Peutermeisje van 2,3 jaar kan al tellen tot 10!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nora1983, 18 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Stimuleren is altijd goed minst is niet in strijd staat van wat kind wil en niet tegen zijn zin gaat en niet wat hij niet kan en niet ipv kind zijn.
    Gewoon goede balance.
    Hier loco mini 4-6 jaar doet ze met haar 2.5 makkelijk de oefeningen (80% van) daar vind ik ook niet realistisch leeftijd indicatie of is het ver onder gemiddeld. We doen thuis veel en ze wil/vraagt veel maar naast dat we zijn ook minimaal 3 uur buiten per dag.
    Stimuleren vind ik eigenlijk niet zo passend woord, meer "aanbieden","ontwikkelen". Ik bedenk veel dingen zelf en maak die, lezen veel boeken etc maar ik leer geen alfabet of cijfers of logica. Als ze vraag wat is dat leg ik uit maar ik oefen tellen of letters niet.
    En daae naar mijn mening verschil tussen oefenen en aanbieden op niveau/, stimuleren/ontwikkelen

2. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze dochter doet dit ook al een tijdje (is volgende maand 2,5). Ze telt ook al dingen: borden op tafel of de speldjes in het bakje op haar commode. Tot 10 wel hoor, niet meer :D

3. Ons zoontje kent de volgorde van de cijfers, maar hij snapt nog niet edcht dat het is om te tellen, geloof ik ;)

Waar ik wel heel erg van sta te kijken is dat hij alle kleuren al benoemt. Groen, geel, blauw, maar ook grijs en bruin bijvoorbeeld :$

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ken veel peuters die met 2,5 best al goed kunnen tellen (dus niet rijtje van 1-10 opdreunen), knap natuurlijk, maar echt niet uitzonderlijk.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Idd ... Aanbieden/ontwikkelen is een beter woord dan stimuleren. ;)

6. Babystew

Babystew Niet meer actief

Mijn jongste doet dit ook al een tijdje maar het is idd meer een melodietje dan echt tellen.

7. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Leuk he om de ontwikkeling te zien! Dat ze ineens iets kunnen. Daar wordt je trots van. Dat herken ik wel

Mijn dochter van 2,5 legt sinds vorige week puzzels van 60 stukjes. Nieuwe puzzels die we niet hebben voor gedaan. Daar ben ik ook trots op

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, leuk! Piepjonge peutermeisjes kennen meestal de kleur roze al, vond ik ook zo bijzonder.

9. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    mijn zoon is 3,3 jaar nu en begint het tellen nu pas een beetje door te krijgen, maar dan bedoel ik echt tellen. Dus 4 dingen zien en 4 zeggen. Dat kan hij nu tot 5 ongeveer en gebruikt dat zijn vingers. Hij kon niet eerder al van 1 tot 10 opnoemen trouwen hoor, dat kan hij ook nu pas.
    hij kan wel al een tijdje zonder zijwielen fietsen dat dan weer wel :p, ieder kind zijn kwaliteiten ;)

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Kinderen die meer stimulatie nodig hebben, daarmee bedoel je hoogbegaafden? Ik denk niet dat een normale school op zo'n breed niveau aangepast onderwijs geeft. Heb zelf net een orientatieronde achter de rug tbv inschrijven. Daarvoor zijn speciale scholen. Maar lijkt me wat vroeg om je nu al zorgen over te maken, zeker als je nog aan het oefenen bent met tellen :D

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Eigenlijk eerste kleur die baby ziet na 4mnd is rood;) ervoor zwart/wit dus.
    Dan na rood contrastkleur: blauw. Alle tinten zijn pas later worden herkent als "kleur".
    Mijn dochter is dol op blauw en grijs alles is hier blauw en grijs nooit op roze geweest hihi;) ik geloof dat blauw was eerste kleur die ze ooit noemde en dan bleef ze eigenwijs (nu nog steeds) express allesblauw noemen en lachen als een duivel;)

12. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Mijn dochter deed t ook toen al.. Nu telt ze vaak van 10 naar 0 en vaak wel
    Meer dan 10 maar goed dat moet je ook wel kunnen in groep 1.. Verder was ze dus ook rond de 2 met tot 10 tellen denk nog wel eerder ook ik vind t zelf niet uitzonderlijk en nooit aan gedacht eigenlijk maar t is natuurlijk wel erg knap :)

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Rood was mijn eigen eerste woordje :)
    Ik las ooit ergens dat blauw de lievelingskleur is vd meeste volwassenen, misschien heeft ze roze maar overgeslagen.

(Hier ook nog steeds lachen als een duiveltje en stout gedrag. Sinds kort: 'mama's haar breken! breken! *hels gelach* )

14. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Mee eens. Hier ook zo eentje.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik weet het niet Uuz ... er zijn een hoop scholen hier en dat moet ik nog uit gaan zoeken, ik zoek een school waar Eva onder welke omstandigheid ook en welk intelligentie niveau dan ook onder de pannen is. En dat kan door verschillende manier lijkt mij, zoals ik dat al aangaf.

... en ja, ik ben mij daar nu al wel over aan het orienteren, omdat ik mijn dochter naar een psz zal doen en ik graag een psz uitzoek die bij de school zit waar wij onze dochter graag willen hebben omdat ik geen zin heb om haar weer ergens anders naartoe te moeten leuren. Dat is niet in haar voordeel en niet in die van ons ... dus neuh ... vroeg is het niet echt ...

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

Ik moest hier al bij 1 jaar inschrijven en maar op 1 school😁😁 zwaar irritant maar hier zoiezo van die hb klassen etc bij elk school. En ze bieden extra mentoor en werk etc. De school waar ze gaat is ook eentje waar nu als eerst landelijk ipad lessen worden gegeven met bepaalde techniek weet niet precies maar dat lijkt mij erg belaagrijk ik deze tijd.
    De rest zie ik wel en ik altijd thuis altijd zelf haar extra uitdagen en ondersteunen.

Net verbaasde ze ons met het letters.. Ik doe dus niets mee, benoem niet en leer niet. Vorige week gekocht die boekensteun in ikea met "B". Stonden al week ik haar kast, opeens trekt ze het uit, zegt "ooi kijk!!! B!! Van B***!!(haar naam). Dus ja ergens zelf het gezien/geleerd. Vonden we wel erg knap! Nu op naar andere letters haha;)))
    ik ben benieuwd hoe het op school zal zijn en ik zou juist het ondersteunen als ze meer zou kunnen of willen ipv "idereen moet gelijk etc" want we zitten niet in schapenkudde;)

17. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Hier bijna 2,5 en telt ook tot 10. Maar is idd meer opzeggen dan iets anders denk ik.

18. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Mijn dochter herkende met 18 maanden ook letters. Benoemde ook waar ze bij hoorden. Vanaf 26 maanden heel af en toe woordjes. Erg leuk om te zien dat ze het kan. Ze heeft een letterpuzzel en die vind ze heel interessant. Daar leert ze veel van. Ik push nooit, maar ga wel in op haar vragen.
    Vanuit mijn pedagogische achtergrond zal ik zelf niet snel met termen als hoogbegaafdheid strooien over mijn kind. Bedoel ik algemeen, dus niet naar jou piccolina.
    Ieder zijn ding, mijn dochter is ook niet getest ofzo. En dat laten we ook niet snel doen. Ik denk meer in een ontwikkelingsvoorsprong. Die dus net zo snel weer kan stagneren.
    Ik hoop maar voor haar dat ze gewoon wat slim is en niet hoogbegaafd. Al heeft ze hele gevoelige trekjes en typische kenmerken. Best lastig soms

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat is typisch nederlands ... doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Je hoofd boven het maaiveld steken wordt doorgaans niet echt gewaardeerd in dit land ;) ... zoals ik al zei, oud-hollandse dubbeltjes-mentaliteit.

20. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Eens hoor! Als je kind iets meer kan dan gemiddeld dan ben je gelijk een opschepper. Dus ik stel me maar bescheiden op, dan is de hoeveelheid kritiek iets minder.

Deel Deze Pagina