Afgelopen nacht voor het eerst na 7,5 maand ons mannetje 's nachts laten huilen. Vanaf het begin kwam hij minimaal 4 a 5 x per nacht, de laatste weken 2 keer voor een voeding (denken wij). Rond 1.00 en om 5.00....slopend! Gisteravond om 19.30 de laatste fles gehad en om 23.30 werd hij weer wakker....aargh....wij waren zo moe..... We besloten hem te halen huilen, kijken wanneer hij zou stoppen. Heel erg zwaar en net op het punt dat ik eruit wilde gaan (na ongeveer een halfuur) stopte hij met huilen en warempel.....hij sliep weer!!... En dat tot 5.00 Zou het dan toch een soort van gewenning geweest zijn dat wakker worden en wetende dat hij toch de fles zou krijgen? Of hebben we vannacht 'geluk' gehad? Aankomende nacht gaan we het weer proberen, even doorzetten en hopelijk slaapt hij dan binnenkort door. 1 voeding 's nachts vind ik geen probleem, maar die 2 x begon me echt op te breken. Nog meer moeders ervaring hiermee?
Hmm ik heb een erg sterke mening over laten huilen en dat hij na een tijdje huilen weer in slaap viel is volgens mij geen teken dat de nachtvoedingen gewenning waren maar gewoon dat hij het huilen opgeeft want er komt toch niemand dus het heeft geen zin. En dat vind ik persoonlijk erg zielig. Als hij huilt vraagt hij om je om wat voor reden dat ook. Wat je misschien beter kunt doen is wel naar hem toe gaan maar proberen te troosten zonder voeding. In ieder geval wel altijd laten weten dat je er voor hem bent. Dat is erg belangrijk voor de hechting.
ik snap helemaal dat het je opbreekt! ik zou dat ook niet trekken! ons zoontje is altijd een goede slaper geweest, vanaf 6 maanden van 10 uur tot een uur of 7-8. dus ik heb handig praten. maar wij hebben ons zoontje ook wel eens laten huilen hoor, 15 minuten en dan ga ik erheen, troost hem en als ik echt dacht dat hij honger had kreeg hij een klein flesje (max 90 cc) maar dat was echt zelden bij ons. je zou hem kunnen troosten s nachts en dan terug leggen maar ik weet natuurlijk niet hoe jou kindje hierop reageert, als wij dat doen hebben we geagarandeert nog lang feest, hier werkt ff huilen beter... je moet doen waar jij je fijn bij voelt maar ik denk wel dat de nachtvoedingen op een gegeven moment gewenning worden, tenzij ze overdag echt slecht eten natuurlijk.
Heb je altijd bij wakker worden direct automatisch gevoed? Want dan zou mijn eerste gedachte zijn dat er tussen voeden en laten huilen nog een hele wereld aan mogelijkheden zit, zoals ook gewoon even troosten, evt verschonen en dan weer terug z'n bedje in?
Het maakt mij best verdrietig om dit te lezen. Hij is nog zo klein. Ben het eens met Rozemarijke. Hij heeft het huilen inderdaad gewoon opgegeven, als er toch niemand komt. Er is toch nog zoveel meer wat er kan zijn behalve honger? Bovendien is met 7 maanden een nachtvoeding ook niet zo raar.
Ik zou hem ook geen half uur laten huilen, soms doet een aai of knuffel wonderen. Anders zou ik eerst 5min proberen en dan kijken, dan 10 en daarna 15. Maar als dat niet helpt dan zou ik zelf gewoon een voeding geven. Ik geloof niet zo in gewenning bij een baby.
2 maanden geleden sliep hij om 19.00 en kwam dan pas om 2.00 en 6.00 voor een voeding, daar had ik geen moeite mee. Maar de tijden schuiven op naar voren en daarbij wordt hij nu vaak om het uur wakker.. Eerst ging ik bij iedere kick uit en gaf hem aandacht of voeding, maar als dat ieder uur en en dus ook 's nachts breekt dat op. Door het slaapgebrek ben ik helemaal mezelf niet meer, ben een veel leukere mama, vriendin, baasje en collega als ik genoeg slaap. De afgelopen week ga ik 's avonds langs zijn bedje zitten als hij huilt en pak zijn handje en masseer, streel deze. Ook aai ik over zijn bolletje en fluister tegen hem. Merk dat dit wel effect heeft en valt meestal binnen 10 minuutjes weer in slaap. Maar na een uur of 2 uur begint dit weer opnieuw. 'S avonds wil ik best hem iedere keer hem zo op zijn gemak stellen, maar als ik dit 's nachts ook zou doen, dan slaap ik helemaal niet meer. Nee, hem laten huilen gaat erg tegen mij gevoel in....maar vannacht konden mijn partner en ik niet meer.....helemaal kapot. Na een halfuur sliep hij verder en toen hij 5 uur later wakker werd en ik hem de fles aanbood had hij niet eens zo'n enorme dorst. Heb hem daarna lekker tegen mij aangelegd en zo hebben we ook nog 2,5 uur geslapen
Lekker doen! En laat je geen schuldgevoel aanpraten! Bij ons zoontje heeft laten huilen op een gegeven moment ook geholpen. Op een gegeven moment moet je wel. Elke keer er naar toe en daardoor overdag geen leuke moeder is net zo zielig als 's nachts even laten huilen. Pff word een beetje kriebelig van dat gemiep dat het zoooo zielig is, sorry.
Waarom laat je hem dan niet dichter bij je slapen? Dan hoef je er niet steeds uit in de nacht. En echt niet om je een schuldgevoel aan te praten hoor, maar het is bewezen dat laten huilen kwaad kan voor de ontwikkeling en dat troosten juist heel belangrijk is. Dus persoonlijk zou ik verder zoeken naar een betere oplossing.
Mijn dochter is nu ruim 6 maanden en tegenwoordig laat ik haar echt weleens even een minuut of 10 huilen. Ja, het doet pijn aan je moederhart maar soms kun je zelf echt niet meer, zeker niet in de nacht. Ik vind soms ook wel dat hier erg snel wordt gezegd dat het zo zielig is. Wat ook enorm zielig is, is een mama die nauwelijks meer overeind staat door het slaapgebrek. Daar heeft een kindje helemaal niets aan.
Ik ben niet perse tegen laten huilen hoor. Die methode is vooral bewezen slecht beneden de 6 maanden, daarna verschilt het een beetje per kind en hoever een kind is in de ontwikkeling, per hoe je het precies aanpakt enz. Ik vind de overstap nu alleen wel heel groot: van hulp bij het in slaap vallen, nar 30 minuten alleen huilen. En ik acht dan de kans wel groot dat je kleintje het simpelweg opgeeft, vanuit het gevoel dat mama toch niet komt, ipv dat hij veilig in slaap kan vallen in z'n eentje. Ik zou het dus iets anders aanpakken: met kortere tussenpozen heen, (hier werkte 2-5-10 minuten goed, toen onze jongste een periode goed in haar vel zat), zodat ze steeds even kon wennen aan dat ze alleen in bed lag. Dag 1 moest ik toen steeds na 2 minuten nog even troosten en 2 keer na 5 minuten ook nog even. Dag 2 alleen nog even na 2 minuten en dag 3 ging ze lachend haar bed in. De nachten ging ze toen wel vanzelf doorslapen, daar hebben we het laten huilen niet voor hoeven doen. Waar je wel rekening mee moet houden namelijk, is dat er een periode van verlatingsangst aan komt. Die valt ergens rond de 9 maanden, maar kan dus vroeg zijn bij kids die qua ontwikkeling vroeg zijn ook. Dus het zou zomaar kunnen dat het vaker wakker worden daaraan gerelateerd kan worden. Verder is het handig om een vast bedritueel te hebben, waarbij je bijvoorbeeld een slaapmuziekje aanzet, wat je ook 's nachts weer kunt gebruiken als hij wakker wordt. Die slaapassociaties zullen dan helpen om weer in slaap te vallen. Wat betreft slaaptekort: daar weet ik helaas alles van en ik kan je ook vertellen dat je dat echt langer volhoudt dan je zelf van tevoren ooit kunt bedenken. Tuurlijk ben je een leukere moeder als je uitgerust bent, maar soms zijn de omstandigheden anders. Wat je voor je kind uitzet, moet ten allen tijde het beste voor je kind zijn. Dat jij moe wordt, is daarin niet een allereerste argument.
Waarom voeden jullie dan niet om 23.00 ofzo als laatste fles? Dan krijg je max maar 1 nachtfles erna toch? Ik denk dat laten huilen geen kwaad kan en als het echte honger wsd geweest, wss hij niet gaan slapen hoor.
Hier werkte bij de oudste de 5 - 10 - 15 minuten troosten ook wel goed. Dat zou ik dan ook in de avond toepassen, eventueel afgewisseld met je man, zodat je het echt samen kan doen. En ik sluit me bij lisaf aan: Als je kindje inderdaad écht honger had gehad, had hij niet zo lang weer doorgeslapen daarna , maar was hij blijven komen.
Goh, ben blij dat ik echt even naar mezelf heb geluisterd en hem dus heb laten huilen eergisteren. Gisteren ging het toppie! 'S avonds 2 x gehuild, maar na 5 minuutjes troosten en aaien over zijn bolletje en handjes masseren sliep hij weer. Tot 3.00 uur vannacht. Flesje gegeven en daarna sliep hij weer tot 8.00 vanmorgen. Wat heerlijk om weer uitgerust wakker te worden Vandaag een druk dagje gehad, dus laten we hopen dat hij dit goed kan verwerken. En idd, bij echte honger zou hij blijven huilen denk ik. Toen hij s morgens de fles kreeg dronk hij deze niet eens leeg. Denk toch aan een gewenning hoor, al denken sommigen daar anders over.
fijn om te lezen dat t de goede kant uit gaat nu! ik heb aan het begin ook geschreven dat ik mijn zoontje wel eens heb laten huilen, max 15 minuten. omdat wij ook bang waren voor deze situaties... en ik heb ook echt met tranen in mn ogen op de overloop gestaan hoor... maar nu slaapt ie altijd en word s nachts nooit wakker en ja ook een goede hechting enzo hoor... knap je zelf ook weer van op van een nacht lekker door kunnen slapen! hopelijk gaat het komende nacht ook weer goed!