Peuterparty buiten. Ideetjes voor spelletjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door TanjaK, 3 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Ach, ja, dat doen ze op de peuterspeelzaal al... (met liefde)
    Hopen dat ze niet met stenen beginnen te gooien.

Theezeefje vindt dit leuk.
  2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Ik wou nog schrijven boekjes maar niet elke peuter is even voorzichtig. Of je moet wat halen bij de kringloop.

Een tent is super zo lang kan hem maar niet helemaal dicht maakt want dan is het denk ik geen rust plek meer:roflmao:

TanjaK vindt dit leuk.
  3. Lieflief

Lieflief Fanatiek lid

12 jan 2013
    1.715
    206
    63
    Coƶrdinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Ik zou de kinderen zelf laten spelen en de boel ontdekken. Als je merkt dat de lol er even afgaat kan je een eet-/drinkmoment inlassen, of een dansmoment. Daarna zullen ze weer lekker verder gaan spelen. Leg wel dingen klaar (kunnen ook takken en bladeren zijn). Als het klaar ligt (zonder dat je verder uitleg geeft) is het voor kinderen makkelijker om ermee te gaan spelen dan dat ze het gelijk zelf moeten verzinnen. Ze verzinnen er dan vanzelf meer dingen bij.
    Wat klimmen en klauteren doet het ook altijd goed bij peuters.

Ik zou echte spelletjes niet met de hele groep doen, maar als er een paar kinderen interesse voor hebben het dan doen met die kinderen.

spelen met water is ook altijd een succes.

Ik vind een hele dag voor peuters wel lang. Ik zou inderdaad zorgen voor een goede rustplek, met matrasjes en dat die plek ook echt is om te rusten. (We hebben binnenkort feestje van dochterlief (wordt 5) en die duurt ongeveer 3 uur en dat is echt lang zat.
    Probeer grote chaos te voorkomen, daar worden peuters ook drukker van. Even een of meerdere momenten om de omgeving weer te ordenen helpt ook echt in de rust bij de kinderen.

Ga zelf, zonder dat je het de kinderen meedeelt, met iets bezig. Bijvoorbeeld een hut bouwen. Dan zal je zien dat je heel snel kinderen om je heen hebt om te helpen. Als je je met je stem en houding ook nog eens inleeft en het een beetje "spannend" maakt, maak je het voor de kinderen fantastisch.

Het mooiste is het dat je als ouder/begeleider "onzichtbaar" aanwezig bent. Laat de kinderen zelf spelen en ontdekken en reageer alleen als het echt nodig is (bij groot gevaar, als het nodig is van activiteit te veranderen, zien dat een kind het nodig heeft dat je er bent enz).

Succes, liefs

TanjaK, Roanna en Fristi2012 vinden dit leuk.
  4. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je goede tips. Ik ben het er mee eens dat een dag lang kan zijn, maar omdat het kinderen zijn die samen in een groep in het KDV zijn en daar ook regelmatig 5 uur de natuur in gaan, denk ik dat het wel gaat lukken. De ouders zijn er ook bij, dus als een kind eerder weg wil gaan kan dat. In ieder geval is er een rustpauze met (veel) eten en even rusten erna. Ze slapen op het KDV altijd samen met matrasjes op de vloer. Of ze echt zullen slapen weet ik niet, maar even bijkomen met een boekje kan ook.

Ze nemen ook hun fietsjes/stepjes mee, want er is een groot vlak gebied waar ze daarmee kunnen spelen. (Pleisters en ontsmettingsmiddel nemen we ook mee)

Lieflief vindt dit leuk.
  5. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    De peuters hebben een heerlijke dag gehad. Ze hadden allemaal in de auto een dutje gedaan en dus genoeg energie voor de hele dag.
    Blijkbaar is het toppunt van geluk heel hard "Happy Birthday" roepen en rond te rennen. Weer iets nieuws geleerd.
    Eigenlijk hebben ze het meeste vertier zelf bedacht en zichzelf bezig gehouden, dus onthouden we de "georganiseerde" spelletjes voor volgend jaar.
    Ze hebben "tikkertje" gespeeld. Ik weet niet wie "'m was" maar ze gierden van het lachen.
    Ook was het vullen van een bakje bij de kraan en dat in een bakje van een ander kind doen die het dan prompt leegde een succes. Dat er af en toe iets over de kleding ging gaf niet, want het was 31 graden.
    Dennenappels zoeken en gooien ging ook leuk. Luid gejuich na elke worp!
    De papa's hadden vliegers meegenomen, dus die hebben zich ook vermaakt.
    De dag is omgevlogen!

Fristi2012 en 2jongensmama vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina