peuterdiarree of snelle spijsvertering?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 11 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Al vanaf jongs af aan poept onze zoon echt ca 4/5 keer per dag. En het is altijd breiig en nooit vast.
    Ik heb gegoogled op peuterdiarree en herken de symptomen: vrolijk, groeit goed, geen buikpijn maar wel dunne poep. Snachts geen ontlasting.
    Het is ook niet waterdun, geen spuitpoep.
    Ik geef eigenlijk maar 1 of 2 glaasjes limonade (en dan diksap of dun aangelengde roosvicee) en ben zuinig met koekjes ( 1 biscuitje per dag). Ik ben al geminderd met drinken want hij dronk vaak ruim een liter drinken per dag.
    Verder eet hij met de pot mee. Zo min mogelijk suiker, behalve uit fruit dan. Hij eet niet extreem veel.
    En dan nog 4/5 poepluiers per dag.
    Op het KDv denken ze aan gewoon een snelle vertering.
    Kan dat? En kan het nog "goedkomen"? :D

2. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    kan ook aan de diksap/roosivicee liggen, want toen mijn dochter dat nog dronk had ze het ook en ben er toen mee gestopt en gewone limo gaan kopen en de ontlasting werd gelijk normaal.

en anders mocht je het niet vertrouwen dan anders een afspraak maken met de huis arts.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Echt waar? ik dacht dat de diarree van de suiker kwam en dat er in roosvicee en diksap minder suiker zit dan in gewone kant en klare limonade? Of welke gebruik jij dan?
    Naar de HA stel ik nog even uit aangezien hij verder goed eet, groeit, niet misselijk is, en gewoon vrolijk is. Lijkt geen buikpijn te hebben of wat dan ook.

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    2 glaasjes diksap kan niet zoveel kwaad hoor. daar krijgen ze geen peuterdiaree van.

ik denk ook aan een snelle spijsvertering.

anders vervang je het sap door een beetje thee.
    dan zie je vanzelf of het over gaat.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Kan me ook haast niet voorstellen dat ie van een droog thee biscuitje en 2 glaasjes diksap per dag peuterdiarree krijgt. Ik geef hem al vaker thee dan sap maar om al het sap te schrappen vind ik echt zielig. hij krijgt al zo weinig.
    Als het een snelle spijsvertering is, kan je daar wat aan doen? Groeit ie er nog over heen of zal ie altijd zo vaak blijven poepen :)

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Ik heb een keer verpakkingen vergleken en toen bleek in diksap meer suikers te zitten dan de ranja van c1000 eigen merk. Toen ben ik ook gestopt met diksap

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Maar dat zijn fruitsuikers, en geen toegevoegde suikers.
    Niettemin lijkt het me dat diksap eerder laxerend werkt dan gewone limonade, al kan ik me niet voorstellen dat ie alleen hiervan aan de dunne poep is.

8. Tink

Tink Niet meer actief

Dat maakt niet uit, suiker is suiker... In roosvicee en diksap zit echt niet minder suiker dan in limonade.
    Appelsap zorgt trouwens ook vaak voor peuterdiarree.

Ik heb altijd de 3 V's geleerd: vocht (genoeg drinken), vet (ze hebben ook vet nodig) en vruchtensap (daar moet je niet teveel van geven). Grote kans dat als je daarop let, de peuterdiarree snel over is.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hallo, ik bedacht me ineens iets naar aanleiding van jouw topic. Onze meid heeft ook een tijdje dunne ontlasting gehad (2-3x per dag). Op internet vond ik dat appelsap wel eens de oorzaak kon zijn. Ze dronk vrijwel nooit appelsap, maar wel diksap met appel er in. Dit heb ik van haar menu geschrapt en binnen een paar dagen was de dunne ontlasting weg. Toeval? Na een tijdje kocht ik diksap rode vruchten en het begon weer. Bleek er toch ook appel in de diksap te zitten. Deze dus niet meer gegeven en de dunne ontlasting verdween weer. Nu drinkt ze meestal pure vruchtensap (sinaasappelsap zonder toegevoegd suiker) aangelengd met water. Dan krijgt ze uiteindelijk minder suiker binnen dan met diksap.
    Overigens geven we haar nu pas ook appel (als fruit), en nu ik er over nadenk heeft ze de laatste dagen weer wat dunnere ontlasting. Even in de gaten houden dus...

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje geef ik ( denk ik) niet te veel appel?
    Diksap appel geef ik al tijden niet meer na die tip. Gewone appel misschien 3 keer in de week.
    Aangelengde sinasappelsap geef ik wel als limonade.
    Maar zoals vanmorgen:
    ontbijt: plak volkoren ontbijtkoek met boter en een beker melk
    tussendoortje: een banaan en een beker thee
    En nu om 11 uur al 2 keer dunne poep gehad???
    Wat doe ik dan verkeerd??

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hmm ja, juist banaan zou verstoppend moeten werken.. Lastig hoor. Heb je via de huisarts/cb ooit tips gevraagd om peuterdiarree te voorkomen??

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    CB wel om advies gevraagd maar die zeggen steeds hetzelfde:
    Met ca 8 maanden zeiden ze: als ie 1 jaar is geweest gaat ie minder groeien en minder eten en dan zal het poepen ook minder worden
    Met 1 jaar zeiden ze hetzelfde, met 1,5 jaar zeiden ze: snelle spijsvertering en minder diksap ed geven, maar dat maakt dus geen verschil.
    Naar de HA ben ik niet geweest omdat ie verder goed groeit, vrolijk is en geen buikpijn lijkt te hebben. Ik denk dus niet aan een allergie of zo.
    Een kennisje opperde misschien een lactose overgevoeligheid?? Maar daar wil ik eigenlijk nog niet aan? Al kan ik misschien wel eens soya melk proberen om het verschil te bekijken?

13. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Volkoren ontbijtkoek dat stimuleert zou het vervangen voor een boterham! Ik denk niet dat je iets verkeerd doet iedereen heeft een andere spijsvertering!!

14. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Onze kinderarts gaf ons het advies voldoende vet te gebruiken.
    Milan krijgt dus roomboter op brood, dikke pindakaas, en soms wat room doot het eten.
    Of het effect heeft weet ik nog niet want ik ben er pas 1,5 week geleden mee gestart.

15. Tink

Tink Niet meer actief

Misschien een tijdje gewoon water drinken of thee, ipv. sinaasappelsap? En die ontbijtkoek stimuleert inderdaad ook. Beter een boterham van maken of een bord pap.

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Vaak krijgt ie pas bij het avond eten een klein beetje aangelengde sinaasappelsap maar dan heeft ie toch al 4 keer ontlasting gehad!?
    Die ontbijtkoek doe ik eigenlijk niet zo vaak, meestal roggebrood of een cracker en als ik ontbijtkoek geef, dan de volkoren variant of de variant met minder suiker...

Deel Deze Pagina