Hoi allemaal, onze dochter is een pienter en ondernemend typje. Vanaf haar geboorte heel snel met alles. Ze zag er ook al heel snel niet meer uit als een baby, vergeleken met andere kindjes. Ook gedroeg ze zich al snel niet meer als baby. Ze is nu ruim 2, en kan dus al tellen tot 10, bijna foutloos!! Zijn er meer kindjes die dit kunnen? is dit "normaal"? Ik ben er best trots op en hoop ook voor haar dat ze straks goed kan leren op school, aangezien ik niet zo'n ster was in de schoolbanken. Mijn man overigens wel, die heeft een veel hoger leernivo dan ik. Nou ja, vraag me af of er meer peutertjes tot 10 kunnen tellen of andere "bijzondere" dingen al kunnen!
Kinderen tellen op jonge leeftijd mee met de melodielijn. Ze hebben nog geen getalbegrip maar ze horen de getallenlijn vaak voorbij komen. Een soort automatisme zeg maar. Je telt als ouder vaak zelf en kinderen horen het in liedjes en filmpjes. Het zegt nu niet veel over de intelligentie. Maar leuk is het altijd natuurlijk!
Sluit mij aan bij mijn voorgangster. Ze leren dit over het algemeen vrij makkelijk omdat het een soort riedeltje is. Op een gegeven moment weten ze bijv ook dat ze 2 jaar zijn (of 3) maar zegt het ze nog niet zoveel. Ik merk nu bij onze jongste dat er de laatste maanden ook echt getalbegrip bij komt kijken: voorwerpen tellen (en waar ligt meer) etc.
Ze moeten het maar kunnen! Ik vind het wel knap hoor. Leuk om er een soort spelletje van te maken. Mijn dochter ging altijd alle huisnummer oplezen waar we langs liepen smorgens naar school toe. Denk niet dat het veel zegt over intelligentie nu al. Loopt ze ook met andere dingen voor? Onze dochter kon bijvoorbeeld ook alle kleuren al ook verschil met donkere en lichte kleuren. Tellen tot 20 heel snel. Zindelijk met 2 jaar. Praten duurde wat langer, maar wel ineens heel goed. Etc... Nu op de basisschool gaat ze nog sneller. Maar ik besef mij dat het nu ook nog weinig zegt ze is nu 4. De tijd zal het leren.
Hangt af. Of ze zegt het na of ze telt echt? Ik herken dat wel in elk geval wat je zegt over dat "niet als baby" etc. Ook tellen maar met tellen bedoel ik dus echt tellen: ze zit 3 paarden zegt: 3 paarden. Tot 5 kan ze dat als ze ziet 5 visuele voorwerpen: zonder zeggen 1-2-3-4-5 maar gelijk "5" ze laat het ook gelijk op hand zien. En zo gewoon nazeggend tellen bijv stappen of stokjes achter elkaar getallen kan ze al lang nog tot 2 jaar.. Ze weet ook visueel cijferst aan getal koppelen. Ze kan ook optellen 10 bloemen cijfers achter elkaar. Ik denk dat als kind voorloopt dan loopt hij ij alles voor en is net anders dan andere. Ze denken wat anders is mijn ervaring. Hier va 1.5 jaar ze kent alle tegenovergestelde dingen zoals links en rechts?, boven/onder, klein/groot etc. Leek mij niet moelijk dat ik zei dat gewoon dat links is hier-rechts daar. Ze wist dat gelijk. Denk hangt ook af hoeveel je kind kan onthouden en concentreren op dingen.
Dat kon mijn dochter ook! Nu tot 20 (net 3). Maar alsnog heel knap hoor! Ik heb zelf geen idee wanneer ze dat horen te kunnen
Mijn oudste zoon kon toen hij 2 was tot 20 tellen en mijn jongste van 2,5 kan dat ook. Ze tellen ook echt. Is niet dat ze automatisch het meezingen of opzeggen. Wanneer ik vraag aan de jongste hoeveel vingers steek ik op, telt hij echt. Mijn oudste deed het idd ook met huisnummers. Alles opnoemen, nu is hij vier en telt hij tot 100 en kan okk verder tellen tot 1000 ( dus 200/300/400 etc). Verder kan de jongste ook abc zingen en weet de letters abc ook aan te wijzen. Praat superveel en duidelijk.
Heel knap! Maar telt ze het als liedje of echt aanwijzend tellen? Mijn dochter telde namelijk voordat ze 2 werd, aanwijzend tot 10. Dus al echt getalbegrip. Het bestaat wel.
Onze dochter telt (bijna) foutloos tot 10, ze is 22,5 maand.... Ik vind het inderdaad super leuk natuurlijk...Verder sluit ik me aan bij mijn voorgangsters..... Ze kent de woorden, daarmee is het wel gezegd... Inhoudelijk weet ze echt niet wat dat betekent... Maar... natuurlijk mag je er trots op zijn!!
Een vriendin van mij heeft 2 dochters. De jongste telde tot 10 met 1 jaar. W kon een paar woorden vertalen in plaatjes ( aanwijzen ) en sprak een paar woordjes. Ik dacht toen dat het normaal was..maar onze dochter deed het pas vanaf 1.5/2 jaar ( niet alles tegelijk) tot 10 pas met 2
Ons meisje is net 3 en kan tellen tot 20. In het Nederlands en Engels. Kan de wielen van de bus in het Engels zingen en nog een aantal andere liedjes. Of ze daarom slim(mer) is....weet ik niet. Ze leert veel van de Ipad. Neemt niet weg dat het knap is.
Onze zoon kon voor zijn 2e verjaardag al tellen t/m 10, ook tellen en aanwijzen tegelijk. Toen hij 2 werd herkende hij ook al alle getallen t/m 12 door elkaar. Met 2,5 kende hij alle kleuren en deze vormen: cirkel, driehoek, vierkant, ovaal, ruit. Helaas heeft hij wel een taalachterstand, hij is nu bijna 3.5jaar en maakt nog 3 en 4 woordzinnen. Kent nu ook 3 letters en kan ook tellen en diverse liedjes in het Engels (en Nederlands natuurlijk ).
Mijn dochter doet het ook al een tijdje. Als ze 2 paarden ziet zegt ze ook: twee paarden. Ziet ze en meer als 2, dan zegt ze: veel paarden mama
Onze dochter kon dit ook op die leeftijd, ook herkende ze de cijfers. Ik was er ook heel trots op. Geen idee in hoeverre het 'normaal' is, niet heel abnormaalmaar daarom mag je er natuurlijk best trots op zijn
heel goed hoor dat ze dat al kan! het is heel fijn als je ziet dat je kindje steeds meer kan en je soms versteld doet staan. denk dat ieder kindje zn eigen ontwikkeling doormaakt. wellicht als je denkt dat ze verder is dat je wat meer dingen kan aanbieden als leerstof, ze zuigen de informatie echt op. dochter van 4,5 liep ook ver voor op cognitief vlak. ze zit nu in groep 1 en krijgt extra werk vanuit de plus klas. ze leert al letters herkennen en schrijven, tellen in het engels, sommetjes maken. ze zit bijna 2 jaar verder als dat ze is. alleen haar sociaal emotionele gedrag loopt erg achter en daar moeten we nog hard aan werken. zoontje van ruim 2 heeft nergens interesse in, alleen zn auto;s en treinen. die kan nog niet tellen, spreekt maar met 3 woorden in een zin (als hij dat al doet) .
dl doet dat ook, maar is wel slordig nog. Tot 6 weet ze denk ik echt hoeveel het is (we hebben een spel met fiches, en de laatste dagen telt ze de pepernoten die ze krijgt ), en tien is vooral heel veel
Volgens mij is het heel normaal hoor. Hier een zoon van net 2 die telt en bijv de dagen en kleuren. Is gewoon omdat hij dat ook leert op de psz. Ik vind het iig niet zo spannend.
Mijn dochter kan dit ook. Ze noemen dit akoestisch tellen. Het is een onderdeel van het leren tellen.
Hier ook. Eerst tot 6(we tellen altijd de vitamine druppels ) en vlak voor haar verjaardag tot 10. Verder kent ze vrijwel alle kleuren, dieren en is ze erg bezig met tegenstellingen. Ook zingt ze vrij vlot liedjes na. Ook boekjes kent ze snel het verloop van. Iedere 3 weken haak ik boekjes bij de bieb (5 stuks) en na een dag of 2 heeft ze al in de gaten als ik wat zinnen probeer over te slaan Knap ja, bijzonder.. Valt wel mee denk ik.