Hoeveel onderneem jij met je peuter?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Manque, Jun 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

Hoe vaak ga jij met je peuter op pad en wat ga je dan allemaal doen?

Ik heb het hier regelmatig over met mijn man. Hij is de hele woensdag thuis met onze 2,5 jaar oude zoon en het enige dat ze dan doen is een beetje thuis spelen en een keer op en neer naar de supermarkt lopen om verse broodjes te halen.

Wanneer ik vrijdag t/m maandag alleen thuis ben met hem, zien onze dagen er zo uit: 's ochtends peuterzwemmen, na het dutje grote boodschappen doen, op bezoek bij opa & oma en daar spelen. De dag erna gaan we bijvoorbeeld naar de kinderboerderij en daarna op bezoek bij zijn neefje en in de middag naar de stad bij de fontein spelen. De dag daarna naar de indoorspeeltuin, 's middags een grote wandeling naar het hertenkamp en de vijver om de diertjes brood te geven. Maandagochtend peuterworkshop muziek maken etc. etc. Mijn man vind dat allemaal maar overdreven. Volgens hem kun je best een heel weekend thuis zitten.

Hoe doen jullie dat? En hebben jullie nog leuke tips voor ondernemingen met je peuter?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben net als jij en vindt het leuk om dingen te ondernemen

Bos, kinderboerderij, intratuin, peutergym, op visite, speeltuin, eendjes voeren, binnenspeeltuin.

Maar ook thuis leuke dingen doen: knutselen, bouwen met duplo of houten blokken, treinbaan bouwen, in de tuin spelen...

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Hier wisselt het. De ene week gaan we alle dagen op pad en de andere week spelen ze alleen maar thuis of op het pleintje.

Wat wij vaak doen: grote speeltuin, indoor speeltuin, kinderboerderij, bieb, eendjes voeren, op visite, shoppen bij de action, naar de paardjes.

4. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Ohjee ik vind het ook een beetje overdreven. Wij gaan elke dag eruit. Vandaag was dat even naar de supermarkt.

Elke week naar de binnen speeltuin moet er niet aan denken.

5. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Naar de bieb gaan vindt hij trouwens heerlijk. Dat doen we wel elke week.

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,218
    16,581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Inderdaad wel iets overdreven.
    Ik word al moe bij de gedachte van iedere week binnenspeeltuin en niet alleen voor mezelf maar nog meer voor mijn kind.
    De dagen dat ik thuis ben gaan we doorgaans standaard boodschapjes doen of alleen even naar de bakker als ik niet naar de supermarkt hoef.
    Na het middagslaapje of avondeten soms nog even speeltuintje en dat is het echt wel zo'n beetje.
    Voor de rest is ze lekker aan het schooieren in de tuin met haar kruiwagen stoepkrijt wn andere troepjes.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,218
    16,581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bieb is inderdaad ook een leuk uitje.
    Kinderboerderij ook weleens in het weekend maar meestal hangt ze dan rond op de manege of bij de voet/handbal van grote broer en zus.

8. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

Nov 30, 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Zoveel als Manque doet zou volgens mij voor zowel zoon als mijzelf te gortig zijn. Het klinkt als wel erg veel activiteit, ik word al moe als ik het lees. Kindjes vinden het vaak ook leuk om gewoon thuis een beetje te rommelen. Maar aan de andere kant zou ik zelf ook echt geen heel weekend thuis kunnen zitten. Overigens heeft mijn man ook veel meer die neiging om thuis te blijven zitten en vind ik soms dat hij meer met zoon moet ondernemen.
    Ik zit er zelf een beetje tussenin denk ik. Wij gaan meestal smorgens iets doen: kinderboerderij, bieb, de stad in/boodschappen doen, bezoek, etc. Dan lunchen en middagtuk. Tegen de tijd dat hij wakker is en wat gegeten en gedronken heeft loopt het wel tegen half vier. Dan spelen we vaak thuis, in de tuin, knutselen, gewoon binnen, hooguit even naar t speeltuintje om de hoek.

9. Manque

Manque Niet meer actief

Ik wil vooral een beetje spiegelen aan wat andere moeders doen, gewoon voor het perspectief. Aangezien ik op allerlei gebieden geneigd ben teveel te doen en mijn man te weinig, leek me dat wel nuttig :D dus bedankt voor de reacties tot zover!

Ik zat er laatst een beetje over te peinzen, omdat mijn man zei: "wij gingen vroeger echt niet elke week iets speciaal voor de kinderen doen! Als we op pad gingen, dan was dat omdat de familie met zijn allen iets ging doen, of het waren visites. We gingen misschien 2x per jaar echt een dagje uit naar een pretpark of de dierentuin!"

PS: ik ga niet elke week naar de indoor speeltuin, daar zou ik ook gek v. worden hoor ;). Dit was gewoon een voorbeeld van hoe onze vrijdag tm maandag er uit kunnen zien.

10. yessie

yessie Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    1,208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ons ritme is altijd wel een beetje standaard. 'S Ochtends gaat eerst de oudste naar school, dan gaan wij door naar het winkelcentrum en doen boodschapjes, gaan langs de bakker en sneupen eventueel even bij andere winkels.
    Daarna naar huis, wasjes draaien en het huishouden doen terwijl zij speelt en als ik klaar ben gaan we fruit eten. Buiten spelen doet ze eigenlijk altijd in de achtertuin want daar staat de trampoline en het speeltoestel met glijbaan. En ze is gek op kleuren, dat doet ze ook veel, of bij regenachtig weer spelen in de speelkamer.

Op de andere dag gaan we soms naar de markt om daarna een terrasje te doen. Dan eet zij een tosti en neem ik een cappuccino :) erg gezellig! Maar vaak blijven we ook gewoon thuis.

Toen de oudste klein was ging ik bewust elke dag even een blokje wandelen. Dat doen we nu eigenlijk nooit omdat ze sowieso veel buiten komt en veel beweegt. (Behalve in het weekend, dat doen we wel met zijn allen). Oh ja, en eens per week gaan we een middag naar opa en oma.

Dingen als de (binnen)speeltuin, kinderboerderij, eendjes voeren, etc doen we vooral samen met het hele gezin of sporadisch tussendoor. Ze slaapt al enige tijd overdag niet meer dus qua tijd hebben we de hele dag.

11. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Poeh, ik wil zeker niet de hele dag thuis zijn, maar onze uitstapjes zijn veel 'saaier' dan die van jullie :) Dus: boodschapjes, bieb, eendjes, buitenspeeltuintje. En dan indd vrienden/familie die kinderen van dezelfde leeftijd hebben.
    Lijkt me ook gewoon goed voor een kind om thuis een beetje te rommelen. Verveling maakt creatief, heb ik wel eens gelezen... En trouwens, ik moet toch een keer m'n huishouden doen, haha!

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Mijn dochter is 2,5 maar doet ook nog een middagdutje. Daar moet ik omheen plannen, zo af en toe kan ze het wel hebben om over te slaan maar dan is ze 's avonds zo chagrijnig.

Ik ben op maandag en woensdag de hele dag thuis met haar, en dan natuurlijk het weekend. Dinsdag/donderdag gaat ze naar de psz en vrijdag naar de go. Op ma/wo laten we twee keer samen de hond uit, en bij goed weer (dwz geen regen) gaan we de ene dag meestal naar de kinderboerderij en de speeltuin en de andere dag vaak boodschappen doen in de stad. Ik heb nog geen vaste dingen zoals peuterzwemmen/peutergym oid ingepland. Soms komt er bezoek, mijn moeder of mijn zus. In het weekend doen we zowiezo één dag iets leuks met het hele gezin, maar dat is zeker niet iedere week iets duurs. Kan zijn picknicken of een wandeling, op familiebezoek, speeltuin, en af en toe zwemmen/dierentuin/efteling/strand.

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik vind het heel veel. We gaan wel elke dag het huis uit maar dat kan ook gewoon even wandelen zijn. Verder, boodschappen doen we 2x per week. Donderdag psz, vrijdag en zaterdag mn ouders. Op maandag gaat de papa meestal naar de speeltuin en wat rondhuppelen in de big bazar of in het heuvelland een ijsje eten. Op dinsdag of woensdag ga ik naar de speeltuin, kinderboerderij, de stad in of met koud weer een binnenspeeltuin.
    Op zondag wisselend. Soms een thuis dagje, soms een grote uitstap.
    hij doet nog een 4/5tal middagdutjes in de week

Kindje moet zich ook thuis kunnen amuseren

14. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Ik wil het niet te druk hebben voor mijn dochter, dat trekt ze niet.
    Daarnaast vind ik een dagdeel thuis prima, lekker zelf spelen.
    En het grootste "nadeel" van een "drukke" dag, is dat ik niet aan mijn huishouden toekom. Op werkdagen wil ik niet m'n halve huishouden nog moeten doen.

15. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ma, woe, vr: 2 uur speeltuin/wandelen-middagdutje-2uur speeltuin
    Bij slecht weer gewoon thuis of Ballorig/peutergym
    Di: ballet en 2 uur buiten
    Don: kdv
    Weekend gaan we altijd lang strand/boswandeling 2 uur met speeltuin en boodschappen doen.

Zo ongweer elk week hetzelfde;) met soms bezoeken daar en hier naar vriendjes maar niet vaak.
    Ik vind zonder met zulk mooi weer thuis zitten maar kan prima genoeg te doen dingen ook thuis.
    Ik heb dochter die thuis wel snel vervelt en steeds buiten vraagt dus moet wel en heb eigenlijk hier alles om de hoek winkels, cafes, speeltuin, bos, strand etc. Ze vind het heerlijk buiten. Hond moet ook uit;))

16. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

Nov 30, 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ja daar geloof ik wel in. Als mijn kindje over 2 jaar naar school gaat wil ik hem ook niet op allerlei clubjes enzo doen (ja best een zwemles of voetbal ofzo), maar ik wil hem aanmoedigen om buiten te gaan spelen en met zijn vriendjes in de bosjes te hangen ;)

17. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Snap denk ik wel wat je man bedoeld.....
    Jij doet heel veel. Zelf gaan we er beide ook wel veel op uit met de kinderen, maar er zijn ook veel momenten waarop we ervoor kiezen de kinderen zichzelf te laten vermaken.

Iedereen is daar vrij in natuurlijk en misschien brengen jullie daar op die manier als ouders wel een mooie balans in voor jullie kind.....

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Ik ga niet megaveel op pad met mijn dochter. We brengen haar zus naar school en halen haar weer op, tussendoor spelen we, doen we af en toe boodschappen en gaan af en toe naar de bibliotheek en één keer in de week zwemmen we. Af en toe gaan we naar opa en oma of de kinderboerderij ofzo, maar echt niet iedere week, en meestal doen we dat in het weekend met z'n allen. Grotere uitstapjes als de dierentuin of een pretpark, maar ook een binnenspeeltuin, doen we vrijwel altijd met z'n allen.

Als ik het goed begrijp is je man één dag in de week alleen met hem thuis? Ik geef hem eerlijk gezegd groot gelijk dat hij dan lekker rustig aan doet.

19. Joycey

Joycey Niet meer actief

#19 Joycey, Jun 7, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 7, 2015
    Ons kind gaat zeker 3 à 4 dagen per week naar de gastouder waarbij hij elke dag wel 'iets' onderneemt zoals boodschappen doen, eendjes voeren, naar de markt, naar de kinderboerderij (die zit 3 straten verderop), naar de bibliotheek, naar weetikveel. Ze houdt niet van thuis zitten met mooi weer (en terecht, haha). Wanneer het slecht weer is, gaat ze binnen met de kinderen uitgebreid knutselen. Echt superleuk!

Daarnaast neem ik hem ook mee naar de supermarkt en soms verder nog naar de speeltuinen in de buurt/visite/eendjes voeren en dan vind ik het wel mooi geweest eigenlijk voor een doordeweekse dag :) Behalve afgelopen donderdag, toen het zulk mooi weer was. Papa nam eerder vrij, mama was toevallig vrij en toen zijn we naar de Schoorlse duinen geweest en daarna uit eten.

In het weekend kun je het zo gek niet verzinnen; dan gaan we beide dagen wel 'iets' doen met het gezin. Afgelopen weekend was het naar een hele drukke braderie, boodschappen doen, naar de kapper, stuk fietsen (stoppen om naar paardjes te kijken), naar opa & oma (mijn schoonouders) en naar de speeltuin. Het weekend ervoor zijn we naar Ballorig geweest en naar een verjaardag. Het weekend daarvoor naar de open boerderijdagen van Campina en een jubileumfeest & barbecue.

We proberen dus echt het maximale uit ons weekend te halen. Ik heb hier zelfs een word-bestand van 3 pagina's met alle uitstapjes die er in de omgeving te bekennen zijn en alle evenementen; alle standaarden maar ook alle uitzonderingen (een circus, een kermis, een fancy fair, etc.) en dierentuinen/pretparken/zwembaden. Zo werken we gewoon telkens wat af waar we op dat moment zin in hebben. Elk weekend doen we in ieder geval wel wat als gezin (of familie). Ik vind dat belangrijk naast de doordeweekse bezigheden, omdat je dan wel tijd met elkaar doorbrengt, maar toch anders dan als je alle drie uitgerust met elkaar weg bent.

Tips/ideeën: Strand/zee, bos, duinen, kinderboerderij, dierentuin, pretpark, fietsen, wandelen, musea (ja, dat kan best met een peuter, als je er maar niet te lang over doet), monumenten bekijken, kermis, braderieën, fairs, circussen, tentoonstellingen, koopzondagen, kofferbakmarkten, Beverwijkse bazaar, zwembaden, indoor speeltuinen, de holle bolle boom, keukenhof, castlefest, EFF, Schiphol vliegtuigen kijken, tulpenvelden bezoeken, een ijsbaan opzoeken in de winter etc. etc. etc.

20. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Ik wordt al moe als ik lees wat jij doet in en weekend ;)
    Ik loop graag dagelijks naar het dorp met de kinderen. (3 km heen en terug totaal)
    Beetje kijken in alle winkels. Bij de bakker krijgen ze een broodje, bij de groenteman een banaan en evt bij de supermarkt een croissant voor onderweg.
    Soms een lange ronde met de honden (ook zo'n 3 km) maar dat is dan als vervanging van de wandeling naar het dorp.

Af en toe gaan we naar de kinderboerderij hier in de buurt. Graag naar de kofferbakmarkt 1x per 2 week.

En verder hele dagen spelen in de tuin met het vele speelgoed en loop auto's, step, loopfiets, electrische motor enz enz enz :D

Maar dus niets speciaals!

Share This Page