Ervaringen speltherapie voor peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pien120213, 7 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Mijn dochter, nu 2 jaar en 10 maanden, is sinds een paar weken gestart met logopedie. Dit omdat ze achterloopt qua spraak/taal. De logopedist geeft aan dat DL haar eigen manier van communiceren heeft ontwikkeld, zonder dat hiervoor taal nodig is. Dat klopt inderdaad, want wij begrijpen altijd wat ze wil. Hierdoor is ze echter ook wat moeilijker in contact met vreemden. Ze gaat echt wel enorm vooruit op zowel spraak/taal als sociaal, maar nog niet op niveau van haar leeftijd.

Ze is een tijd geleden onderzocht en er waren toen geen verdenkingen van stoornissen oid, maar het sociale en spraak/taal moest wel worden 'aangepakt'. Nu zitten we er aan te denken om ook speltherapie in te zetten.

Nu heb ik wel het eea gelezen hierover, maar ik zou graag willen weten hoe dat in de praktijk gaat? Ervaringen? En hielp dit? Of raden jullie misschien een andere soort therapie oid aan?

Alvast bedankt!!

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.185
    113
    Ik heb wel ervaring met speltherapie maar inprincipe zetten ze speltherapie pas in vanaf 4 jaar. Het kind moet nl beschikken over met fantasie kunnen spelen om het doel te bereiken

3. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Op internet wordt aangegeven dat het vanaf 3 jaar is. Ook na afronding onderzoek bij DL werd speltherapie als voorbeeld genoemd welke we konden doen.

Wat wordt er gedaan bij speltherapie? Is het noodzakelijk dat je spraak/taal goed is? Als dat zo is, dan is het een stom advies welke ze hebben gegeven aan ons.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.185
    113
    Nee taal hoeft niet goed te zijn want er word gespeeld en met spel laat het kind dingen zien en de therapeut speelt daarop in. Maar dit kan dus niet als de fantasie nog niet goed op gang is

Deel Deze Pagina