Wanneer hadden jullie je nachten terug?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bobar, 29 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bobar

Bobar Lid

12 sep 2013
    67
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal, ouders van peuters en kleuters.

Wij hebben een lief jochie van nu al bijna 8 maanden. Hij slaapt over het algemeen goed door, komt snachts nog wel 1x voor voeding maar slaapt wel goed in.

Meneer draait zich trouwens sinds kort wel om naar de buik en wordt daar vaak wakker van, maar dan leggen we hem op zijn rug en dan slaapt hij verder. Maar ja, wel weer een extra keer eruit.

Hoe gaat het slapen over het algemeen op peuter-kleuter leeftijd? Ziten jullie nog veel met wakkere momenten in de nacht, of hebben jullie je 'oude' nachten weer terug? Hoe is het slapen bij jullie de eerste 2 jaren gegaan?

Wat staat ons de komende tijd nog te wachten, wordt het allengs makkelijker of gaan we nog enkele beruchte fases tegemoet?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Er komen zeker nog een aantal fases waarin je kind wakker wordt...hier tenminste wel. En het fijne met twee kinderen is, dat ze dat wakker worden natuurlijk niet 'synchroon' doen... ;) (En mijn oude nachten heb ik sowieso niet terug, want sinds de zwangerschap van de oudste slaap ik zelf sowieso slecht.)

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wij hebben hier inmiddels de nachten wel terug ;)
    Vond dat eigenlijk met name toen alle tanden door waren en dat was hier met een maand of 20??
    Hiervoor waren er ook periodes dat we prima nachten hadden, maar ook nog perioden van minder goede nachten...
    Tja, helemaal zoals vanouds worden ze natuurlijk nooit meer ;)

Oh overigens ging ze vanaf een maand of 7-8 denk ik rond 19u naar bed en sliep dan tot 6u ( -> fles pap) om dan nog door te slapen tot 9u...

Edit: en ik geniet er nu nog maar even van want over een aantal weken begint het circus hier weer opnieuw! :D

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Nou... Leuke is dat als je kind je niet meer wakker maakt 's nachts.. Je zo gewend bent aan onderbroken nachten dat je nog heel lang op de meest vreemde tijdstippen klaarwakker bent :)

Hier duurden de onderbroken nachten door dochterlief tot ze zindelijk was. (3,5 ongeveer). Ze was dan echt 3x per nacht wakker en meestal was er niks.... Even kus, slokje water.. En weer door.

En in het begin was ik echt 3x per nacht wakker.... Inmiddels 2,5 jaar later is dat terug gebracht tot 1x per nacht wakker meest van de tijd...
    En dan vaak zo rond half 5.
    Ik MOET dan echt naar het toilet.
    Rond 6 uur/half 7 is dochterlief wakker... Dus ik muissluip over de overloop.... In de hoop dat ik nog even terug kan :)

En dit weekend.. Beide dagen zelfs! Heb ik daarna nog tot half 8 geslapen omdat dochterlief lekker beneden was gaan tekenen.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ging het met beide dames veel beter na de eerste verjaardag. De jongste wordt eigenlijk nooit wakker 's nachts en slaapt van 19 tot 7. De oudste heeft periodes, soms wordt ze elke nacht twee keer wakker, nu alweer een week helemaal niet. Dus ja, die nachten heb ik allang weer terug, heerlijk!

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Slapen M:
    1e jaar was drama. Veel nachtvoedingen en moeilijk in slaap vallen.
    2e jaar gestopt met nachtvoedingen. Hele jaar doorgeslapen.
    3e jaar was drama. Waarschijnlijk nachtangst.
    4e jaar idem.
    5e jaar ging langzaam beter. In slaap vallen blijft probleem.
    6e jaar gaan de nachten goed. In slaap vallen gaat iets beter maar wel bewerkelijk en soms horror. Soms prima. Meestal met moeite en gedoe.

Slapen T:
    1e jaar veel nachtvoedingen maar viel makkelijk weer in slaap.
    2e jaar gestopt met nachtvoeden. Goed geslapen. Heel vroeg wakker.
    3e jaar. Halverwege nachtmerries. Later weer beter. Heel vroeg wakker.
    4e jaar. Sinds kort weer veel wakker. Komt naar beneden. Weer in bed. Weer naar beneden etc (hij slaapt op zolder en dit is tussen 2-5u snachts). Heeeeel vroeg wakker.

Slapen S:
    1e jaar veel nachtvoedingen. Gaat eerste half jaar moeizaam weer slapen. Tweede beter.
    2e jaar gestopt met nachtvoeden. Slaapt heel ok. Sinds kort wat verlatingsangst en wat vaker wakker. Meestal heel vroeg. Soms wat later.

Als wij een nacht doorslapen en pas om 7u wakker worden van de kinderen (of doordeweeks 6.30 van de wekker) dan doen we een rondedansje ;)

7. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Zoontje is nu 3 en slaapt pas sinds 2 maanden geregeld door. Nog niet elke nacht dus! (en zijn zusje wil ook nog wel eens 's nachts wakker worden). Een hele nacht slapen, wat is dat?:( (want ook als ze uit logeren zijn, slaap ik niet door hoor)

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Ze krijgen een heel gebit. Dat levert wel wat nachtelijke avonturen op. Ook gaan ze dromen. De laatste tijd hebben wij onze nachten wel redelijk terug. Maar we worden inderdaad vaak wakker, omdat we dat zo gewend zijn.

Overigens zou ik hem lekker op z'n buik laten liggen en zelf weer in slaap laten vallen. (Tenzij het dan een grote krijspartij wordt.) Als hij dat zelf kan, hoeven jullie er niet uit om hem om te draaien en bovendien zal hij het dan waarschijnlijk vanzelf gaan doen zonder te huilen.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Mijn oudste van 5 komt helaas nog steeds iedere nacht. De jongste slaapt sinds kort wel door maar zit nu weer in een fase dat hij om 5 uur wakker wordt (was altijd rond 8)

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Nog steeds wordt mijn zoontje van drie wakker. Hij heeft van kleins af aan last van nachtangsten. Veel troosten, ook wel bij mij in bed omdat ik anders zelf niet aan nachtrust toe kom (ik ben alleenstaande mama en zoonlief woont fulltime bij mij).

Mijn zoontje is niet het beste voorbeeld haha! Overdag zeer vrolijk en levendig, maar 's nachts wat moeilijker!

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze eerste sliep met 3 maanden de nachten door.
    Onze tweede pas na 3 heftige jaren
    Onze jongste sliep na 1 week al

Heel soms worden ze wakker maar over het algemeen slapen ze zonder problemen

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    zo rond de 1,5 ging hij echt door slapen van 19 tot 7...met een enkele nacht zoals gisteren dat het een bagger nacht is. Maarrrr....er zijn ook andere meiden van kindjes met dezelfde leeftijd waar het kind zeker nog 4x per nacht komt spoken...en soms wel 1a2 uur wakker is ook.....dus.....ik hoop voor jouw dat jouw kind dat niet doet en je snel je nachten terug krijgt.

13. tido

tido Actief lid

21 aug 2013
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    2 kids, 1 van 3 en 1 van 21 maanden.

De oudste slaapt door sinds ze 4 maanden is, mijn zoon ook maar kwam tot 10 maanden soms nog voor een fles maar niet dagelijks.

Nu gaan ze rond 19.30 naar bed en worden tussen 7 en 8 wakker. Overdag slapen ze ook nog tussen de 1 en 3 uurtjes.

Hier dus een echte hele blijde moeder :D met uitzondering als ze ziek zijn dan moet ik er wel eens uit :p

Ik hoop dat nummertje 3 straks ook zo goed gaat slapen want ik ben een echte slaapkont :p

14. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Onze beide dochters sliepen gelukkig al snel door maar zo nu en dan zijn er weer gebroken nachten. Echt van die fasen.

Bij de oudste was/is dat rond de 9 maanden sprong, bij het doorkomen van de laatste kiezen rond de leeftijd van 24 maanden (net ervoor, zo uit mijn hoofd) en momenteel zo nu en dan wanneer ze snachts droomt. (Dat is dan vooral bij een hele drukke dag of wanneer ze half wakker wordt door een volle blaas.) Ook hebben we een periode gehad dat ze 's ochtends rond 05.00 uur al wakker was, klaarwakker en helemaal gereed om de dag te beginnen :D Dat vond ik eigenlijk nog erger dan de gebroken nachten :)

De jongste heeft tot nu toe alleen met de laatste sprong last gehad van 's nachts wakker worden. Dat heeft een weekje geduurd en nu slaapt ze weer door.

Momenteel hebben we weer even onze nachten én onze ochtenden terug. Heerlijk :p Beide dames slapen momenteel door, de jongste heeft honger rond 06.00 maar slaapt dan verder tot 09.00, de oudste wordt wakker rond 07.30 waarna we van bed gaan en rustig samen ontbijten. Als wij tweetjes klaar zijn doe ik haar haartjes, dweil ik alvast even en dan kan de jongste ook alweer uit bedje.

Ik moet eerlijk zeggen dat de rustige ochtenden me meer waard zijn dan 's nachts doorslapen. Niets zo erg als niet meer uit jezelf wakker worden maar van een dreumes die roept dat ze 'naar neden' wil :p

15. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Met de oudste na 12 weken:D Met de tweede na twee-en-een-half jaar;) Haha, drama's gehad met de jongste... Maar je vergeet het snel. Volgende week gaat hij naar school en manlief en ik zijn inmiddels aardig bijgetrokken, maar man, wat was het zwaar...

16. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Toen onze oudste los ging lopen, ging hij ineens ook betere nachten maken én een goeie middagslaap overdag!
    Dat was met 15 maanden.

Ineens bestonden de nachten niet meer uit blokjes van 2 uur slaap en dan weer gekrijs, maar uit langere stukken, jeeee!!

Hij wordt in november 2,5 en sinds die 15 maanden gaat het wel oké. Er zijn altijd fases dat het minder gaat. Tandjes, dromen, ziek zijn, wennen aan z'n nieuwe kamer, er komt bijna een broertje of zusje bij, etc. Maar nu gaat het in elk geval een stuk beter dan die eerste 15 maanden!

(ik zie wel weer een beetje tegen de tijd van nachtvoedingen en troostpartijen, etc. van de nieuwe bib op...)

17. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Nu ongeveer, denk ik. Mijn jongste slaapt nu sinds 2 maanden door. Hij wordt af en toe wakker vanwege een eng geluid of een droom. Hij moet dan getroost worden en dan lig ik vaak 10 minuten later weer in bed. O en als hij ziek wordt wilt hij echt bij ons slapen, voor 2/3 nachten (hij is regelmatig ziek).
    De oudste wordt nu af en toe wakker van nachtmerries, enge geluiden, het uit zijn bed vallen of een nat bed.
    De nachtmerries komen met perioden, soms 3 x in de nacht eruit. Dan gaat het weer weken/maanden goed.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste slaapt nu steeds vaker door. Wordt anders 1x wakker. Momenteel dan rond 5u. Slaapt dan bij ons verder of ze wil dat papa bij haar slaapt.
    Voor de jongste moet ik er minimaal 1x uit. Die valt nu iets vaker zelf weer in slsap. Maar dan s avonds laat of vroege ochtend.
    Ze krijgt nog 1 nachtvoeding. Zaten even een tijdje op meer rond tandjes en deze mama kiest s nachts voor de makkelijkste weg.
    Dat weer wat weten af te bouwen en ooit stop ik of zij wel een keer mey de nachtvoeding.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met Eva waren we verwend. Ze sliep vanaf 6 maanden altijd minstens het klokje rond. Op een paar keer ziek zijn en een periode (van een week ongeveer) nachtangst door een dvd na...

Lisa sliep de eerste maanden goed door, maar dat werd minder, ik geloof vanaf een maand of 8, toen ze van de sondevoeding af was. Geen drama's, maar gewoon vaak wakker om 'niets'. Met perioden ging het beter maar ze bijna nog elke nacht een paar keer wakker (plassen, drinken, deken goed leggen). Ze is nu 3,5 jaar.

20. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Uhhh, nog steeds niet. Toen de kleine net geboren was, sliep de oudste goed door, maa nu slaapt de jongste door en laat de oudste minimaal 1 keer maar vaak vaker 's nachts van zich horen. Na even troosten of laten plassen gaat hij meestal wel lief weer slapen, maar niet altijd...:(

Deel Deze Pagina