Naar de basisschool: wat is slim???

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Babbelbol, Feb 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    4,226
    0
    0
    Dames ik heb jullie advies nodig!!!

Mijn zoontje wordt in juni 4 jaar. Het is een sociaal, lief, stoer mannetje, maar ook vanaf zijn geboorte al snel overprikkeld. Hij heeft echt even een verwerkingsperiode als er dingen veranderen in zijn leventje. Toen zijn zusje werd geboren heeft hij eer ook echt wel 1,5 mnd 'last' van gehad.

Nu 'moet' hij 12 aug naar school, maar ik ben 6 sept uitgerekend van mn derde kindje. Ik beval steeds voor de 40 wk (39.2 en 37.2) dus ik ga er een beetje vanuit dat het nu ook augustus wordt.

Zijn nichtje en zijn buurjongen zijn kindjes die 4 worden eind oktober en begin november. Hij moet dus naar de basisschool en komt in een klas waar hij nog geen kindjes kent (denk ik). Ik heb niet heel goed zicht wie er van het KDV naar zijn school gaan.
    Hij zegt nu steeds: Ik wil niet alleen naar school mama, blijf jij bij mij? En dan zeg ik eerlijk dat hij bij de juf en de andere kindjes mag blijven en mama gaat werken, net als op het KDV. Hij is dan wel beteuterd en vraagt of hij dan mag huilen...

Nu ben ik aan het twijfelen wat ik ga doen:

Breng ik hem voor de komende maanden nog naar de PSZ in school om alvast kindjes te leren kennen daar?

Hou ik hem thuis tot hij bekomen is van de grote veranderingen thuis?

Of laat ik het gewoon op zijn beloop en gaat hij het gewoon proberen op school. Gaat t niet, kan hij altijd nog even wachten...

PFFFFFFFFFFFF lastig hoor!!!!!!!

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Zelf had ik het geprobeerd en dan in eerste instantie alleen de ochtenden zodat hij in de middag thuis kan 'bijkomen' en de prikkels wat kan verwerken.
    Hebben ze bij jullie school (waar de psz bij in zit begrijp ik?) geen meeloopochtenden voor de peuters? Hier doen ze dat nl geregeld en komen dus alle kindjes van ruim 3 een ochtendje meedraaien op woensdag zodat het niet helemaal vreemd is allemaal en ze al wat kindjes kennen, maar ook de juf en het lokaal etc.

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou nog even afwachten voordat je een beslissing neemt. Het duurt nog een half jaar voordat hij mag beginnen op school, in die tijd kan er veel veranderen.

M. is ook een gevoelig jongetje, die ook nog eens heel erg aan mij hangt (hing). Hij riep maanden voordat hij naar school moest al dat hij echt niet wilde en voor altijd bij mij wilde blijven etc. etc. Ik maakte me echt wel zorgen over hoe dat allemaal zou gaan. Maar zo'n twee weken voordat school ging beginnen (hij startte ook direct na de zomervakantie), zag meneer het ineens wel zitten. Hij voelde zich ineens een echte kleuter en had zowaar zin om naar school te gaan. Het ging hier vanaf dag 1 meteen helemaal goed!!

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hmmm ja moeilijk, jij kent je kindje het beste natuurlijk. Aan de ene kant demk ik....hij zal toch naar school moeten ooit.
    Je kan toch idd starten mat halve dagen en de eerste periode heb je idd wendagen.
    Hier had je bv ook peuteruurtjes voordat je kindje naar school gaat. 2x per maand een uurtje op de vrijdag mag je starten met 3 jaar.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Je kunt het ook met de juf overleggen. Als het een kleine klas is, of juist een grote kan verschil maken.
    Ik zou denk ik kijken of hij eerst de ochtenden gaat, of maar een paar ochtenden. Wennen voordat de kleine er is lijkt me wel fijner. Ander is hij thuis en op school aan het wennen. Of hij moet echt ruim later instromen.

Je kunt straks ook merken dat je kind echt meer aan uitdaging toe is. Dan kan school ook echt een fijne plek zijn voor hem, ook omdat het uitdagen en hoogzwanger zijn misschien wat veel is.

Mijn oudste was een paar maand op school toen zijn broertje kwam. Die vond het ook wel even fijn om bij zijn vriendjes te zijn ipv steeds dat baby-gedoe. Maar natuurlijk ook wel blij als hij thuis kwam. Hier was het tot de bevalling onrustig met de oudste, daarna trok het snel weg.

En na de zomer beginnen er vaak meer nieuwe kindjes, dus dan maken ze vaak ook wel sneller vriendjes met de andere starters..

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom laat je hem voor de vakantie niet wennen?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Doen ze hier ook niet aan, als ze zo kort voor de vakantie jarig zijn. Alleen 1 ochtend meedraaien, meer niet. In augustus/september dan direct vol aan de slag. Dat ging hier wel prima trouwens..

8. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    ik zou hem laten wennen en desnoods wat langer... maar denk zelf dat het niet zo'n "handige" insteek is om te "wachten" op de andere kindjes die hij kent....wnat dan krijgt hij wellicht het idee mee, dat hij dus niet "zonder" kan....

en wat eerder is gezegd er kan zoveel gebeuren in 6 mnd tijd. en mss juist goed dat ondanks da er een nieuw broertje of zusje bij komt dat hij lekker zn eigen dingetje heeft elke dag...
    Ik denk dat het wel goed komt hoor ! :)

En als de psz ook bij die basisschool hoort, kun je dat natuurlijk doen...want vaak stromen kindjes door....

9. mie

mie Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    1,680
    7
    38
    Persoonlijk zou ik kiezen om hem af en toe naar de PSZ te brengen dan. Leert hij zo wat kindjes kennen.
    Maar idd, het is nog een tijdje, mss voelt hij er zich dan echt klaar voor?

10. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Hij mag dus na de grote vakantie pas naar school? Dat zal dan begin september zijn toch? Jij bent dan waarschijnlijk net bevallen, dat zal inderdaad veel zijn bij elkaar. Hij is nog niet leerplichtig dan. Waarom vraag je niet of hij voor de herfstvakantie mag komen wennen en na de herfstvakantie naar school mag?
    En anders wacht je toch tot na de kerstvakantie? Dan is die drukte ook weg en kunnen jullie rustig aan doen. Hij moet dan wel een extra jaar kleuteren maar dat is misschien voor hem wel goed.

Voor jou zal het wel druk worden als je bevallen bent met 3 kinderen thuis. Denk ook aan jezelf hè!!

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Als hij in juni 4 wordt, dan zou ik m in augustus zeker naar school laten gaan. Evt halve dagen, als t anders nog te veel voor hem is.
    En of hij nu nog extra naar de psz gaat om nieuwe kindjes te leren kennen of ze straks leert kennen als hij naar school gaat.. Daar zou ik het niet voor doen. Alleen als hij nú behoefte heeft aan meer spelen met andere kindjes. Maar hij gaat ook al naar het kdv begrijp ik..

Mijn dochter ging samen met een kindje van de psz door en er blijkt ook nog een kindje van de zwemles in haar klas te zitten. Maar met beide kindjes heeft ze nooit echt veel gespeeld. Die van de zwemles sowieso niet, andere meisje kende ze wel beter, maar hoorde ik haar ook niet vaak over thuis.
    Over een tijdje gaan we verhuizen naar een andere stad en daar kent ze nog helemaal niemand. Ze leert ze vanzelf wel kennen. Kinderen zijn flexibel.

Qua spanning had ze t nu ook wel dubbelop. Dr verjaardag (waar ze al een jaar naar uit keek), naar de kleuterschool en een andere dag/groep met zwemmen. Best een paar weken lastig gedrag en slechter slapen. Ach ja, dan hebben we t allemaal maar in een keer gehad! Lijkt nu het allemaal achter de rug is, zo goed als over..

12. adi

adi Niet meer actief

mijn kinderen starten ook in augustus, en we zijn samen naar het gesprek en rondleiding geweest. Daar heb ik ze verteld dat dit hun nieuwe school wordt en dat ze hier 'later' naar toe zullen gaan.

dit is het voor dit moment, want wij voeren op dit moment helemaal geen gesprekken over de school. Peuters hebben helemaal geen besef hoe lang een half jaar duurt, hoeveel een kind van 3 nog kan veranderen in een half jaar, en uberhaupt niet wat nou basisschool precies inhoudt.
    we beginnen ze ong 2 maanden van te voren voor te bereiden, vind ik lang genoeg. Anders lijkt het me voor het kind te veel balast om zo lang bezig te zijn met iets wat eigenlijk nog te ver weg is..

13. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    4,226
    0
    0
    Sorry voor het uitblijven van mijn reactie, even een erg drukke hectosche tijd gehad.

Bedankt voor jullie tips!!!

We laten het gewoon even zo, hij gaat gewoon na de zomer naar school en we zien wel hoe het met m gaat. Hij kan dat wel.

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Ik zou ook kiezen voor halve dagen in eerste instantie.omdat er veel zal veranderen, maar het wel een mooi tijdstip is, nl na de zomervakantie...dan is alles nieuw en dat kan juist weer een positief effect opleveren.anders bespreek je het ook even met de school.

Welke periode ook, naar de basisschool is weer even heel eng voor alle kinderen.dus dan krijg je meestal weer dezelfde taferelen als je had bij de eerste keer KDV of peuterspeelzaal, maar daar moeten ze doorheen.

Mijn zoontje heeft ook zo'n verwerkingstijd nodig maar hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het wordt volgens mij...met vier jaar kan je je kind ook af en toe evt een dagje thuis houden als dat praktisch gezien kan.omdat je kind nog niet leerplichtig is..als je zorgt dat na schooltijd de omgeving en situatie vertrouwd is, dan scheelt het al veel denk ik!

15. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    4,226
    0
    0
    Zo ik heb de directeur een mailtje gedaan, om te vragen of hij niet 2 weekjes vóór de vakantie vast kan wennen. Halve dagen. Ik ben benieuwd!!

16. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    4,226
    0
    0
    Oh ja EN ik heb mijn moeder gevraagd om in huis te komen (zij werkt als fysio maar wil voor mij vrij nemen ♥) als mijn man er niet is. Dan heeft mn zoontje een heel bekend en vertrouwd gezicht als hij uit school komt. Want ik mag ws 9 dagen niet naar beneden na de bevalling ivm mijn bekken

Share This Page