Dat vind ik ook, maar als ze 3,5 jaar zijn geweest weten ze wel een beetje wat wel en niet mag. Zoals met de zitzak waren ze 3 en 4 jaar. Ik snap ze ook niet dat ze niet in de gaten houden wat de kinderen doen vooral omdat hun kinderen altijd van dat soort dingen uithalen.
Tja mijn kinderen zouden dat ook kunnen doen, zo ondernemend/nieuwsgierig zijn ze wel. Ik prober er wel voor te zorgen dat ze niet zover kunnen komen. Nou ja, hier is ook weleens de vloer ondergekleurd (tja ik moet weleens naar de wc )en heb ik mijn dochter weleens van het aanrecht af moeten plukken, omdat ze doekjes uit het bovenste kastje wilde pakken. Toen was ik nl bezig met mn (andere) spugende kind en dochter dacht: ik ga mama helpen.
Dat is in mijn ogen niet opgevoed.... Vraag me eerlijk gezegd af waar die ouders mee bezig zijn. Ik zie een moeder/vader achter de pc voor me bezig met een een of ander spel en 4 kinderen die ondertussen het huis afbreken.... Kom op zeg hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat die kinderen bij een frituurpan kunnen??? En een zitzak leeghalen? Of kamer ondersmeren met tipex? Dat doe je niet terwijl mama aan het plassen is hoor!
Ik vind dat onopgevoed én onoplettend van de ouders. Kinderen weten meestal best snel wat wel en niet mag. Het ergste wat ze hier regelmatig doet en waar dus ook regelmatig straf voor krijgt is stiekem snoep pakken. Ze zegt het daarna wel zelf altijd, maar als ik een keer heel duidelijk ben geweest in niks meer snoepen en ze doet het toch is het straf.
Ik denk dat het aan gebrek aan toezicht ligt. Je kunt niet alles voorkomen, maar wel veel. Hier hadden ze een half pak bloem te pakken gekregen terwijl ik 3 meter ervandaan was... hun helemaal onder de bloem, de speelhoek. Ze wilden brood bakken. Ik heb nu even te kampen met slaapgebrek ivm een baby, en heb wat moeite met opstaan, vooral in de weekenden. Tja, als ik dan in slaap wal terwijl de 2 oudsten wakker zijn, kan ik wel wat verwachten. Gelukkig vallen ze niet in herhaling, maar wat hier al is gebeurd: met marker aan de gang gegaan (elkaar onder gekladderd en de muren en vloer), 2 flessen douchegel in de douche leeggegoten, een pak chocopops over de vloer (vanmorgen). Tja, dat is toch mijn eigen schuld. Ik had beter moeten opletten. Natuurlijk wordt ik wel een beetje boos en krijgen ze straf (want: hoe bedenk je het?), maar ik had wel zelf beter op moeten letten.
Veel van die dingen vind ik meer klinken als ouders die totaal niet opletten. Ik heb ook bijzonder ondernemende kinderen en zo lang ze zo klein zijn dat ze 'nee' nog niet kunnen onthouden, moet je gewoon ogen in je achterhoofd hebben. Zelfs met mijn jongste, die is net 1, weet ik al dat als het te lang stil is in het hoekje waar hij zit, ik even moet gaan kijken wat hij daar uitspookt. Want man oh man, wat kan zo'n dreumes een ongein uithalen als je niet oplet!
Klinkt vooral alsof de ouders niet goed opletten. Weet ook niet of ze er überhaupt wat van zeggen als hun kinderen zoiets doen. Sommige dingen vind ik gewoon peuterkattenkwaad, zoals chocola ofzo uit de kast eten. Alles onder de tip-ex smeren, nou, dat weten ze toch echt wel op die leeftijd dat dat niet mag. Net als eerder gezegd, hoe kunnen ze bij die frituurpan komen, dat soort dingen zet je toch uit de buurt van kleine kinderen.
Mijn mening: voeding, maar geen 'op'voeding. Onze zoon is vorige maand twee geworden. Hij is ook erg ondernemend, maar het is meestal wel zo dat wanneer ik zijn naam roep of 'uh', 'denk erom' ed. zeg, dat hij meteen z'n handjes terugtrekt. Ikzelf ben vanaf het begin af aan heel erg consequent en strikt geweest. Mijn mening is dat kinderen juist structuur en regels nodig hebben en dat de ouders ook consequent zijn. Wanneer het 'nee' is, moet het 'nee' blijven en geen 'ja' worden omdat hij/zij doordramt. Het hoeven geen soldaatjes te worden die in de houding gaan staan, maar ze moeten weten wat wel en niet kan. En dit kan gewoon niet!