leren fietsen/en ASO auto's!!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 25012010, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 25012010

25012010 Niet meer actief

even afschrijven bah bah dat kan ik zo kwaad worden!

mijn dochtertje wou graag mee gaan met haar fietsje naar de winkel (5 min ver) en ze is nog leren fietsen en ze heeft zij wieltjes...
    en natuurlijk ze fiets langzaam en van links naar rechts... en ik had al gezet tegen haar zullen we 1 fiets nemen maar me vrouw was eigenwijs en wilde eigen fiets...en waarom niet ze zal ooit moeten leren toch?

nou komt het als je een kindje ziet fietsen van links en naar rechts en langzaam en een moeder die Elke keer achterom kijkt en op zit wachten en als de peuter/kleuter in de buurt is dat de moeder snel kindje bij de kraag pakt om dicht bij haar staan en wachten tot de auto weg gaat...

nou voor mij zijn dat tekens : even wachten want ze is pas met fietsje oefen/ en die 1 min of 2 min dat je moet wachten voor dat kindje bij de mama staat dat is toch geen probleem?
    Maar blijkbaar wel! voor somige *&@*! mensen wel...
    ik heb ook een moeder gezien die ook een kindje in de auto heeft dus ik dacht ooh die zal wel berip hebben maar helaas! :xbah bah

en ze was gevallen me kleine meid en de auto die zat de pushen Reed snel voor bij terwijl me dochtertje viel op grond omdat ze moeite deed om naar mij komen fietsen ...:x:x:x pfffff K*T Volk die altijd haast hebben of geen berip hebben voor 2 min dadelijk even praten met me manlief want dit blijf echt de hele dag in mn hooft zitten en strakjes ook nog 20 weken echo van onze tweeling!

sorry voor geklaag maar berijp me niet verkeert maar me dochtertje zal toch ooit moeten fietsen toch? en ze wilde zo graag en ze kan al goed fietsen aleen het is nog wiebelig ...en wat denk je ouderen mensen zijn ook wiebelig...of mensen die diep in het glaasje gekeken zijn ook wiebelig op de fiets.

...moet wel zeggen ik bleef gelukkig kalm : ik deed haar troosten en vertelen hoe dat gekomen is en als we thuis zijn (2min) een pleister op krijg en lekker Dora koekje(peperkoek)...van de schrik en nu zit ze op de bank ze is gelukkig weer vrolijk...echt sta je gewoon machteloos soms ..

.en vraagje aan ervaren moedes die kindje leer fietsen hoe doen jullie dat? als er ASO auto's zijn
    -kalm blijven
    -kindje roepen om naar mama komen
    -naar de Stoep vertelen

en wat nog meer...

zo ik ben deels me ei kwijt maar toch woeden en verdriet gaat echt samen nu :(:(bah zal ook hormonen zijn

2. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik ga alleen op rustige wegen met mijn zoon de weg op. Verder gaat hij alleen via de (gelukkig brede) stoep, via het park en aparte fietspaden. Op de rustige weg ga ik zelf breed genoeg fietsen zodat een auto er niet zomaar langs kan en manoeuvreer zoonlief even naar een plekje waar hij kan stoppen en de auto rustig kan passeren. Het is ook een 30 km zone, dus ze moeten al rustig rijden.

Laatst had ik wel een aso fietser die niet even kon wachten en haalde ineens rechts in, pal langs mijn zoon af. Zo'n kind ziet dat natuurlijk niet aankomen en schrikt zich een ongeluk. Toen ben ik wel even heel kwaad geworden. Niet dat dat heel veel zin heeft.

Het afgelopen jaar zijn we met de fiets met zijwieltjes en de loopfiets ook vooral veel bezig geweest met de veiligheid. Dus zoon mag vooruit (via de stoep en ik ben lopend), maar altijd wachten bij een oversteek tot mama/papa er is, samen goed kijken of er wat aankomt en dan pas oversteken. Goed opletten als er andere mensen zijn, auto's aan de kant staan etc. En nu is hij zelfs voorzichtiger dan ik, maar dat geeft. Ik zou dus gewoon nog niet zo snel de straat op gaan, als je het nog niet echt onder controle hebt.

3. 25012010

25012010 Niet meer actief

Ik woon in dorp en waar ik deed fietsen mag je ook maar 30 km zone...en op stoep zou ik willen maar de stoep gaat omhoog en omlaag en veel bulten ze moeten ooit niew stoep aan leggen maar dat doet gemeente niet zo snel jammer en mn dochtertje stop ook netjes als ze in de verte auto ziet en als ze na links of na rechts moet stop ze ook netjes

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

sorry, maar ik vind dat jouw dochtertje niet op de weg thuis hoort. Hier mogen ze pas mee als ze onder zijwielen netjes kunnen fietsen (luisteren, weet wat links/rechts is en daarop kan reageren). Dochter mag dus pas sinds dat ze 5 is op straat fietsen. Zoon kan ook goed fietsen maar met zijwielen en die blijft op de stoep. Stoepen liggen hier ook niet vlak.

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja vervelend maar goed je hoeft niet op een openbare weg te oefenen. Wij hebben vroeger ook leren fietsen op het pleintje achter ons huis. Pas toen we konden fietsen gingen we op het fietspad en langs de autoweg fietsen. Parkjes/pleintjes zijn de plekken waar je het hoort te leren. 1 tot 2 minuten wachten vind ik best wel lang trouwens, zo lang staat een stoplicht niet eens op rood.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik zou d'r met zijwieltjes nog niet op de openbare weg laten... Dan fietsen ze nog zoooo langzaam.

Aan de andere kant vind ik dat zo'n automobilist ook wel anders kan reageren eerlijk gezegd.

Maar goed.. Hier wordt (nog steeds trouwens) enkel op de stoep gefietst. Hier wel een 30km-zone maar echt niemand die zich daar aan houdt die hele 30km-zone voegt ook niks toe.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mee eens. En ze mogen van mij alleen mee als ze NAAST me kunnen en blijven fietsen en het bij kunnen houden. Naast me, tussen mij en de stoeprand.
    TS, zoals jij het beschrijft, achterom kijken en wachten op je dochter die van links naar rechts gaat, DAT is pas gevaarlijk.....
    Maar kan zijn dat ik het verkeerd lees. Je stukje is erg lastig te lezen door de ontbrekende punten:)

8. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik vind ook dat kindjes met zijwieltjes ( en dus niet goed kunnen fietsen) niet op de straat thuis horen. veel te gevaarlijk. en je kan niet van anderen verwachten dat ze overal rekening mee houden. dat zou wat zijn zeg.
    als ze wil oefenen, laat haar dan op de stoep fietsen en fiets zelf mee op de stoep of op de straat ernaast.

zie in je banner dat ze nog niet eens 3 is? dan hoort ze echt niet op de straat thuis, dat vind ik echt onverantwoord. en je kan de automobilisten wel de schuld geven als er wat gebeurt maar waar is jou verantwoordelijkheid als ouder? een kind van 3 leer je fietsen op een veilige plek en dat is niet op straat.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind dat als een automobilist of andere fietser zo'n kleintje ziet, er gewoon rekening mee moet houden. Maar ik zou me ook erg verbazen over iemand die met zo'n jong kindje al echt op de openbare weg gaat fietsen. Ze is er gewoon nog niet klaar voor.
    En je schrijft ook nog dat ze naar jou toe kwam fietsen. Dus je reed er niet eens naast? Dat vind ik echt gevaarlijk!

Ik zou voorlopig alleen op de stoep, pleintjes, brede / rustige fietspaden blijven met haar. En eventueel haar op de stoep laten fietsen en jij op je eigen fiets ernaast, maar dan op de weg.

10. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik heb heel veel begrip voor kinderen op de weg, stop altijd maar hier wou ik zelfs een beetje link van worden. Want idd zoals al geschreven word hoort je kindje nog niet op de weg met zijwielen en flink wiebelend. En dan zoals ook hierboven genoemd word naast je en niet achter je, je kan niet goed reageren als ze opeens voor een auto schiet, je kan d'r dan nooit meer pakken of helpen. Ik zou lekker oefenen en dan een fietspad op en later de weg. En als jij wilt dat ze achterop gaat dan zet je d'r toch gewoon achterop??

Succes met je 20 weken echo!!

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    #11 Jippie, 13 aug 2013
    Laatst bewerkt: 13 aug 2013
    Ik snap je ergernis, maar ik ben het met de andere dames eens. Een kindje op een fietsje met zijwieltjes hoort nog niet in het verkeer thuis. Zeker niet als mama er naast of voor fietst en nooit zo snel kan ingrijpen. Er voor fietsen is behoorlijk gevaarlijk! Een kindje van nog geen drie jaar vind ik daar zeker veel te jong voor. Ze heeft echt totaal nog geen inzicht in het verkeer en ze zal heus niet altijd luisteren, al denk jij van wel. Een kindje moet het natuurlijk leren, maar dat zou ik stap voor stap doen in een rustige omgeving zonder auto's en niet op de openbare weg. Ze moet eerst zelf meer inzicht hebben, in een rechte lijn kunnen fietsen, keurig naast je kunnen blijven zonder van links naar rechts te slingeren. Dus ik snap de ergernis van het overige verkeer ook.

Hier zijn we het laatste halfjaar echt bezig met samen fietsen op de openbare weg. Sinds vorig jaar april fietst ze zonder zijwieltjes. Ik ga nog steeds niet samen fietsen waar het heel erg druk is, puur omdat onze meid daar nog niet zeker genoeg voor is. Als het druk om haar heen wordt met auto's, wordt ze zenuwachtig. Dus langzaam opbouwen.

12. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik vind dat een kind eerst een fiets zelfstandig moet kunnen beheersen, dus goed kunnen fietsen zonder zijwieltjes, voordat hij/zij ermee op de openbare weg gaat.
    Ik hou als automobilist altijd extra rekening met kinderen op de fiets. Dus extra voorzichtig en rekening houden met onverwachtse bewegingen etc.
    Maar eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen om een kindje wat erg wiebelig is en ook nog met zijwieltjes fietst op de openbare weg te laten fietsen. Natuurlijk moet je oefenen met een kindje op de fiets in het verkeer maar dan wel als het kind op zijn minst zelfstandig kan fietsen.

13. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje fiets sinds kort zonder zijwieltjes en wij oefenen hier met fietsen in de woonwijk. Hier is t vrij rustig. Maar ik ga met hem nog niet de weg op richting 't dorp. Daar is hij nog veels te onbehouwen voor.

Ik vind ook dat je je dochter nog niet mee had moeten nemen. Ze is echt te jong hiervoor als je t mij vraagt en ook al rij je in een 30 km zone, een auto die met 30 km per uur tegen je dochter aan rijd wil je echt niet meemaken. Daarbij zit ze zo laag bij de grond nog. Te onoverzichtelijk.

Ik vind overigens wel dat die automobilist anders had mogen reageren, wat een hork zeg.

14. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Aso bestuurders, ik ben ook al vaak genoeg gesneden door automobilisten die nog even door rood de hoek om gingen terwijl ik met groen licht dat kruispunt over wilde steken. En wat denk je, vaak genoeg moeders met kinderen in de auto die kennelijk niet op tijd van huis waren gegaan....

De wijk waar we wonen is gelukkig rustig maar zal niet snel op de wegen eromheen gaan. Kan me zo goed voorstellen dat je ervan baalt! Hopelijk leert je dochter snel goed fietsen.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dit!
    Mijn dochter fietst al ruim een jaar zonder zijwieltjes, maar ik fiets altijd naast haar op de weg. Ook met opstappen en zeker met remmen.
    Alleen op aparte fietspaden laat ik haar wel eens stukjes voor me. Maar wel zodat ik genoeg tijd heb om haar in te halen voor we bijv een kruising oid naderen.

16. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Idd kind nog op de stoep laten fietsen.
    Als ze goed kunnen fietsen(zonder zijwieltjes ) en luisteren dan kunnen ze op de weg, maar er dan altijd links naast rijden (tussen de auto's en je kind). Zoals jij t nu doet; niet naast haar blijven is natuurlijk super gevaarlijk. Als ze valt kan ze zo onder n auto liggen, of deze nou snel of langzaam rijden.

17. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    @TS ben benieuwd wat je van onze reacties vind en of dit je kijkt op de situatie heeft verandert of niet.

18. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    En ik ben ook wel benieuwd wat je man ervan zei. Is hij het met jou eens of met de meeste dames hier, dat je kindje te jong is om op de openbare weg te fietsen?

19. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Mijn dochter van net 4 jaar fietst inderdaad op straat naast me. Maar fietst al bijna een jaar zonder zijwielen, slingert niet. Daarbij ben ik haar ogen. Ben continue bezig met:" Ik hoor een auto aankomen, die haalt ons dadelijk in. Gewoon rechtdoor blijven fietsen, dan schrik je er niet van". " we gaan rechtsaf, mama steekt de hand uit, dat hoef jij niet te doen, hou je handen aan het stuur, we nemen een kleine bocht rechts af, blijf maar naast me rijden". Ik ben bek af wanneer we thuis zijn, maar mi de enige manier om het haar te leren. Maar ze fietst al bijna een jaar zonder zijwielen.
    Met zijwielen vind ik echt te gevaarlijk, te meer ze dan ook niet goed (te rechtop) bochten kunnen nemen.

20. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik zit een btje met verbazing te lezen dat ze dus achter jou fietst ipv jij naast haar, en zeker als ze zo slingerd :$

Mijn zoontje fietst nu een maand zonder zijwieltjes en wilde al snel mee de weg op.. Ben gaan oefenen op rustige stukjes in het bos tijdens de vakantie.. Nu fietst hij al zelf hele stukken mee, en slingerd niet, en luisterd prima naar me..

Deel Deze Pagina