Wiens peuter heeft er ook moeten beginnen met een puffer? Onze zoon, lang verhaal, komt erop neer dat hij vanaf augustus een heel heftige nachtelijke kriebelhoest heeft waar niks tegen bestand is. Zoontje is inmiddels bijna zijn stem volledig kwijt, blaft iedere nacht zijn longetjes kapot en is hangerig overdag. We zijn 2x bij de huisarts geweest, 2x afgescheept met een flauw smoesje dat het griepseizoen over 6wk op zijn retour gaat en hij dan zal opknappen. Flauwekul, het hoesten is in augustus al begonnen. Ik heb vanochtend (na de zoveelste nacht non-stop hoesten) behoorlijk kwaad opgebeld naar de huisarts, dat ik me niet serieus genomen voel, dat er NU iets gaat gebeuren, maakt me niet uit wat, maar ik wil het niet langer aanzien. Ondanks dat dit dus al 6mnd speelt is hij zo vrolijk, accepteert het gewoon zoals het komt zoals kindjes doen. Ik heb zo met hem te doen. Assistente was het er wel mee eens, ze heeft overlegd en nu krijgt hij een puffer: Flixotide. Hij heeft nog nooit een puffer gehad. Ik hoor hier van collega's grote verhalen dat het een strijd is om dat te laten inhaleren, wat is jullie ervaring hiermee?
Oja, huisarts heeft wel steeds naar de longen geluisterd, die zijn gewoon helemaal schoon. Dacht ik zelf ook al, aangezien hij totaal niet benauwd is, niet piept en net zo goed kan rennen en klimmen als voorheen. Daarom moesten we ook zo lang afwachten van hem.
Zoontje vond het als baby echt niet leuk, maar hoe ouder hij werd hoe leuker hij het vond. Dus alles behalve een strijd. Nu gelukkig niet meer nodig. Ik dacht dat flixotide juist was tegen de benauwdheid, dus dat is dan wel apart dat jullie dat voorgeschreven kregen. Maar ik ben geen arts 😊 Hoop dat het helpt voor je zoontje!
Mijn zoon vond het echt niet leuk in het begin (in de houdgreep en krijsen... maar dan wordt er ook best goed geinhaleerd ), maar na een tijdje kreeg hij door dat hij meer lucht kreeg en minder hoefde te hoesten en nam het verzet af. Later toen hij groot was ging hij er zelf om vragen.
Dochter heeft een jaar geleden een puffer met flixotide gehad. Ze was toen net 2. Ging boven verwachting goed! Ik ademde met haar mee, deed of zei wat gekke dingen of ik zong en het was zo klaar. Het kan dus ook goed gaan
Apotheek heeft het duidelijk uitgelegd. De eerste keer zojuist gedaan. Het ging best goed. Hij had er even mee gespeeld zonder het medicijn erop en vond het niet eng. Hij heeft 4x goed ingeademd. Apo adviseerde 5 of 6x, maar ik vind het voor de eerste keer goed. Anders was hij gaan huilen en ik wilde niet direct een nare ervaring geven. Morgen weer een poging. Omdat zijn luchtwegen niet vernauwd zijn zou ventolin geen nut hebben. Zijn luchtwegen zijn hypergevoelig voor prikkels die feitelijk onschuldig zijn. Met een ontstekingsremmer hoopt de huisarts de voortdurend geirriteerde luchtwegen tot rust te krijgen.
Hier ook een peuter/dreumes gehad met puffer en dat ging godzijdank boven verwachting goed. Ik telde altijd tot 10, zong een liedje en liet hem soms zijn knuffel vasthouden. Anders evt afleiden met een favoriet filmpje, weet niet of dat bij hem werkt. Fijn dat het de eerste keer zo goed is gegaan!
Goed van je dat je op je strepen bent gaan staan! Soms is dat de enige manier om gehoor te krijgen helaas. Mijn zoon heeft ook flixotide, 2x per dag 1 puf. Gaat prima. Wij tellen altijd tot 12, zodat hij weet hoelang het nog duurt (tip van de longverpleegkundige). Flixotide is een soort van onderhoudskuur, en het heeft even tijd nodig voordat het zijn werk doet (ik dacht ongeveer een week). De longverpleegkundige zei juist dat er niet goed geinhaleerd wordt als een kind overstuur is, omdat het dan niet diep wordt ingeademd. De ademhaling zit dan hoog. Het is dus belangrijk dat je zoon rustig ademt tijdens het inhaleren. Het advies wat wij kregen was minimaal 7x inademen (proberen). Hopelijk krijgt je zoontje zo weer wat meer lucht! mocht het niet afdoende zijn, dan kun je ook nog vragen om een flixotide neusspray (weet de naam zo even niet), om de hele luchtweg aan te pakken. Moet je ook naar de kinderarts? Hier kun je trouwens een bewaartasje voor de aerochamber aanvragen: Aerochamber
Mijn zoontje heeft het kort gehad toen bij 1,5 was. Was een strijd toeter op zijn mondje zetten maar het moest even hij heeft er goed baat bij gehad en nu heeft hij het niet meer nodig.
Hoi, Onze zoon van 15 maanden heeft vanaf dat hij 2 maanden was een puffer. Elke morgen en avond bij het eten moet hij puffen. Nu speelt hij er eerst even mee en gaat dan heel overdreven zitten blazen in dat ding. Dan doe ik er snel een pufje in en blaast hij nog even vrolijk verder. Ga het niet opdringen want als hij er eenmaal een afkeer van heeft is het heel moeilijk om het weer voor elkaar te krijgen. Dwingen heeft sowieso geen zin want als hij huilt ademt hij niet goed geloof ik en dan krijgt hij het niet binnen. Oja, een filmpje laten zien van kinderen die vrolijk aan het puffen zijn helpt ook!
Ik was eigenlijk ook best verbaasd dat het zo goed ging...hij is een echte draak met een heeeel duidelijk eigen willetje Ik hoorde wel dat het inwerktijd nodig heeft. Nou ja...we wachten het gewoon even af. Ik wist natuurlijk wel dat de assistente er niks aan kon doen dat de arts ons 2x (voor mijn gevoel) afscheepte. En na 2 nachten met maar anderhalf uur slaap (en al maanden gebroken nachten door de hoestbuien) ben ik ook niet meer de meest aardige... Ik ben zelf doktersass, als ik van een patient te horen krijgt dat hij zich afgescheept voelt, dan ga ik daar wel even op in en vraag of hij behoefte heeft om het er nog eens over te hebben met de huisarts. Maar de ass van mijn huisarts en hijzelf vinden dat blijkaar niet nodig... Ik hoorde mn verhalen over kindjes die iedere dag strijd hadden om zo'n puffer. Maar fijn om te lezen dat het ook vaak wel goed gaat!
Hier ook al 2 jaar aan de puf. Eigenlijk nooit problemen gehad. Behalve als hij moe is.... Wij kregen het advies om het klepje 10 x op en neer te laten gaan. Het duurt inderdaad even voordat het gaat werken, na 2 weken kun je effect verwachten. Maar pas na 6 weken werkt het optimaal. Staat ook in de bijsluiter. Boven op de puf krijgt mijn zoontje ook nog jaarlijks een Prednison kuur. Vanaf de herfst krijgt hij verschrikkelijk last van droge kriebelhoest. Zo zielig en zo vermoeiend. Hij hoest dan echt dag en nacht. Tot spugen aan toe. Direct na het starten van de kuur, is het de volgende dag al een heel stuk minder. Wellicht een idee voor jou? Voordat de puf aanslaat, duurt nog wel even.... Sterkte!
Zoontje heeft ook al sinds hij een maand of 11 is een puffer met ventolin. We hoeven hem niet dagelijks te gebruiken maar alleen als hij benauwd is of verkouden en hoesterig. Toen hij nog erg klein was hadden we wel eens strijd. Maar tegenwoordig gaat het prima en telt hij gezellig mee tot 10.
Mijn dochter heeft ook als dreumes/peuter een tijd een puf gehad, Ventolin, zij vond het nooit erg. Wij hebben bij de apotheek een uitleg gekregen, maar de arts heeft ons speciaal naar de astmapoli gestuurd voor een nog uitgebreidere uitleg en informatie. Was heel goed, daar heel helder alles uitgelegd gekregen.
Als baby accepteerde hij het (zl heeft vanaf 14mnd elke dag pufjes) tot hij opgenomen werd en ook snachts gedwongen werd met de pufjes toen was het sindsdien altijd krijsen en in de houdgreep houden sinds de laatste ziekenhuisopname zij hij op dag 3 dat hij zelf wou doen... en sindsdien doet hij het zelf met mij erbij en dat gaat goed (bijna 3). Hij krijgt 3x pee dag qvar en ventolin 4 keer om de 4 uur zodra hij verkouden word.