allergie testen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by ikke1981, Nov 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Hallo meiden,
    Hopelijk hebben jullie ervaring, eigelijk hoop ik het niet voor de kindjes, maar willen jullie wel de ervaring met mij delen.

Quinn bijft aanmodderen met zijn longen, en gezien zijn verleden kma, en 3 weken geleden ineens heftig reageren op marsepein wil de arts donderdag een uitgebreid testen op allergiën. Ben aan de telefoon eigelijk alleen vergeten te vragen hoe ze dit dus gaan doen bij een kind van 4 jaar.
    Wat ik heb begrepen is dat hij helemaal binnenste buiten word gekeerd qua allergiën, dus vind het heel erg spannend

Wie wil zn ervaringen met me delen

Alvast bedankt

2. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    helemaal niemand?

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ze zullen in eerste instantie een bloedtest doen en daarna eventueel een krastest. Hebben ze niet gezegd dat er een formulier klaarligt voor het lab oid?

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Ik denk dat ze het dmv bloedonderzoek doen. Mijn zoontje hebben ze nu getest dmv bloedonderzoek.
    Huidpriktest kan ook, of combinatie van beiden.

5. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Vanaf 4 jaar is het mogelijk om via een bloedtest (dus het afnemen van een buisje bloed) te constateren of er allergieen zijn. De zogenaamde phadiatop en rast bepaling.
    Ik verwacht dat je arts deze keuze heeft gemaakt.

Andere mogelijkheid is idd een test dmv krasjes. Hierbij worden druppeltje met allergenen op de onderarm gedruppeld en dan wordt er met een heel klein prikkertjes een krasje gemaakt.
    Ik voer deze test zelf uit bij oa kinderen en het gaat meestal best goed.

Ik zou zelf wel zeker de poli bellen en het navragen wat ik vind het erg belangrijk dat een kind voorbereid word op de handeling die gaat gebeuren.

Heel veel succes! Hopelijk weet je na de test meer.

6. zogelukkig

Idd; als je kind bijv. prikangst heeft, kan je een EMLA-pleister plakken, dat doen wij altijd. Het is nl. niet slechts 1 buisje bloed dat ze afnemen om te testen op allergieen!

Bloedtest kan trouwens op elke leeftijd uitgevoerd worden, hij kan ook bij een kind van 4 vals positief of vals negatief zijn. Maar een echte allergie komt wel naar voren hoor.

7. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Klopt, Devin heeft ook een voedselallergie test gehad een paar maanden geleden. Hij heeft antistoffen tegen Pinda's/noten. Maar hij kon niet zien of t in ernstige mate was of niet. Dat moet uit de praktijk blijken.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Zoonlief heeft een allergietest ondergaan toen hij 2,5 jaar oud was.
    Eerst een bloedtest, maar die uitslag is bij zo jonge kinderen niet altijd betrouwbaar.
    Vervolgens is er een huidpriktest gedaan. Dat gebeurde met een dagopname, ze moeten het kind nl een tijdje observeren na de test, voor hij weer naar huis mag.
    Op basis van de bloedtest bleek dat hij heel veel antistoffen aanmaakte op cashew, en een beetje op pinda.
    Die huidpriktest was meteen duidelijk: een enorme bult waar ze hem met cashew hadden geprikt, een wat kleinere bult op de plek van de pistache. En verder niks. Op pinda is hij 2 keer geprikt ivm de uitslag van de bloedtest, maar daar kwam geen reactie op.

De uitslagen van de beide testen werden met elkaar gecombineerd en daar kwam uit: allergie voor cashew en pistache, niet voor andere dingen.
    Dit najaar (een jaar na onderzoeken) is hij op controle geweest bij de allergoloog, maar dat was meer een formaliteit. Volgend jaar zal hij nogmaals worden geprikt, en zal worden gekeken of het zinvol is een longfunctieonderzoek te doen. Daar is hij nu namelijk nog te jong voor.

TS: gezien de heftige reactie op marsepein, zal er in elk geval worden gekeken naar amandelen, en dan vast meteen ook naar andere nootachtigen.

9. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt voor de reactie's

Ik was inderdaad vergeten te vragen hoe en wat, ging alemaal snel, Ik gok op een bloedtest dan want het is een normale afspraak zeg maar, eerst dus die test en daarna weer bij de longarts.

Wat zij zei is dat hij hij op huisstofmijt en toebehoren getest gaat worden en op voedsel. Maar het zou een uitgebreide test worden, omdat hij ook maar blijft kwakelen met zijn longen.

We zullen het zien

10. zogelukkig

Ze zullen wsl een van onderstaande bloedtesten doen:

1. Inhalatiemengsel: ImmunoCAP Phadiatop
    Bestaat uit een mengsel van de in Nederland meest voorkomende inhalatie-allergenen (huistofmijt, kattenroos, hondenroos, graspollen, boompollen, kruidpollen, schimmels) Indien deze test positief is, kan er vervolgens met specifieke allergenen vastgesteld worden voor welk allergeen je gesensibiliseerd bent. De test is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar en volwassenen.

2. Kinderscreening: ImmunoCAP Phadiatop Infant
    Bestaat uit een mengsel van inhalatie-allergenen en voedselallergenen die voor de Nederlandse kinderen het meest relevant zijn (koemelk, kippenei-eiwit, pinda, huistofmijt, kattenroos, hondenroos, graspollen). De kinderscreening is geschikt voor kinderen van 0-4 jaar. Bij oudere kinderen kan het inhalatiemengsel worden ingezet en eventueel een voedselmengsel.

3. Voedselmengsel: ImmunoCAP fx5
    Bestaat uit een mengsel van 6 voedselallergenen (koemelk, pinda, kippenei-eiwit, tarwe, vis, soja). Kan ingezet worden bij kinderen ouder dan 4 jaar. Bij volwassenen is deze test minder bruikbaar. In dat geval kan beter gekeken worden naar afzonderlijke voedselallergenen die de klachten veroorzaken.

Ik vind het alleen wel raar dat je dan niet nu alvast naar het lab moet, want de uitslag duurt ongeveer een week. Ik denk dus dat de longarts een andere test gaan doen.

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt voor de info.

Zover ik weet doen ze daar alles zelf, alle testen afnemen ect
    Quinn is onder behandeling in het Kinderhaven in Rotterdam, dat is een klein en kind vriendelijk ziekenhuis, is ontstaan uit de Sophia van Rotterdam en het havenziekenhuis

Share This Page