op het potje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door dorisn, 30 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    het is misschien wat snel (en misschien ook nog te vroeg) maar we hebben een potje voor alyssa gekocht.
    ik was van de week bij een vriendin en haar dochtertje is bezig zindelijk te worden en er stond een potje in de kamer.
    alyssa vond het reuze interessant en ging er (met kleren aan) ook op zitten.
    toen ik alyssa ging verschonen heb ik haar in dr blote kontje op het potje gezet en ze vond het reuze leuk en zat helemaal te stralen.

er kwam natuurlijk geen plasje, maar dat was ook niet het doel.
    nu hebben we vrijdag een potje voor haar gekocht om te kijken of ze er al aan toe is of niet.
    we zetten alyssa nu regelmatig op het potje en ze blijft er steeds langer op zitten, maar het is nog niet gelukt om er een paar druppies in te krijgen.

nu vraag ik me af of we zo goed bezig zijn en hoe we nu verder kunnen gaan om alyssa op het potje te laten plassen.

begrijp me niet verkeed, ze HOEFT nog niet van ons, maar het zou wel leuk zijn als ze het snel oppikt.

liefs doris

2. marissie

marissie Actief lid

14 jun 2007
    348
    1
    0
    Hoe oud is Alyssa nu?

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Inderdaad.

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    o, sorry was ff vergeten dat ik weer een cyclus banner heb ipv eentje met de leeftijd van alyssa.

ze is nu bijna 17maanden.

liefs doris

5. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ik heb mijn dochter van 20 maanden ook al een paar keer op het potje gehad, maar ze vind het helemaal niets. ze snapt er neits van dus ik denk nog te vroeg. je meot t wat spelenderwijs doen denk ik en misschien is ze er nog niet aan toe of snapt ze niet dat ze er in moet plassen. ik denk dat mijn dochter de wc eerder begrijpt dan het potje omdat wij daar ook op zitten

6. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    das wel heel vroeg volgens mij. volgens het cb ist t beste om vanaf 2 te beginnen

7. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    maar wie heeft er een antwoord op mijn vraag?

wie kan me vertellen hoe ik verder moet met het stimuleren?

liefs doris

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Gewoon lekker blijven proberen. Ze heeft nu in ieder geval een positief gevoel bij het potje. En dat is een goed begin.
    En ooit zal ze dan wel eens een plasje gaan doen. Dan kun je er een leuk feestje van maken. Zodat ze weet dat een plasje op het potje goed is..

Echt zindelijk krijgen lukt meestal pas als ze ook aandrang voelen. Want dan pas kunnen ze reageren. Ik weet niet of je dochter al zover is.

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik weet het niet zeker, maar vanmiddag stond ze een beetje aan dr luier te frunniken (ze had toen net een schone luier om) en toen ik haar op het potje wilde zetten (ging niet snel door een lastige broek) zat er een plasje in de luier.
    of dit nu echt te maken had met aandrang of dat het toeval was weet ik niet.

we gaan iig vol goede moed aan de gang en prijzen haar de hemel in als ze een paar druppies in het potje doet.

liefs doris

10. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik heb er geen ervaring mee! maar ik zou niet weten waarom dit te vroeg is?
    Ik denk dat ik ook vroeg begin met potje training, niet dwingen maar gewoon kennis er mee laten maken.
    Lijkt me nooit verkeerd, zolang je kindje het leuk vind is het oke toch?
    Zijn genoeg vanaf 2 jaar die er vreselijk stennis om maken.
    Dus vind het wat raar om te zeggen vanaf 2 jaar.

11. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.389
    870
    113
    home sweet home
    Hoi
    Onze dochter wordt in oktober 2 en is nu zindelijk. Wij hadden het potje in de badkamer staan en zo leerde ze er spelenderwijs op zitten. Gewoon als ze zin had. Interessant dat ze het vond. Lekker ongedwongen al wennen aan het potje.Toen ze zelf aan ging geven dat ze "bah" had gedaan is het potje naar beneden gegaan. Zodra ze bah zeideden we haar op het potje. En lange tijd kwam er ook niks. Op den duur ging ze om het potje vragen. Rond 17 maanden een periode geweest maar bij toeval lukte het een paar keer. Toen een periode niet... en nu sinds 2 weken wel en heeft al drie dagen geen ongelukjes gehad!!! Dus gewoon goed naar je kind luisteren en het ongedwongen houden. Dan komt het vanzelf. Je kindje geeft toch zelf aan wanneer ze eraan toe zijn.

12. shannen

shannen Fanatiek lid

13 okt 2005
    1.410
    0
    0
    Ik zou gewoon doorgaan, ik ga vanaf volgende maand ook al proberen romy op het potje te zetten en romy is bijna 10 maand nu, ik ging zelf al met 9maand op het potje.

groetjes

13. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Als ze het zelf leuk vind zie ik niet in waarom het te vroeg zou zijn..
    Mijn oudste dochter word vrijdag 2 jaar en we gaan er dan ook mee aan de slag omdat ze nu vaak aangeeft als ze moet poepen.
    ook heeft ze al op een potje gezeten en vind dat erg intressant.

Hoe te stimuleren weet ik niet ik denk dat ik het potje neerzet en "uitleg" dat ze het daarop kan doen als ze moet poepen, dus als ze het aangeeft dr op het potje te zetten.

Maar ik lees wel ff mee want tips zijn altijd handig!

14. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
  15. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    kraan aanzetten ;)? Haha, nee hoor weet ik niet, maar inderdaad potje positief houden, lekker er op laten zitten als ze dat leuk vindt, en goed belonen als er wel een plasje in zit!! Op KDV doen ze we altijd stickertjes op een kaartje plakken, mogen ze zelf uitzoeken, en ze zijn er echt razend enthouasiast over wanneer ze er weer een uit mogen zoeken, hihi.

16. Nika

Nika Actief lid

14 mrt 2007
    296
    1
    18
    Vrouw
    Mama
    Mijn dochter gaat al sinds ze 1 is op het potje, ze vind het leuk dus waarom niet? Ze heeft er al een paar keer een plas op gedaan en voelt het nu ook zelf aan komen voordat ze moet plassen en poepen en dat zegt ze dan tegen me. Om het te stimuleren zou je een potje kunnen kopen met een liedje. En als je haar er op zet de kraan laten lopen of de handjes een beetje nat maken. Wij hebben een roze zeehondje, dus dat vind ze al heel leuk om op te zitten en als ze dan een plas doet speelt ie een heel irritant liedje, maar zij vind het geweldig! Gekocht bij de speelgoedwinkel en was niet eens zo duur geloof ik.

17. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Leuk idee van die stickers!
    En dan na tien stickers mag ze een mooie kaart uitzoeken in de winkel die ze op haar kamer mag hangen ;)

Hier nog geen potje hoor, is nog te vroeg.

Ik denk dat het belangrijk is het potje interessant te houden. Hopen dat ukje niet uitgekeken is op dat ding voor zindelijkheid fysiek uberhaupt mogelijk is ;)

Onze kinderarts adviseerde tegen 2jr te beginnen. Heel veel eerder gaat eigenlijk niet, omdat de zenuwen voor plas/poepie voelen aankomen en tegenhouden nog niet voldoende zijn ontwikkeld.

Onze uk komt nu wel klagen bij een volle poepluier, maar dat heeft nog neit heel veel te maken met zindelijkheid - meer het ongemak van een volle broek. Natuurlijk verschonen we haar wel meteen als "beloning".

18. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg

Inderdaad dit is een aanrader als je vroeg met potjes training (het kan al bij 6 weken volgens het boek) wil gaan beginnen. In westerse landen wordt tegenwoordig twee jaar aangehouden maar mijn moeder verteld dat wij rond 1 jaar al zindelijk waren. Dus waarom zou dat tegenwoordig niet meer kunnen?
    In niet westerse landen zijn de kindjes ook veel sneller zindelijk dan hier. Dus 17 maanden is echt zo vroeg nog niet.

Wij hebben Inge met 8 maanden op het potje gezet, en dat was heel makkelijk want ze kon niet niet zelf gaan staan dus bleef rustig zitten en vind het nu ook heel normaal om op het potje gezet te worden. Alleen als ik zeg, ben je klaar wil je opstaan staat ze op, anders blijft ze netjes zitten. Het potje staat bij ons op de commode en beneden hebben we een wc verkleiner (alleen vindt ze die nog niet zo leuk)
    Vaak zit er dan ook een plasje of een poepje in het potje.
    En verder vind ik het ook makkelijker om haar aan te kleden op het potje, dat is wel een groot bijkomend voordeel.

Waar je op moet letten zijn signalen van je kindje, maar dat staat ook in het boek. En ze op vaste tijden, dus bijvoorbeeld voor en na elk slaapje, voor en na elke maaltijd, of elke 2 uur, wat werkt voor jou en je kindje.
    Vaak is het wel zo, iets er in dan moet er ook weer iets uit. Dus eten eerst even op het potje en kijken of er iets komt en dan pas eten of drinken
    Als er iets komt dan ook heel positief reageren. Maar niet teleurgesteld zijn als er niks komt.

Veel succes

19. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik ga er nu maar mee beginnen.

Ik zette namelijk Alyna daarstraks op het potje omdat ze heel de tijd 'kaka' zei.(dit zegt ze normaal als ze gepoept heeft en ik wist zeker dat ze nog niet gepoept had)
    Ze zit eigenlijk normaal nooit op het potje, heeft er één keertje op gezeten toen we 'm gekocht hadden.
    En toen deed ze meteen een plasje!

Ikke staan dansen en in m'n handen klappen en zij helemaal trots. :D
    We hebben het samen doorgespoeld, vond ze helemaal leuk. :)
    Ik weet niet precies hoe we het aan gaan pakken, maar ga haar vanaf nu in elk geval wat meer op het potje zetten. :)

20. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Ons zoontje van 20 maanden liet zaterdag een scheetje...ik dacht: weet je wat we proberen hem eens op de wc te zetten en wat denk je?? Een poepje en een plasje!! Sinds dien een potje gekocht en telkens als we hem er op zetten doet hij een plasje (natuurlijk ook nog wel in de broek). Hij is dan super trots en samen spoelen we het plaje door de wc.
    Ik lees mee over de tips.

Deel Deze Pagina