Zijn hier mensen die ervaring hebben met kindjes met (bijna of net) 2 jaar verschil. Een kindje van 2,5-3 zal al weer veel mee mee krijgen van de geboorte van een broertje of zusje dan een kind van net 2. Toch is een peutertje van net 2 ook geen dreumes meer en zal er toch al wel iets van mee krijgen volgens mij... Natuurlijk zijn alle kindjes anders, maar ik ben benieuwd... Wordt een kindje van net 2 al jaloers? Wat is jullie ervaring?
Hier iets meer dan 23 maanden verschil. Het is eigenlijk heel goed gegaan. We hebben dan ook het geluk van een zeer gehoorzame oudste. Jaloezie begint eigenlijk nu pas en dan van beide kanten (nu 1 en 3 jaar). De jongste wordt jaloers als de oudste bij me zit en andersom pakt de oudste nu alles af. Maar over het algemeen zijn ze stapel gek op elkaar. Veel samen spelen, veel knuffelen. Ik vind het de ideale leeftijd om een broertje of zusje te krijgen. We hebben de oudste ook heel erg betrokken bij het zwanger zijn. Altijd mee naar de verlosk, mee kleertjes uitzoeken, mee helpen toen de baby er eenmaal was. Tijdens fles of borst kreeg de oudste ook iets leuks (eten, tv, spelletje enz.). En de oudste was al helemaal gek op baby's nog voor ik zwanger was. Haar eerste woordje wat ze zei was dan ook "baby". Dus ja, het is ook net hoe je kindje is......
M was 23,5 maand toen T werd geboren. Ze is gek op T en houdt overduidelijk van hem. Soms vindt ze het wel lastig als ik T even moet voeden, maar meer omdat ze dan niet met hem mag knuffelen ... Nu scheelt het wel echt dat T een heel makkelijk kind is, slaapt goed en kan zichzelf ook goed vermaken. En M is ook makkelijk en kan heel goed zelf spelen. IK maak wel echt duidelijk tijd die ik alleen besteed aan M en dat doe ik ook bewust. En verder spreek ik T ook wel eens streng toe, dat vindt ze erg grappig )bijvoorbeeld als hij haar schopt of aan dr haren trekt) Maar ik denk dat het dus vooral afhangt van het karakter van je kindje(s)
Hier schelen de kids 18 maanden en zover ik me terug kan denken (ze zijn nu 6,5 en 8) is de oudste nooit jaloers geweest. Oke ze heeft wel een gebeten in de pink van mijn zoontje maar of dat uit jaloezie was ? Het is hier soms zo erg dat als een van de twee straf krijgt dat de ander dat zo erg vindt, dat die het dus ook op een brullen zet. Ik geloof niet dat dat uit jaloezie is !!!!! Wij hebben de oudste ook bij alles betrokken en ik denk dat je dan al de helft hebt gewonnen. Groetjes Monique
Jaloezie kan al van heel jong af heb ik gemerkt... Dat merkte we hier als we op kraamvisite gingen of als er kleinere kinderen kwamen dan onze dochter en wij namen die eens op schoot, of die kwamen bij ons zitten. Zélfs met haar 1e verjaardag kwam dochter al héél claimerig bij mama zitten, toen ik eens even aandacht schonk aan een ander kindje en daarmee ging spelen. Maar oke, bij ons zit er straks 2 jaar en 3 maanden tussen. Ik ben benieuwd. Ik hoor toch best vaak dat kinderen minder jaloers zijn als ouders verwachten omdat dit nieuwe kindje 'eigen' is. Dus dat hoop ik maar aangezien we dus al meermalen gezien hebben dat onze dochter wel laat weten dat wij háár papa en mama zijn....
Bedankt voor alle reacties... Wat misschien wel scheelt is dat ik Jayro soms mee neem naar mijn werk (kinderopvang) en dan ook met andere kinderen op schoot zit enzo. De eerste keer vond hij dit echt helemaal niets, maar nu vindt hij het geen probleem meer en gaat gewoon lekker z'n eigen gang. Ik ga pas echt over de 'baby' praten nadat we de 1e echo hebben gehad, maar heel gek.. hij heeft opeens ontzettend veel oog voor kleine baby's en zonder dat ik dat met hem geoefend heb zegt hij ook al 'baby'... Zou hij het al aanvoelen...? Fijn om te horen hoe het bij anderen gaat of is gegaan.
Leuk om te lezen! Ik ben in dezelfde maand uitgerekend als van mijn zoontje. Het verschil zal hier dus als alles goed gaat ook zo'n 2 jaar zijn.
Hier 25 mnd verschil. Iris is (nog) niet jaloers; ik denk dat dit vooral gaat komen als Evi gaat kruipen en aan haar spullen gaat zitten. Ze vond t pas wel een beetje moeilijk toen oma met Evi op schoot zat; zielig om te zien maar t is niet anders. Iris heeft t vooral erg moeilijk gehad toen ik 5 dgn in t zhuis lag ivm KS. Veel driftbuien had ze. Nu gaan die langzaam weg en zit ze steeds beter in haar vel.