Hallo allemaal, Onze dochter van ruim 2 jaar (eind aug 2010) loopt achter in haar ontwikkeling. Lopen, rennen, klimmen en klauteren gaat allemaal prima maar ze praat nog helemaal niet en veel dingen gaan nog totaal langs haar heen. Als ik haar vergelijk met haar leeftijdsgenoten dan vind ik dat best lastig. Sommige kletsen echt de oren van je kop, maken de lastigste puzzels en lijken zich veel bewuster van hun omgeving. Ze gaat naar de peuterspeelzaal en daar is al snel een extra ochtend aangeboden en is ze aangemeld bij een organisatie die haar (vooral kwa spraak) in de gaten gaan houden. Zelf begin ik me er wel wat onzeker over te voelen, wat kunnen wij meer doen om haar te stimuleren? Boekjes kezen proberen we dagelijks maar ze heeft gewoon totaal geen interesse, trekt het boekje uit mijn handen en gooit het op de grond. Vind het erg lastig om er mee om te gaan! Vooral door reacties van anderen. Weet dat ik me daar niks van moet aantrekken maar is toch lastig. Bedankt voor jullie reacties!
Eerste wat in mij opkomt is veel dingen gaan benoemen. Bv. bij het aankleden alles (kledingstukken) benoemen. En idd, niets aantrekken van wat andere mensen zeggen En spelletjes doen. Mss is ze daar wat te jong voor. Maar leg maar eens memory op tafel met de kaartjes zichtbaar. En vraag haar dan maar eens om een voorwerp o.i.d. aan te wijzen. Even later wijs je hetzelfde plaatje aan en vraag je: wat is dat nog maar weer? Zo heb ik laatst een lotto spelletje bij de kringloop gekocht. Een oudje maar het heeft veel voorwerpen als plaatje (strijkijzer, koffiepot, boot, gieter, e.d.) tegenwoordig als je lotto koopt is dat van dora of cars. Mijn dochter is nu bijna 3 en ze legt de plaatjes op de juiste plaats en ze benoemt veel dingen zelf. Heel leerzaam.
Mijn zoontje is van juni 2010 en hij zegt ook niet veel. Hij zegt wel wat dingen, maar vooral tegen ons. Met "vreemden" erbij slaat hij dicht. Hij maakt wel puzzels en is verder vergelijkbaar met andere kindjes. Alleen met spraak loopt hij achter. Volens het consultatiebureau is er niks aan de hand. Hij begrijpt alles wat je vraagt hij wil het alleen niet zeggen. Nu wordt Sam ook 2-talig opgevoed en die kindertjes praten gemiddeld ook later. Zegt jouw dochtertje helemaal niks?
Wat interesseert haar wel? Misschien kun je juist daar iets mee doen. Ik heb bijvoorbeeld de kleuren geleerd aan de kinderen door samen langs auto's te lopen en kleuren te benoemen. Of bij alles wat je buiten ziet...tellen en kleuren
Miranda: bedankt voor de tip! Ga morgen gelijk kijken of ik leuk en leerzaam memory spel kan vinden. Nu maar hopen dat ze dat leuk vind. Kleine Sam: bedankt voor je berichtje. Blij om te horen dat jou zoontje ook nog niet zoveel zegt. Onze dochter zegt van alles maar je verstaat er maar weinig van. Denk dat ze nu ongeveer 10 verstaanbare woordjes kan. Als er bijvoorbeeld drie plaatsjes liggen, een koe een auto en een beker en je vraagt haar waar is de auto dan pakt ze die niet... Maar als we aan het wandelen zijn en ik zeg kijk dat is een mooie auto dan zegt ze soms wel auto. Ze zegt dit echter niet uit zichzelf. Bosi: bedankt je tips. Onze dochter is gek op kleuren, kleien en verven maar als ik bij haar ga zitten en zeg iets over de kleuren of over de kleurplaat dan word ze boos. Het liefste kleurt ze alleen, ik mag er wel bijzitten en helpen maar ik moet vooral niet teveel zeggen. Als ik een paar keer een kleur heb benoemd dan word ze boos en gooit de potloden op de grond. Kan nog niet duidelijk merken of dit komt omdat ze gefrustreerd is omdat het haar niet lukt of dat ze gewoon niet wilt. Omdat het ons eerste kind is begin ik behoorlijk te twijfelen aan mezelf. Wat doe ik verkeerd?! Probeer ik teveel of juist te weinig... Verwacht ik teveel? Ik vind het niet erg dat ze nog niet praat en ben helemaal niet prestatie gericht! Geluk staat bij ons bovenaan maar sinds ze op de psz zit merk je gewoon duidelijk dat ze achterloopt en de juffen zeggen dat ook vaak. Hierover voel ik me toch wel schuldig!! Pffff.
Moeilijk voor je... Maar misschien valt het toch echt allemaal mee Ik ken namelijk genoeg kindjes van 2 a 3 jaar die bijna niet praten... Verder vind ik een kind van 2 jaar en 3 maanden ook nog best klein en ze kan maar ineens een hele grote sprong weer maken binnen nu en een paar weken. Ze is nog maar 2 jaar en een paar maanden..... maak je niet te druk.
onze zoon praat ook nog niet en de woorden die hij wel zegt zijn op 2 handen wel te tellen. -hier ook geen interesse in voorlezen. pakt boek af en gaat bladeren maar voorlezen vind hij echt niks en als ik door zet word hij boos en gaat gooien. hij is van begin september 2010. cb zegt niet druk om maken en opzich doe ik dat ook niet maar liam word er zelf zo gefrustreerd van als hij iets niet kan zeggen maar het wel wil. hij brabbelt je de oren van je hoofd maar je verstaat er echt helemaal niks van. als je dan bijvoorbeeld ja is dat zo zegt. dan heb ik nog wel eens de kans dat er een heel zielig jongetje voor me staat die stampvoetend heel boos neeeeeeeeee!!!!!!! zegt. dan heb ik hem dus verkeerd begrepen. hij zei ook pas heel laat mama. 3 maanden voor zijn 2e verjaardag ongeveer. voor die tijd was ik altijd papa. intussen ben ik dus wel mama maar alle andere zijn nog steeds papa. bij de opvang ook dan zijn alle andere kinderen en de gastouder zijn papa. dan kun je wel zeggen nee is papa niet dat is...... maar hij blijft het doen. hij zegt nooit eten/honger/drinken. maar brengt zijn beker voor drinken en als hij wil eten klimt hij in zijn kinderstoel. wil hij iets van mij of iets laten zien dan pakt hij mijn hand en sleurt me mee om het te laten zien. alles is ook die die die. zins kort zegt hij koekkie en als hij iets in zijn broek gedaan heeft poeppie maar daarmee bedoelt hij ook weer zijn blote billen. en op het moment is auto nieuw. hij spreek het alleen uit als oootooo dus ja hier ook geen kwebbelkous. iedereen zegt dan wees blij voor je het weet praat hij je de oren van het hoofd. maar dat is nou precies wat ik wil doordat we elkaar nu heel vaak niet begrijpen en het een hoop stress en frustraties oplevert.
Een vraagje TS .... Heb je zelf het vermoeden dat er iets niet klopt? Vaak voel je het aan als moeder ....
Bosi: helaas heb ik om mij heen niet super veel vergelijkings materiaal, nu ons meisje naar de psz gaat zie ik meer kids van haar leeftijd en ging het opvallen. Ze is ook nog jong en ik wil haar ook niet pushen. Wil zelf alleen niet achteraf zeggen, 'had ik maar' of 'als ik dat had geweten' vandaar de vraag aan andere ouders. Denise: jou verhaal is heel herkenbaar! Onze dochter heeft ook gewoon geen interesse in boekjes e.d. Ook zij kletst de hele dag in haar eigen taal maar ik versta er niks van. Ze kan wel papa zeggen maar weet niet wie of wat dat is. Mama zegt ze nog niet. Ben benieuwd hoe jou zoontje zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Wij 'moeten' wel terug naar cb voor een extra controle. Nu moet ik er wel bijzeggen dat onze dochter een randprematuur was (36,2) en dysmatuur (2160 gram). Daarbij is ze begin dit jaar ook zeker 3 maanden ziek geweest. Lov23: het zou me niet verbazen als er iets niet helemaal goed is maar ik durf niet te zeggen wat. Dacht eerst aan autisme maar heb daar het eea over opgezocht dus denk niet dat dat het is. Wel is ze vaak ziek en veel moe. We gaan het gewoon nog paar mnd afwachten en anders toch maar eens verder kijken. Bedankt voor jullie tips
als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan en vragen om doorverwijzing naar een logopediste! die kan prima nagaan hoe het loopt met de spraakontwikkeling van je kindje en hoe je die samen kunt gaan verbeteren! waarom afwachten als er nu ook al mensen kunnen zijn die jou dochter hierin kunnen ondersteunen?
hoi mijn zoontje is van 27 aug 2010 en praat ook nog niet. ik denk iets van 25 woordjes. mama , papa . bah . boe . enz de woordjes die hij zegt zijn erg nasaal voor de rest doet hij het prima. ik denk dat je (we) zeker niet de enige zijn met een kindje wat nog niet praat. mijn neefje was pas 2,5 toen hij de eerste woordjes ging zeggen. we krijgen binnenkort een oproep van het audiologisch centrum, daar wordt hij door de kno arts en logopediste gezien. ik denk dat het enige was je kunt doen is je dochter positief stimuleren en kinderen kunnen niet alles tegelijk leren en vinden ook niet alles interessant. spinnekop oh dat onzekere van jou en dat je het "slecht" zou doen moet je uit je hoofd zetten. ieder kind is anders. een voorbeeld. mijn oudere zoontje ging al heel vroeg praten en kletst nu de oren van je hoofd en nu mijn jongere zoontje dus niet.
Praat jezelf veel ik praat bijv tegen de hond ook en ben de hele dag aan het kletsen tegen mijn kind. Als ie aan het kleuren is bijv zit ie bij mij in de keuken en zeg ik heel vaak goh wat ben je mooi met blauw aan het kleuren enz. heel veel succes, groetjes kim
Ik zou gewoon eens een logopediste bij jou in de buurt bellen. Laat haar eens beoordelen en de logopediste kan met leuke spelletjes veel aanleren. Mijn zoontje was net 2 toen we met logopedie zijn gestart hier helaas niet voldoende voor uitgang. Hij heeft toen hij jonger was een grote ontwikkelings achterstand gehad. Daarom heb ik ook gewacht tot hij ruim 2 1/2 was met naar de psz te gaan en daar gaat het nu heel goed. Alleen verstaan ze hem niet. Hij gaat waarschijnlijk naar een vroeg behandel groep voor kinderen met een ernstige taal/spraak stoornis.
Ik denk niet dat je je heel druk hoeft te maken. Met 2 jaar zei mijn zoontje ook nog niets, behalve papa en mama. Hij wordt wel 2 talig opgevoed, wat zorgt voor een achterstand, maar in vergelijking met zijn zusjes, loopt hij ook 'achter'. Nu is hij 2,5 jaar en is hij al veel aan het inhalen. Het lijkt erop alsof het hem nu veel meer interesseert, eerst had hij dat niet. Elk kind is anders. En natuurlijk is het goed om problemen al vroeg te kunnen tekkelen, maar je wilt ook niet je kind met een paar jaar al onder druk gaan zetten om maar te presteren..... we leven al in zo'n prestatie-maatschappij. Laat haar nog even lekker zelf haar weg vinden, wie weet begint het wel van de een op de andere dag zomaar te komen
heb je wel al eens laten testen of ze alles goed hoort ? Toevallig heb ik een collega en een vriendin waarbij de kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd ook slecht tot niet praten en bij beiden bleek dat ze het simpelweg niet goed hoorde. Hoeft natuurlijk niet, maar is vrij simpel uit te sluiten lijkt me.
hallo januari 2010, wat je schrijft komt me erg bekend voor, onze zoon van juli 2010 praat ook nog niet, alleen dag zegt hij...wij hebben het advies gekregen van de kinderopvang en consultatiebureau om naar een logopedist te gaan...ik vind hem nog zo klein, maar ik heb vanmorgen net gebeld voor een afspraak. Ik vroeg me ook af of er meerdere kindjes van bijna 2,5 jaar zijn die nog niet praten, hij begrijpt alles wel trouwens.
Je zou naar logopediste kunnen gaan of een audiologisch onderzoek kunnen laten doen. Wat zegt je eigen gevoel? Vaak laat je moedergevoel je nl. niet in de steek. En begrijpt je kindje wel wat je zegt? Er zit nl. een verschil in wat ze zelf kunnen zeggen en wat ze begrijpen.
De spraak maak ik me niet meteen zorgen over, maar papa niet herkennen lijkt me toch wel vreemd. De meeste kindjes die ik ken kijken al heel jong richting de papa en/of mama als die genoemd word. Wil je niet onzeker maken, maar volg je gevoel, wacht niet te lang als je dat knagende gevoel hebt!
hey, ik krijg hulp thuis voor mijn dochter. En die is me op het moment aan het leren (jaja ik leer iedere dag wat bij) hoe om te gaan met mijn dochtertje in het spelen. Mijn dochter communiceerde eerst ook niet, nu wel hoor! Maar met spelen zit ze zo in haar eigen wereld en als ik erbij kom word ze boos of stopt ermee enz...mijn therapeute zegt nu daar over. Ja jij komt jouw visie en mening in haar spel brengen.......vind jij zelf ook niet leuk als een ander ff komt zeggen hoe jij iets moet doen.....terwijl je net lekker bezig was ermee Ze zei tegen me als tip, ga er gewoon bij zitten en doe mee met haar spel. Herhaal wat ze doet, 1x....niet blijven herhalen want dat irriteerd jouw ook he als ik meer als 3 keer tegen jouw zeg, goh leuke jurk...echt leuke jurk hoor, ja die jurk super leuk.....nou echt die jurk van jouw!! Geweldige jurk!!!! En dat in 2 minuten Kijk wat ze doet en ga er in mee, doe wat zei doet, doe het na en zeg erbij wat zei doet....lok uit dat ze erover gaat praten en op een gegeven moment zal ze meer gaan zeggen over wat ze doet en uit haar wereldje komen. Maar ja datis mijn dochter...........ik weet niet zo goed of het bij jouw zou/kan helpen.....ieder kind is anders. En als je je echt zorgen maakt ga je toch gewoon even met je HA babbelen......even overleggen wat je kan doen enz.... succes!!
hele goede tip....je moeder gevoel weet idd vaak wel dat er iets is........ En luister ernaar! Daarom zit mijn dochter nu op speciaal onderwijs en mag ze misschien naar een gewone school!! dat was 2 jaar terug echt niet te verwachten of in te denken......... Maar omdatik me niet liet afschepen door familie en anderen die zeiden niets aan de hand dat ze nog niet spreekt, niets aan de hand dat ze altijd in haar eigen wereldje zit, niets aan de hand dat ze niet weet wie papa of mama is, niets aan de hand hoor...ze is gewoon haar eigen en een beetje laat................nou niet dus! En ik had gelijk oh klinkt stom....maar zo bedoel ik het niet, ben er niet blij mee dat ik gelijk had, maar bedoel...dat gevoel in je binnenste...dat knagende gevoel van er klopt iets....iets niet..... Dat was er vanaf het begin hier, en daar heb ik naar geluisterd door om hulp te vragen toen ze 2 jaar was geworden en ik me steeds meer zorgen begon te maken... Heel veel sterkte! en je HA kan je vast verder helpen, een logopediste aan raden of een onderzoek van het gehoor, of iets anders...misschien doorsturen naar een kinderarst. Al is het maar om jouw knagende gevoel weg te werken dat het opgelost kan worden ofzo!!