nog steeds niet lopen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maryam27, 20 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    hey dames,

Ik heb hier eerder al een x een topic over geopend, maar ik begin me nu echt zorgen te maken.
    Mijn ventje is nu net 18 maanden geworden.
    Tot op heden loopt die nog steeds niet, hij weigert dit ook te doen.
    Laatst liep die gewoon vanzelf op bed, omdat die weet, dat die hier mag vallen. Hieruit heb ik meteen mijn conclusie eruit getrokken, dat die gewoon bang is om te vallen en pijn te hebben.
    Ook komt het door de druk die bij hem is neergelegd (ook door familie) toen die net 1 jaar werd, vaak oefenen, hij kon wel alleen staan, dus lieten we hem staan etc. en hij weigerde toen om die stapjes te zetten.

Ik denk dat die daardoor zoooo bang is geworden, dat die niet wil gaan lopen.

Ik weet even niet meer wat ik moet doen.

Ik wil wel dat die goed kan lopen snel, als die straks 2 is dat die wel naar de peuterspeelzaal kan.

Heeft iemand tips, of moet ik hulp inschakelen?

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik zou nog geen hulp inschakelen, je weet waar het aanligt dat jouw zoontje nog niet wilt lopen dus mischien kan je de komende tijd daar wat mee want hij kan het wel.

ik maak me al "zorgen" omdat mijn dochter van net 1 ook nog niet loopt maar goed zij is een stuk jonger. als ze met 2 jaar nog niet loopt zal ik aan de bel trekken maar voor nu geef ik haar de ruimte en oefen ik met haar zolang ze het leuk vindt.

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Loslaten! Je kindje zal gaan lopen als hij daar zelf aan toe is. Blijkbaar is er niets mis met zijn spieren ed, dus hulp zoeken is nergens voor nodig. Je zegt het zelf al: jullie hebben er misschien wel te veel druk op gezet ;)

Zowel M als T konden al een tijdje lopen. Met name M liep al vanaf 12m aan het handje naar de speeltuin hier in de buurt. Loslopen 'pas' met 15m ... Ieder kind volgt zn eigen manier van ontwikkelen, als ouders kun je (positief!) stimuleren, maar altijd binnen de grenzen van je kind.

Succes!

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Waarom zou je je zorgen maken als je kindje van net 1 nog niet loopt? Dat is helemaal normaal en gemidddeld hoor! Mensen richten zich altijd bij het kijken naar de ontwikkeling van een/hun kind op die 'grote' dingen zoals de grove motoriek (lopen, kruipen, zitten ed) en praten. Maar sommige kindjes zijn juist heel sterk in de 'kleinere' dingen (puzzelen, tekenen, sociaal, etc) die veel minder in het oog springen.

Richt je op wat jouw kindje kan, zonder daarbij te kijken naar wat het kindje van de buren kan of wat de omgeving vindt dat je kind al zou moeten kunnen ...

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Het is toch hardstikke normaal als je kindje van 1 nog niet loopt? Geef haar de tijd, ze zijn nog lang genoeg groot! Daarbij zegt de grove motoriek niets over het verstandelijk vermogen als je zorgen daar nu al liggen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ikzou het even aankijken nog. Zo te horen heeft hij de kracht wel, dus is het een kwestie van vertrouwen,

Mijn jochie kon met een jaar aan 1 hand meelopen. En hij liep ook achter de blokkenkar. Maar loslopen durfde hij niet. Pas bij 18,5 maand kreeg hij het opeens door, en liep dezelfde dag nog de straat uit.

Als je nu naar de fysio gaat, kom je weer in zo'n dwang situatie terecht, dus dat gaat waarschijnlijk ook niet helpen. Dus in jou situatie zou ik het hem even zelf laten uitzoeken met evt een blokkenkar.

7. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    er was een periode dat die met 1 vìnger van mijn hand vast hielp en houterig wel wilde lopen, wel angstig, maar dat is ook over, hij wil nu niet eens meer staan, zelf als ik hem wil vasthouden, dan zakt die zeg maar langzaam op zijn knietjes, dat die wil gaan kruipen...

8. Meijke

Meijke Niet meer actief

Maryam, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, maar voor je eigen gemoedsrust anders even een belletje naar CB?

9. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    meijke,
    ik heb 9 mei een afspraak daar, dus ik wacht het nog even af tot dan, en dan even kijken met wat zij gaan zeggen hierover.

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Heet jouw zoontje 'Die'?
    Je zou ongedwongen met hem kunnen gaan oefenen. Eerst samen op bed een paar stapjes, dan op het aankleedkussen op het bed, dan op het aankleedkussen op de grond, op de bank, dit alles terwijl je zijn handjes vasthoudt natuurlijk hè ;).
    En dan op de grond! Het klinkt alsof hij heel goed kan lopen en alleen wat extra vertrouwen nodig heeft. Dat komt vast wel goed.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Haal die druk weg, jij kan iets willen, maar het is een eigen persoon met eigen karakter en vaardigheden. Hij hoeft niet per se met 2 jaar snel te kunnen lopen. Trouwens dat is nog een half jaar, een derde van zijn leven tot nu toe, er kan nog vanalles gebeuren!
    Je weet dat ie het kan (motorisch gezien, aangezien hij het op het bed laat zien), dus je hoeft je geen zorgen te maken.
    Met positieve feedback naar hem toe kom je het verst denk ik.
    Succes.
    Oh ja, wij hebben in de familie alleen maar laatlopers tot nu toe (vroegste was met 16 maanden, de laatste met 21 maanden.) Dus misschien dat ik me er wat minder druk om zou maken.

12. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Idd laat het los! Hij kan het maar als ik dit zo lees voelt hij de druk en wil hij niet meer. Lopen kost erg veel energie en ze moeten het vertrouwen eerst hebben voor het ze lukt.
    18 maanden is het echt nog niet gek dat hij niet loopt hoor! Als hij niet wil niet doen, je zal zien als je hem laat gaan en er iets leuks van maakt dat het snel gaat.
    Succes!!!

13. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Mijn zoontje is bijna 15 maanden en kruipt pas sinds anderhalve maand, haha!!
    Eerst was 't een billenschuiver en we dachten dat ie 't kruipen wel zou overslaan en meteen zou gaan staan / lopen maar nee hoor, opeens had ie het door en toch nog kruipen dus. Hij heeft zich inmiddels ook 2 keer ergens aan opgetrokken tot staan maar daarna niet meer. Ach ja... het komt zoals het komt hoor, ik weet dat ie het kan maar Dennis is nou eenmaal een laatbloeiertje. ;)

14. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Hey,
    Onze zoon liep pas met 23 maanden. Heeft voor die tijd geen stap verzet en oh wee als we het wilden oefenen want dan ging hij gillen en hield niet meer op. Hij loopt nog altijd wat achter op leeftijdgenootjes m.b.t. zijn grove motoriek, maar dit trekt vanzelf bij.
    We hebben twee jaar lang fysio gehad maar dit heeft het proces niet bespoedigt.

Toen hij met 24 maanden naar de peutergroep op het kinderdagverblijf ging, liep hij net twee weken. Er werd mij verteld dat het toch wel jaarlijks voorkomt dat er kinderen zijn die met 2 jaar nog niet lopen, maar die lopen dan in de peutergroep ineens heel snel omdat ze het van andere kindjes zien.

Komt goed, geen zorgen maken!!!

15. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    dankjewel dames!

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier de eerste losse stapjes bij een maand of 15, maar 'echt' lopen deed ze pas ruim 2 maanden later... Je kunt het toch niet dwingen!
    Hier deden we wel soort van spelletjes om het leuk te maken en haar vertrouwen te geven...
    Laat het los en vertrouw op je kindje dat hij het echt wel leert! Voor je het weet loopt hij zo heel het huis door!

17. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    dank voor je advies kristalstrijbos!

18. Imke24

Imke24 Actief lid

31 jan 2011
    350
    1
    16
    Limburg
    Ik zal me geen zorgen maken als ik jou was. Ons meisje van 20 maanden loopt ook niet los ( heeft nog nooi een los stapje gezet en kan ook nog niet los staan. Al snap ik je gevoel heel goed. Succes

19. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Ik zou me geen zorgen maken. Mijn zoontje is ook bijna 18 maanden en loopt ook niet los. Hij schuift veel op zn billen of kruipt. Hij kan heel goed lopen aan de hand, maar durft gewoon niet los. Als ze eraan toe zijn komt dit vanzelf. Leg er geen druk op. De ene doet dit nou eenmaal sneller als de ander en zo doet jou kindje misschien weer andere dingen eerder.

20. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Mijn broerliep ook pas met 20mnd, maar hij kan nog steeds prima lopen met zn 33jr ;)

Deel Deze Pagina