hoi meiden! was eigenlijk op zoek naar wat ervaringen van medemama's waarvan hun kindje 1 van de 2 doen of beide? vanaf welke leeftijd is het echt leuk? en ja de vraag wat is nou de leukste?? en word het straks niet erg druk van "niets" naar psz en nog 1 van bovenstaande activiteiten? hopelijk zijn er wat ervaringsverhalen, alvast bedankt allemaal!
Wat het leukste is is van zoveel afhankelijk...van hoe het gegeven wordt, maar vooral ook van wat je kindje het leukst vindt. Ik heb eerst met J. peutergym gedaan (van 1,5 tot 2 jaar oid) en doe nu een soort peuterdans (muziek en bewegen). Peutergym was hier vanaf 1,5 jaar (t/m 4) en het was heel zelfstandig. Daar kon ze dus gelijk op haar eigen manier mee doen. Peuterdans is hier vanaf 1 of 1,5 jaar oid en dan t/m 2,5 en dan een groep van 2,5 tot 4 jaar. Dit is meer groepsgewijs. J. zat eerst in de jongste groep en was daar één van de oudsten...dat was ook duidelijk te merken, de kindjes over de 2 deden amper mee en sommigen vonden het ook gewoon niet leuk. Nu zit ze in de oudere groep en daar doen bijna alle kindjes mee. Voordeel van heel zelfstandig is dat ze al snel mee kunnen doen, gewoon op hun eigen niveau. Voordeel van iets echt in een groep is dat ze veel voorbeelden hebben en daardoor ook veel leren. Als ik weer iets moet kiezen ga ik, denk ik, weer voor iets in een groep, maar of dat gym of meer dans is weet ik nog niet, ze vindt het allebei erg leuk. J. gaat daarnaast twee dagen in de week naar het KDV. Beetje vergelijkbaar dus met psz en iets er naast, denk ik? Is goed te doen: peutergym/-dans is ook met papa of mama (hier dan tenminste, heb ik ook bewust uitgezocht).
Wij zitten op ouder en kind-gym, we vinden het erg leuk! Dit is vanaf 2 jaar bij ons.. Maar je kunt bij de gym gewoon 2 gratis proeflessen doen, als je twijfelt zou ik dat bij beide doen!
dank jullie wel, ons meisje is behoorlijk jah hoe zal ik het zeggen? TE ondernemend? is dat het juiste woord? laat ik het zo zeggen dat ik het gevoel heb dat ze soms haar ei graag kwijt wil, klimt en klautert er lustig op los, en ik ben van mening dat mijn vensterbank daar niet de juiste plek voor is krijg soms een beetje het gevoel dat ze meer wil dan de vaste dingetjes zoals de kinderboerderij en de speeltuin, nu het kouder en natter word ga je daar ook niet dagelijks heen, dus zocht een nieuwe uitdaging. bedankt voor de tip van een proefles, ga straks eens googlen op iets bij mij ons in de buurt
Ik zit met mijn dochter van bijna 2,5 jaar op gym. Dit doet ze vanaf dat ze 1 is en ze is er helemaal weg van. Deze gym is tot 4 jaar en daarna is er weer een nieuwe leeftijdsgroep. Sinds deze zomer zit ze op de peuterspeelzaal en het gaat goed samen. Ze geniet onwijs van de gym en gaat er graag heen. Ze is daar lekker aan het klimmen en klauteren. Ze springen en hangen in de ringen daar! Spelen met hoepels en ballen! Ze is ook gek op dansen, maar zit er niet op. Is bij ons pas vanaf 4. Dus daar kan ik niet over mee praten. Kan alleen vertellen dat hier gym in de smaak valt !
Hier is de keuze uit ouder-kindgym vanaf 1,5 tot 4 jr, peuter/kleutergym vanaf 3 jaar en peuterdans vanaf 2 jaar, de laatste 2 met juffen en zonder mama. Met dochter met 2j10 mnd op peuterdans gaan kijken, ze danst heel graag thuis, maar daar vond ze er geen klap aan en wilde niet mee doen. Daarna met 3 jr gaan kijken op de peuter/kleutergym en dat vond ze erg leuk. ik zocht juist iets zonder mama, omdat ze altijd bij mij was (ik ben gastouder en er zijn dus wel andere kinderen, maar mama is er ook altijd). ik wil nu zoonlief loopt met hem gaan ouder-kindgymen. Hij is 10 keer ondernemender dan zuslief en klimt overal op en kan het nog ook.
Inge zit op peutergymmen, vindt het erg leuk maar het is wel erg zelfstandig. Er worden een aantal dingen klaar gezet in de gymzaal en dan mogen ze daar wat rond rennen. Soms nog samen wat zingen en dansen maar het grootste gedeelte is het zelfstandig iets doen. Het is hier van ongeveer 1,5 tot 4 jaar. Inge is 3,5 en de oudste van het groepje. Verder zitten we ook nog op peuterzwemmen, daar is het meer in leeftijdsgroepen ingedeeld. Dus ook de activiteiten ook meer op de leeftijd gericht. De andere dagen van de week zit ze op het kinderdagverblijf. Dus we hebben een aardig druk werkprogramma maar dan kan ze er vast een beetje aan wennen voor als ze straks na de kleuterschool gaat.
dank jullie wel dames!! heb hier echt iets aan, fijn om deze ervaringen te lezen, maar lees wel vaak dat het peutergym al vanaf 1,5 is dus daar gaan we eerst eens naar op zoek, dansen is hier in de regio pas vanaf 2,5/3 jaar dus daar moeten we nog even op wachten
wij zitten ook samen op ouder&kindgym. Sinds ze 1,5 was, maar toen was ze eigenlijk nog een beetje te jong, niet dat ze het niet snapte maar ze wilde niet met de groep meedoen. Ze is nu ruim 2 en sinds de zomervakantie begint ze eindelijk wat meer met de groep mee te doen. maar we vinden het erg leuk en ze leert echt leuke dingen.
Het lijkt mij ook heel leuk, maar hoe doen jullie dat met jongere broertjes of zusjes? Heb hier een peuter van 3 die het prachtig zou vinden, maar om nou weer oppas te gaan zoeken voor mijn dochtertje van 1 omdat ik zo graag wil gaan gymen met de oudste??
Bij de peutergym hier gingen jongere broertjes en zusjes over het algemeen gewoon mee. Die lagen/zaten dan in de kinderwagen of ergens in de zaal tot ze oud genoeg waren om mee te kunnen doen.
hier worden ook baby's gewoon meegenomen, die liggen dan op een speelkleed o.i.d. in het toestellenhok.
@brandweer.. Ik neem mijn dochtertje van 1 ook mee, sinds ze loopt doet ze gewoon heel de les mee. Gaat prima! Soms natuurlijk wel iets drukker want je moet er 2in de gaten houden!