Oudercommissie Peuterspeelzaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Charlie007, 8 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi meiden,

Mij wordt steeds gevraagd of ik in de oudercommissie wil van de PSZ. Mijn dochter is net begonnen in januari.

Ik kan globaal wel raden waar de vergaderingen over gaan, meedenken en besluiten en dat dat niet veeleisend hoeft te zijn maar het voorbereiden voor pasen en zomerfeesten? wat moet ik me daarbij voorstellen? Zit ik dan hele avonden dingen zelf in elkaar te knutselen en MOET je bij al die feesten zijn zelf (zijn bijvoorbeeld met pasen op vakantie)?

Volgens mij is zo'n commissie altijd meer dan je denkt. Wie heeft er ervaring en wil dat met me delen?

Alvast bedankt!

Charlie

2. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    nee je hoeft dan niet overal zelf bij te zijn. Het is ook niet alleen voor dat soort dingen.
    Je bent ook betrokken bij de beslissingen die genomen moeten worden op een psz. Als oudercommissie kun je dan adves uitbrengen aan t bestuur enz. Ligt een beetje aan de grote van de psz of organisatie.

3. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Als je er niet negatief tegenover staat, dan kun je toch gewoon vragen wat er zo ongeveer van je verwacht wordt?
    Dan kun je daarna altijd nog beslissen of je het doet of niet.
    Vaak raak je wel veel meer betrokken bij een organisatie of school, als je werk achter de schermen doet.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hie rdoet de oudercommissie de ideeen vooral

En ja ze helpen ook mee met vanalles... zo is mijn man sinterklaas geweest terwijl 2 andere mensen uit de oudercommissie zwarte piet waren.
    Maar voor allerlei andere dingen vragen ze gewoonv rijwilligers bij ons.
    Zo heb ik met kerst allerlei knutseldingen zitten uitknippen..
    kerstbomen, kerststerren etc..
    (maar ik ben dan ook geen lid van de oudercommissie.. er hing gewoon een papier "wie wil er helpen?" en dat heb ik gedaan.)

Overigens als ze het je steeds vragen.. kun je toch ook gewoon vragen wat het precies inhoud en vertellen waar je bedenkingen liggen?

5. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    hier is het zo dat als je in de comissie zit, er wel wat van je verwacht word, maar niets verplicht.
    Zo word er verwacht dat je bij veel vergaderingen aanwezig bent, maar kun je een keer niet is dat ook geen ramp.
    Knutselavonden, dan ga je savonds wat nieuwe activiteiten voor de kids in elkaar knutselen.
    De zomerfeesten word wel van je verwacht dat je daar een rol in speelt door middel van te helpen bij een bepaald onderdeel.
    Maar vergaderingen zijn ook heel leuk, je kunt je ideeën op tafel gooien, mee beslissen en hier word er ook aan activiteiten voor de commissie gedacht.
    Zo gaan we met de oudercomissie zondag high-teaen bij een restaurant. en we gaan in april bloemschikken.
    Ach ik vind het wel leuk hoor, beetje inspraak, en je leert iedereen kennen, erg gezellig !

6. Charlie007

Hee meiden,

Bedankt voor jullie ervaringen. Het geeft nu een duidelijker beeld. Ja ik heb ook wel een overzicht thuis van wat het allemaal inhoud maar ik heb altijd het gevoel dat niemand mee wil doen omdat er meer bij komt kijken dan je denkt. Vandaar mijn vraag. Ik bedoel, ze zoeken per groep 1 iemand uit 14 ouderstellen en dan vragen ze mij omdat wij nieuw zijn maar dan denk ik: heb je dan niemand uit die 14 stellen en waarom??

Ik ga er nog eens over nadenken en anders meld ik me in de zomer aan voor een jaartje, dan valt het wel mee. Eerst eens kijken of we zwanger raken en hoe ik me dan voel...daarom ben ik ook een beetje huiverig om meteen ja te zeggen. Ben sowieso niet de meest energieke.

Groetjes, Charlie

7. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    ik snap je goed hoor !

Wil er nog wel even bij melden, dat ze dan uit die 14 stellen inderdaad niemand hebben.. en dat is niet om het feit dat het veel werk is, maar veel ouders hebben er gewoon geen zin in.

Mijn mening is dan, draag gewoon je steentje bij.. zo hoort het immers, er komen op de basisschool ook momenten dat je je toch echt zou moeten inzetten voor de school of je eigen kind. Het hoort er een beetje bij. Maar de ouders van tegenwoordig hebben gewoon altijd haast, en geen tijd..

Bij ons in de oudercomissie kunnen we ook geen leden krijgen omdat niemand wil, Maar als iedereen afhaakt, wie zorgt er dan voor leuke activiteiten ook voor jou kind ?

Ik snap je heel goed hoor, begrijp me niet verkeerd ik dwing je nergens toe ;) wilde gewoon even mijn mening neerzetten, omdat ik zie hoe het op onze speelzaal gaat.

8. Charlie007

Hoi Silaah, je hebt ook helemaal gelijk hoor, het komt mede door de ouders dat het een succesvolle en leuke tijd is voor de kindjes.

Bij mij speelt een beetje mee dat ik niet makkelijk nee zeg en dan bang ben dat ik straks zo'n beetje in mijn eentje zo'n zomerfeest zit te regelen. Ben op die manier aan een enorme werkgerelateerde burnout gekomen een paar jaar terug omdat iedereen al het werk naar mij toe schoof. Ik heb gewoon niet zo mijn mondje mee en laat me makkelijk ringeloren. Daarom weet ik niet of ik er voor moet gaan. Klinkt in de oren van anderen ongelooflijk en kinderlijk maar zo is het voor mij nou eenmaal. Mijn probleem dus en daarom zeg ik nu even nee uit zelfbescherming. Door die burnout ben ik namelijk nog steeds heel snel moe enzo en met een (hopelijk) aankomende zwangerschap weet ik niet of ik het zou redden.

Dat soort dingen zeg ik natuurlijk niet zo graag tegen zo'n juf, veel te persoonlijk maar goed. Hopelijk vinden ze voor nu even iemand anders.

Maar ik begrijp goed wat je bedoelt. Zal me ook zeker inzetten mochten er intekenlijsten verschijnen op het bord voor verschillende acitiviteiten.

Charlie

9. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    hier aangemeld om in de oudercommissie te gaan van kdv.

is heel leuk en wat handig kan zijn is dat je wat meer te vertellen hebt.

Deel Deze Pagina