medicijnen op de badkamer (vooral zalf/creme; dingen die je ook echt op de badkamer gebruikt), die liggen hoog in een spiegelkastje waar ikzelf ook alleen bij kan ala ik op het krukje van de kinderen stap; zij kunnen daar dus écht niet bij. Daar liggen bv ook de scheermesjes. Schoonmaakmiddelen heb ik allemaal bij elkaar in een afgesloten kast op de overloop. Kunnen ze ook echt niet bij. Op de.badkamer zouden ze bv wel een fles shampoo kunnen pakken, maar daarvan weten ze wel dat het zeep is en geen limonade. Bij bv bleek weten ze dat vast ook wel, maar ga ik liever geen risico lopen.
Zoals @Fristi2012 aangeeft, je weet zelf wat noodzakelijk is bij je kind. Het is bij mij nog nooit in me opgekomen om mijn zoon uit de badkamer te weren terwijl hij altijd de kasten leegtrekt... ik heb alleen de bio spinweg hoog staan.
Dank dames! Medicijnen en vitamines heb ik toch maar in de keuken hoog in een kastje gezet... Rest gaat in de badkamer in een medicijnbox met kinderslotje. Schoonmaakmiddelen zijn voor nu ok zo: beneden in de bijkeuken, ver naar achter op het aanrecht. M'n dochter is nooit alleen beneden. Maar binnen nu en een jaar willen we wel wat planken ophangen, zodat alles hoog kan worden weggezet. Fijne dag!