voorlezen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door speentje2012, 11 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. speentje2012

speentje2012 Actief lid

3 okt 2012
    474
    0
    16
    zeeland
    vanaf welke leeftijd begin je met het voorlezen van boekjes aan je baby?
    en wat lezen jullie dan voor?

en doe je dat dagelijks?

2. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ongeveer vanaf vier maanden. Wij zijn begonnen met een stoffen boekje, met alleen plaatjes . Daar vertelden we dan wat bij. Vanaf zes of zeven maanden met kartonnen boekjes van de Hema, van één euro geloof ik. Die zijn helemaal stukgelezen, zijn boekjes met plaatjes en het woord. Prachtig vond onze dochter dat!

Je kan niet te vroeg beginnen met lezen. in het begin één paar minuutjes per keer, één paar keer per dag. je merkt vanzelf of je kindje méér wil.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maand of vier, vijf.

4. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier begonnen met een maand of 2,3 en elke dag meerdere keren. M'n kind vindt het prachtig!

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Hier ook vanaf een maand of 4, doe het zo nu en dan. Ze vindt het wel erg leuk, maar na een paar minuutjes wil ze het boekje opeten ;) en dat vind ik wel een beetje zonde bij sommige boekjes dus dan gaan we leuk weer wat anders doen.
    Maar het is wel heel belangrijk en goed en ik vind het ook heel gezlelig, even samen op de bank met een boekje!

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Met ongeveer 8 weken zijn wij begonnen met voorlezen. Wij begonnen toen ook al met een 'ritueeltje' voor de nacht. Daar hoort voorlezen bij. We doen het dan ook dagelijks als hij in z'n bed ligt om de nacht te gaan slapen.

7. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier al vroeg begonnen, eerst las ik gewoon voor uit een boek dat ik zelf aan het lezen was :D Nu dagelijks even lezen, we kijken samen naar prentenboeken en 's avonds lees ik voor uit Jip en Janneke.

8. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Hier ook al vroeg begonnen, ik hou zelf erg van lezen en voorlezen, vandaar ;)
    Vanaf een 1 jaar merkte ik dat mijn zoontje steeds meer van het verhaal ging begrijpen. Nu vraagt hij regelmatig om een boekje te lezen, 'oek, oek' zegt ie dan:) Hij is gek op boekjes. Dus ja, dagelijks hier.
    Ik had aardig wat boekjes gekregen tijdens de kraamtijd, en die kleintjes vinden het helemaal niet erg om een boek nog een keer te lezen, en nog een keer, en nog een keer.... Herhaling is juist leuk (weer Bumba....zucht:D)

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier ook met 3 maanden begonnen, eerst boekjes van nijntje en boekjes van karton met een handeling en een plaatje erbij (tandenpoetsen, koken, etc) In het begin zat ze heel stil en keek alleen maar, nu begint ze erop te reageren.

's Avonds hier ook Jip en Janneke en ook al heel vroeg, met 3 maanden denk ik.

10. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Wij zijn hier begonnen met denk ongeveer 1,5 jaar. Misschien iets eerder, weet niet meer precies. Ze had er eerder het geduld niet voor. Wilde alleen maar blz omslaan en ermee spelen. Ik had de kans niet iets aan te wijzen. En als heel klein baby'tje kon ze ook de rust niet vinden rustig bij je te liggen. Dus de eerste maanden heb ik maar liedjes gezongen voor het slapengaan.
    Nog steeds lees ik niet echt voor, maar kan nu wel vertellen en aanwijzen wat er op de blz staat. Een verhaal volgen is dochterlief nog te ongeduldig voor. Maar we maken in ieder geval vorderingen :D
    Vind het nu zo gezellig, momentje voor het slapen gaan. Heerlijk genieten, de dag rustig afsluiten.

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Met precies 3 maand, toen zijn we ook begonnen met een avondritueel: fles, even knuffelen, pyjama en slaapzak aan, boekje lezen en dan slapen.
    Wij lezen uit Dikkie Dik, Kikker, Nijntje etc. Als er maar veel plaatjes en weinig tekst in staat, ze wil alleen maar bladzijden omslaan.

12. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Oeh! Blijkbaar ben ik laat! Haha.

Hier nog geen voorlezen! Zoonlief pakt dan de boeken af en kijkt dan liever hoe hij ze kan vouwen/opeten/scheuren/demonteren.... Al vanaf heel kleins af aan...

Inmiddels komt hij wel vaak aan met zijn boekje waar vijf dieren instaan die je er uit kunt halen en terug kunt stoppen, dus dan doen we wel vaak vertellen welk dier het is en wat dat dier voor geluid maakt, maar dat duurt 1 minuut en dan pakt hij het weer af om te gooien ofzo... Haha.

13. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik ben begonnen met voorlezen vanaf een maand of twee. Eerst die knisperboekjes, daarna stoffen boekjes en badboekjes. Later kwamen de kartonnen woordenboekjes en verhaaltjesboeken. Oh...en van die geweldige voelboeken (titel: "Hoe voelt het op de Savanne").

En nu (met een bijna vierjarige) lezen we prentenboeken en voorleesboeken.

14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Aanvulling: ik las toen al dagelijks voor, meestal een keer of twee/drie. Vanaf ongeveer haar eerste verjaardag zijn we gaan voorlezen voor het slapen gaan. Nu wordt er 1 à 2 x per dag voorgelezen.

15. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Echt voorlezen doen we bij de oudste voor het slapengaan, maar pas toen hij wat ouder was en ook het geduld had voor de verhaaltjes. Bij de jongste is dat geduld er nog niet. Ik heb wel eens geprobeerd om voor beide een verhaaltje voor te lezen, maar dat werkt dus echt niet. Ze wordt daar juist erg wakker van en krijg haar niet meer in bed. Komt nog wel.

Over de dag heen wordt er wel voortdurend gelezen. Vooral de jongste vindt het wel prachtig. Ze zoekt dan zelf een boekje uit en komt dan lekker bij je zitten. Uiteraard is dat dan vooral plaatjes kijken, dingen benoemen. Grappig als ik dan al op de grond zit. Dan komt ze aanlopen met een boekje, draait haar rug naar me toe als ze bij me staat en parkeert dan achteruit in op mijn schoot. Gelukkig kan ze steeds beter richten.:D

16. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    In het beging lazen wij af en toe voor.
    Maar toen hij ong. een half jaar werd zijn we elke avond voor het slapen gaan voor gaan lezen.
    Wij hebben z'n 365 dagen boek (deze gaat over een konijnen familie)
    Hij vind het helemaal geweldig.

17. Kruimelmuis

Kruimelmuis Bekend lid

4 jun 2011
    672
    28
    28
    Vrouw
    Moeder. Student social work (AD)
    Emmen

Hier ook zo een! ^^

18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Met 2 weken ongeveer, kind had er natuurlijk geen flauw benul van, maar hij zat lekker op schoot en luisterde naar mijn stem, ik kon vanaf het begin merken dat hij het prettig vond, hij werd er altijd rustig of juist vrolijk van.

19. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Hier neem ik hem erbij als ik met de oudste boekjes lees. Hij vind de plaatjes kijken helemaal geweldig. Hij luistert niet echt natuurlijk, wil alleen perse dat boek richting zijn mond werken ;) maar goed, het begin is er :)

20. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier luidt het voorlezen trouwens het avondritueel in, als ik vlak voor het slapen zou voorlezen, zou dat ook te activerend zijn. Dus: voorlezen, omkleden, drinken, tanden poetsen, knuffelen, slapen.

Deel Deze Pagina