Peutermeisje van 2,3 jaar kan al tellen tot 10!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nora1983, 18 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Mijn dochter vind cijfers en tellen heel interessant, herkent ook cijfers (ze roept als ze een cijfer ziet, een willekeurig cijfer maar ze herkent het dus wel als zodanig).

Ze telt op haar manier, niet foutloos overigens, vaak 1 - 3 - 5 - TIEEEENNNN (vooral die 10 vind ze reuze leuk :D) en sinds kort telt ze met haar vingertjes. Maar echt foutloos tot 10 tellen .. nee, dat lukt haar niet.

Kleuren kent ze wel (veel kleuren trouwens), dieren (en hun geluiden), vormen (vierkant, driehoek, ruit, hart, cirkel, rechthoek) en spreekt met korte zinnen (4 a 5 woorden).

Ze kent ook woorden die ik echt bijzonder vind. Vandaag bij het consultatiebureau zag ze voetjes staan op de grond (waar ze moeten gaan staan), ze wijst ernaar en zegt ... voetafdrukken ...:$. Van alle woorden die ze kent, had ik niet verwacht dat die in haar repetoire zou zitten .....:D

2. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Mijn dochtertje telde toen ook tot 10. Ze telt nu foutloos tot 16 en met een beetje sturing tot 20.

3. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ze is vlot, maar dit valt nog wel onder normaal.
    Hier deden de kids dat ook allemaal rond die tijd. Evenals alle kleuren kennen voordat ze 2 werden. Snel, maar niet heel bijzonder.

Kunnen tellen is op zich niet zo boeiend. Kinderen nemen riedeltjes die je ze aanleert heel gemakkelijk over. De meeste kinderen die kunnen tellen, snappen daar verder helemaal niets van: er is geen getalsbegrip.
    Als ze dat ook kunnen, 3 blokjes zien en benoemen dat ze 3 blokjes zien, of 5 blokjes zien en dat aantal benoemen, dan is dat wel heel vlot.

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Hier ook. Filmpjes op youtube zijn veel in het engels. Jongste kende dus al heel snel alle kleuren zowel in NL als in engels. Dat deden de oudste 3 niet, (die kenden de kleuren enkel in NL, derde kende door Dora op een gegeven moment wel ook cijfers en kleuren in engels), maar die hadden nog ook youtube nog niet zo tot hun beschikking.
    't Is maar net wat ze aangeboden krijgen :)

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hier begon dat ook vroeg dat tellen. Leuk is dat he?:)

Nu is ze 3 en telt zelf tot 20, en met een beetje hulp tot 30. Engels telt ze zelf tot 12. Kleuren kent ze ook allemaal al sinds ze 2 is en nu begint ze met "rekenen" en "schrijven". Ik heb van die speciale Werkboekjes voor haar hiervoor.

Denk dat ze ook een heleboel oppikt van de tv en spelletjes op de telefoon. Zitten toch wel veel dingen tussen waar ze (onbewust) van leren.

6. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ze telt inderdaad "echt". Als ik vraag hoeveel wielen er aan onze trekker zitten(we hebben boerderij), loopt ze er langs en telt 1, 2, 3, 4. Dus, ik denk dat het geen riedeltje is zoals sommigen zeggen.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Leuk toch.
    Hier kan hij tot 15 'tellen'
    Echt bewust tellen tot 2. Dus echt de aantallen weten. Tot 3 begint nu stilaan te komen.
    daarstraks zei hij "een blauwe auto" en een minuut later "daar nog een blauwe auto dus 2 blauwe auto's"
    Vond ik wel al heel knap van hem, zeker omdat hij die 2e blauwe auto een minuut later zag :)

8. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat dit best gemiddeld is. Vooral als ze achterelkaar opzeggen.

Onze zoon heeft de cijfers door elkaar geleerd, op de afstandbediening, haha. Hij herkende ze ook door elkaar heel goed op die leeftijd. Letters trouwens ook.

Misschien leuk om dat als volgende stap te gaan doen met je dochter. Ze pikken snel dingen op. En als ze het ook nog leuk vindt, zou ik het haar zeker leren.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat is ook aan te leren: gewoon paar keer tellen met je kind en dan doet hij dat ook maar of hij dat begrijpt is anders natuurlijk..
    Ik vind zelf het gewoon "benoemen" niet "tellen"
    Neemt niet weg dat het wel knap is op 2 jaar maar niet bijzonder vind ik ik denk veel kunnen dat maar niet iedereen natuurlijk.

Mijn dochter ziet 4bomen en telt niet(benoemt niet) ze zegt gelijk: kijk! Vier bomen!! Vier! En laat gelijk 4 vingers zien.
    Maar dat vraag: hoe oud ben je? Twee! Of 2 vingers laten zien als je dat vraagt is gewoon aan te leren en vaak begrijpt kind niet dat 2 is minder dan 3 etc nog. Maar komt nog ;) kan heel snel gaan!

10. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Knap! Mijn dochter telt vanaf dat ze ze 1.5 is ongeveer tot 10, nu inmiddels tot 20. En dan inderdaad echt tellen, niet "zingen".

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ons zoontje kan ook tot 10 tellen en hij telt de dingetjes in een boekje bijvoorbeeld. Af en toe maakt hij een fout maar hij vindt niets leuker dan tellen en samen tellen. Maar of het goed is weet ik niet, tenslotte moeten ze niet sneller gaan dan hun leeftijdsgenootjes. Straks gaat hij zich in de klas vervelen, dus ik probeer het niet al te veel te stimuleren.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Serieus? Ik schrik hier wel eigenlijk van dat je je kind niet stimuleert het beste uit zichzelf te halen. Tegenwoordig zijn veel scholen wel zo uitgerust dat ze kinderen met een voorsprong goed kunnen helpen. Wij zoeken er zelfs een school op uit (geen idee of dat nodig is, maar mocht dat zo zijn weet ik dat ze niet van school hoeft te wijzigen). Mijn man is bovengemiddeld intelligent en die heeft idd een vreselijk schooltijd gehad maar vroeger werd daar minder tot niets mee gedaan. Dat weerhoudt hem en mij er toch echt niet van om Eva te stimuleren hoor.

En naast school kan je een kindje wat voorloopt thuis ook een hoop uitdaging bieden.

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als je het beste uit je kind wil halen, kan je beter b.v. z'n creativiteit en zelfstandigheid stimuleren. Tellen leren ze op school wel.
    Kinderen met een voorsprong krijgen voor zover ik zie wat extra werkjes op school. Verder gewoon dezelfde leraren etc, dus niet een tovermiddel waardoor school opeens elke dag een uitdaging gaat worden.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het een sluit het ander toch niet uit?? Ik snap gewoon niet dat je "moedwillig" niet je kind stimuleert omdat je bang bent dat je kind zich gaat vervelen. Een kind dat slimmer is dan de rest dat geen stimulatie heeft of krijgt ... DIE gaat zich pas vervelen.

Eva telt wel, en wij "oefenen" daar wel mee hoor. Tijdens lezen (hoeveel pruimen heeft Rupsje Nooitgenoeg op?), tijdens het wandelen. Niet omdat ze dat MOET van mij, maar omdat ze daar zelf mee bezig is. Hetzelfde met kleuren, vormen, woorden ...

En wij zoeken gericht op scholen die wel het extra deel kunnen bieden, dus het is maar net waar je naar zoekt ;)

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar meetellen in een boekje doet iedereen; ook pokidi25, schrijft ze.
    Naar wat voor 'extra deel' ben je dan zo gericht op zoek?

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, maar ze stimuleert het niet ... want stel je voor dat het kind slimmer is ... Eva favoriete spelletje momenteel is Loco. Ze heeft de boekjes vanaf 2 jaar, maar ook die vanaf 3. Die van 2 jaar was ze namelijk in 1 middag doorheen. En die kan ze niet allemaal, maar gezien haar leeftijd doet ze het hardstikke goed met die wat moeilijkere boekjes. En voordat iedereen denkt dat wij ons kind drillen ... ze komt zelf met de boekjes van Loco aan en vraagt of we gaan "pelen" :)

Wij zoeken een school die actief bezig is met kinderen die meer stimulatie nodig hebben (net zoals ze kinderen die wat moeilijker meekomen ook de juiste hulp bieden, is namelijk net zo belangrijk). Dat kan zijn door een aparte (actieve) plusklas (dus niet een extra lesje door de leerkracht alleen), door de manier waarop zij onderwijzen, extra buitenschoolse activiteiten, sport en spel, uitstapjes ... dat soort dingen. Wij gaan niet primair voor de school die het dichtst bij is ;) maar voor een school die, ongeacht hoe Eva het gaat doen, kan bieden wat ze nodig heeft, zonder dat we op zoek moeten naar een andere school met alle problemen van dien

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Kinderen die er aan toe zijn leren het toch wel, daar hoef je echt niets extra's voor te doen...

Hier ook een school die actief is in leerlingen aanbieden wat bij ze past. En dat kan variëren van wat extra en andere werkjes tot meedoen in de plusklas tot één of meerdere dagen in een speciale klas onderwijs volgen (met andere kinderen die dat nodig hebben).

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    O, zeker! Het verbaasde mij gewoon hogelijk dat je op voorhand al roept "we stimuleren het niet, want stel je voor dat ..." Good ol' fashion Hollandse dubbeltjes-mentaliteit ;)

19. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Mijn zoontje telde 3 maanden terug ook tot 10. Niet in melodie. Als ik vraag tel eens vanaf de 4 door naar de 7 of tel vanaf 2 door naar 10 dan lukt dat ook. Ik weet zeker dat het bij hem geen aangeleerd riedeltje is want als hij voorbeeld 3 mensen op tv ziet dan zegt hij kijk mama, zij zijn met zijn drietjes.

20. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Leuk he! Met 2,5 jaar hier tot 20 tellen.
    En voorwerpen aanwijzen en getal erbij benoemen kon ze op die leeftijd tot 12.

Hoe ze het geleerd heeft... geen idee.

Deel Deze Pagina