Onze dochter wordt in augustus drie jaar. Ze duimt best veel overdag vind ik zelf. Zodra ze zich verveeld, als ze tv kijkt, etc. Voor haar gebitje zal dit niet ideal zijn en ik overweeg daarom om het af te leren. Maar hoe pak je dat aan?
Ik ben met dezelfde vraag bezig. Zie mijn post http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/522771-afleren-vingerzuigen-3-jaar.html Hier lijken pleisters overdag goed te werken. In de nacht dus niet.
Hier ook een duimer en als ie te pas en te onpas z'n duim in z'n mond doet zeg ik 'niet duimen' en dan zegt ie 'duimen in bed'...'s nachts afleren is lastiger maar ook niet echt nodig vind ik. Ik leg dus uit dat ie alleen in bed mag duimen/bij moeheid.
Moeilijk, heel moeilijk... Overdag zou ik er zoveel mogelijk voor proberen zorgen dat ze niet aan duimen toekomt, dus bezig houden, iets in de handjes geven. Verveling voorkomen misschien? Ikzelf heb vrij hardnekkig geduimd, ben er pas vanaf geraakt toen ik een jaar of 14 was, tanden staan gelukkig gewoon netjes recht, maar bij mij moest de klik uit mezelf komen. Mijn ouders hebben in die jaren echt alles geprobeerd. Zelfs van die nagellak met een vies smaakje deed niets, stak mijn duim alsnog gewoon in mijn mond. Ik draaide er trouwens ook bij in mijn haar, met als gevolg dat ik knopen maakte die ik dan los trok en had dus heel wat kale plekken. Blij dat die tijd achter me ligt Ik duimde trouwens omdat dat me rustig maakte, misschien is dat bij je dochtertje ook zo en kan je dat ritueeltje vervangen door iets anders?
Zo hebben wij het ook gedaan (hij was toen bijna 3) en binnen een paar weken was ie er 's nachts ook vanaf (ging helemaal vanzelf) De jongste duimt ook (wel minder) maar die proberen we ook alleen 's avonds te laten duimen en dat lukt vrij goed