Waterzakbreuk bij peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lovieyou, 11 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    Onze zoon heeft een waterzakbreuk volgens de huisarts. Een kant is wat groter en heeft een blauwige gloed. Hij heeft er geen pijn aan gelukkig.

De huisarts zei heel nonchalant: oh dat is een waterzakbreuk en dat gaat vanzelf wel weer weg. Ik heb het ook gehad en is ook weggegaan.

Ik lees echter op internet dat dit na het 1e jaar niet meer vanzelf weggaat. De huisarts gaf me ook geen indicatie hoelang dit mag duren. Het gaat geleidelijk vanzelf weg zei hij.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Of moet ik het toch even laten checken door een andere dokter?

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Bij kinderen tot 1 jaar kan de opening uit zichzelf nog sluiten. Daarna is die kans minimaal en adviseren ze meestal een operatie onder narcose. Hou er wel rekening mee dat in sommige gevallen het littekenweefsel van operaties in dit gebied op latere leeftijd kunnen zorgen voor verminderde vruchtbaarheid (dat hoeft natuurlijk niet maar vermelden ze niet altijd). Alleen is er vaak gewoon geen optie. Als de breuk niet uit zichzelf verdwijnt moet je het laten opereren omdat het niet kan blijven.

Als jij geen verschil ziet de komende maanden zou ik er opnieuw naar laten kijken of terug naar de huisarts gaan.

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik kende het niet, maar ben altijd nieuwsgierig naar alles wat nieuw is voor mij (en vooral als het medische dingen zijn).
    Dus ben even gaan speuren.
    Een concreet antwoord op je vraag heb ik niet zo 1, 2, 3.
    Al zeg ik zelf van moeder tot moeder: als je het niet vertrouwt, vraag dan gewoon elders een second opinion.
    Wat ik wel lees, en je hopelijk misschien wat gerust stelt, is dat er kennelijk dus niet perse geopereerd hoeft te worden, tenzij je kindje er echt last van gaat krijgen bij lopen/fietsen/sporten/oid.

Deel Deze Pagina